Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2010, 15:33   #41
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kringspiermusketier Bekijk bericht
Een kocher vergeten een gewone fout... Man, man, man... nu ben je echt wel uit je nek aan het kletsen.
En wat als die kocher voor een darmperforatie zorgt met een peritonitis tot gevolg? Ga je dan nog van een gewone fout spreken? Ik denk het niet
ah maar een kocher "is niet scherp". dus is het niet echt een probleem.
Oud 9 december 2010, 15:33   #42
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

eigenlijk een beetje de schuld van de patiënt, die moet daar maar tegen kunnen.
Oud 9 december 2010, 15:35   #43
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Gezien de exuberante prijzen die aangerekend worden door chirurgen en hospitalen, mag de patiënt een zekere vorm van perfectie eisen.
Bij zware fouten zoals het achterlaten van twee scharen in iemands buik, dient dan ook een serieuze schadevergoeding betaald te worden.
Tachtigduizend €, zoals deze patiënt eist, is misschien net iets teveel, maar de 5.000€ die het hospitaal voorstelt, is al helemaal een lachertje.
Veertigduizend € lijkt mij een aanvaardbaar bedrag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 15:36   #44
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
't is nie zo erg en 't ligt aan het gebrek aan geduld van de patiënt.
en patiënten met steeds erger wordende pijn moeten niet onderzocht worden want het is normaal dat pijn steeds erger wordt. En derbij, pijnmedicatie helpt niet altijd. Vreemd genoeg dacht de huisarts anders dan jij, maar ik veronderstel dat je het beter denkt te weten dan de huisarts.
Arme verplegers! Ze hebben zo weinig tijd! En dan moeten ze ook nog gezaag aanhoren van patiënten die nog wat klemmen in hun buik hebben zitten! Terwijl dat niet eens een erge fout is! Die zou niet mogen klagen, er kon veel erger gebeurd zijn!
Elke persoon reageert anders op medicatie.

Ik denk dat het prototype van een slechte verpleger er eentje is die zonder van iets af te weten meteen over een situatie gaat oordelen. En jij doet het keer op keer opnieuw.

????

Dus een patient dat niet zelfstandig naar het wc mag en dit toch doet is het gevolg van een slechte verpleger?

Citaat:
Jup. Rotpatiënt versus mijn Eigen Grote Ik.
Kan je vriendelijk blijven?

Ik kan mijn werk achterlaten zonder dat ik er thuis last van heb.

Citaat:
De pre-operatieve vragenlijst moet me dunkt gedeeltelijk ingevuld worden door een arts. Dat zou je nu toch moeten weten eh. Wat ben je trouwens met zo'n vragenlijst als ze blijkbaar toch niet gelezen wordt?
Wegens een hartprobleem ben ik trouwens een risicopatiënt. Die benzo's mag ik niet nemen wegens vreemde neveneffecten op m'n hartfunctie.
Maar leg dat uit en de verpleegkundige zeggen gewoon "euh neenee, geen benzo's" en ze spuit ze in. Ah ja, want verpleegkundigen moeten maar gewoon doen wat de arts zegt eh?
Maar wel typisch: blijven kakken op de patiënt tot blijkt dat er eigenlijk niks te kakken valt.
En waar kak ik op u? Ik geef u zelfs gelijk dat er fouten zijn gemaakt in uw geval.

Van de pre-operatieve vragenlijst heb ik nog geen kennis van gehad maar ik weet wel dat een vpk niet zelfstandig zomaar een medicament van vrije keuze mag geven. Die geven enkel wat er in het patientendossier staat. Het is nogal altijd de dokter die bepaald wat je krijgt.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 15:41   #45
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kijk je overdrijft toch een beetje. Iedereen kan fouten maken dus ja zo een dingen kunnen gebeuren en ik zou de arts daarom niet incompetent en lui noemen hierdoor.
idd

Citaat:
Maar ik noem hem wel incompetent en lui door het feit dat hij bij de nabehandeling niet luisterde naar de klachten en grieven van de patient in kwestie. Een schadevergoeding is hiervoor dus zeker op zijn plaats.
Nu als advocaat van de duivel,

Twee mogelijke gesprekken tussen patient en dokter.

* Dokter, ik heb nog steeds last van pijn in de buik.

* Dokter, de pijn wordt steeds erger.

Er is sprake van pijn maar beide geven andere informatie aan de dokter.

Daarom dat ik zeg, hoe heeft de patient het gebracht?
Oud 9 december 2010, 15:45   #46
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Gezien de exuberante prijzen die aangerekend worden door chirurgen en hospitalen, mag de patiënt een zekere vorm van perfectie eisen.
Bij zware fouten zoals het achterlaten van twee scharen in iemands buik, dient dan ook een serieuze schadevergoeding betaald te worden.
Tachtigduizend €, zoals deze patiënt eist, is misschien net iets teveel, maar de 5.000€ die het hospitaal voorstelt, is al helemaal een lachertje.
Veertigduizend € lijkt mij een aanvaardbaar bedrag.
De prijzen niet overdreven in ziekenhuizen. Een ziekenhuis heeft nu eenmaal veel kosten.

Niet het ziekenhuis maar de verzekeringsbedrijf biedt 5OOO euro aan. Voor het ziekenhuis zijn de enigste extra kosten een hogere verzekeringsprijs. Of het bedrag nu 100 000 euro is of 1OOO euro speelt geen rol. Het ziekenhuis moet deze niet zelf betalen.
Oud 9 december 2010, 15:47   #47
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Dus een patient dat niet zelfstandig naar het wc mag en dit toch doet is het gevolg van een slechte verpleger?
wie zegt dat ik niet zelfstandig naar 't wc mocht?
'k was gewoon duidelijk nog te zwak, en had dat verkeerd ingeschat.
waardoor ik op 't wc zelf alsnog op 't knoppeke moest duwen.
misschien doet een mens dat omdat je respect hebt voor verpleegkundigen en het vervelend vind dat je gewoon om die 5 meter te stappen die mensen moet roepen. maar nee, jij gaat er vanuit: oh nee, een niet-verpleegkundige, die verwacht natuurlijk dat je als vpk meteen komt als je roept.
't was overigens nogal dringend, en ik BEGRIJP dat die mensen niet meteen kunnen komen, dus het dan maar zelf geprobeerd, anders hadden ze nogal veel meer werk gehad met m'n bed te verschonen.
Jij gaat er steeds opnieuw van uit dat mensen van slechte wil zijn. Ze willen dat de vpk meteen komt. Of ze gaan expres een beetje tegen het oordeel van de vpk in. Of ze denken dat ze het beter weten dan de vpk. Sorry, maar dat vind ik een vreselijk slechte houding. Je brengt de vpk's die wel hun patiënten zien zoals ze zijn gewoon ten schande.

Citaat:
Kan je vriendelijk blijven?
Ik denk dat ik behoorlijk vriendelijk blijf, gezien je uitlatingen hier.

Citaat:
En waar kak ik op u? Ik geef u zelfs gelijk dat er fouten zijn gemaakt in uw geval.
jaja, uiteindelijk. het zou nooit in je opkomen om te denken dat de patiënt (of zijn familie) misschien wel een punt heeft.
er moet natuurlijk eerst een handtekening van een arts aan te pas komen. dan heeft de patiënt gelijk.

Citaat:
Van de pre-operatieve vragenlijst heb ik nog geen kennis van gehad maar ik weet wel dat een vpk niet zelfstandig zomaar een medicament van vrije keuze mag geven. Die geven enkel wat er in het patientendossier staat. Het is nogal altijd de dokter die bepaald wat je krijgt.
ik heb ook al zitten denken dat verpleegkundigen de betekenis van pre-operatieve vragenlijsten niet kennen.
Vpk's moeten niet blindelings geven wat de arts voorschrijft. Als ze merken dat er een fout aan het gebeuren is moeten ze niet meegaan met die fout.
Oud 9 december 2010, 15:53   #48
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De prijzen niet overdreven in ziekenhuizen. Een ziekenhuis heeft nu eenmaal veel kosten.

Niet het ziekenhuis maar de verzekeringsbedrijf biedt 5OOO euro aan. Voor het ziekenhuis zijn de enigste extra kosten een hogere verzekeringsprijs. Of het bedrag nu 100 000 euro is of 1OOO euro speelt geen rol. Het ziekenhuis moet deze niet zelf betalen.
Dat is hun probleem, als ik een verkeersongeluk veroorzaak en mijn verzekering moet tussenkomen, stijgt mijn verzekeringspremie het jaar nadien ook.
De prijzen niet overdreven in ziekenhuizen ?? Begin dit jaar onderging ik een kleine ingreep (die één kwartier duurde, mij door de chirurg verteld). Eén dag verbleven in het hospitaal. Kostprijs : 2.000€.
Jij mag dat weinig vinden, hoor.

Citaat:
Oud 9 december 2010, 15:54   #49
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
wie zegt dat ik niet zelfstandig naar 't wc mocht?
'k was gewoon duidelijk nog te zwak, en had dat verkeerd ingeschat.
waardoor ik op 't wc zelf alsnog op 't knoppeke moest duwen.
misschien doet een mens dat omdat je respect hebt voor verpleegkundigen en het vervelend vind dat je gewoon om die 5 meter te stappen die mensen moet roepen. maar nee, jij gaat er vanuit: oh nee, een niet-verpleegkundige, die verwacht natuurlijk dat je als vpk meteen komt als je roept.
't was overigens nogal dringend, en ik BEGRIJP dat die mensen niet meteen kunnen komen, dus het dan maar zelf geprobeerd, anders hadden ze nogal veel meer werk gehad met m'n bed te verschonen.
Jij gaat er steeds opnieuw van uit dat mensen van slechte wil zijn. Ze willen dat de vpk meteen komt. Of ze gaan expres een beetje tegen het oordeel van de vpk in. Of ze denken dat ze het beter weten dan de vpk. Sorry, maar dat vind ik een vreselijk slechte houding. Je brengt de vpk's die wel hun patiënten zien zoals ze zijn gewoon ten schande.

Het zou helpen als je je ziekenhuisverhaaltjes dezelfde feiten bevatten en niet nadien als ik er een mening opgeef met andere feitjes komt opdraven.

Citaat:
Ik denk dat ik behoorlijk vriendelijk blijf, gezien je uitlatingen hier.
Nee, je bent gewoon een onbeschofterik. Ik kan best begrijpen dat de vpk ke een tirade gaf.

Citaat:
ik heb ook al zitten denken dat verpleegkundigen de betekenis van pre-operatieve vragenlijsten niet kennen.
Vpk's moeten niet blindelings geven wat de arts voorschrijft. Als ze merken dat er een fout aan het gebeuren is moeten ze niet meegaan met die fout.
Een fout wel maar indien een vpk niet op de hoogte is van bepaalde allergiën dan kan men de vpk niet verwijten dat ze iets fout heeft gedaan. (alegeem bedoeld en niet op uw verhaal)

Laatst gewijzigd door Ratatosk : 9 december 2010 om 15:54.
Oud 9 december 2010, 15:57   #50
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd

Nu als advocaat van de duivel,

Twee mogelijke gesprekken tussen patient en dokter.

* Dokter, ik heb nog steeds last van pijn in de buik.

* Dokter, de pijn wordt steeds erger.

Er is sprake van pijn maar beide geven andere informatie aan de dokter.

Daarom dat ik zeg, hoe heeft de patient het gebracht?
Dat maakt niet uit. Het is aan de arts om na te gaan wat de klachten precies zijn. Een patiënt die zegt dat hij nog steeds pijn heeft, vraag je waar, hoe, of het erger is geworden of niet.
Sommige artsen slagen er zelfs in diagnoses te stellen bij mentaal gehandicapten. Die kunnen zichzelf helemaal niet goed uiten. Al aanwezig geweest bij zo'n gesprek? Boeiend hoor. Aan het eind van het vraaggesprek weet die arts waar het pijn doet enzo.
Je legt opnieuw de verantwoordelijkheid bij de patiënt. De patiënt moet geen diagnoses stellen eh, de arts moet dat doen. Daartoe moet hij vragen stellen.
Een beetje mensenkennis kan ook helpen. Sommige patiënten hebben veel moeite om aan te geven hoe erg pijn is. Die moet je een beetje helpen.
Sommige patiënten zijn ook helemaal niet zo assertief. Er zijn patiënten die gewoon met de vuist op tafel slaan en zeggen: "neen dokter, ik heb pijn en ik blijf hier zitten tot je me goed onderzocht hebt". Ik vermoed dat deze patiënt een beetje subassertief is en zich nogal makkelijk liet wegsturen. Ik vind het compleet fout om je daar dan als arts gewoon makkelijk vanaf te maken. Een goeie arts houdt rekening met mogelijke persoonlijkheidsfactoren die de aanmeldingsklacht kunnen kleuren. Sommige mensen verrekken van de pijn maar komen niet veel verder dan "dokter, dit doet echt veel pijn". Maar ook artsen hebben soms de ziekte om er maar vanuit te gaan dat patiënten onnozele wezens zijn die klagen bij het minste. Dan kun je situaties als dit krijgen.
Oud 9 december 2010, 16:01   #51
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is hun probleem, als ik een verkeersongeluk veroorzaak en mijn verzekering moet tussenkomen, stijgt mijn verzekeringspremie het jaar nadien ook.
De prijzen niet overdreven in ziekenhuizen ?? Begin dit jaar onderging ik een kleine ingreep (die één kwartier duurde, mij door de chirurg verteld). Eén dag verbleven in het hospitaal. Kostprijs : 2.000€.
De effectieve dagprijs is ongeveer 300 euro.

Bij een operatie kan dit oplopen en zeker als er nog een onderzoek moet gebeurd worden.

Is inderdaad een probleem van het ziekenhuis maar daar gaat het niet over. de mensen verwarren het ziekenhuis met de verzekeringsbedrijf. Het zijn zij die 5OOO euro boden.
Oud 9 december 2010, 16:05   #52
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De effectieve dagprijs is ongeveer 300 euro.

Bij een operatie kan dit oplopen en zeker als er nog een onderzoek moet gebeurd worden.

Is inderdaad een probleem van het ziekenhuis maar daar gaat het niet over. de mensen verwarren het ziekenhuis met de verzekeringsbedrijf. Het zijn zij die 5OOO euro boden.
Dat verzekeringsbedrijf vertegenwoordigt dan ook dat ziekenhuis. En mij zou het ook worst wezen, wie die schadevergoeding betaalt, zolang het bedrag maar in verhouding staat met de gemaakte fout, een zware fout in dit geval.

Citaat:
Oud 9 december 2010, 16:06   #53
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ooit al eens afgevraagd wat er in die prijs is inbegrepen?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 16:08   #54
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou helpen als je je ziekenhuisverhaaltjes dezelfde feiten bevatten en niet nadien als ik er een mening opgeef met andere feitjes komt opdraven.
leg het maar uit. en draaaaaaien en keeeeren.
ik geef je het verhaal inderdaad in brokjes. hopelijk kun je zelf zien dat je eerste - bij jou per definitie negatieve - opvatting misschien niet helemaal klopt, en dat je die precies bij meer info iedere keer moet bijstellen.
je mag er trots op zijn.

Citaat:
Nee, je bent gewoon een onbeschofterik. Ik kan best begrijpen dat de vpk ke een tirade gaf.
Het verplegend personeel vond me nochtans een toffe patiënt hoor.
Heb zelfs een kadootje gekregen toen ik uiteindelijk naar huis mocht. Kwamen ook regelmatig gewoon een beetje babbelen met mij.
Maar die hadden dan ook een positieve attitude tav patiënten.

Citaat:
Een fout wel maar indien een vpk niet op de hoogte is van bepaalde allergiën dan kan men de vpk niet verwijten dat ze iets fout heeft gedaan. (alegeem bedoeld en niet op uw verhaal)
tuurlijk.
maar misschien zou het je helpen om in overweging te nemen dat als een patiënt zelf nog waarschuwt dat hij iets niet mag hebben van medicatie, dat misschien ook wel eens zou kunnen kloppen.
maar jij hebt de onbuigbare mening dat enkel dokters en vpk's kennis hebben, en dat patiënten en familie slechte domme wezens zijn die niets weten.
zo kom je er natuurlijk niet.
Oud 9 december 2010, 16:08   #55
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
ooit al eens afgevraagd wat er in die prijs is inbegrepen?
Is niet nodig, alle details stonden op de factuur, tot de kleinste pleister.

Citaat:
Oud 9 december 2010, 16:11   #56
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is niet nodig, alle details stonden op de factuur, tot de kleinste pleister.
wat is dan het probleem met die 2000 euro voor een ingreep
Oud 9 december 2010, 16:13   #57
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
leg het maar uit. en draaaaaaien en keeeeren.
ik geef je het verhaal inderdaad in brokjes. hopelijk kun je zelf zien dat je eerste - bij jou per definitie negatieve - opvatting misschien niet helemaal klopt, en dat je die precies bij meer info iedere keer moet bijstellen.
je mag er trots op zijn.
Bijstellen niet, gewoon de feiten verdraaien om gelijk te kunnen hebben. Mijn opvatting in het eerste bericht dat je in dat geval gelijk had klopt dus niet. Je had gewoon ongelijk volgens u.

Citaat:
Het verplegend personeel vond me nochtans een toffe patiënt hoor.
Heb zelfs een kadootje gekregen toen ik uiteindelijk naar huis mocht. Kwamen ook regelmatig gewoon een beetje babbelen met mij.
Maar die hadden dan ook een positieve attitude tav patiënten.
Mooi fabeltje. Daarom dat je hen hekelt.

Citaat:
tuurlijk.
maar misschien zou het je helpen om in overweging te nemen dat als een patiënt zelf nog waarschuwt dat hij iets niet mag hebben van medicatie, dat misschien ook wel eens zou kunnen kloppen.
maar jij hebt de onbuigbare mening dat enkel dokters en vpk's kennis hebben, en dat patiënten en familie slechte domme wezens zijn die niets weten.
zo kom je er natuurlijk niet.
Ik ga tegen een bakker ook niet zeggen hoe dat hij een brood moet bakken.

Laatst gewijzigd door Ratatosk : 9 december 2010 om 16:14.
Oud 9 december 2010, 16:16   #58
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
wat is dan het probleem met die 2000 euro voor een ingreep
Voor een ingreep van een kwartier en één dag verblijf, vind ik dat zeer veel.

Citaat:
Oud 9 december 2010, 16:21   #59
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een ingreep van een kwartier en één dag verblijf, vind ik dat zeer veel.
juist ja, staar u vooral blind op dat kwartier. De pre-op, de post-op, de naverzorging, de anestesist (indien onder volledige narcose), de verpleegkundige(n) die assisteert in het OK, de kamer, het verplegend personeel die je op de kamer verzorgen, dat kost allemaal niks.
Oud 9 december 2010, 16:26   #60
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijstellen niet, gewoon de feiten verdraaien om gelijk te kunnen hebben. Mijn opvatting in het eerste bericht dat je in dat geval gelijk had klopt dus niet. Je had gewoon ongelijk volgens u.
welke feiten verdraai ik?
over wat heb je het nu eigenlijk?
wat dacht je voor je dit schreef: 'oh, ik zal een beetje verwarde onzin uitkramen, zo lijkt het zeker dat ik gelijk had'

Citaat:
Mooi fabeltje. Daarom dat je hen hekelt.
Neen, ik hekel verplegers zoals jou.
Ik ga niet zeggen dat ik daar toen graag geweest ben (was een beetje erg ziek en heb daar lang gelegen) maar de verpleegkundigen hebben er toch voor gezorgd dat het al bij al nog meeviel.
Ook de behandelende arts trouwens.
Alleen hebben ze er mij op moeten wijzen dat ik effectief beroep op hen mocht doen ipv te denken dat ze al werk genoeg hadden.
Blijkbaar kan er dat bij jou niet in, dat niet alle patiënten van die rotmormels zijn.

Citaat:
Ik ga tegen een bakker ook niet zeggen hoe dat hij een brood moet bakken.
foute vergelijking.
Je vergelijking zou kloppen als je zegt: "het lijkt me redelijk evident dat als je tegen de bakker zegt dat je glutenvrij brood moet hebben, de bakker je om een doktersbewijs vraagt".

Trouwens, op een vorige job stond bevragen van pijnklachten centraal in mijn functie. Ik denk dat ik weldegelijk iets te zeggen heb over bevragen van pijnklachten dan.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be