Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2011, 16:43   #101
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Alleen kleine electrische auto´s in de stad bedoel je. (breedte max 1,70 m bvb); dus 2 rijvakken beide richtingen van elk 2 m is 4 meter.

Zelfs smallere rijvakken zijn mogelijk voor de kleinere electroauto´s.

Die electrische auto´s zijn al te koop, dit jaar kun je ze met hopen op het autosalon bekijken.

Want die electrische bussen zijn echt te breed met hun + 2,5 meter breedte.

Dan heb je al 2 x 3 m rijvakken of 6 meter en geen plaats meer voor mooie brede fietspaden en voetpaden, die het gezonde fiets en voetgangersverkeer zou bevorderen, ttz zeer uitnodigend om over te stappen.

Electrische karretjes of alternatieven tot 18 kmh kunnen dan daar ook rijden voor mensen die niet vlot te been zijn.

Nog gezonder kan niet.

En niet meer uitwijken hé

Citaat:
|Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig
Geef mij maar liever een gescheiden rijweg voor fietsers..trouwens niemand houdt zich toch aan die snelheid.. |

vb. vierzitter - vierdeurs stad E-auto :
Als er iemand uitwijkt ben jij het wel.
Het ging daar over dertig met gewone auto's en het aanleggen van fietspaden.
Als je over electr. auto's begint moet ge niet meer afkomen met een post die over iets anders ging.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 17:04   #102
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Als er iemand uitwijkt ben jij het wel.
Het ging daar over dertig met gewone auto's en het aanleggen van fietspaden.
Als je over electr. auto's begint moet ge niet meer afkomen met een post die over iets anders ging.
Lees mijn post nog eens, het gaat om jouw vraag aan @ Eigenzinnig die ik bedoelde.

Nu geef ik je een antwoord op jouw vraag hoe men plaats kan maken voor ´gezonde´ fietspaden/voetpaden door die lompe grote bussen uit de stad te weren.

Jij had het toch over smallere auto´s bouwen, en later over electrische bussen. Dat je daarbij smalle en electrische auto´s kunt vergeten vind ik toch maar raar hoor.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 17:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 17:11   #103
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees mijn post nog eens, het gaat om jouw vraag aan @ Eigenzinnig die ik bedoelde.

Nu geef ik je een antwoord op jouw vraag hoe men plaats kan maken voor ´gezonde´ fietspaden/voetpaden door die lompe grote bussen uit de stad te weren.

Jij had het toch over smallere auto´s bouwen, en later over electrische bussen. Dat je daarbij smalle en electrische auto´s kunt vergeten vind ik toch maar raar hoor.
Heel juist, en die ging over zone dertig met gewone auto's.
In de meeste smalle straten in de binnenstad rijden geen bussen.
Oud 15 januari 2011, 17:53   #104
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel juist, en die ging over zone dertig met gewone auto's.
Correctie de topic ging over de hele Leuvense binnenstad die zone 30 werd, wat geldt voor alle "voertuigen" zware en lichte (ook fietsers en andere neem ik aan)

Citaat:
Hele Leuvense binnenstad wordt zone 30

De hele Leuvense binnenstad - dit is het volledige gebied binnen de ring - wordt vanaf 30 januari zone 30. Het stadsbestuur wil met deze maatregel de leefbaarheid in het stadscentrum verhogen. Ook in sommige deelgemeenten wordt op termijn zone 30 ingevoerd. Rond de zomer komt een groot stuk van Kessel-Lo als eerste aan bod, zeggen de schepenen Dirk Robbeets (sp.a) en Herwig Beckers (CD&V).
En jij begon dan over fietsers in de context van het topic zone 30 in de gehele stadskern (jouw post # 78 en verder # 81... # 83)

En ik gaf je een "antwoord", waar je eerst ~ inhoudelijk op reageert door te zeggen dat electrische bussen beter zijn, ook auto´s verbieden, en iets van vrachtwagens...
Citaat:
Bussen kunnen gerust op electriteit rijden, voor vrachtwagens wordt het iets moeilijker.
Waarom niet alle auto's in de stad verbieden ?
Gezonder kan niet.
Citaat:
In de meeste smalle straten in de binnenstad rijden geen bussen.
En verder ? Op de brede andere straten dan wel waar ze zich evengoed aan de 30 kmh moeten houden, alhoewel het wegbeeld helemaal niet aan die 30 kmh aangepast is. (zie mijn punt*)

Dus daar kan men al fietspaden aanleggen, en waar die brede onwendige bussen rijden kan men nog bredere fietspaden aanleggen door die bussen daar ´te verbieden´ want er zijn voldoende (electrische) wendige alternatieven voorhanden.

Doordat alle wegen voldoende smaller geworden zijn en de wendige kleine (electrische) auto/moto het enige zware voertuig is dat zich aan die wegen kan en wil aanpassen.

Zwaarder goederenverkeer/leveranciers (enkel plaatselijk verkeer) blijven bestaan als uitzondering, die zijn er nu ook in voetgangerszones.

*Mijn punt:
Doordat alle wegen smaller geworden zijn én er dan bijkomend door de (bredere) fietspaden veel meer met de fiets en alternatieven gereden wordt, veranderd het wegbeeld in de stadskern zodanig dat de meeste bestuurders van "(elec) auto´s" er ook geen probleem mee hebben zich aan die 30 kmh te houden, want 30 kmh zal dan al voldoende snel ondervonden worden in die omgeving.

Dus dan gaat die "4 % die zich aan de 30 kmh houden" véél meer worden, en de kernstad wordt veel leefbaarder en gezonder (vooral door de massa´s electrische auto´s of smallere alternatieven)

De 30 kmh kan eventueel dynamisch gebeuren op de breedste overgebleven stadswegen.

Tip: google op zelfverklarende wegen of self explaining roads.
http://www.uhasselt.be/project_details?pid=436&t=nl
http://ec.europa.eu/transport/wcm/ro...ning_roads.htm

@ Bobke: als je enkel maar onliners wilt plaatsen hoe je dat allemaal niet te lezen.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 18:17.
Oud 15 januari 2011, 18:32   #105
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie de topic ging over de hele Leuvense binnenstad die zone 30 werd, wat geldt voor alle "voertuigen" zware en lichte (ook fietsers en andere neem ik aan)
Heel juist, dus niet alleen electrische
Citaat:
En jij begon dan over fietsers in de context van het topic zone 30 in de gehele stadskern (jouw post # 78 en verder # 81... # 83)
En wat is daar mls mee ?
Citaat:
En ik gaf je een "antwoord", waar je eerst ~ inhoudelijk op reageert door te zeggen dat electrische bussen beter zijn, ook auto´s verbieden, en iets van vrachtwagens...
Omdat ge al rond de pot begon te draaien door er de vervuiling bij te sleuren.
Citaat:
En verder ? Op de brede andere straten dan wel waar ze zich evengoed aan de 30 kmh moeten houden, alhoewel het wegbeeld helemaal niet aan die 30 kmh aangepast is. (zie mijn punt*)
Dat beweert gij.
Men kan voor doorgangswegen een uitzondering maken door een bord te plaatsen die een andere snelheid toelaat.
Citaat:
Dus daar kan men al fietspaden aanleggen, en waar die brede onwendige bussen rijden kan men nog bredere fietspaden aanleggen door die bussen daar ´te verbieden´ want er zijn voldoende (electrische) wendige alternatieven voorhanden.

Doordat alle wegen voldoende smaller geworden zijn en de wendige kleine (electrische) auto/moto het enige zware voertuig is dat zich aan die wegen kan en wil aanpassen.

Zwaarder goederenverkeer/leveranciers (enkel plaatselijk verkeer) blijven bestaan als uitzondering, die zijn er nu ook in voetgangerszones.

*Mijn punt:
Doordat alle wegen smaller geworden zijn én er dan bijkomend door de (bredere) fietspaden veel meer met de fiets en alternatieven gereden wordt, veranderd het wegbeeld in de stadskern zodanig dat de meeste bestuurders van "(elec) auto´s" er ook geen probleem mee hebben zich aan die 30 kmh te houden, want 30 kmh zal dan al voldoende snel ondervonden worden in die omgeving.

Dus dan gaat die "4 % die zich aan de 30 kmh houden" véél meer worden, en de kernstad wordt veel leefbaarder en gezonder (vooral door de massa´s electrische auto´s of smallere alternatieven)

De 30 kmh kan eventueel dynamisch gebeuren op de breedste overgebleven stadswegen.

Tip: google op zelfverklarende wegen of self explaining roads.
http://www.uhasselt.be/project_details?pid=436&t=nl
http://ec.europa.eu/transport/wcm/ro...ning_roads.htm

@ Bobke: als je enkel maar onliners wilt plaatsen hoe je dat allemaal niet te lezen.
En bovenstaande heb ik niet meer gelezen.
Doei.
Oud 15 januari 2011, 18:42   #106
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Zoveel mogelijk auto's uit het stadscentrum bannen is een mooie zaak.
Zodat de stadsbewoners met hun eigen auto niet meer in hun eigen stad binnenkunnen...

Neen, enkel de totaal overbodige auto-bussen die veel te brede wegen nodig hebben waardoor er te weinig mooie brede fietspaden en voetpaden liggen.

Een kleine (electro) auto is zelfs smaller als 2 fietsers die langs mekaar rijden en wakkelt nooit...

De auto of autotaxi of electroscooter (ook driewieler) is het enige vervoermiddel dat nooit uit de gehele binnenstad zal verdwijnen want het is quasi het enige voertuig dat zich altijd kan aanpassen aan het stadsverkeer. Hoe smal de openbare stadsweg nog wordt om de leefbaarheid te verhogen.

´groene´ laadpalen (ook gevoed met zonnepanelen op stadsdaken) is zelfs geen probleem:

http://solar-driver.dasreiseprojekt....ok=12&%3Buk=59

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 18:45.
Oud 15 januari 2011, 18:49   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En bovenstaande heb ik niet meer gelezen.
Doei.
Natuurlijk niet, omdat ge ook geen tegenargumenten hebt, doei.

Bij zone 30 in de hele binnenstad komt veel meer bij kijken als bordjes plaatsen en niets doen ...

doei knoeiboel heet zoiets.

96% van de Belgen rijdt te snel in zone 30

82% van de Belgische bestuurders rijdt maximum 10 km/u te snel in een zone 30, 14% rijdt meer dan 10 km/u te snel en een enorme 4% rijdt effectief 30 km/u in een zone 30. Mooie cijfers!

En het lijkt erop dat de staat zal doen wat de beste oplossing is en niet de meest voor de hand liggende. Normaal zou er een of andere koppige minister de controle verhogen en de boetes voor snelheidsovertredingen verhogen, maar dit is niet het geval!

Staatssecretaris van Mobiliteit, Etienne Schouppe, liet weten het nutteloos is dat ook ‘s avonds en ‘s nachts maar 30 km/u gereden mag worden. Zijn voorstel is dan ook elektronische verkeersborden in te voeren.

De gemiddelde snelheid in de zone 30 ligt op 47 km/u, wat zou willen zeggen dat wanneer elke zone 30 ‘s avonds een zone 50 zou worden, er minder boetes zouden worden uitgeschreven. Zou je dan niet kunnen argumenteren dat de staat er niet in slaagt een maximumsnelheid van 30 km/u op te leggen en daarom de maximumsnelheid verhoogt? Uiteraard, maar de oplossing die Etienne Schouppe voorstelt lijkt mij wel de meest gepaste, want uiteindelijk dient de zone 30 om schoolgaande kinderen veiliger te laten oversteken, wat ze ‘s nachts uiteraard niet doen. ‘s Ochtends zou het van 8 tot 9u 30 km/u worden, ‘s avonds van 15 tot 17u.

In een zone 50 rijdt 26% van de Belgen soms wel eens 10 km/u te snel, 39% rijdt meer dan 10 km/u te snel, 35% respecteert de snelheidslimiet. Waar men 70 km/u mag, rijdt 41% effectief ook 70 km/u, 28% overtreedt die snelheid met maximum 10km/u, 31% rijdt meer dan 10 km/u te snel. In een zone 90 zijn die getallen respectievelijk 61%, 18% en 21%. Het aantal mensen dat de snelheidslimiet respecteert stijgt dus, naarmate de snelheidslimiet stijgt. Via verscheidene vormen van logisch redeneren kunnen we dus enkel concluderen dat een stijging van de snelheidslimiet een goede zaak is! (voor de statistieken van snelheidsovertredingen althans ) (bron: het nieuwsblad)

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 18:57.
Oud 15 januari 2011, 23:12   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Tijd. Die nuttig besteed kan worden.
Hoeveel wint u dan wel? Twee minuten? Vijf? En hoelang zit u op het toilet te suffen? Of hoeveel tijd verliest u met uw haar te kammen? Enz.

Meestal is "ik wil tijd winnen door snel te rijden" een drogreden, want in ons dagdagelijks bestaan verspillen we op heel veel andere vlakken enorm veel tijd. Alleen staan we daar niet bij stil (en ik zie dat strikt genomen ook niet als verspilling). Alleen als het om koning auto gaat, kan het niet snel genoeg gaan. En dat is slechts een uiting van egoïsme, want omwille van die snelheid moet alles wijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 23:17   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Micele;5231614]Neen, enkel de totaal overbodige auto-bussen die veel te brede wegen nodig hebben waardoor er te weinig mooie brede fietspaden en voetpaden liggen.UOTE]

Kijk maar eens in Brugge. Daar rijden kleine autobussen die speciaal ontworpen zijn om op een vlotte manier door de eerder nauwe straten van de Brugse binnenstad te rijden.

Niet het concept "bus" is het probleem, wel de uitwerking van heel veel bussen. Ook bij de wagen kennen we hetzelfde probleem: de afgelopen jaren zijn de auto's breder en groter geworden. En daar moeten ze dringend iets eens aan doen.
Oud 15 januari 2011, 23:29   #110
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Citaat:
Neen, enkel de totaal overbodige auto-bussen die veel te brede wegen nodig hebben waardoor er te weinig mooie brede fietspaden en voetpaden liggen.
Kijk maar eens in Brugge. Daar rijden kleine autobussen die speciaal ontworpen zijn om op een vlotte manier door de eerder nauwe straten van de Brugse binnenstad te rijden.

Niet het concept "bus" is het probleem, wel de uitwerking van heel veel bussen.
Idd, goed initiatief van Brugge. Dat zijn tenminste doeners.
Ik heb ook al gezien dat Van Hool 2,25 m brede midi-bussen maakt ipv die kolossen die dikwijls niet meer vlot door de stad kunnen voor een of andere reden.
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Hool_A508
De Van Hool A508 is een midibustype van de Belgische fabrikant Van Hool. De bussen hebben twee deuren en de motor zit horizontaal of verticaal (afhankelijk van de uitvoering) tussen de assen. Deze bussen zijn de opvolger van de Van Hool A500 en zijn vaak geleverd met een deur achterin de bus. Echter zijn er ook enkele bussen gebouwd met een deur in het midden speciaal voor de DVM.

De A3508 is bijna 9 meter lang en 2,245 meter breed. De breedte van de bus is kleiner als dat van een normale stadsbus. Dit maakt de bus uitermate geschikt voor smalle straten.
Autobussen moeten eigenlijk auto´s zijn ttz zich evengoed als de (stad)auto kunnen aanpassen. Ook bestelauto´s voor goederen moeten dat zijn specifiek voor de stad (die bestaan trouwens al lang, ´Japanners´ gaven het voorbeeld)

Dat van die bussen allemaal verbieden was maar een reactie op het verbod van alle auto´s van @ Bobke. Natuurlijk hebben milieuvriendelijke aangepaste bussen hun nut op stadswegen.

Citaat:
Ook bij de wagen kennen we hetzelfde probleem: de afgelopen jaren zijn de auto's breder en groter geworden. En daar moeten ze dringend iets eens aan doen.
grote brede auto´s zijn natuurlijk ongeschikt in het stadsverkeer, maar wel op de brede snelweg voor ver en comfortabel te reizen.

Daar kan men iets aan doen in de stad, bepaalde stadswegen wat smaller maken ten gunste van voetgangers/fietsers en bepaalde borden max 2m zetten. (en/of eventueel met uitgezonderd "smalle bus")

(´brede limousines´ kunnen hun auto altijd nog kwijtgeraken in parkeergarages)

Zoiets:

http://www.uew-online.de/NewsSTVO.htm

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 23:44.
Oud 15 januari 2011, 23:40   #111
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet het concept "bus" is het probleem, wel de uitwerking van heel veel bussen. Ook bij de wagen kennen we hetzelfde probleem: de afgelopen jaren zijn de auto's breder en groter geworden. En daar moeten ze dringend iets eens aan doen.
Bij mijn weten rijden er helemaal geen auto's, laat staan sneller dan 30.
Het kan toch helemaal de bedoeling niet zijn de bussen/mensen te bannen in plaats van de auto.

Laatst gewijzigd door Bobke : 15 januari 2011 om 23:41. Reden: slechte quote
Oud 15 januari 2011, 23:44   #112
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Geeft uwe verbruiksmeter ook een aanduiding hoeveel de kost is als ge ene raakt aan 30 per uur, dan aan 140 per uur ?

post scrotum: een informatief vraagsken: aan 30 per uur, rij jij dan in twee of in derde ?
Ik denk niet dat 140km/u zinnig is in een stadscentrum

Dat gezegd zijnde: de laatste winter heeft mij geleerd dat veel chauffeurs nog niet begrepen hebben dat ze hun snelheid moeten aanpassen aan de weersomstandigheden. Het zou alvast een hoop veiliger zijn moest daar eens meer rekening mee gehouden worden.

In 3e zit ik aan net geen 1000 toeren, dat is niet goed voor de motor en produceert veel teveel vervuiling. In 2e zit ik aan 1400 toeren en verbruik ik volgens mijn meter rond de 6 liter/100km. In 3e is het minder op voorwaarde dat de weg 100% egaal is, geen tegenwind en ik niet heel de tijd moet vertragen. Van het ogenblik dat de motor iètske moet bijgeven verbruikt hij merkelijk méér in 3e.
Oja, de enige manier om dit minimale verbruik eruit te halen is met de cruise control ingeschakeld.

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 15 januari 2011 om 23:47.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 23:44   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten rijden er helemaal geen auto's, laat staan sneller dan 30.
Het kan toch helemaal de bedoeling niet zijn de bussen/mensen te bannen in plaats van de auto.
Geen auto's in Brugge? Jawel, hoor. Slechts een beperkt gedeelte van de binnenstad is verkeersvrij.
Oud 15 januari 2011, 23:49   #114
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen auto's in Brugge? Jawel, hoor. Slechts een beperkt gedeelte van de binnenstad is verkeersvrij.
En hoe snel mogen/kunnen ze er dan rijden ?
Oud 15 januari 2011, 23:55   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe snel mogen/kunnen ze er dan rijden ?
Heel het zogenaamde "ei" (de historische binnenstad) is 30 km/u.
Oud 16 januari 2011, 00:06   #116
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel het zogenaamde "ei" (de historische binnenstad) is 30 km/u.
Zoals in Gent dus.
Ook in Gent was er heel wat te doen rond die snelheidsbeperking.
Maar zoals ik hierboven al aanhaalde kon men meestal toch niet sneller.
Verkeersdrempels, zebrapaden en de andere weggebruikers zorgen daar wel voor.
Oud 16 januari 2011, 00:36   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar zoals ik hierboven al aanhaalde kon men meestal toch niet sneller.
Verkeersdrempels, zebrapaden en de andere weggebruikers zorgen daar wel voor.
Vergeet die "meestal" maar, gemeten objectieve cijfers van BIVV spreken andere taal.

Af en toe een levende snelheidsremmer en een verkeersdrempel gaat ook niet veel veranderen, want nadien geven vele een extra dot gas.

En ik denk niet dat stilstand fileverkeer iets te maken heeft met gereden snelheden. Men moet uiteraard metingen doen bij vlotte verkeersstroming en dan de gemiddelde gereden snelheid nemen.

tekst bij grafiek 3:
Citaat:
In de zones 30 houdt amper 4% van de voertuigen zich bij vlotte verkeersdoorstroming aan de maximumsnelheid, en blijft slechts 14% van de overtreders onder de 40 km/u.
waardes grafiek 4:
Citaat:
zone 30:
Een gemiddelde van 40 kmh in Brussel.
Een gemiddelde van 47,9 kmh in Vlaanderen
Een gemiddelde van 55 kmh in Wallonie
Naargelang meer infrastructurele ´snelheidsremmende´ maatregelen en meer stedelijk karakter (of minder transitzones 30) loopt de snelheid pas richting 30 kmh, daarom die 40 kmh voor Brussel. Maar nog 10 kmh teveel.

Citaat:
http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/s..._nl_lowres.pdf

4.2. Resultaten per gewest
Op gewestelijk niveau hanteren wij dezelfde indicatoren als op nationaal vlak,
teneinde vast te stellen of de bestuurders in de verschillende gewesten er een
significant verschillend snelheidsgedrag op nahouden.

Figuren 4 en 5 illustreren achtereenvolgens de gemiddelde snelheid en de V85
per gewest. We berekenden opnieuw een 95%-betrouwbaarheidsinterval. De
overtredingspercentages worden weergegeven in Figuur 6.
Voor zones 30 merken we significante verschillen tussen de drie gewesten. De
gemiddelde snelheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het laagst, wat begrijpelijk zou kunnen zijn vanuit enerzijds het exclusief stedelijke karakter van het gebied, en anderzijds vanuit het feit dat het in vergelijking met de twee andere gewesten beduidend minder zones 30 telt die gelegen zijn in zones met een transitfunctie.
Vooral in Wallonië bevinden heel wat meetlocaties voor zones 30 zich op wegen met een belangrijke transitfunctie, zonder specifieke weginfrastructuur. Als we naar het overtredingspercentage kijken, zijn de verschillen tussen de gewesten echter minder frappant dan wanneer we de gemiddelde snelheid en de V85 onder de loep nemen.
Dit komt doordat zelfs in het gewest met de laagste snelheid (Brussel) de snelheid bijzonder hoog blijft ten opzichte van de wettelijke maximumsnelheid, zodat ook het overtredingspercentage aan de hoge kant ligt (77% van de bestuurders begaan een overtreding in Brusselse zones 30). Toch ligt het percentage overtredingen van meer dan 10 km/u boven de maximumsnelheid in Brussel beduidend lager dan in Wallonië en Vlaanderen. In deze twee gewesten vormen bestuurders die zich aan de maximumsnelheid van 30 km/u houden een uitzondering

Zoals reeds het geval was voor de resultaten op Belgisch niveau, stellen we vast dat er tussen zones 30 en 50 km/u-wegen geen significant verschil bestaat wat de gemiddelde snelheid en de V85 betreft. Dit is vooral het geval in Wallonië, waar we tussen de beide snelheidsregimes geen enkel significant verschil merken op het vlak van de gemiddelde snelheid of de V85. Naar analogie met wat we reeds vaststelden voor de zones 30, onderscheidt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zich doordat de snelheden op de 50 km/u-wegen lager liggen dan in beide andere gewesten.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2011 om 01:00.
Oud 16 januari 2011, 00:42   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergeet die "meestal" maar, gemeten objectieve cijfers van BIVV spreken andere taal.
Heeft men dat gecontroleerd in Brugge bijvoorbeeld? Ik wil u wel eens sneller zien rijden dan 30 km/u door bepaalde straatjes en steegjes van Brugge...
Oud 16 januari 2011, 00:57   #119
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft men dat gecontroleerd in Brugge bijvoorbeeld? Ik wil u wel eens sneller zien rijden dan 30 km/u door bepaalde straatjes en steegjes van Brugge...
Dat weet ik niet, maar ik neem aan dat als BIVV spreekt van zone 30 voor Vlaanderen dat dat representatief uitgerekend is is voor alle zones 30 (totaal kms zone 30) in Vlaanderen.

Natuurlijk zal Brugge met zijn steegjes wel veel langzamer zijn (wslk ook als de 40 kmh van Brussel) maar dat is maar een druppel op de hete kachel hé om het gemidddelde van alle zone 30´s in Vlaanderen te beinvloeden.

Zeggen we voor die enkele steden waar bepaalde (mss een tiental kms) 30-zones redelijk de + 30 kmh gereden wordt, daarvoor rijden er enkele zone 30 ´s wslk + 60 kmh.

En de zwakke weggebruikers (en kinderen) maar denken dat zone 30 ´s omwille van de borden en een paar drempels en wat versmallingen veiliger zijn... van vals veiligheidsgevoel gesproken, dat is er echt eentje...

Vlaanderen was gemiddeld 47,9 kmh gemeten bij vlot doorstromend verkeer volgens de BIVV.
Oud 16 januari 2011, 00:59   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de zwakke weggebruikers (en kinderen) maar denken dat zone 30 ´s omwille van de borden en een paar drempels en wat versmallingen veiliger zijn... van vals veiligheidsgevoel gesproken, dat is er echt eentje...
Kortom, er scheelt iets met de mentaliteit van menig autobestuurder die meent dat hij geen rekening moet houden met de specificiteit van een bebouwde kom of binnenstad. Hij blijft naar eigen goeddunken het gaspedaal indrukken, net alsof hij de enige op de weg is.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be