![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.342
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#604 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#605 |
Banneling
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#606 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Eén ervan gaf aan dat het een slecht idee is om die in aparte klassen te stoppen omdat ze uiteindelijk moeten leren met de normaal begaafden om te gaan. Later, als ze werken, komen ze daar immers ook terecht. De situatie werken / school is ietwat vergelijkbaar: je zit bij beiden in een prestatiesituatie waarbij je met een verschil in capaciteiten met de rest geconfronteerd wordt. Eigenlijk denk ik dat ik de meesten gebaat zijn met een compromis: inderdaad leren omgaan met die anderen, maar ook ruimte om jezelf te ontwikkelen. Constant tussen normaal begaafden zitten is voor een hoogbegaafde immers ook frustrerend. In dat interview vergeleek iemand het met "als enige normaal begaafde tussen mentaal gehandicapten zitten" en dat vond ik best een goeie vergelijking.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#608 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.430
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Hoogbegaafden bloeien pas later open, als ze de middelbare school hebben verlaten, omdat ze dan pas in een omgeving komen waar ze thuis horen: universiteiten, onderzoeksinstituten, wetenschappelijke functies binnen het bedrijfsleven, etc....tussen hun eigen soort, om het zo maar te zeggen. Waarom kan en mag dat niet eerder ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#611 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
|
![]() wat wil je, door eerlijk te werken is uw winstmaximalisatie veel te klein en uw winstmarge groeit te weinig.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' |
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Overigens zitten er ook veel normaal begaafden in die onderzoeksinstellingen - het helpt wel als je er al eens eentje bent tegengekomen in je leven.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Maar het is een omgeving die positief staat tov deze mensen, en gebruik wilt maken van hun gaven. Op de lagere en middelbare school worden ze vaak afgeschreven als nerds, antisocialen, probleemgevallen, etc....het is geen omgeving waarin ze vooruit kunnen. De gewone maatschappij staat niet open voor deze mensen, als je in een groep komt waar het iq sowieso al minimaal 110 is, stelt dit probleem zich veel minder tot niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Nog zo'n kwestie: waar ga je de leerkrachten vinden?
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Een hoog begaafde moet inzien en begrijpen dat mensen met een IQ van 110 onmogelijk de stap kunnen maken naar een gesprek gevoerd op het niveau van iemand met een IQ van 150. Ik weet uit ondervinding dat veel hoog begaafden staan te roepen dat men geen moeite doet omhen te begrijpen en men hen behandeld als geestesgestoorden, maar de hoog begaafden vergeten dat die men niet het vermogen heeft om zich in te leven in hun situatie. En men heeft een tijdje bezig geweest met apparte lessen voor de hoog begaafde kinderen, namelijk de kangaroeklassen. Veel van die kinderen zijn geërgerd door het feit dat ze naar de klassen moesten, juist omdat ze dan nog meer uit de toon vielen tussen hun klasgenoten. En ouders van kinderen die niet naar die klasjes mochten werden vaak razend op de directies en ouders van wie de kinderen wel naar die klasjes mochten. Uitspraken, zoals, " Ja, jekan wel zien wie er vriendjes is met de directie." of " Ja, als de moeder aanpapte met de directeur kan je alles gedaan krijgen." waren heel normaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Maar je hebt geen hoog begaafde leerkrachten nodig om een hoog begaafd kind te onderwijzen. Veel leerkrachten uit de kangaroeklassen waren normaal begaafd en vonden het een luxe om met die kinderen te mogen werken, want in die lessen konden ze er de zweep op leggen en diep gaan in de leerstof, zonder dat ze gehinderd werden door achterblijvers en zonder dat ze steeds opnieuw alles 101 keer moesten herhalen. Een hoog begaafde moet immers ook alles van 0 beginnen te leren, alleen leert die tegen een sneller tempo en kan die sneller en makkelijker de link leggen met andere zaken, waardoor die vaak niet begrepen word door normaal begaafden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
|
![]() Citaat:
![]() Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 25 augustus 2011 om 08:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Het gaat daarnaast ook over leermethode. Ik weet van een hoogbegaafde die in z'n kangoeroeklas heeft leren brainmappen. Brainmappen, voor hoogbegaafden? Dat staat eigenlijk haaks op hun denkprocessen. Hij kreeg er iig het gevoel van dat het een methode was 'om hem normaal te krijgen'. Een soort behandeling zeg maar.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.271
|
![]() Citaat:
![]() Maar men vergeet dat men het anderzijds (en toch voornamelijk tijdens onderwijs zou ik denken) over kennis/vaardigheden/inzicht overdracht heeft naar het INDIVIDU toe. En dat is natuurlijk totaal niet gebaat met het feit dat je moet wachten tot de lullen in je klas het ook gesnapt hebben alvorens we naar het volgende onderwerp kunnen gaan. Infeite is er wat dat laatste punt betreft, totaal geen reden om onderwijs in groep te doen (in klassen). Individueel begeleid onderwijs is veruit het efficientste als het is om met een bende minder begaafden dan jezelf het onderwijs moeten te delen. Groepseffecten hebben WEL een gekend positief effect op de leerervaring, maar die komen eerder van dingen zoals competitie, het "niet willen afgaan voor anderen", een soort van groeps-meetrekken en dergelijke. Maw, de motivering om te werken in een groep is vaak groter dan individueel. Gans de theorie van het sociale constructivisme is daarop gebaseerd bijvoorbeeld. Maar het spreekt vanzelf dat dat enkel maar het geval is als je in een redelijk homogene groep zit qua leersnelheid (of in 't beste geval, een redelijk homogene groep met een paar "idioten van dienst" die aangeven hoe laag je kan vallen als je niet doorduwt en dus eerder een schrikeffect bewerkstelligen). Voor de "slimme" van de klas is het echter totaal niet efficient om in een groep met veel lagere leersnelheid te zitten, en ik weet niet van enig onderzoek, maar ik zou verwachten dat de groepsvoordelen totaal teniet gedaan worden door een te groot verschil in potentiele leersnelheid.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |