![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#722 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#723 |
Staatssecretaris
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
|
![]() bahahah voorspelbaar
het zijn losers voor iets.
![]() |
#724 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#725 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin, iets subtieler: eerst alle lonen en prijzen en schulden door 10 delen, maar bankrekening inhouden constant houden. Op die manier "wordt iedereen rijker, en wordt er niks van iemand afgenomen, en door dat rijkheidsgevoel gaan we allemaal minder consumeren en minder achter het geld zitten". Achteraf heeft hij daaraan toegevoegd dat al die mensen die 10 keer meer geld op hun bankrekening hebben, daar nu de helft kunnen van afstaan aan de staat om de staatschuld in te lossen, en toch nog 5 keer meer overhouden. Op die manier wordt de staatschuld afbetaald, en is bijna iedereen veel rijker geworden. Mijn opmerking daarop was doodeenvoudig dat (behalve de truuk om eerst alles door 10 te delen wat gewoon een verandering van munteenheid is) dat neerkomt op het bijdrukken en uitdelen van heel veel geld (namelijk het vertienvoudigen van de bankrekening inhouden), en dus veel inflatie gaat teweegbrengen wat voor sommigen voordelig is (namelijk die die de centen hebben ontvangen), en voor anderen dan weer nadelig is. Als antwoord daarop gaat hij in een nietszeggende woordenvloed die ergens zou moeten laten blijken dat mijn verstandelijke vermogens beperkt zijn en zijn inzicht superieur is en zijn inborst superieur is en dergelijke meer, maar zonder veel coherentie in het discours. Citaat:
Maar let op, het is niet in de VS dat je die inflatie vindt! Het is in hun produktiegarage: China! Ook heb je niet noodzakelijk een prijsstijging als de geldinjectie de economie gewoon volgt: een expanderende economie kan uiteraard een geldinjectie krijgen zonder nominale inflatie (wel een reele, want de expanderende economie zou normaal dingen GOEDKOPER hebben gemaakt, en dat is het dus niet). Tenslotte werkt China nog steeds als een dollar-sink. Maw, die geldinjectie in de banken is niet onmiddellijk een platte geldinjectie in de economie geweest, maar het verschuiven van een reeds gemaakte schuld (en dus geldcreatie) van de banksector naar de staat.
![]() |
![]() |
#726 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Aha. Ik heb op dit moment behoefte aan een zeiljachtvan 15m. Aangezien er volgens jou nergens schaarste aan is kan ik die dus deze namiddag bij jou komen ophalen?
![]() |
#727 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat doet mij toch besluiten dat als ondernemers moeilijker aan kapitaal kunnen komen dat dit toch een probleem is. Dat men ondanks dat in sommige delen van de wereld er toch in slaagt een beetje vooruit te komen is mooi, maar het zou veel beter kunnen zijn. Stel je voor dat die ondernemers in Brasilië die er in slagen om zonder ondersteuning van een bank iets te beginnen nu opeens wel toegang tot meer kapitaal zouden krijgen.
![]() |
![]() |
#728 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#729 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar er is wel een groot inflatiepotentieel. Wanneer banken terug geld beginnen uitlenen dan zal de geldhoeveelheid zeer snel stijgen wat inflatie kan veroorzaken. Centrale banken moeten er dan voor zorgen dat ze dan geld snel genoeg uit de economie halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#730 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik respecteer in dit ten volle de vrijheid van de anderen, die een struktuur hebben opgezet op democratische wijze waar plekken zijn waar het blijkbaar goed vertoeven is. Maw, ik begeef mij gewoon op de "markt van de leuke staatsgefinancieerde baantjes", meer niet. Ik ga niemand onderdrukken om dat te doen, de staat (die dus een produkt is van de wil van het volk he ![]() Ik ben misschien geen "oprechte liberaal", ik ben een individualistische voordeelzoeker (en ervan overtuigd dat de meeste andere mensen dat ook zijn, ook al durven ze dat niet altijd luidop bekennen, ook aan zichzelf niet, omdat er opvoedkundige indoctrinatie is geweest hiertegen). Ik denk dat een liberale maatschappij dat basisgegeven prima integreert, en dat andere economische systemen gebaseerd zijn op een veel hypocrieter of naiever visie van het menselijke gedrag. Maar in een gegeven situatie gedraag ik mij dus als een economisch agent dat zich perfect volgens de axiomatiek van de liberale leer gedraagt, namelijk ik zoek mijn maximum voordeel. Ik kan mij daar natuurlijk in vergissen want ik weet niet alles, beschik niet over alle informatie, en heb ook maar een beperkt en misschien misvormd redeneringsvermogen. Maar ik gedraag mij perfect zoals een liberale theorie het van mij verwacht, en ik gedraag mij ook perfect zoals een liberale theorie verwacht op het vlak van mijn wereldvisie: ik heb er geen. Ik denk aan mijn eigen voordeel en daar stopt het. Ik ben dus misschien geen politiek liberaal, in de zin dat ik niet ga "streven voor een betere wereld door het liberalisme op te dringen", maar ik ben wel een perfect liberaal sujet: ik gedraag mij perfect egoistisch en ik geef niet om "het goede werken van de wereld". De liberale *theorie* beweert dat als iedereen zich perfect egoistisch MAG gedragen en niet gaat geven om hoe de wereld werkt, de wereld prima werkt (en tot op zekere hoogte kan ik die theoretische ontwikkeling volgen) ; maar dan moet diezelfde theorie ook aanvaarden dat geen enkele overtuigde liberaal die zich perfect liberaal gedraagt, ook maar een moer gaat streven naar die perfecte wereld, he, en zich eerder gaat toeleggen op het optimiseren van zijn eigen voordeel in de GEGEVEN wereld, of die nu liberaal geinspireerd is of niet.
![]() |
![]() |
#731 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien was, in tegenstelling tot al wat ik geschreven heb hiervoor, de huizenbubbel infeite een goede voorwaartse indicator die eigenlijk die toekomstige inflatie al voorzien had... en misschien is de huizenprijs index TOCH een martingale (ttz, bevat reeds alle informatie over de toekomst en de conditionele verwachtingswaarde in de toekomst met als conditie de verleden prijs, is niks anders dan de huidige prijs).
![]() |
![]() |
#732 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dan moet je ook niet beweren dat je een liberaal bent en ook niet doen alsof het gebruiken van het staatsapparaat voor je eigen voordeel liberaal is. Want zo geeft ge een verkeerde indruk van het liberalisme. Liberalisme is niet alleen het efficiëntste maar heeft ook een zeer belangrijk rechtvaardigheidsprincipe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#733 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk niet dat ik ergens zeg dat ik een liberaal ben. Ik ben wel liberaal geinspireerd, en ik denk dat de staat een corrupt en inefficient machien is, en DUS dat het - als voordeelzoeker - interessant is om daar gaan van te profiteren. Ik denk ook dat een liberale maatschappij de algemene rijkdom en welvaart redelijk goed (misschien niet "het beste") laat evolueren - maar, en hier komt de kat op de koord: behalve die intellectuele analyse kan het mij dus niet schelen of "de maatschappij" het goed heeft, zolang IK het maar goed heb, en in dat opzicht GEDRAAG IK mij dus als een perfect liberaal sujet. (het "de maatschappij kan mij niet bommen, zolang ik het maar goed heb" is toch wel het basisaxioma van het menselijk gedrag in liberale theorieen, zou ik denken) Noem mij een liberaal van tweede graad ![]()
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 december 2010 om 09:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#734 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Attach the stone of shame!
![]() Laatst gewijzigd door Bebob : 8 december 2010 om 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#735 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is echt onwaarschijnlijk lang geleden dat ik nog iemand zo een onsamenhangende zever heb zien schrijven als die gast. Je hebt gelijk Patrick, het is grappig, maar aan de andere kant is het ook ongelooflijk triest. Het feit dat hij zichzelf daarbij nog eens om de andere zin tegenspreekt is hemeltergend. Maar goed, van iemand die klaarblijkelijk in zijn eigen fantasiewereld begint te geloven kan je zoiets wel verwachten denk ik.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#736 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geen individualisten: Initiatiefnemers zijn voor het grootste deel geen individualisten maar creatieve sociale mensen! Individualisme komt voor in alle ideologische strekkingen en is van alle tijden, in een geautomatiseerde samenleving kan het individualisme zich meer ontplooien, het is te vergelijken met de emancipatie van de vrouw die zich ook meer kan ontplooien in een geautomatiseerde samenleving. Het individualisme van vandaag is een levensstijl die onverdraagzaamheid en eigenbelang gemakkelijker toegang geeft. In primitieve samenlevingen van 500 jaar terug werden individualisten verstoten, ze waren een blok aan het been van de groep, een belemmering. Volgens statistisch onderzoek komt extreem individualisme veel meer voor bij enig kinderen. De identiteit van elk individu wordt niet bepaalt door het individu zelf, maar door alles wat hij zelf niet is voor de samenleving. Het collectivisme is een middel om zichzelf te dienen, hetzelfde geldt voor het individualisme, beide middelen vergemakkelijken het leven en maken het leven aangenamer, de juiste dosering van beide is de ideale levensvorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#737 |
Banneling
|
![]() We hebben geen nood aan liberalisme als ideologie, we hebben nood aan ondernemers.
En of deze ondernemers van linkse of rechtse grondslag zijn, religieus of niet, dit is niet belangrijk, belangrijk is goede ondernemers die de samenleving voorwaarts helpen. Praktisch alle ondernemers op onze planeet hebben niets te maken met liberalisme, ondernemen is dus zeker niet synoniem met liberalisme. Een oud Chinees spreekwoord zegt: de kleur van de kat is van geen belang, zolang ze maar muizen vangt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#738 |
Banneling
|
![]() Hun ideaal:
Met weinig beginnen en iets groots en prachtig verwezenlijken. Niemands heer en niemands knecht, Zichzelf niet laten uitbuiten maar voor eigen rekening werken. De vrijheid om te doen wat men wil zonder betutteling en dit binnen de grenzen van de maatschappelijke waarden. Het creëren van iets bijzonder, iets moois, iets speciaals ten bate van de samenleving. Werken is voor de ondernemer in beperkte vorm een creatieve bezigheid. Voor al deze inzet mag de beloning iets groter zijn, geen mens die dit benijdt, daarvoor dank aan de samenleving, de consument, de klant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#739 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Als je wil zien waar ik voor ben-> take a look http://www.thevenusproject.com/ Citaat:
Laatst gewijzigd door openeye : 8 december 2010 om 11:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#740 |
Staatssecretaris
|
![]() Aesops parabel van de kikker en de schorpioen is hier redelijk van toepassing. Dat is onze menselijke natuur. En hoe ouder je wordt, hoe meer die doordringt. Als je echt voor het venus project bent, dan werk je niet voor IBM maar voor een non profit. De beloning om mensen te helpen > geld. Waarom ik niet werk in netwerken ed? Omdat ik weinig geef om geld, doen wat ik wil doen is belangrijker. Geld = drugs. En hoe meer je hebt, hoe meer afhankelijk je bent.
|
![]() |
![]() |