Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2011, 13:26   #21
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In Kenya, Sudan, Somalië, Nigerië, sierra Leone, Malawi, etc. wordt er geen woord Frans gesproken, en daar is dus geen armoede...

Voor iemand zegt dat Kenya een voorbeeld voor Afrika is, ik ben er ongeveer 20 keer geweest...
Wow, 20 keer?
Oud 27 augustus 2011, 13:47   #22
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Wow, 20 keer?
leuk land, maar als je over slecht bestuur spreekt in België raad ik je eens aan naar Kenya te gaan en er een zaak te starten...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 14:10   #23
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik gebruik ook veel frans voor mijn werk en als ik op stap ga, en spreek het op zich wel graag. Maar toch pleit ik voor engels als universele tweede taal. Het is de lingua franca, en mensen moeten elkaar nu eenmaal kunnen verstaan. Frans is te moeilijk op bepaalde gebieden, en ook al spreek ik het relatief goed voor een vlaming, een rasechte fransman versta ik amper.
Engels is de facto de tweede taal voor de meeste Europeanen (in het Vlaamse Gewest bestaat het niet dat iemand wel Frans maar geen Engels onderwezen krijgt). Echter, ik vind wel dat het Frans, het Duits, het Spaans, e.d. nog steeds onderwezen hoeven te worden. Idem voor Klassieke talen als Latijn en Grieks (Hebreeuws en Sanskriet zijn ook interessant; helaas leert men nu vooral enkel Latijn en enkel voor taalkundige redenen, slecht dat ze de beschaving begrijpen). Taal gaat ook samen met cultuur en dat dient ook onderwezen te worden.
Enkel Engels en je moedertaal, en dan in een Engelstalig globaal dorp pas ik voor. Dat is een saaie wereld.
Om in het hart van de mensen te komen leer je hun taal en cultuur.

Wat betreft die laatste zin van je. Indien je in een Franstalig land had gewoond dan zou het beter gegaan zijn. Je moet ergens wonen om een taal goed te beheersen. Trouwens, International English is ook inferieur aan dat van een moedertaalspreker.

Ik zou wel de verplichting voor Frans als tweede taal willen afschaffen. Mensen zouden moeten kiezen voor Frans. Dat zou de kwaliteit van de lessen zienderogen doen toenemen. Ik heb erbarmelijke lessen gehad in die taal met een even ongeïnteresseerde lerares. De enige lerares Frans die enthousiast over de taal was was een interim uit Brussel (toevallig een moedertaalspreekster). Spijtig genoeg was de klas haar niet waard.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 augustus 2011 om 14:26.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 14:38   #24
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik gebruik ook veel frans voor mijn werk en als ik op stap ga, en spreek het op zich wel graag. Maar toch pleit ik voor engels als universele tweede taal. Het is de lingua franca, en mensen moeten elkaar nu eenmaal kunnen verstaan. Frans is te moeilijk op bepaalde gebieden, en ook al spreek ik het relatief goed voor een vlaming, een rasechte fransman versta ik amper.
Als je een rasechte fransman amper verstaat spreek je niet goed Frans hé...

Als ik een rasechte Nederlander amper versta kan ik moeilijk zeggen dat ik goed Nederlands spreek.

En Engels als universele tweede taal is utopisch. Bvb. in Rusland en omstreken spreekt bijna niemand Engels, en iedereen Russisch, Russisch blijft daar nog de tweede taal de komende eeuwen.

Een Braziliaan en Argentijn die met elkaar spreken doen dat in het Spaans, niet in het Engels.

En in Oost-Azië zal Chinees binnenkort wel de tweede taal worden terwijl het nu nog Engels is.

Engels is misschien goed als universele derde taal. Uiteindelijk zullen we ernaar toe evolueren.
Oud 27 augustus 2011, 14:45   #25
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Kunnen we op lange termijn niet opteren voor iets in de aard van Esperanto?
Is dialect enzo niet het probleem bij Fransmannen in de meeste gevallen?

En je moet echt iets gaan doen aan je onderschrift. 't Is een beetje hypocriet, zeker in dit bericht waar een hoop hoofdletters ontbreken.
Hoofdletters gebruik ik enkel voor dingen waar ik uitzonderlijk veel respect voor heb. Ik schrijf doorgaans mijn eigen naam zelfs niet eens met hoofdletter.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 17:16   #26
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou wel de verplichting voor Frans als tweede taal willen afschaffen
Die tweede & derde taal geven mij alleszins een voorsprong bij jobs in het buitenland. Frans afschaffen is de toekomst van uw kinderen afpakken.
Oud 27 augustus 2011, 17:23   #27
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Frans afschaffen is de toekomst van uw kinderen afpakken.
Snapt gij het woord "verplichten"?

Mensen die dat geloven kunnen kiezenvoor Frans.

Mensen die dat praat voor de vaak vinden, enkel propaganda opdat de Vlamingen brave negers van België zouden blijven, die kunnen dan hun kinderen iets anders laten leren. Dat ook wel nuttig voor een job zou kunnen zijn.
Oud 27 augustus 2011, 18:03   #28
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
leuk land, maar als je over slecht bestuur spreekt in België raad ik je eens aan naar Kenya te gaan en er een zaak te starten...
Ah ja, het is daar nog slechter dus we moeten niet klagen.
Oud 27 augustus 2011, 18:04   #29
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die tweede & derde taal geven mij alleszins een voorsprong bij jobs in het buitenland. Frans afschaffen is de toekomst van uw kinderen afpakken.
In Nederland kent praktisch niemand Frans, en ze verhongeren daar allemaal.
Oud 27 augustus 2011, 18:45   #30
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kunt u begrijpend lezen ? Ik heb nergens gezegd dat ik geen Frans zou kiezen noch mijn eventuele kinderen. Sterker, ik heb als argument gegeven dat mensen die voor Frans kiezen een hogere kwaliteit van de lessen kunnen genieten.

Trouwens, dit is typisch iets dom Belgisch. Enkel in België zijn ze zo autistisch. Indien u een Nederlander was begreep u tenminste vanaf het begin wat ik bedoelde.

Eigenlijk is de enige nationaliteit waar ik veel ruzie mee maak de Belg.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 augustus 2011 om 18:55.
Oud 27 augustus 2011, 22:04   #31
Sodomis
Gouverneur

Standaard

Jullie zouden je eigen kinderen dus verplichten Frans te leren, maar die van een ander niet?
Ik had als kind nooit Frans gekozen, indien dat een vrije optie zou geweest zijn.

In het concern waar ik werk 30 jaar later, zien de Hollanders & Franse collega's met betere diploma's, projecten aan hun neus voorbij gaan aan een Vlaming omdat die wel alle bedrijfstalen spreekt... zelfs al is de voertaal in het bedrijf Engels.

Mijn broer is kok & plukt nu ook voordeel uit zijn talen, hoewel hij er als kind wel zijn tanden op heeft stukgebeten.

Het bedrijfsleven is aan het internationaliseren & communicatie is er vaak belangrijker dan kwalificatie.
De Hollanders, Duitsers & Fransen hebben taal-achterstand &
die verplichte talen brengen ons land dus geld & welvaart.

Dit is dus een discussie over een symbool, zonder goede argumenten.

Laatst gewijzigd door Sodomis : 27 augustus 2011 om 22:05.
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 22:28   #32
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoofdletters gebruik ik enkel voor dingen waar ik uitzonderlijk veel respect voor heb. Ik schrijf doorgaans mijn eigen naam zelfs niet eens met hoofdletter.
Irrelevant. Het blijven fouten.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 22:36   #33
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik werk 30 jaar later, zien de Hollanders & Franse collega's met betere diploma's, projecten aan hun neus voorbij gaan aan een Vlaming omdat die wel alle bedrijfstalen spreekt... zelfs al is de voertaal in het bedrijf Engels.
U overschat de talenkennis van de gemiddelde Vlaming, volgens mij. Wellicht kan het zijn dat het kwaliteit van het onderwijs is veranderd. Verder meen ik dat u het succes van de Vlamingen in het bedrijfsleven iets is wat u uit uw duim gezogen hebt, net als het vermeende polyglotisme. Verder staat de taalvaardigheid van de Vlaming ongeveer op gelijke hoogte aan die van de Nederlander. Alleen staat onze taalvaardigheid voor het Frans hoger, ja dat wel. Eigenlijk zijn Nederlanders veel taalvaardiger dan ons. Voor veel Vlamingen is onze eigen taal met een zekere eloquentie beheersen al te veel gevraagd, dat kom je veel minder tegen in Nederland.
En met al mijn respect, maar Nederlanders hebben een veel sterkere bedrijfscultuur dan Vlamingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis
De Hollanders, Duitsers & Fransen hebben taal-achterstand &
die verplichte talen brengen ons land dus geld & welvaart.
De enige verplichte talen hier zijn het Frans en het Engels. Het Duits komt bijvoorbeeld amper aan bod en indien het aan bod komt krijg je het amper op een respectabel niveau. Het budget staat het niet toe, wellicht. Alleen vind ik het belachelijk dat ASO'ers voorbereid worden een brief te kunnen schrijven in die taal. Erbarmelijk niveau kan ik zeggen. Ik heb nooit één les Duits gehad en heb al mijn Duits op zelfstudie moeten leren. Ik wilde die taal immers leren.
Veel mensen leren de talen die ze nodig hebben op eigen kracht of uit keuze op het onderwijs. Een menigte die allesbehalve zin heeft Frans te leren brengen potentieel het niveau omlaag. Dit was het geval met mijn lessen Frans. Mensen die het Frans echt beheersen zijn schaars in mijn leeftijdsgroep (twintigplussers).

Citaat:
Dit is dus een discussie over een symbool, zonder goede argumenten.
Nee, dit gaat mij om het niveau van het onderwijs en niets anders. Mensen moeten taalvakken ernstiger nemen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 augustus 2011 om 22:51.
Oud 28 augustus 2011, 10:55   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik vind net de haat die jullie tegen het Frans hebben heel erg derde wereld en Balkan achtig. Aandoenlijk zelfs.
Dank U voor het Royale meervoud dat U me toedicht, maar ik ben maar alleen die 3 vragen stelt hoor.
Ook dicht U me iets toe wat ik niet heb. Haat tegen een taal. Heb ik absoluut niet. 'k Haat maar zeer weinig dingen. Afkeer hebben van, da's een ander verhaal.
En zelfs al is mijn beheersing van't Frans abdominabel, zal ik die taal gebruiken waar die gebruikt is.
Citaat:
In Côte d'Ivoire worden veel talen gesproken, maar de officiële taal is het Frans. Net als in Kenya veel talen gesproken worden maar de officiële taal Engels is.
In China is de officieële taal Mandarijn, maar er zijn vele andere talen. En wat is nu de relevantie tot het topic? Uitgezonderd dat Ivoorkust nog een sem-ongeletterde Franse colonie is met een peperdure kopie van de St Pietersbasiliek als uithangbord naast de sloppenwijken en de stapels kalashnikovmunitie.

Citaat:
Het Frans in Vlaanderen wordt meegedragen door de "nieuwe Belgen", door franstaligen die naar Vlaanderen verhuizen maar ook het proces van gewillige verfransing van sommige Vlamingen gaat nog steeds door.
Dat beantwoorde de vraag "wie". En een deel van de "waarom". Voor de "armere" nieuwe Belgen is't simpel. Waarom zouden ze moeite doen? Met Frans kom je er ook in de bureaucratische mallemolen der ambetantenarij, en het verminderd de kansen op't moeten aanpakken van een Job in Vlaanderen indien het Nederlands niet gebruikt kan worden.
Voor de "rijkere" al dan niet nieuwe Belgen is het een teken van standing en ChiChi. Awel, mijn gat is ook slimmer geworden sinds ik bespaar op toiletpapier en Le Soirs gebruik.

Citaat:
Taal is niet iets statisch, het is iets dat beweegt. Bvb. in sommige stukken van Katanga is Engels, niet Frans, nu de voertaal geworden.
Klopt, maar er is een reden waarom arrogantie en chauvinisme Franse woorden zijn.
Oud 28 augustus 2011, 11:03   #35
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jullie zouden je eigen kinderen dus verplichten Frans te leren, maar die van een ander niet?
Waarom zou ik beslissingen nemen voor iemand anders zijn kinderen?

Blijkbaar ben jij een hardcore egalitarist, die de keuzes van mensen wil beperken gewoon uit principe.
Oud 28 augustus 2011, 11:10   #36
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

maddox

Citaat:
Dank U voor het Royale meervoud dat U me toedicht, maar ik ben maar alleen die 3 vragen stelt hoor.
U bent dan ook niet de enige op dit forum die alles dat franstalig is haat. Het is een plaag hier.

Citaat:
Ook dicht U me iets toe wat ik niet heb. Haat tegen een taal. Heb ik absoluut niet. 'k Haat maar zeer weinig dingen. Afkeer hebben van, da's een ander verhaal.
Afkeer en haat zijn synoniemen.

Citaat:
In China is de officieële taal Mandarijn, maar er zijn vele andere talen. En wat is nu de relevantie tot het topic? Uitgezonderd dat Ivoorkust nog een sem-ongeletterde Franse colonie is met een peperdure kopie van de St Pietersbasiliek als uithangbord naast de sloppenwijken en de stapels kalashnikovmunitie.
Côte d'Ivoire is niet slechter dan andere Afrikaanse landen.
In engelstalige kolonies speelt de elite cricket en stuurt hun kinderen naar het "st. patrick's college" terwijl de paupers verkommeren in hun hutten en zware schulden hebben bij hun landeigenaren.

Citaat:
Dat beantwoorde de vraag "wie". En een deel van de "waarom". Voor de "armere" nieuwe Belgen is't simpel. Waarom zouden ze moeite doen? Met Frans kom je er ook in de bureaucratische mallemolen der ambetantenarij, en het verminderd de kansen op't moeten aanpakken van een Job in Vlaanderen indien het Nederlands niet gebruikt kan worden.
Voor de "rijkere" al dan niet nieuwe Belgen is het een teken van standing en ChiChi. Awel, mijn gat is ook slimmer geworden sinds ik bespaar op toiletpapier en Le Soirs gebruik.
Er zijn verschillende redenen, maar dooruw "afkeer" zult U het tij heus niet keren.
Vlamingen stellen zich zo asociaal op ten opzichte van "nieuwe Belgen" dat die laatste geen moeite doen de taal en cultuur van de Vlamingen eigen te maken.

Citaat:
Klopt, maar er is een reden waarom arrogantie en chauvinisme Franse woorden zijn.
Ik werk in Nederland en arrogantie en chauvinisme kunnen net zo goed Nederlandse woorden zijn. En op zich is er niets mis mee. De Vlaamse geniepige verongelijkte mentaliteit vind ik veel erger.
Oud 28 augustus 2011, 16:25   #37
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Irrelevant. Het blijven fouten.
Ik ga gewoon terug naar de oorspronkelijke reden voor hoofdletters: het aanduiden van respect. Het interesseert me niet of het officieel een fout is, want in mijn perceptie is het juister.

Ik had misschien in mijn sig moeten aanduiden dat ik een voorstander ben van descriptieve grammatica, niet van prescriptieve.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 17:14   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
maddox
U bent dan ook niet de enige op dit forum die alles dat franstalig is haat. Het is een plaag hier. Afkeer en haat zijn synoniemen.
Hoe komt U erbij dat ik de Franse taal haat?
Ik stelde gewoon gerichte vragen.
Citaat:
Côte d'Ivoire is niet slechter dan andere Afrikaanse landen.
In engelstalige kolonies speelt de elite cricket en stuurt hun kinderen naar het "st. patrick's college" terwijl de paupers verkommeren in hun hutten en zware schulden hebben bij hun landeigenaren.
En dat maakt beide gevallen beter ofzo?
Citaat:
Er zijn verschillende redenen, maar dooruw "afkeer" zult U het tij heus niet keren.
Neen, daar zijn hardere acties voor nodig, om het "tij" te laten keren.
Citaat:
Vlamingen stellen zich zo asociaal op ten opzichte van "nieuwe Belgen" dat die laatste geen moeite doen de taal en cultuur van de Vlamingen eigen te maken.
Ik ben een 2de generatie migrant.
Citaat:
Ik werk in Nederland en arrogantie en chauvinisme kunnen net zo goed Nederlandse woorden zijn. En op zich is er niets mis mee.
Dat is uw eigen mening.
Citaat:
De Vlaamse geniepige verongelijkte mentaliteit vind ik veel erger.
Er zijn maar 6 000 000 geniepige achterbakse verongelijkte vlamingen, op 7 000 000 000 mensen is dat niet echt veel. Misschien een idee voor U, laat die gewoon links liggen, negeer ze, ze bestaan niet meer, ge moet ze niet toelaten in uw wereld.
Oud 28 augustus 2011, 17:33   #39
Sodomis
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Waarom zou ik beslissingen nemen voor iemand anders zijn kinderen?

Blijkbaar ben jij een hardcore egalitarist, die de keuzes van mensen wil beperken gewoon uit principe.
Neen, er is in het onderwijs toch ook GEEN keuzevrijheid voor Wiskunde, Lichamelijke Oefening of Nederlands.

De bedrijfswereld heeft Vlamingen nodig die Frans, Engels & Nederlands spreken ofdat nu in België of Vlaanderen is.
Men gaat het taalniveau niet omhoog krikken met keuzevrijheid; Basta!
Dat doe je met investeringen in het onderwijs.

Akkoord, die zijn nodig.
Oud 28 augustus 2011, 17:40   #40
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ga gewoon terug naar de oorspronkelijke reden voor hoofdletters: het aanduiden van respect. Het interesseert me niet of het officieel een fout is, want in mijn perceptie is het juister.
"Hoofdletter uit respect" is slechts één van de redenen om hoofdletters te plaatsen, en daar heb ik geen problemen mee. Maar wat heeft de hoofdletter bij talen nu in hemelsnaam met 'respect' te maken?

Verder, jouw oorsprong klopt ook langs geen kanten. Oorspronkelijk schreef men de Substantieven met Hoofdletters, zoals men nu nog kan zien in de Duitse Taal. EN DAARVOOR NOG WERD ALLES MET HOOFDLETTERS GESCHREVEN.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be