![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2941 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoeveel kilometers hebt gij al gereden dank zij uw autoverzekering ? Zijt ge al ver geraakt, puur met het geld van die verzekering ? Ah, dat hoort bij de kost van het autorijden...
![]() |
#2942 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2943 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U vergeleek die 1,5 miljard voor een nieuwe kleedje voor Tsjornobyl zélf met de kost én de stroomproductie voor een windmolenpark: Ik herhaal dus mijn vraag: wat gaat die sarcofaag ons leveren aan stroom, de komende 15 jaar, voor die 1,5 miljard die we er inpompen? Laatst gewijzigd door drosophila : 5 april 2011 om 13:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2944 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2945 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En wat China betreft: die hebben door de ramp in Fukushima alvast beslist om voorlopig geen vergunningen voor kerncentrales meer te geven én hun nucleair target alvast wat naar beneden gesteld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2946 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2947 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2948 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2949 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat nu zo moeilijk te snappen ? Stel je hebt een aantal kerncentrales N met elk prijs X. Totale prijs van die kernenergie: N x X. Totale hoeveelheid energie geleverd: N x E Kostprijs per hoeveelheid energie: X / E. Blijkt nu dat door een ongeluk, een centrale een extra kost veroorzaakt van Y, en hierbij kapot gaat. Totale kostprijs van de kernenergie: N x X + Y. Dus nieuwe kostprijs per hoeveelheid geleverde energie: X/E + Y/(N x E). Maw, die Y was een meerkost aan de kernenergie, en dient dus verrekend te worden met de prijs van de kernenergie. In casu wordt die MEERPRIJS per eenheid geproduceerde energie: Y / (N x E). Wat IK gedaan heb, is die MEERKOST vergeleken met de TOTALE kost van een windmolenpark. Prijs van een windmolenpark: W Geproduceerde energie van het windmolenpark: F Prijs per geproduceerde hoeveelheid energie van dat windmolenpark: W / F Wat ik gedaan heb is Y / E (en ik ben vriendelijk, ik neem niet Y / (N x E) ) vergeleken met W / F. Blijkt dus dat Y / E (de meerkost door het ongeluk, als alles verhaald werd op 1 enkele kerncentrale, of maw, als elke kerncentrale zijn sarkofaagske moet hebben) een stuk kleiner is dan W / F. Maw, de meerkost ten gevolge van een sarkofaag VOOR ELKE KERNCENTRALE is 6 keer kleiner dan de totale kost van een equivalent windmolenpark.
![]() |
![]() |
#2950 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het feit dat je de vergelijking niet snapt, toont aan dat je kernenergie niet behandelt als elk ander risico, en dat je dus met twee maten en twee gewichten aan het oordelen bent.
![]() |
#2951 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Knappe ingenieurs verklaarden dat men bij kernfusie NOOIT de enorme hitte zal kunnen beheersen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2952 |
|
![]() Nee hoor, want de kosten van kernenergie zijn er onlosmakelijk mee verbonden (en waarschijnlijk een zware onderschatting aangezien niet alle kosten zijn ingecalculeerd zoals ik al eerder zei), terwijl die kosten van zonnepanelen louter en alleen een gevolg zijn van een slecht systeem van groene stroomcertificaten (dat itt wat velen denken niet door groen is bedacht). De werkelijke kosten van zonne-energie liggen veel lager.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2953 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het antwoord is NIET: "wel, voldoe niet aan de vraag" Citaat:
Dat is alsof je zou zeggen: auto's en vliegtuigen, daar gebeuren ongelukken mee, weg ermee. Goed, en hoe verplaatsen we ons nu ? En hoe ga je dat aan de mensen verkocht krijgen ? Antwoord: ze moeten maar thuis blijven. Bzzzt. Fout antwoord, niet op de vraag geantwoord.
![]() |
![]() |
#2954 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem met kernfusie heeft niks met de "hitte" te maken. Het probleem is dat om de reactie rendabel en stabiel te krijgen, ge een ongelofelijk ingewikkelde installatie nodig zult hebben en ik vraag mij af of dat ooit economisch rendabel gaat worden. Kernfusie is ongelofelijk veel moeilijker dan kernfissie die als het ware kinderspel is vergeleken hiermee. Men kan het wel in een labo, maar of dat ooit commercieel zal zijn zou mij dik verwonderen. Maar bovendien is kernfusie geen discussieonderwerp, want het zal ten vroegste, ALS het ooit commercieel gebruikt wordt, voor het einde van de eeuw zijn, maw, wanneer het probleem oftewel al is opgelost, oftewel of het de moeite niet meer is. Kernfusie is maw, geen denkbaar alternatief voor deze eeuw.
![]() |
![]() |
#2955 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan zou je denken dat daar al een paar landen heel rijk mee aan het worden zijn, he.
![]() |
#2956 |
Banneling
|
![]() Slechts 10 tot maximum 20% van de productie van elektriciteit door kernenergie is voorzien voor burger gebruik, 80 tot 90% is voorzien voor de industrie.
De aanmaak van elektriciteit voor burgers door kernenergiecentrales is zeker niet noodzakelijk en zeker niet gewenst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2957 |
Banneling
|
![]() De industrie is de lover van kernenergie, maar niet voor de gevolgen van deze tijdbom!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2958 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of anders kolencentrales. En wat gasturbines. Maar ik ben voorstander van zonnepanelen, het zijn ideale voedingen voor airco's.
![]() |
![]() |
#2959 | |
|
![]() Citaat:
Ze komen daar makkelijk mee weg omdat er bij zo'n rampen niet onmiddellijk mensen dood vallen. En omdat ze makkelijkheidshalve de impact beperken tot dodelijke slachtoffers. En ook al valt zelfs over de gezondheidsgevolgen te discussiëren, die impact gaat wel wat verder dan dat zoals ik al herhaaldelijk schreef. Er zijn de massa's mensen die geëvacueerd mogen worden zonder zicht op een eventuele terugkeer, er is het milieu dat zwaar geschaad wordt (itt wat sommigen beweren is Tsjernobyl geen bloeiend natuurpark...), er zijn de financiële kosten. En in dit geval is er ook nog de remmende werking van de ramp op de hulpverlening voor de slachtoffers van aardbeving en tsunami. Qua impact kan dat wat mij betreft tellen. Zeker als je ziet over welke bagatellen mensen zich hier al allemaal druk maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2960 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |