Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2011, 11:52   #601
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik stel mijn eigen dan altijd de vraag, ... gaat die jongen achteraf niet vreselijk pissed zijn dat hij een ervaring als naar school gaan (misschien minder) maar naar de unief gaan bvb gemist heeft... ?

Ge leert daar toch meer dan alleen maar uw vakken en leert mensen kennen die ook mee de rest van uw levensloop helpen bepalen.
Het was de schoonste tijd van mijn leven, die jaren schoolgaan, dus ik heb een beetje te doen met die mensen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2011, 21:49   #602
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat mogelijk is, dan mag je je inderdaad terecht afvragen waar het niveau van onze schoolsysteem naar toe is gegaan...

ik zie het bij mijn neefjes, ... moeten geen huiswerk maken en precies ook nauwelijks studeren, als je ze een of andere vraag stelt op geografisch, geschiedkundig of parate kennis niveau, dan staan ze u te bekijken alsof ge ze net gevraagd hebt uit te rekenen hoeveel stuwkracht je vandoen hebt om een pakje salami van 200 gram in een baan rond de aarde te brengen ...

Als ze dan op t einde van t jaar een paar buizen hebben mogen ze gewoon over naar t volgend jaar...

Dan is mijn eerste vraag, hoe gaan die dat op de hogeschool of unief gaan doen ? Maar ja daar zal het al even hard naar de kloten zijn...
Jij gaat er blijkbaar van uit dat die neefjes AUTOMATISCH moeten naar een hogeschool of unief gaan... ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 10:32   #603
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Jij gaat er blijkbaar van uit dat die neefjes AUTOMATISCH moeten naar een hogeschool of unief gaan... ?
Ze kunnen ook gaan werken, maar laten we eerlijk zijn: een goed diploma is een een goede zekerheid in het leven.
Oud 24 augustus 2011, 10:39   #604
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ze kunnen ook gaan werken, maar laten we eerlijk zijn: een goed diploma is een een goede zekerheid in het leven.
Ik zal eens iets voorspellen zie:
Loodgieters, schrijnwerkers, klusjesmannen enz.. gaan gouden tijden tegemoet.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 10:45   #605
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Gazonmaaiers .... werk zat. En 's winters sneeuw ruimen, snoeien, loofbladeren ruimen, hakselen, ....
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 10:47   #606
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Gazonmaaiers .... werk zat. En 's winters sneeuw ruimen, snoeien, loofbladeren ruimen, hakselen, ....
Inderdaad, die was ik nog vergeten.

Fred.
Oud 24 augustus 2011, 10:51   #607
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wel.

Klassen aangepast aan leerlingen die slimmer zijn, waar les wordt gegeven op hoger niveau zouden ideaal zijn om deze kinderen hun capaciteiten optimaal te benutten.

Tevens kan men dan ook sociale aspecten aanleren, werken in groep, conflictsituaties, etc....

Waarom doet men dat wel voor kinderen die minderbegaafd zijn (BLO, BUSO ?) terwijl men omgekeerd het niet mag doen ? Is er iets mis met slim zijn ? Aangepast onderwijs moet kunnen in sommige omstandigheden.
In Humo stond er laatst een interview met hoogbegaafden.
Eén ervan gaf aan dat het een slecht idee is om die in aparte klassen te stoppen omdat ze uiteindelijk moeten leren met de normaal begaafden om te gaan. Later, als ze werken, komen ze daar immers ook terecht. De situatie werken / school is ietwat vergelijkbaar: je zit bij beiden in een prestatiesituatie waarbij je met een verschil in capaciteiten met de rest geconfronteerd wordt.
Eigenlijk denk ik dat ik de meesten gebaat zijn met een compromis: inderdaad leren omgaan met die anderen, maar ook ruimte om jezelf te ontwikkelen. Constant tussen normaal begaafden zitten is voor een hoogbegaafde immers ook frustrerend. In dat interview vergeleek iemand het met "als enige normaal begaafde tussen mentaal gehandicapten zitten" en dat vond ik best een goeie vergelijking.
Oud 24 augustus 2011, 11:52   #608
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht

Fred.
Dat is inderdaad waar, maar ge moet het wel in u hebben, wat handig zijn, en u vuil willen maken...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 11:58   #609
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Eén ervan gaf aan dat het een slecht idee is om die in aparte klassen te stoppen omdat ze uiteindelijk moeten leren met de normaal begaafden om te gaan. Later, als ze werken, komen ze daar immers ook terecht. De situatie werken / school is ietwat vergelijkbaar: je zit bij beiden in een prestatiesituatie waarbij je met een verschil in capaciteiten met de rest geconfronteerd wordt.
Eigenlijk denk ik dat ik de meesten gebaat zijn met een compromis: inderdaad leren omgaan met die anderen, maar ook ruimte om jezelf te ontwikkelen. Constant tussen normaal begaafden zitten is voor een hoogbegaafde immers ook frustrerend. In dat interview vergeleek iemand het met "als enige normaal begaafde tussen mentaal gehandicapten zitten" en dat vond ik best een goeie vergelijking.
Ik ken kinderen in die situatie en ze ervaren het als extreem frustrerend, demotiverend en gewoonweg unfair.

Hoogbegaafden bloeien pas later open, als ze de middelbare school hebben verlaten, omdat ze dan pas in een omgeving komen waar ze thuis horen: universiteiten, onderzoeksinstituten, wetenschappelijke functies binnen het bedrijfsleven, etc....tussen hun eigen soort, om het zo maar te zeggen.

Waarom kan en mag dat niet eerder ?
Oud 24 augustus 2011, 11:58   #610
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad waar, maar ge moet het wel in u hebben, wat handig zijn, en u vuil willen maken...
Willen werken is ook een rare commodity.
Oud 24 augustus 2011, 12:00   #611
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Willen werken is ook een rare commodity.
wat wil je, door eerlijk te werken is uw winstmaximalisatie veel te klein en uw winstmarge groeit te weinig.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 12:09   #612
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken kinderen in die situatie en ze ervaren het als extreem frustrerend, demotiverend en gewoonweg unfair.

Hoogbegaafden bloeien pas later open, als ze de middelbare school hebben verlaten, omdat ze dan pas in een omgeving komen waar ze thuis horen: universiteiten, onderzoeksinstituten, wetenschappelijke functies binnen het bedrijfsleven, etc....tussen hun eigen soort, om het zo maar te zeggen.

Waarom kan en mag dat niet eerder ?
Ik denk dat je beeld van de hoogbegaafde die later in onderzoeksfuncties terechtkomt een beetje vertekend is. Velen kiezen een andere richting - soms ten gevolge van een frustratiespiraal, maar anderen ook echt uit interesse.
Overigens zitten er ook veel normaal begaafden in die onderzoeksinstellingen - het helpt wel als je er al eens eentje bent tegengekomen in je leven.
Oud 24 augustus 2011, 15:24   #613
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je beeld van de hoogbegaafde die later in onderzoeksfuncties terechtkomt een beetje vertekend is. Velen kiezen een andere richting - soms ten gevolge van een frustratiespiraal, maar anderen ook echt uit interesse.
Overigens zitten er ook veel normaal begaafden in die onderzoeksinstellingen - het helpt wel als je er al eens eentje bent tegengekomen in je leven.
Natuurlijk,

Maar het is een omgeving die positief staat tov deze mensen, en gebruik wilt maken van hun gaven. Op de lagere en middelbare school worden ze vaak afgeschreven als nerds, antisocialen, probleemgevallen, etc....het is geen omgeving waarin ze vooruit kunnen.

De gewone maatschappij staat niet open voor deze mensen, als je in een groep komt waar het iq sowieso al minimaal 110 is, stelt dit probleem zich veel minder tot niet.
Oud 24 augustus 2011, 18:50   #614
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk,

Maar het is een omgeving die positief staat tov deze mensen, en gebruik wilt maken van hun gaven. Op de lagere en middelbare school worden ze vaak afgeschreven als nerds, antisocialen, probleemgevallen, etc....het is geen omgeving waarin ze vooruit kunnen.

De gewone maatschappij staat niet open voor deze mensen, als je in een groep komt waar het iq sowieso al minimaal 110 is, stelt dit probleem zich veel minder tot niet.
110 is nog altijd laag.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 20:39   #615
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk,

Helemaal mee eens hoor, 'k bedoelde maar dat het allemaal niet zo makkelijk is.
Nog zo'n kwestie: waar ga je de leerkrachten vinden?
Oud 25 augustus 2011, 08:21   #616
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk,

Je kan het ook omdraaien.

Een hoog begaafde moet inzien en begrijpen dat mensen met een IQ van 110 onmogelijk de stap kunnen maken naar een gesprek gevoerd op het niveau van iemand met een IQ van 150.

Ik weet uit ondervinding dat veel hoog begaafden staan te roepen dat men geen moeite doet omhen te begrijpen en men hen behandeld als geestesgestoorden, maar de hoog begaafden vergeten dat die men niet het vermogen heeft om zich in te leven in hun situatie.

En men heeft een tijdje bezig geweest met apparte lessen voor de hoog begaafde kinderen, namelijk de kangaroeklassen.
Veel van die kinderen zijn geërgerd door het feit dat ze naar de klassen moesten, juist omdat ze dan nog meer uit de toon vielen tussen hun klasgenoten.
En ouders van kinderen die niet naar die klasjes mochten werden vaak razend op de directies en ouders van wie de kinderen wel naar die klasjes mochten.
Uitspraken, zoals, " Ja, jekan wel zien wie er vriendjes is met de directie." of " Ja, als de moeder aanpapte met de directeur kan je alles gedaan krijgen." waren heel normaal.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 08:27   #617
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal mee eens hoor, 'k bedoelde maar dat het allemaal niet zo makkelijk is.
Nog zo'n kwestie: waar ga je de leerkrachten vinden?
Het klinkt misschien dwaas in vele hun oren.
Maar je hebt geen hoog begaafde leerkrachten nodig om een hoog begaafd kind te onderwijzen.
Veel leerkrachten uit de kangaroeklassen waren normaal begaafd en vonden het een luxe om met die kinderen te mogen werken, want in die lessen konden ze er de zweep op leggen en diep gaan in de leerstof, zonder dat ze gehinderd werden door achterblijvers en zonder dat ze steeds opnieuw alles 101 keer moesten herhalen.

Een hoog begaafde moet immers ook alles van 0 beginnen te leren, alleen leert die tegen een sneller tempo en kan die sneller en makkelijker de link leggen met andere zaken, waardoor die vaak niet begrepen word door normaal begaafden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 08:50   #618
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik weet uit ondervinding dat veel hoog begaafden staan te roepen dat men geen moeite doet omhen te begrijpen en men hen behandeld als geestesgestoorden, maar de hoog begaafden vergeten dat die men niet het vermogen heeft om zich in te leven in hun situatie.
Maar natuurlijk. Het is de hoog begaafde die zich moet kunnen inleven in de andere en niet andersom. Daarvoor is hij hoogbegaafd hé.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 25 augustus 2011 om 08:50.
Oud 25 augustus 2011, 09:39   #619
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het klinkt misschien dwaas in vele hun oren.
Maar je hebt geen hoog begaafde leerkrachten nodig om een hoog begaafd kind te onderwijzen.
Veel leerkrachten uit de kangaroeklassen waren normaal begaafd en vonden het een luxe om met die kinderen te mogen werken, want in die lessen konden ze er de zweep op leggen en diep gaan in de leerstof, zonder dat ze gehinderd werden door achterblijvers en zonder dat ze steeds opnieuw alles 101 keer moesten herhalen.

Een hoog begaafde moet immers ook alles van 0 beginnen te leren, alleen leert die tegen een sneller tempo en kan die sneller en makkelijker de link leggen met andere zaken, waardoor die vaak niet begrepen word door normaal begaafden.
Kangoeroeklassen zijn beperkt tot een paar uur in de week. Dat is niet waar Tavek op doelde. Er zijn weinig scholen met kangoeroeklassen in het MB. Meestal hebben die leerlingen er tegen dan toch al geen zin meer in, maar kom. Het probleem is er één van de feedback: hoe feedback geven aan leerlingen die iets produceren dat buiten jouw kennisveld ligt? De kans dat die leerlingen als een speer vooruit schieten als ze toch nog 26u/week aan een lager tempo moeten leren, is gering, dus in kangoeroeklassen ga je dat probleem niet zo erg hebben. Dat probleem ga je wel hebben in volledig aangepast onderwijs voor hoogbegaafden. Niet in de eerste jaren, dan kan de gewone leerkracht nog mee, wel in de latere jaren.

Het gaat daarnaast ook over leermethode. Ik weet van een hoogbegaafde die in z'n kangoeroeklas heeft leren brainmappen. Brainmappen, voor hoogbegaafden? Dat staat eigenlijk haaks op hun denkprocessen. Hij kreeg er iig het gevoel van dat het een methode was 'om hem normaal te krijgen'. Een soort behandeling zeg maar.
Oud 25 augustus 2011, 10:00   #620
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad verwart men hier twee verschillende aspekten van opvoeding: enerzijds is er het sociale aspekt, waar je leert omgaan met anderen. Dat het inderdaad enige training vergt om met idioten leren te leven is juist

Maar men vergeet dat men het anderzijds (en toch voornamelijk tijdens onderwijs zou ik denken) over kennis/vaardigheden/inzicht overdracht heeft naar het INDIVIDU toe. En dat is natuurlijk totaal niet gebaat met het feit dat je moet wachten tot de lullen in je klas het ook gesnapt hebben alvorens we naar het volgende onderwerp kunnen gaan.

Infeite is er wat dat laatste punt betreft, totaal geen reden om onderwijs in groep te doen (in klassen). Individueel begeleid onderwijs is veruit het efficientste als het is om met een bende minder begaafden dan jezelf het onderwijs moeten te delen.
Groepseffecten hebben WEL een gekend positief effect op de leerervaring, maar die komen eerder van dingen zoals competitie, het "niet willen afgaan voor anderen", een soort van groeps-meetrekken en dergelijke. Maw, de motivering om te werken in een groep is vaak groter dan individueel. Gans de theorie van het sociale constructivisme is daarop gebaseerd bijvoorbeeld.

Maar het spreekt vanzelf dat dat enkel maar het geval is als je in een redelijk homogene groep zit qua leersnelheid (of in 't beste geval, een redelijk homogene groep met een paar "idioten van dienst" die aangeven hoe laag je kan vallen als je niet doorduwt en dus eerder een schrikeffect bewerkstelligen).

Voor de "slimme" van de klas is het echter totaal niet efficient om in een groep met veel lagere leersnelheid te zitten, en ik weet niet van enig onderzoek, maar ik zou verwachten dat de groepsvoordelen totaal teniet gedaan worden door een te groot verschil in potentiele leersnelheid.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be