Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2011, 08:25   #2501
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Dat is juist het gevolg en het probleem Jurgen.
Die 400 die nu in de centrales werken zullen het eerst overlijden.
Ik kan je garanderen dat ze over 100 jaar allemaal dood zullen zijn.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2011, 08:25   #2502
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In uranium mijnen werken zal waarschijnlijk nog veel slechter zijn.
Een geluk dat we er daar maar een paar van nodig hebben dus.
... repeat ...
Oud 1 april 2011, 08:26   #2503
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Hoezo? De duizenden doden waar sommigen al weken op zitten te hopen zijn nog steeds niet gevallen.
nee de depressie van de groene jongens wordt erger en erger.
dan willen zij met hun depressie gans de wereld meetrekken en ze bezetten dan nog de marketing machine van de kranten, dus dat wordt hier huilen met bakken, een sloot tranen dankzij de groene, en allemaal voor 1 biefstuk minder die de japanners gaan eten, wat ze trouwens sowieso al altijd gezegd hebben dat we minder vlees moeten eten... ze kunnen nu een dubbele marketing doen, het wordt echt een win win situatie.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2011, 08:28   #2504
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan je garanderen dat ze over 100 jaar allemaal dood zullen zijn.
ik vind anders dat dit een uitstekende job is voor alle levenslang opgsloten gedetineerden, en voor het leger gepensioneerden, en uiteraard ook voor het leger werklozen.

Dus in belgie als ik dat goed bekijk hebben we 30.000 gedetineerden in eerste rij, 1.5miljoen gepensioneerden in tweede rij, en 1miljoen werklozen in derde rij die kunnen kwalificeren voor de job.

In feite als elk in zo'n loodpakje 1 staafje gaat uithalen uit dat zwembad, is dat zwembad leeg achter 2 weken ga je nog geen 10.000 mensen nodig hebben, en alle risico is weg. En kun je stellen dat elk nu eens zijn geld opgebracht heeft.

Laatst gewijzigd door brother paul : 1 april 2011 om 08:29.
Oud 1 april 2011, 08:33   #2505
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Het is al meermaals gepost dat plutononium miljoenen jaren zijn radioactiviteit behoudt.
Dat je dat meermalen gepost hebt betekend nog niet dat het waar is. Natuurlijk Plutonium (waarvan je er ongeveer 0,5 Bq per kg in de bodem van je achtertuin hebt) is heeft inderdaad een halfwaardetijd die in de miljoenen loopt.
Daarom dat het nog in de natuur voor komt.
Door de mens geproduceert plutonium heeft kortere halfwaardetijden.

Citaat:
En datzelfde plutonium zit nu in de grond rond de kerncentrales in Japan en een hoop in zee.
Maar de zee is natuurlijk zelf ook behoorlijk groot. Je gaat het mogelijks wel overal kunnen meten, omdat radioactiviteit nu eenmaal makkelijk te meten is, maar het ziet er op dit moment niet naar uit dat het de radioactiviteit van de zee een voor de gezondheid relevante mate zal doen toenemen. (Die berekening heb ik hier elders al eens gemaakt...)

Plutonium is overigens geen afval. Het is niet iets dat we duizenden jaren zullen moeten opslaan.
... repeat ...
Oud 1 april 2011, 08:35   #2506
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
In feite als elk in zo'n loodpakje 1 staafje gaat uithalen uit dat zwembad, is dat zwembad leeg achter 2 weken ga je nog geen 10.000 mensen nodig hebben, en alle risico is weg. En kun je stellen dat elk nu eens zijn geld opgebracht heeft.
Voor je die staven uit dat zwembad gaat halen moet je wel een plek hebben waar je ze naartoe kan brengen. En ik denk dat je hier beter robotten voor gebruikt.
Dat is iets wat ik ook niet helemaal begrijp. Japan staat aan de top kwa robotica. Waarom ontwikkelen ze niet een vloot van robotten om bij kernongelukken het gevaarlijke werk te doen?
... repeat ...
Oud 1 april 2011, 08:41   #2507
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat je dat meermalen gepost hebt betekend nog niet dat het waar is. Natuurlijk Plutonium (waarvan je er ongeveer 0,5 Bq per kg in de bodem van je achtertuin hebt) is heeft inderdaad een halfwaardetijd die in de miljoenen loopt.
Daarom dat het nog in de natuur voor komt.
Door de mens geproduceert plutonium heeft kortere halfwaardetijden.

Maar de zee is natuurlijk zelf ook behoorlijk groot. Je gaat het mogelijks wel overal kunnen meten, omdat radioactiviteit nu eenmaal makkelijk te meten is, maar het ziet er op dit moment niet naar uit dat het de radioactiviteit van de zee een voor de gezondheid relevante mate zal doen toenemen. (Die berekening heb ik hier elders al eens gemaakt...)

Plutonium is overigens geen afval. Het is niet iets dat we duizenden jaren zullen moeten opslaan.
Men vergeet te vertellen dat het bericht van de plutionium vermelde dat de hoeveelheid plutionium gevonden in fukushima gewoon een verdubbeling was tov de oude waarden. Wat in feite nog peanuts is.
Oud 1 april 2011, 08:43   #2508
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Niemand heeft het recht om de volgende generaties op te scheppen met het huidige atoomafval, dit is immoreel, we brengen op deze manier alle kosten naar de toekomst.
Ik stel daarom de volgende norm voor kernafval voor:
"Kernafval moet op en zodanige manier opgeborgen worden dat er niet meer risico van uit gaat voor komende generaties dan van het natuurlijke uranium waar het vandaan komt."

Als we dit doen, dan is de kost voor de komende generatie dezelfde, of we nu kernenergie gebruiken, of niet.

Nu is het zo dat we de komende generaties zowieso met hopen afval opschepen. Kernafval is eigenlijk maar peanuts in het hele verhaal. Maar daar staart iedereen zich blind op.
... repeat ...
Oud 1 april 2011, 08:43   #2509
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
ik vind anders dat dit een uitstekende job is voor alle levenslang opgsloten gedetineerden, en voor het leger gepensioneerden, en uiteraard ook voor het leger werklozen.

Dus in belgie als ik dat goed bekijk hebben we 30.000 gedetineerden in eerste rij, 1.5miljoen gepensioneerden in tweede rij, en 1miljoen werklozen in derde rij die kunnen kwalificeren voor de job.

Helaas werkt het zo niet.
Gebruikte brandstofstaven zijn de eerste jaren na verwijdering uit de reactor een doodvonnis na 4 en een halve minuut. Zelfs met een specifiek gemaakt pak is dat misschien te rekken tot 10 minuten.

Ook kan je die gebruikte brandstofstaven niet uit dat zwembad halen, want buiten de straling (100sievert volgens Patrick VE) is hitte het volgende probleem. Of het spul zit onder water, of is vloeibaar van zichzelf.

Of wil je mensen terecht stellen door hen met een wolfram emmer vloeibaar corium te laten scheppen? Zelfs ik vind dat een beetje te gruwelijk.

Langs de andere kant, zo iets alledaags als accu-zuur dood mensen sneller dan een gebruikte nucleaire brandstofstaaf. En de kans om platgereden te worden door een stonede greenpeacer is nog veel groter.
Oud 1 april 2011, 08:43   #2510
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor je die staven uit dat zwembad gaat halen moet je wel een plek hebben waar je ze naartoe kan brengen. En ik denk dat je hier beter robotten voor gebruikt.
Dat is iets wat ik ook niet helemaal begrijp. Japan staat aan de top kwa robotica. Waarom ontwikkelen ze niet een vloot van robotten om bij kernongelukken het gevaarlijke werk te doen?
Ze gaan dat wel doenhoor, maar ze zijn gewoon totaal niet voorbereid op die ramp. Ze zijn ervan uitgegaan dat die ramp nooit ging gebeuren... er bestaat dus geen strategisch plan die deze situatie voorzag, ze zijn dus gans de tijd aan het improviseren. Dat is volgens mij een van de redenen dat het zo misloopt

VOlgens mij hadden ze bvb in het begin daar een paar ton boorzuur op gedumpt was gans die boel nooit zo geescaleerd
Oud 1 april 2011, 08:45   #2511
Zwitser

Standaard

Citaat:
Men vergeet te vertellen dat het bericht van de plutionium vermelde dat de hoeveelheid plutionium gevonden in fukushima gewoon een verdubbeling was tov de oude waarden. Wat in feite nog peanuts is.
Het is wel significant, omdat het ons veel zegt over de toestand van de reactoren. En wat het zegt over de toestand van de reactoren is niet bepaald goed.

Maar puur kwa radiotixiciteit inderdaad niet zorgwekkend.

Ik moet daarbij denken aan mijn studententijd, en hoe we daar ook wel eens radioactiviteit maten die een paar 1000 keer boven de normale lag. In zeewater. En dat was voor ons toen zelfs goed nieuws...
... repeat ...
Oud 1 april 2011, 08:47   #2512
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De evenaar is geen goede plaats. Maar in de Sahara, Kalahari, Sandy, Sonoran en Atacama is meer dan plaats genoeg om een paar miljoen km2 zonnepanelen kwijt te geraken. Plaats is niet het grootste probleem. Een power-grid voor duizenden Gigawatt is al een iets grotere uitdaging. In Europa hebben we met een paar Gigawatt al problemen. Een alternatief is natuurlijk de elektriciteit in waterstof om te zetten en dat te verdelen als brandstof voor autos bijvoorbeeld.
Een ander alternatief is om met de electriciteit waterstof te maken, en daarmee dan methaan. De infrastructuur om grote hoeveelheden methaangas van Noord Afrika naar Europa te transporteren bestaat immers al.
... repeat ...
Oud 1 april 2011, 08:48   #2513
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze gaan dat wel doenhoor, maar ze zijn gewoon totaal niet voorbereid op die ramp. Ze zijn ervan uitgegaan dat die ramp nooit ging gebeuren... er bestaat dus geen strategisch plan die deze situatie voorzag, ze zijn dus gans de tijd aan het improviseren. Dat is volgens mij een van de redenen dat het zo misloopt
Tot daar kan ik je zeker volgen.

Citaat:
VOlgens mij hadden ze bvb in het begin daar een paar ton boorzuur op gedumpt was gans die boel nooit zo geescaleerd
Dat boorzuur hebben ze gebruikt, en de kettingreactie is gestopt. Hetgeen nu nog miserie veroorzaakt is de vervalwarmte. De energie die vrijkomt door de spontane splijting van onstabile isotopen. Vers gebruikte kernbrandstof zit tjokvol van dat soort rotzooi. Vandaar de afkoelbassins naast/boven de reactoren. Daarmee kunnen ze de brandstof uit de reactor trekken zonder die boven koelwater te laten komen.
Oud 1 april 2011, 08:49   #2514
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een ander alternatief is om met de electriciteit waterstof te maken, en daarmee dan methaan. De infrastructuur om grote hoeveelheden methaangas van Noord Afrika naar Europa te transporteren bestaat immers al.
Waarom methaan? Benzine of diesel is ook een koolwaterstof.
Gemakkelijker op te slaan bij normale temperaturen, en de infrastructuur is er ook.
Oud 1 april 2011, 08:50   #2515
Zwitser

Standaard

Citaat:
Waarom moeten kerncentrales dan ook niet betalen om 100.000 jaar lang hun rommel veilig op te bergen ?
Veel interessanter is de vraag waarom jij zo hardnekker doet alsof de kernenergie sector niet betaalt voor de opslag van hun afval.
Dat terwijl de werkelijkheid toch wel anders is. Er is geen enkele sector die zo zorgvuldig met haar afval omgaat als de nucleaire.
... repeat ...
Oud 1 april 2011, 08:57   #2516
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waarom methaan? Benzine of diesel is ook een koolwaterstof.
Gemakkelijker op te slaan bij normale temperaturen, en de infrastructuur is er ook.
Ja, maar je hebt een koolstof bron nodig voor een dergelijke proces. Aan gezien de enige bron die daar in aanmerking komt atmosferische CO2 is wil je toch dat je eindproduct een zo gunstig mogelijke verhoudig H/C heeft. Vandaar dus het idee om er gewoon methaan van te maken.
... repeat ...
Oud 1 april 2011, 08:58   #2517
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Helaas werkt het zo niet.
Gebruikte brandstofstaven zijn de eerste jaren na verwijdering uit de reactor een doodvonnis na 4 en een halve minuut. Zelfs met een specifiek gemaakt pak is dat misschien te rekken tot 10 minuten.

Ook kan je die gebruikte brandstofstaven niet uit dat zwembad halen, want buiten de straling (100sievert volgens Patrick VE) is hitte het volgende probleem. Of het spul zit onder water, of is vloeibaar van zichzelf.

Of wil je mensen terecht stellen door hen met een wolfram emmer vloeibaar corium te laten scheppen? Zelfs ik vind dat een beetje te gruwelijk.

Langs de andere kant, zo iets alledaags als accu-zuur dood mensen sneller dan een gebruikte nucleaire brandstofstaaf. En de kans om platgereden te worden door een stonede greenpeacer is nog veel groter.
volgens mij staat daar normaal een kraan boven, die kraan is kapot, en je kunt ze dus niet meer gemakkelijk uithalen. Dus je moet een nieuwe (robot) kraan installeren, en dan kun je dat boeltje saneren.
Oud 1 april 2011, 08:58   #2518
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel daarom de volgende norm voor kernafval voor:
"Kernafval moet op en zodanige manier opgeborgen worden dat er niet meer risico van uit gaat voor komende generaties dan van het natuurlijke uranium waar het vandaan komt."
Wel, dat is het criterium dat ECHT gehanteerd wordt om een afval repositorium te evalueren.
Oud 1 april 2011, 09:14   #2519
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dikke zever.

Ze zijn totaal niet beschermd tegen aanslagen op de koelcentrales.

Een torpedo in het afvoersysteem is al voldoende om de boel naar de vaantjes te helpen.

En de kern van de reactor, dat is alleen maar van STAAL.

Ook gene vetten als er hoge temperaturen komen.

Ik denk dat JIJ niet op de hoogte bent van de kwetsbaarheid van een kerncentrale.

't bewijs is er. Een aarbevingske en den boel ontploft al.
We zien allemaal waar de zwakheid ligt van een kerncentrale.

Niet de kern, neen, de koelinstallatie ! Daar zit de zwakheid.
Aardbevingske???? Zware aardbeving en zware tsunami.
winnezele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2011, 10:15   #2520
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Wij hebben geen vervuilende industrie gevraagd, zij is ons opgedrongen!
Niemand heeft ons gevraagd of wij deze drekindustrie willen, kunnen we daar democratisch voor kiezen???
Je wilt niet de gevolgen maar wel de vruchten. Het feit dat je online zit bewijst dat.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be