Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 augustus 2011, 18:03   #241
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.854
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Het probleem zit hem niet in het kunnen, maar in het willen. Veel ouders zijn het immers intussen gewend de zorg voor hun kinderen zo veel mogelijk uit te besteden. "De crèche/school/speelpleinen moeten dat maar doen".
Er zijn er genoeg die het gewoon niet kunnen.
En ik hoop dat het nog "erger" gaat worden. Da's kassa kassa voor mij.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 18:03   #242
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vele hier vinden het belangrijk dat mensen weten hoe de Romeinen leefden en hun geschriften kunnen lezen, maar vinden het overbodig dat men aanleert hoe een stopcontact werkt of hoe men een platte band van een auto moet vervangen of hoe men een gesprongen zekering moet herstellen.
Ik ken inderdaad mensen met een zeer hoge opleiding die elke tekst kunnen lezen uit de oudheid, maar niet eens hun eigen potje kunnen koken.

90% van de schoolverlaters hebben een hoop kennis over vanalles en nogwat, maar weten niet hoe ze een pamper moeten vervangen of een papfles moeten maken voor hun baby of hoe ze een nagel in een plank moeten slagen.
Stop dus met onzin aan te leren op de scholen en leer kinderen wat echt belangrijk is voor het leven.
Ik snap je redenering niet echt...

Ik kon ook geen band vervangen of een zekering herstellen. Wel, de eerste keer dat je het tegenkomt, zoek je op hoe het moet of vraag je het aan iemand en voila, je kunt het :/ Zo'n dingen zijn gemakkelijker aan te leren dan het lezen van een oude romeinse tekst he

m.a.w. zo'n zaken moet je niet op school aanleren, dat is gewoon te triviaal. Zoek het op, vraag het aan je ouders/familie/vrienden/... neem initiatief.
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 18:07   #243
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.854
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Ik snap je redenering niet echt...
Ik volg die wel ergens, maar ben er niet mee akkoord. Specialistische opleiding komt na de basisopleiding. En de basisopleiding is bepaald door iemands capaciteiten en wil.

Citaat:
Ik kon ook geen band vervangen of een zekering herstellen. Wel, de eerste keer dat je het tegenkomt, zoek je op hoe het moet of vraag je het aan iemand en voila, je kunt het :/
Ik wil de mensen de kost niet geven die hun zekering niet op kunnen zetten na een een daad die ze heeft laten springen.
Citaat:
Zo'n dingen zijn gemakkelijker aan te leren dan het lezen van een oude romeinse tekst he
Voor sommigen echt niet hoor. Persoonlijk ken ik een zeer goeie horeca uitbater, maar om een TL buis te vervangen heeft ie hulp nodig.
Citaat:
m.a.w. zo'n zaken moet je niet op school aanleren, dat is gewoon te triviaal. Zoek het op, vraag het aan je ouders/familie/vrienden/... neem initiatief.
Daar gaat het regelmatig mis.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 18:58   #244
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Ik kon ook geen band vervangen of een zekering herstellen. Wel, de eerste keer dat je het tegenkomt, zoek je op hoe het moet of vraag je het aan iemand en voila, je kunt het :/ Zo'n dingen zijn gemakkelijker aan te leren dan het lezen van een oude romeinse tekst he
Da's juist het ganse punt. Sommige vakken, als je daar geen basis van gehad hebt op de middelbare school, is 't gedaan voor de rest van je leven daarmee (tenzij grote uitzondering). Andere dingen kan je op je eigen leren wanneer je er de noodzaak toe vindt.

Maar in dit debat zijn we hier de stelling aan 't omkeren he. Aanvankelijk was de stelling "als 't niet nuttig is (voor je job), kieper het er dan uit", waartegen sommigen protesteerden, zoals ik.

En nu lijkt het alsof zij die protesteerden de stelling zouden verdedigen: "kieper er alle praktische en nuttige vakken uit". Helemaal niet.

Er is toch een verschil tussen "geef zij die het willen - ook zij die manuele of technische jobs leren - de kans om interessante "nutteloze" vakken zoals Latijn te studeren als ze dat willen"

en

"gooi elke technische of manuele opleiding eruit!".

Wat er hier gebeurt is een rethorische techniek die heet "een stroman opzetten".
__________________
Al moordend problemen oplossen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2011 om 18:58.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 19:04   #245
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Da's juist het ganse punt. Sommige vakken, als je daar geen basis van gehad hebt op de middelbare school, is 't gedaan voor de rest van je leven daarmee (tenzij grote uitzondering). Andere dingen kan je op je eigen leren wanneer je er de noodzaak toe vindt.

Maar in dit debat zijn we hier de stelling aan 't omkeren he. Aanvankelijk was de stelling "als 't niet nuttig is (voor je job), kieper het er dan uit", waartegen sommigen protesteerden, zoals ik.

En nu lijkt het alsof zij die protesteerden de stelling zouden verdedigen: "kieper er alle praktische en nuttige vakken uit". Helemaal niet.

Er is toch een verschil tussen "geef zij die het willen - ook zij die manuele of technische jobs leren - de kans om interessante "nutteloze" vakken zoals Latijn te studeren als ze dat willen"

en

"gooi elke technische of manuele opleiding eruit!".

Wat er hier gebeurt is een rethorische techniek die heet "een stroman opzetten".
kalm man
ik ben pas later in de discussie ingestapt... Ik reageerde enkel op een eerdere uitspraak
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 19:05   #246
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
kalm man
ik ben pas later in de discussie ingestapt... Ik reageerde enkel op een eerdere uitspraak
Ik reageer niet op wat jij zegt, ik ben het daar volledig mee eens

Ik ging verder in dezelfde zin als wat je stelde.
__________________
Al moordend problemen oplossen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2011 om 19:05.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 23:30   #247
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het probleem is dat mensen als patrick en anderen technish onderwijs zien zoals wat ze daar zelf van gemaakt hebben (enfin anderen zoals zij dus), en dat bevalt hun niet. Het resultaat van wat er doorgaans uit dat onderwijs komt is meestal niet zo gelukt.
Maar 30 jaar geleden was wel wat anders hoor. Toen waren bepaalde technische scholen het neusje van de zalm wat betrof hun palmares van geslaagde en succesvolle opleidingen en je kwam er niet in het laatste jaar als je niet clever genoeg was.

Uiteraard men is de allochtonen naar daar beginnen sturen die maar half nederlands kunnen en de rest voor geen kanten belangstelling had en nog niet heeft en voila ziedaar jullie ontwerp van zoveel mogelijk niks te leren met zoveel mogelijk multicultureel ideologisch gezwans komende uit de elitaire hoek.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 05:22   #248
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het probleem is dat mensen als patrick en anderen technish onderwijs zien zoals wat ze daar zelf van gemaakt hebben (enfin anderen zoals zij dus), en dat bevalt hun niet. Het resultaat van wat er doorgaans uit dat onderwijs komt is meestal niet zo gelukt.
Maar 30 jaar geleden was wel wat anders hoor. Toen waren bepaalde technische scholen het neusje van de zalm wat betrof hun palmares van geslaagde en succesvolle opleidingen en je kwam er niet in het laatste jaar als je niet clever genoeg was.
Ik reageerde enkel en alleen op die mijns inziens heel reducerende "schoolgaan is om een job leren uit te oefenen PUNT" en dat alles wat daar niet direct of indirect iets mee te maken heeft, eruit moet.

Ik vind persoonlijk dat onderwijsrichtingen die *enkel en alleen* de ambitie hebben om iemand de noodzakelijke kennis voor een job bij te brengen, povere studierichtingen zijn. Het is enkel voor zware probleemleerlingen (en ja er zijn er een pak) dat zoiets aangewezen is, "kwestie van er nog iets proberen mee aan te vangen".

Maar ik zeg nergens, maar dan ook nergens, dat onderwijs van praktische en manuele vakken op zich "minderwaardig" zou zijn, in tegendeel. Alleen denk ik dat men studierichtingen moet hebben waar men, als men voor die technische en/of manuele vakken gaat, men OOK de mogelijkheid moet hebben om interessante intellectuele vakken te volgen (zoals Latijn bijvoorbeeld). Ik ga natuurlijk niet stellen dat het verplicht moet zijn.

Wat men *in de praktijk* vaak heeft (maar dat is dus niet goed) is dat vooral manuele opleidingen gepaard gaan met een heel mager "algemeen" programma, en dat zijn dus inderdaad in mijn opzicht minderwaardige studierichtingen, maar NIET omdat ze een manueel vak aanleren, maar wel omdat ze een mager algemeen aanbod hebben.

Men associeert spijtig genoeg te vaak die mindere waarde met de manuele vakken, maar daar zit het hem niet. Het zit hem in het gebrek aan ambities voor de algemeen vormende vakken.

En dus komen in die richting hoofdzakelijk die leerlingen terecht die het blijkbaar slecht doen in "algemene" vakken en dus krijgt men dat waterval systeem. Maar dat is niet uit minachting voor de manuele en technische vakken, dat is juist wegens het gebrek aan algemene vorming.

Natuurlijk zijn er (een hoop) leerlingen met wie het zo moeilijk gaat, dat hen ENKEL AL MAAR wat stielkennis bijbrengen al een succes genoemd kan worden. Maar blijkbaar heeft het aanbod van manueel en technisch onderwijs zich op dat marktsegment georienteerd.

Men moet dan niet verschieten dat ze een slechte reputatie krijgen. Maar er zou evengoed "elitair technisch en manueel" onderwijs kunnen zijn, naast de meer "vuilbak" richtingen die er nu zijn. (nu, misschien ben ik dus mis en bestaan er wel degelijk zulke richtingen in Belgie of Vlaanderen). Alleen is vaak de oplossing voor dat geval, zelfs als men in een manueel of technisch beroep is geinteresseerd, van eerst ASO af te werken, en dan in het hoger technisch onderwijs trachten zijn gading te vinden.

Citaat:
Uiteraard men is de allochtonen naar daar beginnen sturen die maar half nederlands kunnen en de rest voor geen kanten belangstelling had en nog niet heeft en voila ziedaar jullie ontwerp van zoveel mogelijk niks te leren met zoveel mogelijk multicultureel ideologisch gezwans komende uit de elitaire hoek.
Ik zie het verband niet tussen de nederlands-onkundige allochtoon en een grotere dosis abstracte vakken in het beroeps of technisch onderwijs, hoor.

Is het door de grote toestroom van allochtonen die nederlands-onkundig zijn dat er teveel latijn gegeven wordt aan toekomstige draaiers ?
__________________
Al moordend problemen oplossen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2011 om 05:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 06:38   #249
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.326
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Toch blijf ik verbaasd over de onwetendheid van de "gemiddelde" west-europese mensen.

'k heb toevallig het Eurospace center recentelijk bezocht. Uitgezonderd de tentoonstelling van George Lemaître vond ik het nogal kleuterachtig.

Blijkbaar is mijn kennis over de ruimtevaart en de achterliggende theorie "bovenmaats". Terwijl ik de indruk had dat die net aan de simpele kant zat. Een rustig gesprek naderhand met de mensen in mijn gezelschap gaf een duidelijk verschil.
Ariane raketten? Saturnus V booster? Ontsnappingssnelheid?

Ik was ook zeer verbaasd van de tentoonstelling van bepaalde Ariane raket delen. Componenten in staal en RVS, DIN hydraulische koppelingen, standaard industrie uitvoeringen. Ik had echt wel minder "standaard" spul verwacht.

In onze gevechtsrobots gebruiken we 7075t6 aluminium, Graad 5 titanium, Hardox enzoverder enzoverder. We passen bestaande genormaliseerde koppelingen aan, of we kopiëren die in lichter materiaal, om toch die paar gram te sparen.

Of de ruimtevaartechnologie is een "minder" doorgedreven specialisatie dan ik dacht, of de tentoongestelde stukken zijn totaal neppe dingen.
En neen, dan spreek ik niet over de spaanplaat space-shuttle replica of Columbus module.

Bof, het resultaat is wel dat ik stilaan begin te begrijpen dat onze "schoolgaande" jeugd niet veel uitdaging krijgt, noch onder hun reet geschopt wordt om verder te komen dan het laagst behaalbare niveau.

Ik hoop niet meer op een pensioen van staatswege. Als de jeugd dat moet gaan opbrengen, zijn we redelijk hard gekloot.
Ik zal mogen doorwerken tot ik erbij neerval.

En ik ben maar een "stomme A3 mechanica" lul.
Reken uit hoever een auto tegen snelheid X met hoek Y kan vliegen zonder de grond te raken. En dat was't derde middelbaar ...
Maddox, "stomme A3 lul": dat bestaat niet. Een A3-er kent én kan een heleboel zaken waarvan een ASO-er geen benùl heeft.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 06:59   #250
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.326
Standaard

[quote=patrickve;5603340]Maar ik zeg nergens, maar dan ook nergens, dat onderwijs van praktische en manuele vakken op zich "minderwaardig" zou zijn, in tegendeel. Alleen denk ik dat men studierichtingen moet hebben waar men, als men voor die technische en/of manuele vakken gaat, men OOK de mogelijkheid moet hebben om interessante intellectuele vakken te volgen (zoals Latijn bijvoorbeeld). Ik ga natuurlijk niet stellen dat het verplicht moet zijn.

Wat men *in de praktijk* vaak heeft (maar dat is dus niet goed) is dat vooral manuele opleidingen gepaard gaan met een heel mager "algemeen" programma, en dat zijn dus inderdaad in mijn opzicht minderwaardige studierichtingen, maar NIET omdat ze een manueel vak aanleren, maar wel omdat ze een mager algemeen aanbod hebben.

Men associeert spijtig genoeg te vaak die mindere waarde met de manuele vakken, maar daar zit het hem niet. Het zit hem in het gebrek aan ambities voor de algemeen vormende vakken.

En dus komen in die richting hoofdzakelijk die leerlingen terecht die het blijkbaar slecht doen in "algemene" vakken en dus krijgt men dat waterval systeem. Maar dat is niet uit minachting voor de manuele en technische vakken, dat is juist wegens het gebrek aan algemene vorming.

Natuurlijk zijn er (een hoop) leerlingen met wie het zo moeilijk gaat, dat hen ENKEL AL MAAR wat stielkennis bijbrengen al een succes genoemd kan worden. Maar blijkbaar heeft het aanbod van manueel en technisch onderwijs zich op dat marktsegment georienteerd.

Men moet dan niet verschieten dat ze een slechte reputatie krijgen. Maar er zou evengoed "elitair technisch en manueel" onderwijs kunnen zijn, naast de meer "vuilbak" richtingen die er nu zijn. (nu, misschien ben ik dus mis en bestaan er wel degelijk zulke richtingen in Belgie of Vlaanderen). Alleen is vaak de oplossing voor dat geval, zelfs als men in een manueel of technisch beroep is geinteresseerd, van eerst ASO af te werken, en dan in het hoger technisch onderwijs trachten zijn gading te vinden.

QUOTE]

DE TSO-richting met interessante intellektuele vorming noemt "industriële wetenschappen". Ik heb het hier al vermeld: in dat VTI in Poperinge was er dit jaar een ganse klas geselekteerd om deel et nemen a.d. Wiskunde Olympiade. Dat is uniek !
In dat elitair technisch en manueel onderwijs werd door leraars, enkele jaren terug, voorgesteld om in het laatste jaar één uur het vak esthetica te geven.
Hoongelach en weggestemd.
Eerst ASO afwerken ? Het "fingerspitzengefühl" is op 18 jaar dan verloren...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 07:41   #251
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.854
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar ik zeg nergens, maar dan ook nergens, dat onderwijs van praktische en manuele vakken op zich "minderwaardig" zou zijn, in tegendeel. Alleen denk ik dat men studierichtingen moet hebben waar men, als men voor die technische en/of manuele vakken gaat, men OOK de mogelijkheid moet hebben om interessante intellectuele vakken te volgen (zoals Latijn bijvoorbeeld). Ik ga natuurlijk niet stellen dat het verplicht moet zijn.

Wat men *in de praktijk* vaak heeft (maar dat is dus niet goed) is dat vooral manuele opleidingen gepaard gaan met een heel mager "algemeen" programma, en dat zijn dus inderdaad in mijn opzicht minderwaardige studierichtingen, maar NIET omdat ze een manueel vak aanleren, maar wel omdat ze een mager algemeen aanbod hebben.

Men associeert spijtig genoeg te vaak die mindere waarde met de manuele vakken, maar daar zit het hem niet. Het zit hem in het gebrek aan ambities voor de algemeen vormende vakken.

En dus komen in die richting hoofdzakelijk die leerlingen terecht die het blijkbaar slecht doen in "algemene" vakken en dus krijgt men dat waterval systeem. Maar dat is niet uit minachting voor de manuele en technische vakken, dat is juist wegens het gebrek aan algemene vorming.

Natuurlijk zijn er (een hoop) leerlingen met wie het zo moeilijk gaat, dat hen ENKEL AL MAAR wat stielkennis bijbrengen al een succes genoemd kan worden. Maar blijkbaar heeft het aanbod van manueel en technisch onderwijs zich op dat marktsegment georienteerd.

Men moet dan niet verschieten dat ze een slechte reputatie krijgen. Maar er zou evengoed "elitair technisch en manueel" onderwijs kunnen zijn, naast de meer "vuilbak" richtingen die er nu zijn. (nu, misschien ben ik dus mis en bestaan er wel degelijk zulke richtingen in Belgie of Vlaanderen). Alleen is vaak de oplossing voor dat geval, zelfs als men in een manueel of technisch beroep is geinteresseerd, van eerst ASO af te werken, en dan in het hoger technisch onderwijs trachten zijn gading te vinden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
DE TSO-richting met interessante intellektuele vorming noemt "industriële wetenschappen". Ik heb het hier al vermeld: in dat VTI in Poperinge was er dit jaar een ganse klas geselekteerd om deel et nemen a.d. Wiskunde Olympiade. Dat is uniek !
In dat elitair technisch en manueel onderwijs werd door leraars, enkele jaren terug, voorgesteld om in het laatste jaar één uur het vak esthetica te geven.
Hoongelach en weggestemd.
Eerst ASO afwerken ? Het "fingerspitzengefühl" is op 18 jaar dan verloren...
Fantastische prestatie van de Vrije Technische School Poperingen om zo'n selectie te verkrijgen met een middelbare technische richting. Maar ik geloof dat de samenstelling van die specifieke klas de meeste "multiculturele tranzi's" stuiptrekkingen gaat laten krijgen.

Wat betreft techniek en esthetiek, in veel gevallen geld, "als het er goed uitziet, werkt het ook goed". Misschien is het wat duurder, maar op zijn minst denken mensen dat ze waar voor hun geld krijgen. Maar wat dat te maken heeft met middelbaar onderwijs, wat als bedoeling heeft een brede, solide basis te leggen voor toekomstige opleidingen, of de basis te leggen voor doorgedreven, maar intellectueel minder belastende praktijkgerichte toekomst, dat heb ik niet goed door.

En fingerspitzengefuhl , daar staat geen leeftijd op, alleen interesse, ervaring en wilskracht.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 07:47   #252
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.854
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Maddox, "stomme A3 lul": dat bestaat niet. Een A3-er kent én kan een heleboel zaken waarvan een ASO-er geen benùl heeft.
Dat kan goed zijn, maar als ik zie wat mijn "opleidings-gelijken" van nu als kennis alswel praktijk meehebben, dan is het huilen met de pet op.
Als praktijkeindwerk heb ik een gemotoriseerde rollenbank voor 1m brede en 2mm dikke staalplaat gemaakt.
4 jaar later, was voor dezelfde klas, dezelfde leraars, het eindwerk een perforator.

Ik heb de indruk dat de huidige afgestudeerden met moeite de kubus met 21 oogjes kunnen afwerken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 07:58   #253
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.326
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat kan goed zijn, maar als ik zie wat mijn "opleidings-gelijken" van nu als kennis alswel praktijk meehebben, dan is het huilen met de pet op.
Als praktijkeindwerk heb ik een gemotoriseerde rollenbank voor 1m brede en 2mm dikke staalplaat gemaakt.
4 jaar later, was voor dezelfde klas, dezelfde leraars, het eindwerk een perforator.

Ik heb de indruk dat de huidige afgestudeerden met moeite de kubus met 21 oogjes kunnen afwerken.
Niet veralgemenen !!!

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 08:03   #254
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.854
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Niet veralgemenen !!!

Ik heb het al in een vorige posting vermeld "gelukkig dat er enkelingen op eigen initiatief meer willen doen dan het minimum vereist".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 11:08   #255
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
...

Ik kon ook geen band vervangen of een zekering herstellen. Wel, de eerste keer dat je het tegenkomt, zoek je op hoe het moet of vraag je het aan iemand en voila, je kunt het :/ Zo'n dingen zijn gemakkelijker aan te leren dan het lezen van een oude romeinse tekst he
Zeker Dus jij weet ook op hoeveel Nm ge een bout moet trekken? Jij hoort wanneer ge een bout aan het overtrekken zijt? Ge weet wat te doen als er een bout breekt? Ge weet hoe het profiel van een band moet lopen?

Allez ja, 'k wil maar zeggen dat er wel vrij licht overgegaan wordt
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 11:39   #256
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik volg die wel ergens, maar ben er niet mee akkoord. Specialistische opleiding komt na de basisopleiding. En de basisopleiding is bepaald door iemands capaciteiten en wil.


Ik wil de mensen de kost niet geven die hun zekering niet op kunnen zetten na een een daad die ze heeft laten springen.

Voor sommigen echt niet hoor. Persoonlijk ken ik een zeer goeie horeca uitbater, maar om een TL buis te vervangen heeft ie hulp nodig.

Daar gaat het regelmatig mis.
't Is inderdaad bij de opvoeding dat het vaak mis loopt. Ik ben de middelbare uitgekomen, kon alle Latijnse teksten lezen en speelde met wiskunde en wetenschappen, maar draaide er aan de andere kant ook mijn hand niet voor om om mijn plan te trekken. Basics van koken kende ik toen al, zekeringen vervangen was een lachertje en ander huishoudelijk gedoe uit elkaar smijten om het te herstellen gebeurde vaak. Een band vervangen kon ik toen nog niet, maar dat heb ik op mezelf geleerd bij de allereerste keer dat ik een platte band had (de wagen opdraaien voor het losdraaien van de bouten doe je maar één keer en dan weet je het wel ). Ouders moeten gewoon kinderen leren hun plan te trekken ipv alles voor te (laten) kauwen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 11:45   #257
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vele hier vinden het belangrijk dat mensen weten hoe de Romeinen leefden en hun geschriften kunnen lezen, maar vinden het overbodig dat men aanleert hoe een stopcontact werkt of hoe men een platte band van een auto moet vervangen of hoe men een gesprongen zekering moet herstellen.
Ik ken inderdaad mensen met een zeer hoge opleiding die elke tekst kunnen lezen uit de oudheid, maar niet eens hun eigen potje kunnen koken.
Gelukkig heeft onze goede God beschikt dat de mensen die weten hoe de Romeinen leefden de mensen die weten hoe een stopcontact werkt, geld kunnen geven voor hun diensten.

Ze verzorgen voor die mensen die weten hoe een stopcontact werkt ook allerlei andere leuke diensten: ze beheersen hen, ze controleren hun belastingen, ze berechten hen, ...

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 12:03   #258
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Gelukkig heeft onze goede God beschikt dat de mensen die weten hoe de Romeinen leefden de mensen die weten hoe een stopcontact werkt, geld kunnen geven voor hun diensten.

Ze verzorgen voor die mensen die weten hoe een stopcontact werkt ook allerlei andere leuke diensten: ze beheersen hen, ze controleren hun belastingen, ze berechten hen, ...

...en kunnen hun stopcontact zelf in elkaar flansen als ze daar misbruik van maken
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 12:38   #259
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je moet daarvoor niet eens ver lopen.

Stap de eerste de beste unief binnen en vraag daar aan de profs om een kraan te demonteren en terug te monteren.
Ik ken zelfs IR die niet weten hoe ze een trekproef moeten uitvoeren of aflezen.
Je bent een leugenaar. Iedere student ir. die buitenkomt heeft trekproeven moeten doen in hun practica materiaalkunde.

Beter nog, de studenten werktuigkunde en materiaalkunde komen hier veelvuldig mee in contact tijdens hun thesisonderzoek. Gaande van trekproeven, vermoeingtesten en allerhande geavanceerde mechanische karakterisatie.


Citaat:
IR staat namelijk enkel voor theoretische kennen en niet voor praktische kennis en de opleiding is dan nog enkel gericht op hun vakgebied.
Een IR electronica of electromechanica of electriciteit leert dus niet hoe een kraan er uitzit van binnen. Het behoord dan ook niet tot hun vakkennis.
Waarom zou dat moeten ? Als ze dat moeten weten zoeken ze dat op.

Citaat:
Stop we zijn er geloof ik.
Vele hier vinden het belangrijk dat mensen weten hoe de Romeinen leefden en hun geschriften kunnen lezen, maar vinden het overbodig dat men aanleert hoe een stopcontact werkt of hoe men een platte band van een auto moet vervangen of hoe men een gesprongen zekering moet herstellen.
Ik ken inderdaad mensen met een zeer hoge opleiding die elke tekst kunnen lezen uit de oudheid, maar niet eens hun eigen potje kunnen koken.
Ge ziet het een keer voorgedaan worden en ge kunt het. Latijn en grieks studenten geeft u diepgang en een brede basis. Vergeet niet dat er enorm veel te danken is aan deze culturen, inclusief woordenschat en juridisch stelsel. En het is een ideale training voor het studeren. Win-win.

Citaat:
90% van de schoolverlaters hebben een hoop kennis over vanalles en nogwat, maar weten niet hoe ze een pamper moeten vervangen of een papfles moeten maken voor hun baby of hoe ze een nagel in een plank moeten slagen.
Stop dus met onzin aan te leren op de scholen en leer kinderen wat echt belangrijk is voor het leven.
Deze schoolverlaters presteren duidelijk beter in het hoger onderwijs dan de mensen die dingen "kunnen" op hun 18de.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 12:39   #260
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik wil ze de kost niet geven. Ingenieurs die niet weten dat een gemerkte moer aangeeft dat deze moer linkse draad heeft.
Het zal zeker deugd doen, ingenieurs pakken op het feit dat ze geen schroeven zouden kunnen draaien.

Iedereen kan simpele mechanische bewerkingen doen. Eens kijken of jij CFD berekeningen kunt doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be