Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2011, 09:43   #61
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Of misschien toch iets met het beleid te maken? Een heel klein beetje?
Rva ondersteunt in Vlaanderen 671.793 inwoners. Dat is méér dan 10% van de bevolking, bejaarden, baby's studenten enz inbegrepen.
Volgens uw kaartje zou er een werkloosheid zijn van rond 5% %.

Misschien toch iets met beleid te maken? Of manipulatie van de cijfers?
Voor dat je met kaartjes begint te gooien en statistieken te ontcijferen moet je je eerst eens afvragen wie er in die cijfers opgenomen wordt. Zitten daar ook het groot aantal Vlaamse bruggepensioneerden bij van grote bedrijven Opel, Ford, Bekaert Limburgse mijnen enz? of worden die schoon weggemoffeld omdat ze niet officieel werkzoekend zijn?

Ps jongeren nutteloze opleidingen laten volgen is ook zo een methode om ze uit de werkloosheidscijfers te houden.

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 januari 2011 om 09:44.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:47   #62
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Rva ondersteunt in Vlaanderen 671.793 inwoners. Dat is méér dan 10% van de bevolking, bejaarden, baby's studenten enz inbegrepen.

Misschien toch iets met beleid te maken? Of manipulatie van de cijfers?
Voor dat je met kaartjes begint te gooien en statistieken te ontcijferen moet je je eerst eens afvragen wie er in die cijfers opgenomen wordt. Zitten daar ook het groot aantal Vlaamse bruggepensioneerden bij van grote bedrijven Opel, Ford, Bekaert Limburgse mijnen enz? of worden die schoon weggemoffeld omdat ze niet officieel werkzoekend zijn?

Ps jongeren nutteloze opleidingen laten volgen is ook zo een methode om ze uit de werkloosheidscijfers te houden.
Kortom, het gaat goed !

juicht Belgen!
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 11:22   #63
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bejaarden, babies en studenten zijn inderdaad niet opgenomen in de werkloosheidsstatistieken.

Als dat uw standpunt moet redden (of het argument dat Le Soir de cijfers in het voordeel van Vlaanderen gaat manipuleren), dan vrees ik dat u er best mee ophoudt.

PS: Ook de activeringsgraad ligt hoger in Vlaanderen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 15:42   #64
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Kortom, het gaat goed !

Dat is niet wat P. zegt.

Er zitten niet alleen in de Nederlandse cijfers maar ook in en buiten de Belgische cijfers nogal wat verborgen goedbetaalde nietsdoeners.

Zeker van jou verwacht ik niet dat je slaafs achter overheidscijfers aanrent maar ook die grijze massa even laat werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Het enige dat de werkloosheidscijfers indiceren is dat er in Wallonie relatief veel (werkloosheids) uitkeringen worden verstrekt.
Van de PS de juiste strategie. Van de Franstaligen ook de juiste strategie.

De verkiezingen laten dit ook zien. De PS stemmer is best tevreden.

Je geeft een gedeelte van de populatie een uitkering (op kosten van de federale overheid) en laat die goeddeels ongecontroleerd.

Citaat:

Dat lijkt me nu net iets om buitengewoon tevreden over te zijn.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 januari 2011 om 15:43.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 15:47   #65
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Bejaarden, babies en studenten zijn inderdaad niet opgenomen in de werkloosheidsstatistieken.

Als dat uw standpunt moet redden (of het argument dat Le Soir de cijfers in het voordeel van Vlaanderen gaat manipuleren), dan vrees ik dat u er best mee ophoudt.

PS: Ook de activeringsgraad ligt hoger in Vlaanderen.
Aha
dan gaan we eens kijken naar het aantal Vlamingen op arbeidsleeftijd. (15-64 jaar): ong 4.000.000 Trek daar nog eens een 500.000 studenten af.
3.500.000 mensen op arbeidsleeftijd. Hoeveel zijn er daarvan gehandicapt, renteniers, moeders aan de haard enz of anderen die geen werk willen. Nog eens 500.000 of zijn het er meer?
3.000.000 mensen de zouden willen werken. Volgens jouw cijfers is daarvan ong. 5% werkloos. Ofwel 150.000 mensen.
Waarom krijgen dan meer dan 670.000 Vlamingen een uitkering van de RVA?

PS 1 dit is een zéér ruwe schatting.
2 Lesoir gebruikt waarschijnlijk officiële cijfers van de overheid. Als die cijfers niet kloppen met de realiteit is dat niet de fout van Lesoir maar van de overheid die de waarheid op alle mogelijke manieren probeert te verbloemen. Door een groep werklozen van de verplichting te ontheffen werk te zoeken vallen die automatisch buiten de werkloosheidscijfers.
3 Waar is de link naar het artikel in Lesoir? Om te kunnen nakijken waar en hoe ze aan hun cijfers komen.
Oud 10 januari 2011, 15:59   #66
pajoske

Standaard

Citaat:
Kortom, het gaat goed !

juicht Belgen!
Integendeel.
Onze Vlaamse overheid wil ons laten geloven dat het met Vlaanderen goed gaat en Wallonië het blok aan het been is.
We zullen eens een vb nemen. IN Vlaanderen gaan stemmen op om na 'responsabilisering van de gewesten' de werkloosheid te beperken tot 2 jaar. Hoeveel van die meer dan 670.000 mensen denken dat ze daar buiten vallen omdat ze onder nepstatuten ingedeeld worden? Twee jaar houdt ook in dat het systeem van prépensioen (betaald door werkloosheidsvergoeding) dat nu veel gebruikt wordt bij oudere werknemers ook vervalt. Die mensen vallen dan logischerwijs op nul euro inkomen.
Hoeveel Vlamingen zullen binnen enkele jaren dikke spijt krijgen van hun stem op NV-A en konsoorten?
Oud 10 januari 2011, 17:00   #67
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2 Lesoir gebruikt waarschijnlijk officiële cijfers van de overheid. Als die cijfers niet kloppen met de realiteit is dat niet de fout van Lesoir maar van de overheid die de waarheid op alle mogelijke manieren probeert te verbloemen. Door een groep werklozen van de verplichting te ontheffen werk te zoeken vallen die automatisch buiten de werkloosheidscijfers.
Het ging hem om het verschil tussen Vlaanderen en Wallonie, he. Dat verschil is niet uit te leggen uit een verschil in de berekening van de werkloosheidscijfers, die is overal hetzelfde.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 17:04   #68
Hollander

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat P. zegt.

Er zitten niet alleen in de Nederlandse cijfers maar ook in en buiten de Belgische cijfers nogal wat verborgen goedbetaalde nietsdoeners.

Zeker van jou verwacht ik niet dat je slaafs achter overheidscijfers aanrent maar ook die grijze massa even laat werken.

Van de PS de juiste strategie. Van de Franstaligen ook de juiste strategie.

De verkiezingen laten dit ook zien. De PS stemmer is best tevreden.

Je geeft een gedeelte van de populatie een uitkering (op kosten van de federale overheid) en laat die goeddeels ongecontroleerd.
Luistert. Als de diverse bronnen die ik geef (Eurostat, België, e.d.) niet genoeg zijn voor jullie, waarom geef je dan niet zelf iets wat beter is? Dan ben ik uiteraard bereid daar serieus naar te kijken. Maar in vaagheden ala 'dr zitten fouten in, dr zitten verborgenheden in' kan ik niet discussieren. Dat soort beweringen kan iedereen maken.

De officiele Eurostat werkloosheidscijfers voor Wallonië zijn schrikbarend veel hoger dan Vlaanderen.
De officiele tewerkstellingsgraad in Vlaanderen ligt een stuk hoger dan in Wallonië
De bevolkingsopbouw die ik je gegeven hebt wijst niet op een verschil tussen Wallonië en Vlaanderen dat bovenstaande verschillen kan verklaren.

Dan moeten niet MIJN grijze cellen gaan werken, maar die van jou. Ik zit hier, en ik wacht op je bron.
Oud 10 januari 2011, 18:28   #69
pajoske

Standaard

Citaat:
Luistert. Als de diverse bronnen die ik geef (Eurostat, België, e.d.) niet genoeg zijn voor jullie, waarom geef je dan niet zelf iets wat beter is? Dan ben ik uiteraard bereid daar serieus naar te kijken. Maar in vaagheden ala 'dr zitten fouten in, dr zitten verborgenheden in' kan ik niet discussieren. Dat soort beweringen kan iedereen maken.
http://www.rva.be/frames/frameset.as...=1&Language=NL

Ik raad je ook aan eens te kijken in volgende statistiek: http://www.rva.be/frames/frameset.as..._stat/&Items=1

Aanpassing: klik statistieken>groep1>2
Onderaan: Voltijds brugpensioen met vrijstelling van inschrijving als werkzoekende

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 januari 2011 om 18:39.
Oud 10 januari 2011, 18:54   #70
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De officiele Eurostat werkloosheidscijfers voor Wallonië zijn schrikbarend veel hoger dan Vlaanderen.
De officiele tewerkstellingsgraad in Vlaanderen ligt een stuk hoger dan in Wallonië
De bevolkingsopbouw die ik je gegeven hebt wijst niet op een verschil tussen Wallonië en Vlaanderen dat bovenstaande verschillen kan verklaren.

Dan moeten niet MIJN grijze cellen gaan werken, maar die van jou. Ik zit hier, en ik wacht op je bron.

A) Je gaat niet in op mijn argument dat omdat de FRtalige bevolking er in slaagt massaal (slecht gecontroleerde) uitkeringen te verwerven zij dit (zie topic) accepteert.

B) Ik vind het moeilijk te geloven dat iemand die in een land woont met 850.000 arbeidsongeschikten (beroepsbevolking is 7,7 miljoen) is niet zou beseffen dat slechts een deel daarvan echt niet in staat is betaalde arbeid te verrichten. De rest zit daar lekker te vangen. Dat noemen we verborgen werkloosheid.
(Aantal arbeidsongeschikten stijgt
Voor het eerst in zeven jaar zijn er meer arbeidsongeschiktheidsuitkeringen toegekend. Eind 2009 waren er in totaal 834.000 uitkeringen verstrekt, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek. RTL4
)

etc, etc

Kritisch kijken naar cijfers dus.

En zo doen je als burger ELK overheidscijfer te behandelen.
Oud 10 januari 2011, 19:02   #71
Hollander

Standaard

Citaat:
A) Je gaat niet in op mijn argument dat omdat de FRtalige bevolking er in slaagt massaal (slecht gecontroleerde) uitkeringen te verwerven zij dit (zie topic) accepteert.

B) Ik vind het moeilijk te geloven dat iemand die in een land woont met 850.000 arbeidsongeschikten (beroepsbevolking is 7,7 miljoen) is niet zou beseffen dat slechts een deel daarvan echt niet in staat is betaalde arbeid te verrichten. De rest zit daar lekker te vangen. Dat noemen we verborgen werkloosheid.
(Aantal arbeidsongeschikten stijgt
Voor het eerst in zeven jaar zijn er meer arbeidsongeschiktheidsuitkeringen toegekend. Eind 2009 waren er in totaal 834.000 uitkeringen verstrekt, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek. RTL4
)

etc, etc

Kritisch kijken naar cijfers dus.

En zo doen je als burger ELK overheidscijfer te behandelen.
Prima.

hoe verhoudt zich dan volgens jou de werkloosheid of werkgelegenheid of wat dan ook in de verschillende delen van jullie land, of de Benelux?

genormaliseerd naar voor jou acceptabele maatstaven.
Oud 10 januari 2011, 21:42   #72
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Mijn vraag was wat de Waalse bevolking vindt van het beleid dat dit veroorzaakt.
Dat had ik ook zo begrepen, maar dat zal wel aan mij liggen

Nu moet toch de opmerking worden gemaakt dat een niet gering deel van de Waalse bevolking met het (gebrek aan) beleid helemaal niet zo gelukkig is als 'we' wel eens geneigd zijn te denken.

MR, PP, FN en andere 'rechtse' partijen/kieslijsten halen toch ook wel wat stemmen, en er zijn bovendien niet weinig Waalse stemgerechtigden die ofwel blanco stemmen, ofwel ongeldig, ofwel helemaal niet.

Maar dat neemt natuurlijk nog niet weg dat een meerderheid van de Waalse stemgerechtigden wel degelijk het (gebrek aan) beleid blijft belonen.

Er zijn in deze draad al een paar mogelijke 'verklaringen' gegeven.

Ik heb daar weinig aan toe te voegen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 21:53   #73
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

hoe verhoudt zich dan volgens jou de werkloosheid of werkgelegenheid of wat dan ook in de verschillende delen van jullie land, of de Benelux?
Dat is een hele gecompliceerde vraag:

Wat weten we van de diverse regio's?

- Het aantal en de soort uitkeringen dat verstrekt wordt.
- De leeftijdscategorien die die uitkeringen toegewezen krijgen
- De officiele demografische cijfers.
- De officiele hoeveelheid betaalde arbeid die verricht wordt.
- Het aantal mensen die die arbeid verricht. Het aantal deeltijdbanen (afh vd def).

Wat weten we niet:

- De omvang van het zwartwerk
- De precieze omvang en leeftijdsverdeling van de bevolking
- Of mensen die een betaalde baan hebben ook daadwerkelijk werkzaamheden uitoefenen.
- Hoeveel mensen niet in staat zijn betaalde arbeid te verrichten
- Hoeveel mensen met een uitkering beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

Wat vermoeden we:

-Dat politici van regeringspartijen geneigd zijn de werkloosheidscijfers naar beneden te duwen , door mensen bijvoorbeeld in een andere uitkering te stoppen (niet werkloos maar ziek)
-Dat politici het bestaan van een grote groep illegalen negeren ten bate van politieke en electorale rust.
- Dat politici die veel electoraat hebben bij uitkeringsontvangers daar sterk rekening mee houden (geen controles bv)
-etc

Economen, geografen en sociologen hebben overigens wel allerlei foefjes om de wsl grove onvolkomenheden in de economische statistieken enigszins te ondervangen. Maar daar kan/wil een politicus vaak niet zo veel mee. Die moet immers zijn beleid verkopen op basis van de officiele cijfers.
Oud 10 januari 2011, 23:03   #74
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien je een andere meetmethode zou nemen zou je heel andere resultaten krijgen. Vergelijk bv eens de Vlaamse ruit met de rest van Vlaanderen.
Quatsch. De inkomensverdeling in Vlaanderen is zeer homogeen, als je rekening houdt met leeftijdscategorie en gezinssamenstelling. Alle regionale verschillen zijn perfect demografisch verklaarbaar. In tegenstelling tot de verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen waarvoor vaak geen objectief aanwijsbare reden bestaat.

Citaat:
Dat Walloniê het slechter doet lijkt me normaal. In de huidige economische omstandigheden heeft het Waalse gewest niet zo vele te bieden: geen haven
De haven van Luik is nochtans een zeer belangrijk logistiek knooppunt, groter dan de haven van Parijs.
Plus twee belangrijke luchthavens, één voor charters, één voor vracht.
Plus het enorme toeristisch potentiëel dat onaangeroerd blijft liggen (als de Ollanders het niet deden, was er helemaal niets te doen in de Ardennen).

Citaat:
een grote gedeelte bergachtige dat voor vervoersproblemen zorgt. Denk maar aan de sneeuwval van einde verleden jaar. Investering in wegen is relatief veel duurder dan in het vlakke Vlaanderen.
Onzin. Probeer in Vlaanderen maar eens ergens een weg aangelegd te krijgen. Alles is zo volgebouwd dat je direct met enorme kunstwerken zit (tunnels, bruggen, viaducten). In Wallonie trek je gewoon een streep beton door het lege landschap, dat is tienmaal goedkoper. Die paar heuveltjes houden echt niemand tegen hoor.

Citaat:
Ik ben van oordeel dat men in België de zaken slecht aanpakt. Dat Vlaanderen altijd met een beschuldigende vinger richting Wallonië wijst is m.i. niet correct. Met haar gunstige ligging en mogelijkheden zou Vlaanderen véél betere cijfers kunnen voorleggen.
Er is daar geen enkele reden voor. Wallonië heeft evenveel kansen als Zwitserland. In vergelijking met Nederland ligt Vlaanderen zelfs heel slecht. De schepen moeten helemaal naar Antwerpen varen bijvoorbeeld, er zijn geen directe vaarwegen of spoorwegen naar onze voornaamste afzetgebieden, onze autosnelwegen zitten vol. Het is dus gewoon een schande dat Wallonië zo op zijn gat blijft zitten in plaats van de zaken eens aan te pakken.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 23:12   #75
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het beleid van de Vlaamse regio.
Hoe verklaar je dan het grote verschil in werkzaamheidsgraad tussen Roeselare-Tielt en het Maasland met hetzelfde 'succesvolle' Vlaamse beleid?
Maasland =
1) reservoir van jonge arbeidskrachten, vertekent het beeld omdat de jeugdwerkloosheid overal hoog ligt, maar er in Limburg nog meer jeugd is. Dat leidt ook tot veel loopbaanonderbrekingen bij jonge vrouwen;
2) veel jong-gepensioneerden en arbeidszieken, de erfenis van de mijnen en de metallurgie;
3) zageventen waar niet mee te werken valt: altijd maar anderen met hun minderwaardigheidscomplexen proberen op te zadelen
Oud 10 januari 2011, 23:17   #76
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Integendeel.
Onze Vlaamse overheid wil ons laten geloven dat het met Vlaanderen goed gaat en Wallonië het blok aan het been is.
We zullen eens een vb nemen. IN Vlaanderen gaan stemmen op om na 'responsabilisering van de gewesten' de werkloosheid te beperken tot 2 jaar. Hoeveel van die meer dan 670.000 mensen denken dat ze daar buiten vallen omdat ze onder nepstatuten ingedeeld worden? Twee jaar houdt ook in dat het systeem van prépensioen (betaald door werkloosheidsvergoeding) dat nu veel gebruikt wordt bij oudere werknemers ook vervalt. Die mensen vallen dan logischerwijs op nul euro inkomen.
Hoeveel Vlamingen zullen binnen enkele jaren dikke spijt krijgen van hun stem op NV-A en konsoorten?
Heel veel. Want ze zullen werk hebben tot hun 67ste, wegens gebrek aan jeugd om het over te nemen. Een heel andere reden dan jij dacht natuurlijk.
Een beperking van de werkloosheid betekent niet zozeer inkoimensverlies (je valt minstens terug op leefloon, misschien komt er iets als Arbeitslosengeld II zoals in Duitsland), maar heeft vooral als effect dat je eender welk werk zult moeten aannemen, en niet aangepast werk volgens je diploma.
Oud 10 januari 2011, 23:54   #77
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha
dan gaan we eens kijken naar het aantal Vlamingen op arbeidsleeftijd. (15-64 jaar): ong 4.000.000 Trek daar nog eens een 500.000 studenten af.
3.500.000 mensen op arbeidsleeftijd. Hoeveel zijn er daarvan gehandicapt, renteniers, moeders aan de haard enz of anderen die geen werk willen. Nog eens 500.000 of zijn het er meer?
3.000.000 mensen de zouden willen werken. Volgens jouw cijfers is daarvan ong. 5% werkloos. Ofwel 150.000 mensen.
Waarom krijgen dan meer dan 670.000 Vlamingen een uitkering van de RVA?

PS 1 dit is een zéér ruwe schatting.
3 Waar is de link naar het artikel in Lesoir? Om te kunnen nakijken waar en hoe ze aan hun cijfers komen.
Er is een verschil tussen de cijfers zoals de VDAB die publiceert en de cijfers van de RVA.

VDAB is alleen verantwoordelijk voor de werkzoekenden. Dat zijn er in Vlaanderen ongeveer 150.000 die uitkeringsgerechtigd zijn, en 50.000 zoekenden, maar zonder uitkering.
Zie: Werkloosheidsbericht december 2010

RVA betaalt vergoedingen aan een hele categorie van mensen, waarvan slechts de minderheid tot de werkzoekenden behoort.
- werkzoekenden
- bruggepensioneerden
- vrijgestelden van werkzoeken (>58, sociale of familiale vrijstelling)
- tijdelijk werklozen (technische werkloosheid)
- loopbaanonderbrekingen
- deeltijdsbanen
- tijdskrediet
- ouderschapsverlof, medische bijstand/palliatieve zorgen,
- herinschakeling van langdurig werklozen
- onthaalouders
- sociale tewerkstelling (beschutte werkplaats, ...)

De 670.000 die je noemt zijn niet allemaal mensen die niet werken. Velen daarvan genieten (min of meer) vrijwillig van een of andere vorm van deeltijds werken of loopbaanonderbreking.
De opsplitsing is vandaag voor het Vlaams Gewest min of meer:
150.000 werkzoekenden, volledig werkloos
120.000 niet werkzoekenden, volledig werkloos (vooral brugpensioen)
150.000 niet werkzoekenden, in onvolledige arbeidsduur stelsels
180.000 niet werkzoekenden, die een of andere vorm van steun ontvangen van de RVA

Zie Jaarverslag 2009 van de RVA.
Oud 11 januari 2011, 08:41   #78
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De 670.000 die je noemt zijn niet allemaal mensen die niet werken. Velen daarvan genieten (min of meer) vrijwillig van een of andere vorm van deeltijds werken of loopbaanonderbreking.
De opsplitsing is vandaag voor het Vlaams Gewest min of meer:
150.000 werkzoekenden, volledig werkloos
120.000 niet werkzoekenden, volledig werkloos (vooral brugpensioen)
150.000 niet werkzoekenden, in onvolledige arbeidsduur stelsels
180.000 niet werkzoekenden, die een of andere vorm van steun ontvangen van de RVA

Zie Jaarverslag 2009 van de RVA.
Voila. Net wat ik wil aantonen. De overheid manipuleert de werkloosheidscijfers. Vb 120.000 niet werkzoekenden, volledig werkloos. Die komen niet in de Europese cijfers. Maar die bruggepensioneerden, of loopbaanonderbrekers (om een jaar op wereldreis te gaan) enz ontvangen wel een gewone werkloosheidsvergoeding.
Welk is de beste omschrijving om te bepalen wie werkloos is?
'Werklozen die werk zoeken' of 'Werklozen die een werkloosheidsvergoeding ontvangen'

PS ik dacht dat in de wet stond dat een van de voornaamste vereisten om een werkloosheidsvergoeding te ontvangen inhield dat je werkzoekend moest zijn en beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Als vele 100.000den mensen kunstmatig buiten de statistieken gehouden worden. Hoe kan je dan nog correcte conclusies trekken uit die statistieken?
Oud 11 januari 2011, 08:44   #79
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila. Net wat ik wil aantonen. De overheid manipuleert de werkloosheidscijfers. Vb 120.000 niet werkzoekenden, volledig werkloos. Die komen niet in de Europese cijfers. Maar die bruggepensioneerden, of loopbaanonderbrekers (om een jaar op wereldreis te gaan) enz ontvangen wel een gewone werkloosheidsvergoeding.
Welk is de beste omschrijving om te bepalen wie werkloos is?
'Werklozen die werk zoeken' of 'Werklozen die een werkloosheidsvergoeding ontvangen'

PS ik dacht dat in de wet stond dat een van de voornaamste vereisten om een werkloosheidsvergoeding te ontvangen inhield dat je werkzoekend moest zijn en beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Als vele 100.000den mensen kunstmatig buiten de statistieken gehouden worden. Hoe kan je dan nog correcte conclusies trekken uit die statistieken?
uiteindelijk zijn de werkloosheidscijfers maar een indicatie. Waarover het werkelijk gaat is de activiteitsgraad en het aantal ambtenaren. Daaruit kan je veel meer leren.
Oud 11 januari 2011, 09:35   #80
pajoske

Standaard

Citaat:
Quatsch. De inkomensverdeling in Vlaanderen is zeer homogeen, als je rekening houdt met leeftijdscategorie en gezinssamenstelling. Alle regionale verschillen zijn perfect demografisch verklaarbaar. In tegenstelling tot de verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen waarvoor vaak geen objectief aanwijsbare reden bestaat.

lees dit artikel eens: http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G8J2VPBEJ
Citaat:
Er is daar geen enkele reden voor. Wallonië heeft evenveel kansen als Zwitserland. In vergelijking met Nederland ligt Vlaanderen zelfs heel slecht. De schepen moeten helemaal naar Antwerpen varen bijvoorbeeld, er zijn geen directe vaarwegen of spoorwegen naar onze voornaamste afzetgebieden, onze autosnelwegen zitten vol. Het is dus gewoon een schande dat Wallonië zo op zijn gat blijft zitten in plaats van de zaken eens aan te pakken.
Conclusie:
- seperatisme is een slechte zaak voor de toekomst van Vlaanderen.
- Vlaanderen heeft weinig tot niets gedaan met zijn bevoegdheid om het wegennet aan te passen aan de huidige noden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be