Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2010, 14:50   #101
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

http://www.mediargus.be/ng/public/st...3863416A773D3D

Eigenlijk zou heel Vlaanderen en alle Vlamingen zich elke dag moeten excuseren voor de collaboratie, als je echt de lijn doortrekt die drosophilia wil demarkeren.
Oud 7 december 2010, 15:33   #102
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
http://www.mediargus.be/ng/public/st...3863416A773D3D

Eigenlijk zou heel Vlaanderen en alle Vlamingen zich elke dag moeten excuseren voor de collaboratie, als je echt de lijn doortrekt die drosophilia wil demarkeren.
Citaat:
Bruno De Wever: 'Na de oorlog heeft de brede Vlaamse beweging de collaboratie in haar schoot opgenomen.'
Citaat:
"Maar het feit dat wij de Franstaligen niet goed kennen, laat Bart De Wever toe om zonder veel tegenspraak te zeggen dat zij blind blijven voor 'de oorlog' en alleen de Vlamingen de waarheid eerlijk onder ogen zien. Nochtans is het duidelijk: het debat over de Tweede Wereldoorlog is ook in Vlaanderen niet gesloten. Vlaanderen is niet méér in het reine is met zijn verleden dan Wallonië."
Citaat:
Wallonië trok de lijn scherp door. Toen Degrelle in 1994 stierf, vulde de linkse Luikse krant La Wallonie haar voorpagina met één zin': 'Le Salaud est mort'. 'De smeerlap is dood.'
Citaat:
De Wever: "Er is inderdaad een verschil. In het begin van de jaren zeventig krijgt VNV-voorzitter Hendrik Elias, in zekere zin toch de Vlaamse tegenhanger van Rex-voorzitter Léon Degrelle, voor zijn historisch werk nog de Prijs van de Vlaamse Provincies. Dus álle Vlaamse provinciebesturen samen vonden hem toen de meest belangwekkende letterkundige. In Vlaanderen was er allerminst een dam tegen collaborateurs: dat ontkennen heeft geen zin."
Citaat:
Rudi Van Doorslaer: "Bart De Wever zegt dat 'Vlaanderen is klaar met zijn oorlogsverleden'. Terwijl Bruno De Wever en ikzelf, stapje voor stapje, het concept voor een tentoonstelling hebben uitgewerkt die in Gent in het najaar wordt geopend: 'Gekleurd verleden'. Ons uitgangspunt is dat, in tegenstelling tot wat Bart De Wever zegt, Vlaanderen niet (meer) wil geconfronteerd worden met zijn oorlogsverleden. Ik heb het dan ook over de populaire media, over romans en feuilletons. De BBC besteedt uren aan de battle of Britain. Wat schreven onze media over de Duitse inval in mei 1940? Bart De Wever zegt: 'De pagina is omgedraaid'. Alles is zogezegd verwerkt, alles ligt definitief achter ons en dus gaat Vlaanderen een zogezegd democratische toekomst tegemoet. Wij zeggen: Vlaanderen kent zijn geschiedenis niet."
Citaat:
"De boodschap die ik telkens moet brengen op allerlei spreekbeurten van lokale afdelingen van het Davidsfonds en zo, is: 'Ja ja, het VNV heeft wél iets te maken met de Jodenvervolging.' Dan vallen de monden open. En dan moet ik uitleggen: natuurlijk stond die brave onderwijzer in Mortsel-Oude God (doelt op grootvader De Wever, WP), die in 1943 lid werd van het VNV, mijlenver van de concentratiekampen van Auschwitz. Maar dat hij er n�*éts mee te maken had, zul je mij nooit horen zeggen.
Dank voor de link.

Laatst gewijzigd door drosophila : 7 december 2010 om 15:33.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2010, 15:36   #103
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Dank voor de link.
dus, wanneer was de laatste keer dat jij je verontschuldigd hebt?
Oud 7 december 2010, 15:40   #104
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus, wanneer was de laatste keer dat jij je verontschuldigd hebt?
I beg yr pardon??
Oud 7 december 2010, 15:41   #105
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
I beg yr pardon??
Jij bent toch een Vlaamse?

wel, er staat duidelijk dat Vlaanderen in zijn geheel nog niet heeft afgerekend met WOII. maw, jij ook niet.
Oud 7 december 2010, 15:47   #106
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

wel, er staat duidelijk dat Vlaanderen in zijn geheel nog niet heeft afgerekend met WOII. maw, jij ook niet.
Och waarom niet, als we geregeld Leopold II mogen opgraven om alle "Belgicisten" een schuldgvevoel aan te smeren...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 7 december 2010 om 15:48.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2010, 15:48   #107
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

O maar van mij mag het afrekenen beginnen hoor, liever vroeg dan laat. Het is uw voorzitter die zegt dat 'de pagina omgedraaid' is. En laat het nu net zijn partij zijn die het meeste af te rekenen heeft met dat zwarte verleden (ik laat bewust die andere partij buiten beschouwing, want die is trots op dat verleden).
Oud 7 december 2010, 15:49   #108
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dank voor de link.
Graag gedaan. Hopelijk hebt u ook de passage gelezen waarbij gewezen wordt dat de N-VA hoegemaand niet kan gezien worden als de verderzetting van de collaboratie, maar dat de collaboratie binnen gans Vlaanderen een andere weerklank kreeg dan in Wallonië. Initieel althans. Want sinds de jaren '80 (remember Maurice) is die houding compleet veranderd.

Degenen die nu anno 2010 de N-VA een oorlogsverleden aanpraten, hebben zelf een meer verborgen agenda dan de N-VA zelf.
Oud 7 december 2010, 15:50   #109
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
O maar van mij mag het afrekenen beginnen hoor, liever vroeg dan laat. Het is uw voorzitter die zegt dat 'de pagina omgedraaid' is. En laat het nu net zijn partij zijn die het meeste af te rekenen heeft met dat zwarte verleden (ik laat bewust die andere partij buiten beschouwing, want die is trots op dat verleden).
Nogmaals met welk verleden? Welke N-VAer's hebben een verleden uit de oorlog? Waarom moeten mensen zich verexcuseren en distantiëren die persoonlijk niks te maken hebben met waarvoor ze zich moeten excuseren en distantiëren?

Moeten alle Walen zich ook excuseren en distantiëren van Dutroux?
Moeten alle Vlamingen zich ook excuseren en distantiëren van Kim De Gelder?

Laatst gewijzigd door giserke : 7 december 2010 om 15:53.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2010, 15:50   #110
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mijn voorzitter?
Oud 7 december 2010, 15:51   #111
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
O En laat het nu net zijn partij zijn die het meeste af te rekenen heeft met dat zwarte verleden.
Graag een bewijs hiervoor.
Oud 7 december 2010, 16:05   #112
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat bewijs begrijp je toch niet, je moet daarvoor in 1944 leven.
Oud 7 december 2010, 16:06   #113
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Laat hem beter een aantal N-VAers anduiden met een zwart oorlogsverleden.
Oud 7 december 2010, 16:17   #114
ieperling
Vreemdeling

Standaard

Waarom al dat blijvend gezever over die Oorlog! We leven in 2010
ieperling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2010, 16:24   #115
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Reeds eerder heb ik op dit forum mijn ongenoegen geuit over het feit dat de NVA het scheldwoordmonopolie van het VB heeft doorbroken.
Waar is de tijd dat oa La Baronesse enkel betaald werd om laffelijk op het VB te schelden zonder risico op gepubliceerd antwoord.

Hier raken de establishmentsapologeten mij recht in mijn hart.

Ik weet het: gedeelde smart is halve smart....maar toch...voorheen wandelde ik trots door Vlaanderen in de wetenschap dat er miljarden euro's moesten worden gespendeerd om mij en mijn ideologiegenoten op de meest valse wijze, zonder recht op verdediging, dagelijks te laten afmaken in de regimepers.
Nu ook de NVA stilaan door diezelfde pers op de korrel wordt genomen, ook al krijgt de NVA wél recht op wederwoord, is een aanslag op ons glanzend en onbevlekt blazoen.
Oef...dat doet pijn...
Oud 7 december 2010, 16:24   #116
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik kan helemaal niets "bewijzen". Ik beweer ook niet dat er vandaag ergens in achterkamertjes door n-va-mandatarissen joodse kinderen worden geofferd op een Hitleraltaar of zo. Maar ik ben een beetje verbijsterd door het schieten op de pianist Doornaert, terwijl zij toch gewoon de perceptie aankaart dat de n-va banden heeft met de collaboratie. En wat natuurlijk wél bewezen kan worden, is de lijn collaboratie > Volksunie > n-va.

Wat ik mij afvraag: waarom gaat ne n-va niet keihard tegen die perceptie in, door zich expliciet te distantiëren van collaboratie? Nu gebeurt veeleer het tegendeel, zie ook http://bit.ly/fjHWJP
Oud 7 december 2010, 16:26   #117
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ieperling Bekijk bericht
Waarom al dat blijvend gezever over die Oorlog! We leven in 2010
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=102
Oud 7 december 2010, 17:07   #118
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan helemaal niets "bewijzen". Ik beweer ook niet dat er vandaag ergens in achterkamertjes door n-va-mandatarissen joodse kinderen worden geofferd op een Hitleraltaar of zo. Maar ik ben een beetje verbijsterd door het schieten op de pianist Doornaert, terwijl zij toch gewoon de perceptie aankaart dat de n-va banden heeft met de collaboratie. En wat natuurlijk wél bewezen kan worden, is de lijn collaboratie > Volksunie > n-va.

Wat ik mij afvraag: waarom gaat ne n-va niet keihard tegen die perceptie in, door zich expliciet te distantiëren van collaboratie? Nu gebeurt veeleer het tegendeel, zie ook http://bit.ly/fjHWJP
Nogmaals, wat is de link met N-VA in de huidige politieke context? Wie van de N-VA heeft een oorlogsverleden?

Ga je nu eindelijk eens antwoorden?
Oud 7 december 2010, 17:12   #119
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Nogmaals, wat is de link met N-VA in de huidige politieke context?
De openingspost niet gelezen? Vergeten dat Dewever het niet OK vond dat de Stad Antwerpen zich bij de joden verontschuldigde omdat ze het VNV nogal goed had geholpen bij de deportatie?
Of je het nu graag hebt of niet, of het nu terecht is of niet, het is een vaststelling: rond de n-va hangt een odeur van nazi-collaboratie. U kan dat negeren, u kan schuimbekkend naar de keel van de boodschapper vliegen, of u kan ervoor pleiten dat de partij zich kordaat en glashelder distantieert van het oorlogsverleden.
Oud 7 december 2010, 17:14   #120
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk wel triest om te zien hoe Vlaams-Nationalisten negationist zijn van hun eigen geschiedenis. Dat kan alleen maar leiden tot een knoert van een identiteitscrisis.
U weet niets van de geschiedenis van het Vlaams Nationalisme.
Dat is duidelijk.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be