Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2011, 21:10   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

# 39, even zelf verbeteren..

Citaat:
hln.be
Ondanks het feit dat in 2009 het aantal belbusgebieden in Vlaanderen met 1 steeg tot 130 en het aantal door belbussen afgelegde kilometers toenam van 14,7 tot 15,03 miljoen km, daalde het aantal vervoerde reizigers vorig jaar van 2,16 tot 2,13 miljoen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het is dus: totaal aantal reizigers / bus-kms wat ze bedoelen.
15,03/2,13 = 0,14
die cijfers moeten natuurlijk omgekeerd zijn zoals mijn tekst:
2,13 milj. belbusreizigers / 15,03 milj. belbuskms = 0,14.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 januari 2011 om 21:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 21:17   #42
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
openbaar vervoer hoort een inherent onderdeel te zijn van onze samenleving. Daaruit volgt dat het voor elke inwoner hoort te zijn (waar die ook moge wonen) en dat die inwoner ten allen tijde naar eender welk ander punt in de maatschappij moet kunnen reizen. Dit is AL wat openbaar vervoer hoort te verwezenlijken.

Daar ben ik het dus absoluut, maar dan ook absoluut mee oneens. Wie op de boerenbuiten wil wonen heeft daar heel veel voordelen aan: goedkoper, meer natuur enz. Ik zie niet in waarom er daar openbaar vervoer moet voorzien worden. Dat is simpelweg economische waanzin. Stop dat geld in iets nuttigers aub.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 21:57   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Daar ben ik het dus absoluut, maar dan ook absoluut mee oneens. Wie op de boerenbuiten wil wonen heeft daar heel veel voordelen aan: goedkoper, meer natuur enz. Ik zie niet in waarom er daar openbaar vervoer moet voorzien worden. Dat is simpelweg economische waanzin. Stop dat geld in iets nuttigers aub.
Mensen op de boerenbuiten hebben (altijd) een auto...
En mensen die in ballingsgebieden wonen en ook eens de natuur willen opzoeken nemen de auto, als ze een hebben, anders wordt het moeilijker...

Belbussen vinden bvb de ´senioren-Limburgers´ wel te gebruiken (die komen eventueel ook tot voor de deur), Lijnbussen al veel minder (dan moeten ze soms 1 km of meer gaan voor een halte... met soms zeer slechte verbindingen, soms maar 2 bussen per dag) voor de betere lijnbusverbindingen nog verder te voet gaan.

(in de noordoostelijke kant van Limburg liggen geen sporen (geen treinen, trams, ...).

Citaat:
Uit de opgesplitste cijfers blijken de Vlaams-Brabantse belbussen veruit het minste reizigers per kilometer te vervoeren (0,06), gevolgd door Antwerpen (0,11), Oost-Vlaanderen (0,15) en West-Vlaanderen (0,16). Limburg doet het met 0,22 reizigers per kilometer het beste.

Opvallend is dat de Limburgers dan weer met de minst bevolkte lijnbussen rondtoeren (1,56). Antwerpen scoort dan weer het beste (3,51) en heel wat beter dan het gemiddelde van 2,56 reizigers per kilometer.

Voor Smaers geven de cijfers "minstens het vermoeden van structurele onderbezetting van de belbussen in Vlaanderen. Ze vraagt een evaluatie van het systeem en verder onderzoek naar mogelijk meer kostenefficiënte oplossingen zoals taxi's. (belga/ka)
Waar het OV=Trein blijkbaar de beste verbindingen heeft (Vlaams-Brabant, dan Antwerpen ?), heeft men de belbus het minste nodig.

Bij de Lijnbussen ligt dat geheel anders, veel Limburgers nemen dan liever de auto als die *onpopulaire lijnbus. (ook voor hun kinderen aan school af te zetten)

* Vergeet ook niet dat Limburg een niet zo dicht wegennet heeft als andere Vlaamse Provincies.
Daarbij zijn er 2 grote militaire gebieden die bijna centraal in Limburg liggen (Leopoldsburg en Kleine Brogel, ttz door hun grote schietterreinen mogen geen openbare wegen lopen).

Limburg heeft ook (als enige) een aaneengesloten Natuurgebied (Nationaal Park Hoge Kempen), sinds maart 2006, daardoor zijn zelfs enkele vroegere hoofdwegen afgesloten voor het verkeer.

Om een idee te geven:
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=6N2QP65C

Maaslandse pendelaars kwartier sneller via buurland

Sneller met trein naar Brussel via Nederland

vrijdag 28 mei 2010

MAASEIK - Inwoners van de regio Maaseik doen er beter aan om de trein via Nederland naar Brussel te nemen. Dat is een kwartier sneller. Mensen uit Lanaken sporen het snelst via Maastricht.

Gedeputeerde voor Toerisme Sylvain Sleypen, burgemeesters Jan Creemers (Maaseik) en Hubert Brouns (Kinrooi) en een actiegroep met enkele spoorwegdeskundigen in Lanaken hebben iets gemeenschappelijk: ze krijgen het allemaal op hun heupen van het beschikbare openbaar net in het Maasland en Noordoost-Limburg. Allemaal brachten ze het onderwerp al eens eerder in het nieuws in de hoop dat er iets zou veranderen, maar tot op heden bleek dat vergeefse moeite. Het noordoostelijk gebied van onze provincie blijft in de koude staan wanneer het onderwerp openbaar vervoer aan bod komt.

Slechte aansluitingen

Kinrooi telt het hoogste aantal voertuigen per inwoner. Toeristen aan de zee die deze regio willen verkennen vragen zich af hoe ze hier in godsnaam zonder auto kunnen geraken', liet een boze gedeputeerde Sleypen zich vorig jaar meermaals ontvallen.

De man, afkomstig uit Dilsen-Stokkem, weet waar hij het over heeft wanneer hij nog maar eens de open deur intrapt. Wanneer hij via zijn woonplaats het openbaar vervoer neemt naar Brussel – bus en trein dus – is hij alles samen ruim drie uur onderweg doordat de aansluitingen verre van optimaal zijn.
...

Laatst gewijzigd door Micele : 26 januari 2011 om 22:14.
Oud 27 januari 2011, 13:30   #44
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en wie in de stad woont heeft winkel e.d op loopafstand dus die hebben er ook geen nood aan......
uw maatschappij verdelen in vakjes en die mensen tegen elkaar uitspelen is ziekelijk.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 13:50   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Huizen op de "boerenbuiten" zijn al lang niet meer goedkoop. In bepaalde regio's zijn ze de prijzen zelfs schrikwekkend hoog, want ja, er is nu eenmaal veel vraag om op zo'n te verbouwen 'hoevetje' omringd door velden en bossen te wonen.

In Zwitserland beschouwt men openbaar vervoer wel als een recht dat iedere burger toekomt. En dus wordt er daar veel geinvesteerd, ook in verbindingen die kleine bergdorpjes met elkaar verbindt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 13:58   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze mededeling is mij allerminst onverwacht. Het systeem van belbussen kan enkel bedacht geweest zijn door iemand die geen gebruik maakt van het openbaar vervoer.
Hoe kun je mensen zo vastbinden? Hoe kun je denken dat mensen graag wandelen met hun oog op het uurwerk want die bus komt maar 1 keer en mis je hem mag je niet op de volgende (sterker na 3 gemiste bussen mag je gewoon geen beroep meer doen op de "flexibele" belbus); Hoe kun je denken dat mensen op familiebezoek gaan en niet graag blijven plakken als het meevalt of naar huis gaan als het niet bevalt...neen met de belbus MOET je gaan er mag niks spontaan gebeuren alles moet je plannen.
Absurd systeem; gewoon het zoveelste teken aan de wand dan spontaniteit moet uitsterven.
De werkmens MOET flexibel zijn al de rest kan gestolen worden.
Ik vind daar hoegenaamd niets absurd aan. Openbaar vervoer betekent immers dat men zich schikt naar een zekere gegevenheid. Nu weet ik wel dat het tegenwoordig een nieuwe afgod is: "ik moet steeds waar en wanneer ik maar wil over mijn eigen mobiliteit beschikken". Alleen zo kan openbaar vervoer nu eenmaal niet werken, omdat de gemeenschapszin daarin belangrijker is.

In het verleden heb ik al meerdere malen gebruik gemaakt van de belbus. Het systeem werkt hier in de streek heel goed en geen enkele keer zat ik alleen op de bus (meestal een bezetting van vier tot eens acht mensen).
Oud 27 januari 2011, 15:19   #47
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vind daar hoegenaamd niets absurd aan. Openbaar vervoer betekent immers dat men zich schikt naar een zekere gegevenheid. Nu weet ik wel dat het tegenwoordig een nieuwe afgod is: "ik moet steeds waar en wanneer ik maar wil over mijn eigen mobiliteit beschikken". Alleen zo kan openbaar vervoer nu eenmaal niet werken, omdat de gemeenschapszin daarin belangrijker is.

In het verleden heb ik al meerdere malen gebruik gemaakt van de belbus. Het systeem werkt hier in de streek heel goed en geen enkele keer zat ik alleen op de bus (meestal een bezetting van vier tot eens acht mensen).

excuseer, de huidige afgod is: 'winstmaximalisatie'; wat u een afgod noemt is een gewone menselijke verwachting die door de effectieve afgod verguisd wordt.
Het belbussysteem KAN heel deftig werken, ik ben gewoon zeer gevoelig voor elke aanval op de sponaniteit van de individuele mens.
Oud 27 januari 2011, 19:21   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijkbaar zijn hier forummers die zeer optimistische cijfers van ´bezettingsgraad´ zelf ervaren hebben (lijnbus / belbus); maar het Rekenhof heeft veel slechtere resultaten. (roze bril even afzetten )

Er zijn zelfs buslijnen die een bezettingsgraad van 8 passagiers (volgens definitie) niet halen.
En de cijfers worden niet veel beter met de jaren, ttz de kosten per km verhogen verder met ca. 30 %.

Tja, als dan volgens topicstarter de belbus 1/18,3 x 8 (lijnbus) = 0,44 passagiers bezettingsgraad heeft (als ik dat zo mag omrekenen), ziet het er maar heel triestig uit voor de belbus.

citaat 1e en 39e post:

Citaat:
De belbussen van De Lijn vervoerden in 2009 gemiddeld slechts 0,14 reizigers per kilometer. Dat cijfer ligt bijna twintig keer lager dan voor gewone lijnbussen (2,56) en vraagt om een dringende evaluatie van het systeem, oordeelt CD&V-parlementslid Griet Smaers, die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.
Citaat:
http://www.cdenvgeel.be/v1/18/32/te-...s-op-belbussen

‘In totaal vervoert de belbus dus 0,14 reizigers per kilometer, maar ik vroeg de minister ook naar een opsplitsing per provincie. Uit die cijfers blijkt dat de belbussen vooral onderbemand zijn in de provincies Vlaams – Brabant (0,06 reizigers/kilometer) en Antwerpen (0,11 reizigers/kilometer). In de provincies Limburg (0,22 reizigers/kilometer) en West – Vlaanderen (0,16 reizigers/kilometer) is de belbus dan weer een iets groter succes, maar toch blijft de bezettingsgraad enorm laag.

In vergelijking met de gewone bussen van De Lijn is er immers een groot verschil. De ‘normale’ lijnbussen vervoeren in totaal 2,56 reizigers per kilometer met uitschieters in Antwerpen (3,51 reizigers/kilometer) en Oost – Vlaanderen (2,81 reizigers/kilometer). In Limburg (1,56 reizigers/kilometer) en Vlaams – Brabant (2,10 reizigers/kilometer) ligt ook de bezettingsgraad van de lijnbussen vrij laag’, zo zegt Smaers
Even ook nog eens het resultaat Rekenhof (2007) citeren, blijkbaar leest die hier niemand...

Citaat:
De evaluatiecriteria zijn de gemiddelde bezettingsgraad voor vaste lijnen, waarbij de norm gemiddeld minstens 8 reizigers per rit op jaarbasis is, en de uitvoeringsgraad voor belbussen, waarbij minstens 50% van het aantal voorziene ritten uitgevoerd de norm is (*24).

(*24) Het gekozen niveau van de norm van minimaal 8 reizigers voor de gemiddelde bezettingsgraad en 50% uitvoeringsgraad heeft een determinerende invloed op de evaluatieresultaten.

Resultaat van evaluaties (EV, 3.3 en 3.4)
Een beperkt aantal lijnen voldeed niet aan de twee evaluatiecriteria. Bij de vaste lijnen waren er in 2007 nog 24 lijnen met een te lage gemiddelde bezettingsgraad op een totaal van 860 (26).

In 2007 waren er 13 belbusdiensten op een totaal van 123 die een te lage uitvoeringsgraad hadden.

Opmerkingen op tekstniveau

• In 2007 waren er nog 24 vaste lijnen (in plaats van 19) die bij evaluatie een bezetting van minder dan gemiddeld 8 reizigers per rit haalden, wat 9 (in plaats van 12) minder is dan in 2004, toen er nog 33 dergelijke lijnen waren (p.17).

• Het percentage vaste lijnen dat niet voldeed aan de gemiddelde bezettingsgraad bedroeg volgens de beschikbare gegevens 2,79% (in plaats van 2%).

Het percentage aantal belbussen met een te lage uitvoeringsgraad bedroeg in 2007 10,57% (p.17).
...
page 30
...
− De gemiddelde jaarlijkse uitgavengroei was 9% (8%) in de periode voorafgaand aan basismobiliteit (1997-2002) en 9% in de periode van basismobiliteit (2003-2007).

De kosten per kilometer van De Lijn stegen met 0,97 (0,90) EUR/km van 3,19 (3,26) EUR/km tot 4,16 EUR/km.
Geen wonder dat bepaalde mensen luid denken of zeggen: " is het niet beter een soort ( goedkope = evenzo rijkelijk gesubsidieerd) taxi in te schakelen "

Citaat:
Voor Smaers geven de cijfers "minstens het vermoeden van structurele onderbezetting van de belbussen in Vlaanderen. Ze vraagt een evaluatie van het systeem en verder onderzoek naar mogelijk meer kostenefficiënte oplossingen zoals taxi's. (belga/ka)

Laatst gewijzigd door Micele : 27 januari 2011 om 19:42.
Oud 27 januari 2011, 19:31   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
excuseer, de huidige afgod is: 'winstmaximalisatie'; wat u een afgod noemt is een gewone menselijke verwachting die door de effectieve afgod verguisd wordt.
Het belbussysteem KAN heel deftig werken, ik ben gewoon zeer gevoelig voor elke aanval op de sponaniteit van de individuele mens.
Aanval? Je schikken naar een regeling is toch geen aanval op je individuele vrijheid?! Waar haalt u dat eigenlijk vandaan?
Oud 28 januari 2011, 09:30   #50
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat de belbus onzinnig is weet iedereen natuurlijk al langer als vandaag, maar wat me nog meer opvalt is de 2,56 reizigers per km op de gewone lijnbus. Als zogezegd groen alternatief voor de wagen kan dit wel tellen...
Groen? Dat kan je bezwaarlijk een groen alternatief noemen. Het zijn allemaal diesel bussen die rondtuffen. Het is eerder een ROOD initiatief meen ik.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2011, 16:21   #51
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aanval? Je schikken naar een regeling is toch geen aanval op je individuele vrijheid?! Waar haalt u dat eigenlijk vandaan?
jawel, als je wandelt en je wil even naar de stad, dan moet je in het belbussysteem 2 uur voordien aan gedacht hebben dat je naar de stad wou ; men verplicht u eigenlijk een wagen aan te schaffen als je nog spontaan ergens naar toe wil gaan.
En dat is een algemene evolutie : de werkende mens mag niet langer spontaan handelen. Hij moet voorspelbaar en gedwee zijn.
Oud 29 januari 2011, 16:49   #52
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
het is gewoon het totaal vervoerde reizigers (ook die maar 1 x meegereden zijn) gedeeld door het totaal aantal gereden kms van de belbussen (uiteraard ook die kms zonder passagiers).
Heeft dus niets te maken hoeveel de gemiddelde(~) (bel)busreiziger aan km aflegt x aantal reizigers / gedeeld door het totaal aantal buskms.
of: ~ reiziger*km/ totaal buskm

Het is dus: totaal aantal reizigers / bus-kms wat ze bedoelen.
15,03/2,13 = 0,14
(...)
Ik denk dat je gelijk hebt. Dat is het wellicht.

Maar die verhouding, totaal aantal passagiers gedeeld door het totaal aantal verreden buskilometers, is een volstrekt zinloze parameter om het nut of de efficiëntie van bussen en belbussen te meten. (Tenzij elke passagier gemiddeld 1km meerijdt.)

Ik kan moeilijk geloven dat over zo een zinloos onderwerp een discussie werd gevoerd in het Vlaams parlement.

Of het moest zijn dat onze excellenties niet begrijpen waar ze het over hebben. Wat aan de andere kant niet geheel onmogelijk is: ik krijg die indruk wel vaker als het over mobiliteit gaat.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2011, 17:05   #53
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Meer vaste lijnen afschaffen.
Liefst deze met het meeste reizigers, wedden dat de verhouding zal veranderen ?
Bobke kapotbelasten en meer lijnen invoeren. Bobke zal toch nooit in opstand komen.

Indien Bobke het land wil verlaten, enkelband aan Bobke zetten.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2011, 17:08   #54
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Voor de bezettingsgraad moet men dat dan delen door de respect. afgelegde afstand vh voertuig.

Dan komen we bij:
(...)
- autobussen en autocars: 18,67 reizigers x km /0,83 km = 22,494 busreizigers, opgepast incl. autocars, ook buitenlandse...
(...)
Dat komt verdacht dicht in de buurt van de aanname van de TMLeuven onderzoekers ( http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf de ref die je in je eerste bericht meegaf). Het zou kunnen dat ze daarop hun cijfers hebben gebaseerd.

In het rapport zie je dat bij de tabellen gesproken wordt over "bus" terwijl ze in de tekst spreken over "openbaar vervoer". Mogelijk gooien ze één en ander op één hoop.

Maar de 22,49 bezetting gaat over bussen en autocars, niet alleen over bussen van de Lijn. Omdat ik denk dat autocars door de band alleen rijden als er voldoende volk op zit, want die bussen moeten wel renderen, denk ik dat die 22,49 mag beschouwd worden als de absolute bovengrens voor de bussen van de Lijn.

Daarmee weten we nog altijd niet wat die bezetting dan is.
Oud 29 januari 2011, 17:24   #55
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht

Dat komt verdacht dicht in de buurt van de aanname van de TMLeuven onderzoekers ( http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf de ref die je in je eerste bericht meegaf). Het zou kunnen dat ze daarop hun cijfers hebben gebaseerd.
(...)
Eigenlijk kan ik het hen ook gewoon vragen. Probeer ik. Als ik antwoord krijg meld ik het wel.
Oud 29 januari 2011, 21:33   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk kan ik het hen ook gewoon vragen. Probeer ik. Als ik antwoord krijg meld ik het wel.
Thx voor de moeite, moest ge geen antwoord krijgen,
van deze 14 passagiers per lijnbus zal het niet veraf liggen.
Nederland zou ~ 1 passagier beter zijn.

page 11 van
http://www.milieurapport.be/Upload/M...TED_O&O_01.PDF

Tabel 2: Aantal personen per vervoersmiddel

Bron:
Vlaanderen: De Vlieger et al. (2002); Nederland: Uitendaal & Fransen (2001).
Vervoermiddel: Vlaanderen | Nederland
Auto: 1.39 | 2
Lijnbus: 14 | 14.4 – 15.2
Tram: - | 28
Metro: - | 35
Trein: 100 | 131

Uit de link vh Verslag van het Rekenhof moet " *de norm gemiddelde bezettingsgraad* " maar 8 reizigers zijn, 2,79 % van de buslijnen voldeden hier niet aan, ttz 24 van de 860 buslijnen.

*berekening* : De gemiddelde bezettingsgraad per lijn wordt berekend aan de hand van het aantal ontwaardingen van de vervoerbewijzen, verhoogd met een overeenkomstig percentage van het aantal reizigers met een abonnement.

page 14 - 15 :
Citaat:
http://www.ccrek.be/docs/Reports/200...teitDeLijn.pdf

De evaluatiecriteria zijn de gemiddelde bezettingsgraad voor vaste lijnen, waarbij de norm gemiddeld minstens 8 reizigers per rit op jaarbasis is, en de uitvoeringsgraad voor belbussen, waarbij minstens 50% van het aantal voorziene ritten uitgevoerd de norm is (*24).

(*24) Het gekozen niveau van de norm van minimaal 8 reizigers voor de gemiddelde bezettingsgraad en 50% uitvoeringsgraad heeft een determinerende invloed op de evaluatieresultaten.
...
In de provinciale OVC’s zijn de exploitatieprojecten geëvalueerd aan de hand van die criteria. De bijlagen 2 en 3 bij het intern evaluatieverslag vatten de conclusies van de in 2005 tot 2007 uitgevoerde evaluaties samen. Uit een beperkte steekproefcontrole blijkt dat de vermelde bezettingsgraad voor sommige lijnen enigszins afwijkt van de informatie in de evaluatiedossiers(*25).
(*25) De Lijn verklaarde in het kader van de tegensprekelijke procedure die afwijkingen door het verschil tussen de evaluatieperiode in de dossiers (afhankelijk van de looptijd van het project) en de overzichtslijsten in de bijlagen (op basis van kalenderjaren).
...
De gemiddelde bezettingsgraad per lijn wordt berekend aan de hand van het aantal ontwaardingen van de vervoerbewijzen, verhoogd met een overeenkomstig percentage van het aantal reizigers met een abonnement.
Uit een beperkt aantal tellingen door De Lijn blijkt dat de berekende bezettingsgraad door de procentuele verdeling van de abonnees sterk kan afwijken van de werkelijkheid.
...

Resultaat van evaluaties (EV, 3.3 en 3.4)

Een beperkt aantal lijnen voldeed niet aan de twee evaluatiecriteria. Bij de vaste lijnen waren er in 2007 nog 24 lijnen met een te lage gemiddelde bezettingsgraad op een totaal van 860.
...

• Het percentage vaste lijnen dat niet voldeed aan de gemiddelde bezettingsgraad bedroeg volgens de beschikbare gegevens 2,79% (in plaats van 2%).

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2011 om 21:42.
Oud 30 januari 2011, 00:13   #57
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
is een volstrekt zinloze parameter om het nut of de efficiëntie van bussen en belbussen te meten. (Tenzij elke passagier gemiddeld 1km meerijdt.)
idd
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 09:28   #58
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat de belbus onzinnig is weet iedereen natuurlijk al langer als vandaag, maar wat me nog meer opvalt is de 2,56 reizigers per km op de gewone lijnbus. Als zogezegd groen alternatief voor de wagen kan dit wel tellen...
Ik denk niet dat reiziger/km een goede metriek is voor het berekenen van de efficientie.

Een betere metriek is prijs/(reiziger*km), namelijk de prijs van de uitbating gedeeld door het totaal van de individuele afgelegde trajecten door de reizigers.
Oud 30 januari 2011, 11:22   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik denk niet dat reiziger/km een goede metriek is voor het berekenen van de efficientie.

Een betere metriek is prijs/(reiziger*km), namelijk de prijs van de uitbating gedeeld door het totaal van de individuele afgelegde trajecten door de reizigers.
Tja, dan kunnen we de cijfers van het Rekenhof nemen en daarop verder ´borduren´...
Citaat:
http://www.ccrek.be/docs/Reports/200...teitDeLijn.pdf
... 4,16 Euro/km

page 18
Prijs per kilometer (EV, 4.3)

De berekening van de kostprijs per kilometer voor de periode 1997-2007 steunt op de analytische exploitatierekeningen van De Lijn. In deze integrale kostprijsbenadering maakt De Lijn geen onderscheid naar type voertuig (bus/trolley/tram) of naar toewijsbaarheid van de kosten (direct/indirect,vast/ variabel, ...).

Op grond van de resultatenrekeningen en het aantal afgelegde kilometers vermeld in de jaarverslagen van de TEC 2006 en de MIVB 2007, heeft De Lijn getracht gelijkaardige kostprijsberekeningen te maken. Bij gebrek aan meer gedetailleerde kosteninformatie van de TEC en de MIVB kon zij echter slechts een zeer rudimentaire vergelijking maken. De Lijn verklaart de verschillen tussen de kostprijzen door verschillen in de gebruikte voertuigtypes en in commerciële snelheid.
Voor vergelijkbare kostprijzen en een voldoende zekere duiding van alle factoren die aan de basis liggen van eventuele kostprijsverschillen, is echter meer inzicht nodig in de kosten- en activiteitencijfers van de betrokken ondernemingen. ...]

page 20
− p. 29: “De kost per kilometer van De Lijn steeg met 0,97 (0,90) euro/km van 3,19 (3,26) euro/km tot 4,16 euro/km.”
Maar met wat gaan we dat vergelijken ?

1. Een gunstige ´middenklasse-wagen´ kost totaal gemiddeld ca. tienmaal minder per km en dat met een gemiddelde *15.000 km/jaar na 4 jaar.
(*is ook de gemiddelde afgelegde afstand/jaar voor personenwagens in Be, bron .fgov.be).
Namelijk tussen 35,8 en 46,9 cent per km (# ADAC-bron).

2. Houden we nu rekening met de gemiddelde bezettingsgraad van een lijnbus van ~ 14 passagiers* als "pakweg-gemiddelde" van het OV De Lijn (van belbus t/m tram) enerzijds, en anderzijds de ~ 1,4 van een gemiddelde personenwagen kosten ze quasi evenveel per passagierskm.
*bron Vlaanderen: De Vlieger et al. (2002) *vorige post

# bron:
Citaat:
http://www.adac.de/_mm/pdf/TOP10-Aut...asse_48950.pdf
- ADAC Autokostenberechnung -
Die TOP 10 der Mittelklasse

Sortierung aufsteigend nach Gesamtkosten und Grundpreis. Kostenangaben in Euro pro Monat bzw. Cent pro km bei 4 Jahre Haltedauer mit *15.000 km Jahresfahrleistung. Die Tabelle beinhaltet jeweils das kostengünstigste Modell der entsprechenden Baureihe.

Berechnungsgrundlagen
Basis: ADAC Autokosten-Datenbank. Im Kostenvergleich berücksichtigt: Wertverlust (ohne Zinsen), Aufwand für Ölwechsel, Inspektionen sowie übliche Verschleißteile und Kosten für Reifenersatz. Kfz-Steuer, Kraftstoff- und Ölnachfüllkosten (Herstellerangaben zum Verbrauch nach ECE sowie den zum Zeitpunkt der Aktualisierung gültigen durchschnittlichen Kraftstoffpreisen je Liter (können regional abweichen): Diesel 1,30 €, Normal 1,46 €, Super 1,46 €, SuperPlus 1,53 €, Bio-Ethanol 1,05 €, Autogas 0,75 €, Haftpflicht- und Vollkaskoversicherung mit je 50 % (Standardtarif ADAC Autoversicherung, ohne Zusatzrabatte), aktuelle KFZ-Steuer.
Fahrzeugauswahl, Daten sowie Kosten entsprechen dem Stand Januar 2011.
* Die berechneten Werkstattkosten beruhen auf Erfahrungswerte, da uns vom Hersteller (noch) nicht die notwendigen Daten zur Verfügung gestellt werden!
In de rapte heel grof gerekend, verbeter me aub.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2011 om 11:52.
Oud 30 januari 2011, 11:55   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, dan kunnen we de cijfers van het Rekenhof nemen en daarop verder ´borduren´...

Maar met wat gaan we dat vergelijken ?

1. Een gunstige ´middenklasse-wagen´ kost totaal gemiddeld ca. tienmaal minder per km en dat met een gemiddelde *15.000 km/jaar na 4 jaar.
(*is ook de gemiddelde afgelegde afstand/jaar voor personenwagens in Be, bron .fgov.be).
Namelijk tussen 35,8 en 46,9 cent per km (# ADAC-bron).

2. Houden we nu rekening met de gemiddelde bezettingsgraad van een lijnbus van ~ 14 passagiers* als "pakweg-gemiddelde" van het OV De Lijn (van belbus t/m tram) enerzijds, en anderzijds de ~ 1,4* van een gemiddelde personenwagen kosten ze quasi evenveel per passagierskm.
*bron Vlaanderen: De Vlieger et al. (2002) *vorige post

# bron:

In de rapte heel grof gerekend, verbeter me aub.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be