![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Ik fiets zelf elke dag door Amsterdam heen en het zijn gewoon de auto's die roekeloos rijden en het zijn de auto's die a'sociaal zijn.
En vrachtwagen moesten ze gelijk verbieden !! |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik begrijp ten volle dat men in een historische binnenstad autoverkeer probeert te beperken, ik rij overigens zelden in steden met de wagen rond. Maar wat A'dam en tegenwoordig ook een Vlaamse stad als Leuven aan het doen is, is gewoon de automobilisten wegpesten. Is dat dan een sociaal beleid voor iedereen? Als men het openbaar vervoer wat efficiënter zou maken, hebben mensen weeral een extra reden om niet voor de auto te kiezen als ze naar de stad gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ben het met je eens dat het autoverkeer in de stad aan banden gelegd moet worden: het is inderdaad nergens voor nodig om voor elke kleine verplaatsing de auto te nemen. Maar steden volledig autovrij maken is volgens mij niet de juiste oplossing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, voor en vrachtwagens moet jij oppassen. Een stad is niet gemaakt voor vrachtwagens.
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ineens claxoneert er een een bus van de lijn achter mij. Ik schrok me dood.
![]() |
![]() |
#66 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En als het in Duitsland kan, dan kan het hier eveneens perfect. Het is trouwens niet het VOLLEDIGE centrum dat verkeersvrij moet worden hé. Meestal begint het met enkele straten en eens de mensen er zelf kaasvan hebben gegeten, zijn ze opeens zelf vragende partij voor een uitbreiding. Onbekend is onbemind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vind dat roekeloze egels harder aangepakt moeten worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Toch een paar kanttekingen van een verstokte fietser: 1) Er is één heel belangrijk verschil tussen roekeloze automobilisten en roekeloze fietsers: de eersten kunnen met hun roekeloos gedrag veel, véél meer schade berokkenen door hun gedrag omdat ze met een krachtige machine rondrijden. Een fietser kan ook schade veroorzaken, maar in eerste instantie vooraal aan zichzelf. Het is daarom in mijn optiek normaal dat de politie zich bijvoorbeeld bij alcoholcontrole concentreert op automobilisten, omdat die het grootste risico vormen voor de veiligheid. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het probleem van het fietsen op het voetpad: zeer vervelend voor voetgangers en kan tot klein letsel leiden, maar niet zo gevaarlijk als een automobilist die tegen 70km/u gaat inhalen op een zebrapad. 2) De wegeninfrastructuur en signaletiek in ons land is decennialang exclusief in functie van autoverkeer aangelegd. Overal heb je autowegen, maar lang niet al die wegen zijn uitgerust met een degelijke fietsinfrastructuur. Als die fiesinfrastructuur, stelt zich in sommige gevallen een probleem van gebrekkig onderhoud waardoor het fietspad soms onbruikbaar wordt. Op vlak van signaletiek zijn de rood- en groentijden van lichten vaak alleen afgestemd op auto's, en houden voorrangsregels, invoegstroken, en dergelijke geen rekening met de specifieke situatie van fietsers. Om het concreet te maken: het komt bijvoorbeeld erg veel voor dat je als fietser staat te wachten voor een rood licht, terwijl je zonder enig risico en zonder het verkeer uit de andere richting te hinderen rechtsaf zou kunnen slaan. Zo'n situaties zijn onaangepast. Op sommige punten is het rijden met de fiets op de weg (bij gebrek aan een fietspad) dan weer zo gevaarlijk dat op het voetpad rijden de enige optie is. Dit alles om toch even te nuanceren dat niet elke fietser die zich bedient van het voetpad of die zich hier en daar al eens zijn voorrang durft te nemen een hooligan is. De strafmaat moet daar rekening mee houden. 3) Tenslotte nog dit: laat ons eerlijk zijn. De grote problemen die zich vandaag de dag stellen met veiligheid, opstroppingen en vervuiling op onze wegen worden veroorzaakt door het overvloedig aanwezige autoverkeer, en niet door de fietsers. Als beleidsprioriteit lijkt het mij dus aangewezen dat gefocussed wordt op het belangrijkste probleem. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat fietsers carte blanche moeten krijgen.
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() Toch een paar kanttekeningen van een automobilist én fietser..
1) niet geheel onverstaanbaar, maar desondanks een pleidooi voor discriminatie.. 2) volledig akkoord 3) Er zijn minder fietsers die gemm. nog eens minder km afleggen, nogal wiedes dat ze 'minder' problemen veroorzaken.. Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 29 april 2011 om 08:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister
|
![]() Ik zie het elke zondagvoormiddag in de supermarkt ook.
Van zodra de mensen ergens te lang moeten wachten met hun karreke worden het ergere venijnen dan Kadaffi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan die éénrichtingsstraten, waar fietsers wel door mogen. Als automobilist verwacht je geen snel verkeer van die kant hé. Maar sommigen komen er niet uit gereden, maar uit gevlogen. Je schrikt je dan een aap, als automobilist. Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 29 april 2011 om 11:04. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Anders kon je te voet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() Men heeft zelfs al de oorlog verklaart aan de roekeloze fietser :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...roristen.dhtml ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() Eindelijk komt er reactie tegen de ongedisciplineerde wielertoeristen!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En sorry, maar het is niet omdat de overheid geen degelijke fietsinfrastructuur heeft voorzien op bepaalde wegen dat de fietsers dan maar moeten afstappen en te voet over het voetpad verder moeten. Dat soort suggesties komt voort uit de idee dat de fiets een minderwaardig vervoermiddel is waarvan de gebruikers zich maar moeten plooien naar de situatie waarin ze zich bevinden. Op dezelfde manier zou ik hier kunnen pleiten voor het niet repareren van kuilen in de autowegen, met als voorwendsel dat chauffeurs maar beter moeten opletten dat ze daar niet inrijden. Dat is onzin. De overheid krijgt geld van de burger (en fietsers betalen trouwens ijverig mee aan de overvloedig aanwezige en dure auto-infrastructuur by the way) om te investeren in infrastructuur, en moet ervoor zorgen dat die infrastructuur aangepast is aan ieders vervoermodus. Niet investeren in fietspaden is dus geen optie.
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 29 april 2011 om 14:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat de fietsinfrastructuur te wensen over laten staat buiten kijf maar als 'autoloze alternatieveling' heb je geen flauw benul van de bijdragen van automobilisten. Kortom het zijn wel degelijk de automobilisten die dankzij allerlei taksen (honderden euros per jaar) alle infrastructuurwerken moeten betalen ook de fietspaden.. |
|
![]() |
![]() |