Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2011, 21:36   #3921
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou ik ze moeten beantwoorden? De Kerk heeft immers slechts een ritueel voorzien voor de gedoopten.
Vind je dat normaal Jan?
Om enerzijds te strijden voor de "rechten van het ongeboren leven" maar anderzijds het "ongeboren leven" dat het niet haalt te dumpen in een afvalcontainer?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 21:37   #3922
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Vind je dat normaal Jan?
Om enerzijds te strijden voor de "rechten van het ongeboren leven" maar anderzijds het "ongeboren leven" dat het niet haalt te dumpen in een afvalcontainer?
Waarom zou ik het moeten "dumpen"? Ik stel alleen dat de Kerk geen ritueel heeft voorzien voor niet-gedoopten, dus ook voor het menselijk leven dat te vroeg op aarde kwam en niet gedoopt werd.

En neen, ik vind niet dat men miskramen zomaar in een vuilbak moet gooien. Het is afgestorven menselijk leven en hoort dus met een gepaste eerbied behandeld te worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 21:42   #3923
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik het moeten "dumpen"? Ik stel alleen dat de Kerk geen ritueel heeft voorzien voor niet-gedoopten, dus ook voor het menselijk leven dat te vroeg op aarde kwam en niet gedoopt werd.

En neen, ik vind niet dat men miskramen zomaar in een vuilbak moet gooien. Het is afgestorven menselijk leven en hoort dus met een gepaste eerbied behandeld te worden.
Ik stel samen met u vast dat de Kerk "het ongeboren leven" in de praktijk geen zak kan schelen.
Wat u vindt is voor de Kerk onbelangrijk blijkbaar.
Oud 13 maart 2011, 21:58   #3924
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel samen met u vast dat de Kerk "het ongeboren leven" in de praktijk geen zak kan schelen.
Waar haalt u dat vandaan?

De Kerk is juist een van de grootste verdedigers in deze tijden van het ongeboren leven.
Oud 14 maart 2011, 14:54   #3925
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik spreek vanaf de conceptie van menselijk leven, van "een mens in de allereerste fase van zijn ontwikkeling". En die foto's illustreren dat wonderwel: prachtig hoe het menselijk leven zich zo ontwikkeld. Alleen al in die foto's ontwaar ik Gods hand. Schitterend gewoonweg. Dit is echt wel het wonder van het leven.
Gods hand ?
Ik weet niet hoe het zit bij uw nakomelingen, maar toen mijn man en ik aan kinderen begonnen was er geen derde in het spel en al zeker niet zijn handen.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 15:03   #3926
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat "voelen" blijft een subjectief criterium. Of meent u dat vrouwen bij elke zwangerschap rond dezelfde tijd dat gevoel krijgen?

Neen, daar kan mijn vrouw alleszins van getuigen. Dus, dan klopt er ergens iets niet in uw redenering. De ene vrucht wordt dus schijnbaar sneller een mens dan een andere vrucht.
Weet ge, er zijn vrouwen die op vrijdag nog doodnormaal doen en zelfs nog normaal kunnen stappen. Op zaterdag doen ze een zwangerschapstest krijgen ze te horen dat ze effectief zwanger zijn, 4 weken ver ofzo. En op zondag lopen ze al rond in wijde kledij, steken hun buik zover mogelijk vooruit en lopen bij manier van spreken al op een waggelende manier met een holle rug rond.
Meestal zijn dat ook het soort vrouwen die vanaf dan 9 maand aan een stuk auw en oew roepen en denken dat ze nu een broos stukje porselein zijn.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Oud 14 maart 2011, 15:07   #3927
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook het geboren leven stelt voor de katholieke kerk weinig voor hoor. Lijden is de snelste weg tot god.
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 15:15   #3928
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Da's zoals vroeger hé. Na de geboorte moest het kind zo vlug mogelijk gedoopt worden , want er zou maar ne keer iets mis moeten gaan, want als het kindje sterft voor het gedoopt is zal zijn/haar zieltje geen rust vinden en zal het niet naar de hemel gaan.

Eigenlijk een beetje zoals ongedoopten, personen die hun 1ste communie/vormsel niet deden, of gescheiden mensen , niet te communie mogen gaan om het 'lichaam van christus' in ontvangst te nemen.
Doopsel, communie en vormsel was niet aan mijn zonen besteed. Maar de keren dat ze bij gelegenheid een misviering meemaken (begrafenis of huwelijk);dan willen die uiteraard zo'ne hostie gaan halen . En dat doen ze dan ook. Waarom niet trouwens, die hostie begint echt niet te huilen of te bloeden in hun mond hoor.

Oud 14 maart 2011, 21:34   #3929
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Weet ge, er zijn vrouwen die op vrijdag nog doodnormaal doen en zelfs nog normaal kunnen stappen. Op zaterdag doen ze een zwangerschapstest krijgen ze te horen dat ze effectief zwanger zijn, 4 weken ver ofzo. En op zondag lopen ze al rond in wijde kledij, steken hun buik zover mogelijk vooruit en lopen bij manier van spreken al op een waggelende manier met een holle rug rond.
Meestal zijn dat ook het soort vrouwen die vanaf dan 9 maand aan een stuk auw en oew roepen en denken dat ze nu een broos stukje porselein zijn.
Waarmee u gewoon mooi onderstreept hoe alles subjectief is en de boven aangehaalde elementen geen objectivering toelaten.
Oud 14 maart 2011, 21:35   #3930
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's zoals vroeger hé. Na de geboorte moest het kind zo vlug mogelijk gedoopt worden , want er zou maar ne keer iets mis moeten gaan, want als het kindje sterft voor het gedoopt is zal zijn/haar zieltje geen rust vinden en zal het niet naar de hemel gaan.
Dat was geen geloofspunt van de Kerk; wel slechts een theologische opinie waar de Kerk zich nooit definitief over uitgesproken heeft (zelfs na de laatste instructie doet ze dat niet).
Oud 14 maart 2011, 21:36   #3931
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eigenlijk een beetje zoals ongedoopten, personen die hun 1ste communie/vormsel niet deden, of gescheiden mensen , niet te communie mogen gaan om het 'lichaam van christus' in ontvangst te nemen.
Doopsel, communie en vormsel was niet aan mijn zonen besteed. Maar de keren dat ze bij gelegenheid een misviering meemaken (begrafenis of huwelijk);dan willen die uiteraard zo'ne hostie gaan halen . En dat doen ze dan ook. Waarom niet trouwens, die hostie begint echt niet te huilen of te bloeden in hun mond hoor.
Hoezo, uiteraard? Ik heb ook geen communie of vormsel gedaan, waarom zou ik dan een hostie gaan halen?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 21:36   #3932
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me toch logisch. Als u geen lidgeld wenst te betalen van een bepaalde sportclub, is het heel goed mogelijk dat u ook niet toegelaten wordt tot de sportterreinen van die club.
Oud 14 maart 2011, 21:38   #3933
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou je dan een hostie gaan halen als je het geen enkele betekenis voor je heeft?

Meedoen met de kudde?
Oud 14 maart 2011, 21:41   #3934
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou je dan een hostie gaan halen als je het geen enkele betekenis voor je heeft?

Meedoen met de kudde?
Je moest eens weten hoeveel er zo zijn...
Oud 14 maart 2011, 21:43   #3935
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moest eens weten hoeveel er zo zijn...
Ongetwijfeld, daarom ook sta ik achter een respectvollere benadering van de communie. Nu is het soms al te veel een soort "we gaan om een snoepje" geworden.
Oud 14 maart 2011, 21:50   #3936
Another Jack
Banneling

Standaard

Voor mij is het ritueel een zoveelste bewijs van totale infantiele waanzin.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 maart 2011 om 21:51.
Oud 14 maart 2011, 21:53   #3937
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij is het ritueel een zoveelste bewijs van totale infantiele waanzin.
Waarom dan wel?
Oud 14 maart 2011, 21:58   #3938
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom dan wel?
Jij zit al te ver. Daar begin ik niet aan.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 maart 2011 om 21:59.
Oud 14 maart 2011, 22:02   #3939
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld, daarom ook sta ik achter een respectvollere benadering van de communie. Nu is het soms al te veel een soort "we gaan om een snoepje" geworden.
Ik zag die hostie indertijd als een beloning omdat ik mij een uur lang gedeisd had kunnen houden terwijl meneer pastoor aant brabbelen was.
Oud 14 maart 2011, 22:03   #3940
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij zit al te ver. Daar begin ik niet aan.
Waarom zou u uw eigen standpunt niet eens uitleggen?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be