![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#42 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
eigenlijk een beetje de schuld van de patiënt, die moet daar maar tegen kunnen.
|
|
|
#43 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Gezien de exuberante prijzen die aangerekend worden door chirurgen en hospitalen, mag de patiënt een zekere vorm van perfectie eisen.
Bij zware fouten zoals het achterlaten van twee scharen in iemands buik, dient dan ook een serieuze schadevergoeding betaald te worden. Tachtigduizend €, zoals deze patiënt eist, is misschien net iets teveel, maar de 5.000€ die het hospitaal voorstelt, is al helemaal een lachertje. Veertigduizend € lijkt mij een aanvaardbaar bedrag.
|
|
|
#44 | |||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik denk dat het prototype van een slechte verpleger er eentje is die zonder van iets af te weten meteen over een situatie gaat oordelen. En jij doet het keer op keer opnieuw. ???? Dus een patient dat niet zelfstandig naar het wc mag en dit toch doet is het gevolg van een slechte verpleger? Citaat:
Ik kan mijn werk achterlaten zonder dat ik er thuis last van heb. Citaat:
Van de pre-operatieve vragenlijst heb ik nog geen kennis van gehad maar ik weet wel dat een vpk niet zelfstandig zomaar een medicament van vrije keuze mag geven. Die geven enkel wat er in het patientendossier staat. Het is nogal altijd de dokter die bepaald wat je krijgt. |
|||
|
|
|
|
|
#45 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Twee mogelijke gesprekken tussen patient en dokter. * Dokter, ik heb nog steeds last van pijn in de buik. * Dokter, de pijn wordt steeds erger. Er is sprake van pijn maar beide geven andere informatie aan de dokter. Daarom dat ik zeg, hoe heeft de patient het gebracht? |
||
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Niet het ziekenhuis maar de verzekeringsbedrijf biedt 5OOO euro aan. Voor het ziekenhuis zijn de enigste extra kosten een hogere verzekeringsprijs. Of het bedrag nu 100 000 euro is of 1OOO euro speelt geen rol. Het ziekenhuis moet deze niet zelf betalen. |
|
|
|
|
|
|
#47 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'k was gewoon duidelijk nog te zwak, en had dat verkeerd ingeschat. waardoor ik op 't wc zelf alsnog op 't knoppeke moest duwen. misschien doet een mens dat omdat je respect hebt voor verpleegkundigen en het vervelend vind dat je gewoon om die 5 meter te stappen die mensen moet roepen. maar nee, jij gaat er vanuit: oh nee, een niet-verpleegkundige, die verwacht natuurlijk dat je als vpk meteen komt als je roept. 't was overigens nogal dringend, en ik BEGRIJP dat die mensen niet meteen kunnen komen, dus het dan maar zelf geprobeerd, anders hadden ze nogal veel meer werk gehad met m'n bed te verschonen. Jij gaat er steeds opnieuw van uit dat mensen van slechte wil zijn. Ze willen dat de vpk meteen komt. Of ze gaan expres een beetje tegen het oordeel van de vpk in. Of ze denken dat ze het beter weten dan de vpk. Sorry, maar dat vind ik een vreselijk slechte houding. Je brengt de vpk's die wel hun patiënten zien zoals ze zijn gewoon ten schande. Citaat:
Citaat:
er moet natuurlijk eerst een handtekening van een arts aan te pas komen. dan heeft de patiënt gelijk. Citaat:
Vpk's moeten niet blindelings geven wat de arts voorschrijft. Als ze merken dat er een fout aan het gebeuren is moeten ze niet meegaan met die fout.
|
|
|
|
#48 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De prijzen niet overdreven in ziekenhuizen ?? Begin dit jaar onderging ik een kleine ingreep (die één kwartier duurde, mij door de chirurg verteld). Eén dag verbleven in het hospitaal. Kostprijs : 2.000€. Jij mag dat weinig vinden, hoor.
|
|
|
|
#49 | |||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het zou helpen als je je ziekenhuisverhaaltjes dezelfde feiten bevatten en niet nadien als ik er een mening opgeef met andere feitjes komt opdraven. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Ratatosk : 9 december 2010 om 15:54. |
|||
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Sommige artsen slagen er zelfs in diagnoses te stellen bij mentaal gehandicapten. Die kunnen zichzelf helemaal niet goed uiten. Al aanwezig geweest bij zo'n gesprek? Boeiend hoor. Aan het eind van het vraaggesprek weet die arts waar het pijn doet enzo. Je legt opnieuw de verantwoordelijkheid bij de patiënt. De patiënt moet geen diagnoses stellen eh, de arts moet dat doen. Daartoe moet hij vragen stellen. Een beetje mensenkennis kan ook helpen. Sommige patiënten hebben veel moeite om aan te geven hoe erg pijn is. Die moet je een beetje helpen. Sommige patiënten zijn ook helemaal niet zo assertief. Er zijn patiënten die gewoon met de vuist op tafel slaan en zeggen: "neen dokter, ik heb pijn en ik blijf hier zitten tot je me goed onderzocht hebt". Ik vermoed dat deze patiënt een beetje subassertief is en zich nogal makkelijk liet wegsturen. Ik vind het compleet fout om je daar dan als arts gewoon makkelijk vanaf te maken. Een goeie arts houdt rekening met mogelijke persoonlijkheidsfactoren die de aanmeldingsklacht kunnen kleuren. Sommige mensen verrekken van de pijn maar komen niet veel verder dan "dokter, dit doet echt veel pijn". Maar ook artsen hebben soms de ziekte om er maar vanuit te gaan dat patiënten onnozele wezens zijn die klagen bij het minste. Dan kun je situaties als dit krijgen.
|
|
|
|
#51 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Bij een operatie kan dit oplopen en zeker als er nog een onderzoek moet gebeurd worden. Is inderdaad een probleem van het ziekenhuis maar daar gaat het niet over. de mensen verwarren het ziekenhuis met de verzekeringsbedrijf. Het zijn zij die 5OOO euro boden. |
|
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#53 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
|
|
|
|
|
#54 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ik geef je het verhaal inderdaad in brokjes. hopelijk kun je zelf zien dat je eerste - bij jou per definitie negatieve - opvatting misschien niet helemaal klopt, en dat je die precies bij meer info iedere keer moet bijstellen. je mag er trots op zijn. Citaat:
Heb zelfs een kadootje gekregen toen ik uiteindelijk naar huis mocht. Kwamen ook regelmatig gewoon een beetje babbelen met mij. Maar die hadden dan ook een positieve attitude tav patiënten. Citaat:
maar misschien zou het je helpen om in overweging te nemen dat als een patiënt zelf nog waarschuwt dat hij iets niet mag hebben van medicatie, dat misschien ook wel eens zou kunnen kloppen. maar jij hebt de onbuigbare mening dat enkel dokters en vpk's kennis hebben, en dat patiënten en familie slechte domme wezens zijn die niets weten. zo kom je er natuurlijk niet.
|
|
|
|
#55 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Is niet nodig, alle details stonden op de factuur, tot de kleinste pleister.
|
|
|
#56 |
|
|
wat is dan het probleem met die 2000 euro voor een ingreep
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
|
|
|
|
#57 | |||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Ratatosk : 9 december 2010 om 16:14. |
|||
|
|
|
|
|
#58 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Voor een ingreep van een kwartier en één dag verblijf, vind ik dat zeer veel.
|
|
|
#59 |
|
|
juist ja, staar u vooral blind op dat kwartier. De pre-op, de post-op, de naverzorging, de anestesist (indien onder volledige narcose), de verpleegkundige(n) die assisteert in het OK, de kamer, het verplegend personeel die je op de kamer verzorgen, dat kost allemaal niks.
|
|
|
|
|
#60 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
over wat heb je het nu eigenlijk? wat dacht je voor je dit schreef: 'oh, ik zal een beetje verwarde onzin uitkramen, zo lijkt het zeker dat ik gelijk had' Citaat:
Ik ga niet zeggen dat ik daar toen graag geweest ben (was een beetje erg ziek en heb daar lang gelegen) maar de verpleegkundigen hebben er toch voor gezorgd dat het al bij al nog meeviel. Ook de behandelende arts trouwens. Alleen hebben ze er mij op moeten wijzen dat ik effectief beroep op hen mocht doen ipv te denken dat ze al werk genoeg hadden. Blijkbaar kan er dat bij jou niet in, dat niet alle patiënten van die rotmormels zijn. Citaat:
Je vergelijking zou kloppen als je zegt: "het lijkt me redelijk evident dat als je tegen de bakker zegt dat je glutenvrij brood moet hebben, de bakker je om een doktersbewijs vraagt". Trouwens, op een vorige job stond bevragen van pijnklachten centraal in mijn functie. Ik denk dat ik weldegelijk iets te zeggen heb over bevragen van pijnklachten dan.
|
|