Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2011, 11:55   #1461
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Newsflash! Hoofdbedekking ook nog steeds verplicht voor vrouwen die katholieke mis bijwonen.
Ik ben anders deze morgen naar de mis geweest zonder sjalleke op mijn hoofd, zulle!
Ik heb behalve bij mijn plechtige communie zelfs nooit iets op mijn hoofd gehad in de kerk!
Oud 13 maart 2011, 11:56   #1462
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Evenzo, het gaat om een verplichting in beide godsdiensten. Religie heeft er dus blijkbaar niets mee te maken.
Waar haalt u het? Bent u misschien in de 18de eeuw ooit in een kerk geweest? Ga er eens naar toe, zeg en spreek dan!
Oud 13 maart 2011, 11:57   #1463
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ons diepgelovig vorstenpaar Vaticaanstad bezoekt, draagt Paola vandaag de dag nog steeds een sluier. En de koning onderwerpt zich aan de paus.

Ja, vergelijk dat vooral met de eerste de beste zondagsmis in een Vlaamse parochie. U weet helemaal niets van het katholieke geloof en zijn rituelen, da's wel duidelijk!
Oud 13 maart 2011, 11:58   #1464
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Waar haalt u het? Bent u misschien in de 18de eeuw ooit in een kerk geweest? Ga er eens naar toe, zeg en spreek dan!
discuz ziet twee fotookes van pauselijke audienties en plakt daarbij een bruidskleed en daaruit besluit hij dat we in burka moeten rondlopen.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 12:17   #1465
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Sommigen van hen beseffen het maar al te goed; en zijn zelfs fier op hun scheldend, beledigend, denigrerend taalgebruik. Het is een spel om daarbij net op de grenzen van het forumreglement te balanceren.
Ze komen hier niet om te discussiëren; maar om te provoceren en haat te spuien.
tiens.... leest U de PM's van de moderators aan de mensen die een strafpunt krijgen? Het lijkt me wel een copy-peest van één van de mailtjes die ik ooit te lezen kreeg.

Interessant!
Heb jij dat mailtje toen ook gekregen?

Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 13 maart 2011 om 12:18.
Oud 13 maart 2011, 13:01   #1466
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Die beseffen dat zelf niet, janken en bleiten bij de moderatie en heel der pagina's volkladden met rommel daar zijn ze goed in.
Zoiets als dit bedoelt u vast:
Citaat:
aeeaeaeaeaeaeaeaeaaeaeaeaeaeaeaeaeaeaeaeaeaeeeaeae aeaeaeeaeaeaeaeaeeaeaeaeaeeaeeaaaaaaaaaaaaaaeaeaee aeaeeaeaeaeaeaeeaeaeaeaeaeaeeaeaeaeaeeaeaea....... ...........................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !

Een hoofddoek!!!! vLuchten kwezeltjes, vluchten!!!!!!!

aeeaeaeaeaeaeaeaeaaeaeaeaeaeaeaeaeaeaeaeaeaeeeaeae aeaeaeeaeaeaeaeaeeaeaeaeaeeaeeaaaaaaaaaaaaaaeaeaee aeaeeaeaeaeaeaeeaeaeaeaeaeaeeaeaeaeaeeaeaea....... ...........................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !
Wie het schoentje past...

EDIT:

En dan hetzelfde in een andere draad plempen:
Citaat:

Een hoofddoek!!!! vLuchten kwezeltjes, vluchten!!!!!!!

Hilarisch.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 13 maart 2011 om 13:03.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 14:07   #1467
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Jij bent geboren in 1842 of zo ? Geen enkele vrouw draagt een hoofddeksel in de kerk, op hier en daar een ouwe kwezel na. Niemand, noch de mannen, noch de pastoor, trekt zich trouwens een fluit aan wat vrouwen dragen in de kerk.

Je vergelijking slaat nu eens echt nergens op.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
nu vraag ik me toch af in welk kerkje de katholieken een hoofddoek moeten dragen tijdens de mis? nog nooit van gehoord.
Citaat:
Ik ben anders deze morgen naar de mis geweest zonder sjalleke op mijn hoofd, zulle!
Ik heb behalve bij mijn plechtige communie zelfs nooit iets op mijn hoofd gehad in de kerk!
Citaat:
Citaat:
Ja, vergelijk dat vooral met de eerste de beste zondagsmis in een Vlaamse parochie. U weet helemaal niets van het katholieke geloof en zijn rituelen, da's wel duidelijk!
Als voormalig misdienaar durf ik dat te betwijfelen, maar kom. Ik weet wel dat vandaag de dag zich daar niemand meer aan stoort, maar het feit blijft dat het volgens de katholieke leer nog steeds verplicht is.

Diana

HRH Camilla, Duchess of Cornwall

Queen Elizabeth II

Laura Bush

Jackie Kennedy

Nancy Reagan

HRH Crownprincess Victoria of Sweden

Ja, zo ziet hij ze graag:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Nee, dat canon waar je naar verwees is uit 1917, nooit wereldwijd doorgevoerd, en er wordt niet meer naar verwezen in de nieuwe versie uit 1983.
Op Pinksteren 27 mei 1917 werd de codex door Benedictus XV afgekondigd. Deze codex (CIC 1917) werd van kracht op Pinksteren 19 mei 1918.

Het feit dat er niet meer naar verwezen wordt in 1983 wil absoluut niet zeggen dat de regel niet meer geldt. Google maar eens.

En trouwens, de regel geldt niet enkel in de kerk, maar om het even waar, tijdens het gebed.

Laatst gewijzigd door discuz : 13 maart 2011 om 14:19.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 14:22   #1468
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Discuz, U haalt hier heerlijke foto's aan van de aristocratie. Maakt het uit eigenlijk. Het bewijst alleen maar dat religie en inteelt hand in hand gaan.
Oud 13 maart 2011, 14:35   #1469
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Als je al voornamelijk oude foto's met betrekking tot het pauselijk protocol er moet bijsleuren om een twijfelachtig argument kracht bij te zetten, is het heel ver gekomen.

- Normale mens: (...) en daarom ben ik tegen de hoofddoek op de werkvloer, en bij uitbreiding ook in de privé-sfeer.

- Jij: jamaar, bij een pauselijke audiëntie moet men ook iets op het hoofd zetten, gij nu !

- Normale mens: (begint te huilen)
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 14:35   #1470
COCHINILLO
Banneling

Standaard

ho ja! laat het me weten als den Benny hier in het dorp de mis komt opdragen hé! Dan doe ik mijn moeder haren kanten mantilla (zo eentje als Camilla) aan. Zij komt ook uit Spanje zie je! Ik durf wedden dat ze die heeft weggekieperd! moet ik haar eens vragen, het ding zou ondertussen zestig jaar zijn geweest.

Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 13 maart 2011 om 14:41.
Oud 13 maart 2011, 14:59   #1471
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Als je al voornamelijk oude foto's met betrekking tot het pauselijk protocol er moet bijsleuren om een twijfelachtig argument kracht bij te zetten, is het heel ver gekomen.

- Normale mens: (...) en daarom ben ik tegen de hoofddoek op de werkvloer, en bij uitbreiding ook in de privé-sfeer.

- Jij: jamaar, bij een pauselijke audiëntie moet men ook iets op het hoofd zetten, gij nu !

- Normale mens: (begint te huilen)
Neen Kiko, de foto's zijn een illustratie van vrouwen die in de christelijke traditie een sluier dragen.

De regel dat katholieke vrouwen als ze bidden in de kerk en daarbuiten een sluier moeten dragen is vandaag de dag nog steeds geldig. Je kan draaien en keren, maar daar kan je niet omheen.

Dat zowat iedereen die regel aan z'n laars lapt is ook een feit.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 15:22   #1472
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen Kiko, de foto's zijn een illustratie van vrouwen die in de christelijke traditie een sluier dragen.

De regel dat katholieke vrouwen als ze bidden in de kerk en daarbuiten een sluier moeten dragen is vandaag de dag nog steeds geldig. Je kan draaien en keren, maar daar kan je niet omheen.

Is dat dan je punt? Niemand doet dit, niemand wordt daarop zelfs maar aangesproken, geen enkele vrouw bezoekt de zondagse mis met zo'n ding op het hoofd maar in de regelgeving van de kerk staat dit nog?
Daarmee toon je enkel aan dat het katholisisme in praktijk helemaal niet bezig is met krankzinnige regeltjes zoals het dragen een een sluier!
Wat is trouwens de link met allesbedekkende hoofddoeken waarbij enkel het gezicht als een volle maan naar buiten schijnt en wat wel wordt opgelegd aan vrouwen?

Laatst gewijzigd door alice : 13 maart 2011 om 15:24.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 15:29   #1473
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Excuseer, eerder in de protocollaire traditie, bij zeer hoge wijze van uitzondering dan nog, of ken jij veel vrouwen die onlangs bij de paus geweest zijn ?

Citaat:
Hoe kan een regel nu geldig zijn als niemand hem kent en de Katholieke Kerk zelf er geen fluit om geeft ?

Citaat:
Dat is géén feit, want 99,9 procent van de bevolking kent die regel niet eens. Je kunt niet iets aan je laars lappen waarvan je het bestaan niet eens wist.

Een verouderde, compleet niet meer van toepassing theoretisch regeltje van bijna een eeuw geleden kun je niet vergelijken met de huidige hoofddoekproblematiek.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 15:33   #1474
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als voormalig misdienaar durf ik dat te betwijfelen, maar kom. Ik weet wel dat vandaag de dag zich daar niemand meer aan stoort, maar het feit blijft dat het volgens de katholieke leer nog steeds verplicht is.

Ja, zo ziet hij ze graag:

Op Pinksteren 27 mei 1917 werd de codex door Benedictus XV afgekondigd. Deze codex (CIC 1917) werd van kracht op Pinksteren 19 mei 1918.

Het feit dat er niet meer naar verwezen wordt in 1983 wil absoluut niet zeggen dat de regel niet meer geldt. Google maar eens.

En trouwens, de regel geldt niet enkel in de kerk, maar om het even waar, tijdens het gebed.
Dus u stelt alle doordeweekse katholieke vrouwen gelijk aan koninginnen, prinsessen en presidentsvrouwen die bij de paus op audiëntie gaan … Dank u, ik neem dat als compliment.
Hebt u overigens uw foto’s zelf eens goed bekeken? De voiles die de dames dragen stellen niet veel voor, zet daar eens een moslima naast tot de kin ingepakt in sluiers! Of waarom niet, een burka-dame …
Ze zijn ook haast allen kortgerokt – uitzondering voor Queen Elisabeth maar die ziet men haast nooit in ’t kort bij een staatsiebezoek.
En wat de rest van uw tekst betreft, herinnert u zich de 10 geboden of de 5 geboden van de Kerk? Als gewezen misdienaar moet u die kennen. Hebt u daar ooit iets over lichaamsbedekking in gevonden? En die geboden zijn van belang, niet één of andere codex die herroepen werd.
Verder heeft die codex zo goed als niets te betekenen gehad. Mijn moeder (°1922) heeft er zich in ieder geval nooit aan gehouden. Bij mijn weten is er nooit een “kerkpolitie” geweest die dat controleerde of haar – èn haar zusters èn haar vriendinnen èn zelfs haar moeder en tantes – er om uit de kerk gegooid heeft!
Oud 13 maart 2011, 15:42   #1475
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
ho ja! laat het me weten als den Benny hier in het dorp de mis komt opdragen hé! Dan doe ik mijn moeder haren kanten mantilla (zo eentje als Camilla) aan. Zij komt ook uit Spanje zie je! Ik durf wedden dat ze die heeft weggekieperd! moet ik haar eens vragen, het ding zou ondertussen zestig jaar zijn geweest.
Mijn moeder heeft ooit zo'n zwarte kanten sluiertje gekocht in Lourdes. Het was een opwelling, het zag er mooi uit en iedereen kocht toch een blijvend souvenir in Lourdes (het water en de kaarsen waren vlug op!) Toen ze ermee thuiskwam, wist ze niet wat er mee aanvangen. Ze was verlegen om het te dragen, ze heeft het enkel eens bij een begrafenis op gehad. Ik denk dat het nog ergens in mijn ouders' huis ligt, misschien moet ik het kado doen aan Discuz in geval hij en zijn vrouw (?) ooit weer goede katholieken worden.
Oud 13 maart 2011, 15:46   #1476
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De christelijke traditie van een minieme aristocratische elite.
Wat heeft dat met de echte katholieke vrouwen te maken?
De vrouwen die werken en kinderen opvoeden en iets gedaan hebben voor de emancipatie van de vrouw, de vrouwen die waarschijnlijk veel beter zijn dan alle Diana's, Paola's, Nancy Reagan's enzovoort tesamen en die zich niet bezig houden met uw regels maar werkelijk iets voor hun naasten betekenen.
Vrouwen dus zoals Jezus ze in zijn tijd ook kende, geen vrouwen uit "de boekskes".
Oud 13 maart 2011, 16:09   #1477
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Sommigen van hen beseffen het maar al te goed; en zijn zelfs fier op hun scheldend, beledigend, denigrerend taalgebruik. Het is een spel om daarbij net op de grenzen van het forumreglement te balanceren.
Ze komen hier niet om te discussiëren; maar om te provoceren en haat te spuien.

Spijtig genoeg ga ik u gelijk moeten geven... , al zie ik het liever anders.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 16:11   #1478
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Zoiets als dit bedoelt u vast:

Wie het schoentje past...

EDIT:

En dan hetzelfde in een andere draad plempen:

Hilarisch.

Die post heeft wel evenveel inhoud dan al uw posts hier samen. Spijtig genoeg is het bij u niet hilarisch maar eerder degoutant, walgelijk, ziekelijk enz...
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 16:33   #1479
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De christelijke traditie van een minieme aristocratische elite.
Wat heeft dat met de echte katholieke vrouwen te maken?
De vrouwen die werken en kinderen opvoeden en iets gedaan hebben voor de emancipatie van de vrouw, de vrouwen die waarschijnlijk veel beter zijn dan alle Diana's, Paola's, Nancy Reagan's enzovoort tesamen en die zich niet bezig houden met uw regels maar werkelijk iets voor hun naasten betekenen.
Vrouwen dus zoals Jezus ze in zijn tijd ook kende, geen vrouwen uit "de boekskes".
zo is het!!
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 16:42   #1480
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn moeder heeft ooit zo'n zwarte kanten sluiertje gekocht in Lourdes. Het was een opwelling, het zag er mooi uit en iedereen kocht toch een blijvend souvenir in Lourdes (het water en de kaarsen waren vlug op!) Toen ze ermee thuiskwam, wist ze niet wat er mee aanvangen. Ze was verlegen om het te dragen, ze heeft het enkel eens bij een begrafenis op gehad. Ik denk dat het nog ergens in mijn ouders' huis ligt, misschien moet ik het kado doen aan Discuz in geval hij en zijn vrouw (?) ooit weer goede katholieken worden.
juist! bij begrafenissen.
Die van mijn moeder was echt wel héél mooi. Ze woonden toen nog in Spanje zelf toen ze het gekocht heeft. ik vrees dat het weggegooid werd, was nochtans geen stomweg souvenir-dingeske. daar was mijn moeder te fier voor, neenee ineens de "lady Di" stijl hoor.

volgens mij heb ik het zelf ook ooit gedragen op een begrafenis.... misschien wel gekregen; Kijk zenne, straks heb ik het zèlf weggekieperd. gatver toch! ik zou het zo aandoen om te gaan werken morgen.

Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 13 maart 2011 om 16:44.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be