![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De term 'België' bij de Romeinen: ![]() De term 'België' na de Romeinen: ![]() Laatst gewijzigd door respublica : 25 augustus 2011 om 18:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Minister
|
![]() U bedoelt waarschijnlijk het Vlaanderen dat de leefwereld van de Nederlandstalige Belgen uitmaakt. Waarom denkt u dat er een Vlaamse schaakclub, Vlaamse studentenclubs, een Vlaamse gezinsbond, een Vlaamse coeliakievereniging is? Omdat een Belgische gezinsbond nog absurder is dan een Vlaams-Nederlandse; het kan en kon technisch perfect, maar het is helemaal niet praktisch om te organiseren en het hoeft niet. Wij kunnen al die dingen ook wel zonder hulp van onze zuiderburen organiseren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wij Vlamingen spreken ongeveer dezelfde taal als de mensen uit Nederland, maar verreweg de meeste Vlamingen beschouwen zich allesbehalve als behorende tot hetzelfde 'volk' als de Nederlanders. Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2011 om 19:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Minister-President
|
![]() Ik woon in Ternat en ik beschouw mij niet eens als een Vlaming, maar als een echte Brabander hoewel Vlaanderen hier niet ver vandaag is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() vandaan, sorry.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() dan zijn zij verkeerd geïnformeerd.
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Minister
|
![]() Ik veronderstel dat u Noord-Brabant dus ook als uw vaderland beschouwt? Of weet u soms niet dat Brabant zich uitstrekt tot ver voorbij de Belgische grens? Trouwens, er zijn veel verbintenissen met Noord-Brabant; de kathedraal van Antwerpen en van Breda vertonen bijvoorbeeld heel veel gelijkenissen. Wie kan nu ernstig beweren dat de provincie Antwerpen meer gemeen heeft met de provincie Luxemburg dan met de provincie Noord-Brabant?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() De achteruitgang van de kennis van het Frans in Vlaanderen ten bate van het Engels is trouwens wel degelijk slecht nieuws voor alle mensen die in een Belgische samen-leving geloven en geldt als één van de redenen (niet de enige!) waarom België aan het desintegreren is. Persoonlijk ben ik echter voorstander van maximale talenkennis; Vlamingen zouden in de eerste plaats de eigen Nederlandse taal moeten beheersen (voor velen blijkbaar al een uitdaging), maar daarnaast moet er zeker plaats zijn voor Engels, Frans, Duits, Latijn en andere talen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben overigens noch een Ollanderhater noch een Walenhater. Wel integendeel. Eigenlijk wil ik helemaal niet van Wallonië af. Als het aan mij lag werden alle Nederlandse gewesten van Oost-Friesland tot Picardië weer bijeengevoegd in één federale republiek waar alle aanwezige historische talen op hun grondgebied een officieel statuut krijgen. De lagelandse gastvrijheid, de Noordzeerepubliek, waar de macht is aan de arbeid, het bier en de muziek (copyright Pelgrim). Helaas pindakaas, ik heb het niet voor te zeggen en zoals de kaarten nu op tafel liggen is de hereniging van de lage landen niet mogelijk mét la France du Nord, dus zal het zonder moeten. Exit Belgique. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister
|
![]() Samenwerking met elkaar is volgens mij heel goed mogelijk, maar zonder het absurde idee dat we één volk zijn en dus ook zeker niet binnen het gefaalde België dat we vandaag kennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Wij beslissen of samenwerking mogelijk is. En dat is het niet. Begrepen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |