![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vrees alleen dat zij die het meest verdeeld zijn in de maatschappij en dat is dus concreet gezien, jij, ik en iedereen die in de straat rondloopt het slachtoffer gaat zijn. Niet te verwonderen dus dat de economie het derde kwartaal status quo is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik neem aanstoot aan het woordje 'vrije markt' in jouw quote. Als je daarmee verwijst naar de markteconomie zoals Adam Smith beschreef, dan is je quote fout. Die markteconomie vereist immers een hoop randvoorwaarden (waarvan vandaag overigens zowat geen enkele vervuld is), die helemaal niet vanzelf ontstaan, en ook niet vanzelf blijven bestaan. Een goed werkende markteconomie kan alleen bestaan als er een overheid is die regels oplegt, zorgt dat die randvoorwaarden blijvend vervuld zijn - en dus de vrijheid van handelen inperkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom dat het ook de vrije markt noemt: het zijn de regels die overeenkomen met menselijke vrijheid.
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Allemaal dingen die waardevol zijn, maar geld kosten. Als ik dan lees dat de 50 grootste ondernemingen amper belasting betalen (in tegenstelling trouwens tot heel veel kleine ondernemers), dan gaat het hier niet om een dief die een bak stella achterlaat, maar eerder om een dief die alleen de bak Stella meeneemt - en de TV, juwelen en geldkluis ongemoeid laat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze doet dat wel. Maar daar is niet echt een reden voor. Citaat:
Beter zou zijn dat alle bovenstaande zaken betaald worden door vrijwillige bijdragen; dan hoeft er niets meer, van niemand niet, gepikt te worden;
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarom dat Adam Smith zeer sterk gekant was tegen grote ondernemingen - en groot, dat was in zijn ogen alles wat meer dan 150 werknemers had. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is natuurlijk niet de vrije markt. 'gelijkwaardig', 'volledige transparantie', 'alle kosten intern gedragen' zijn onmogelijke ficties waar we geen enkel menselijk mechanisme van beslissingen en interactie aan kunnen afmeten. Citaat:
Het is wel waar dat er vandaag de dag allerlei mechanismen zijn die artificieel grotere mastodonten creëren. Licenties, franchise wetten, cororate welfare, the corporate veil, belastingen op winst, vestigingswetten, ... Daar moeten we inderdaad tegen optreden. Maar er is niets _op_ zich mis met een grote onderneming. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar je hebt een goed punt. Een degelijke legale infrastructuur is zeker nodig. Dat is een van de redenen waarom het sommige ontwikkelingslanden maar niet wil lukken met die vooruitgang. Echter en overheid die je beperkingen oplegt wat betreft het soort van handelsovereenkomsten die je kan aangaan is in principe niet nodig. In een minimale staat grijpt de overheid alleen maar in als een van de partijen in een transactie zijn afspraken niet nakomt.
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
Nu een hoop van wat de overheid doet, hoeft ze helemaal niet te doen. Sportinfrastructuur kan prima door partikulieren aangeboden worden. Ik zie dat hier om mij heen volop, omdat alhier zowat geen enkele gemeente groot genoeg is om zich zaken als een sportcentrum te kunnen veroorloven. (In Zwitserland heeft de doorsnee gemeente 1000 inwoners. Er zijn er veel die kleiner zijn...) Nu, als wegen, infrastructuur en dergelijke het enige waren dat de overheid aan bood, dan zou ik weinig moeite met belastingen betalen hebben. En bedrijven al evenmin. De essentiële basisinfrastructuur kan je voorzien met pakweg een flat tax van 5%. Wat de overheid tegenwoordig vooral doet is inkomen herverdelen. Geld uit de zak van Piet halen om in de zak van Jan te stoppen (minus 90% procent administratieve overhead...). Dat is iets waar ik wel een probleem mee heb.
![]() |
![]() |
#191 | |
|
![]() Citaat:
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat als een consument de producten van een bedrijf niet meer mag dat het dan vrij snel afgelopen is met dat bedrijf. Met grote bedrijven duurt het misschien wat langer, maar als consument heb je toch wel macht. En je moet niet eens met velen zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van multinationals die voor kleine goed georganiseerde groepen gezwicht zijn.
![]() |
![]() |
#192 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt. En daarom: overheid.
Beetje zo: 1. Mens is onbetrouwbaar 2. Vrije markt mislukt. 3. Daarom: mensen politieke macht geven om geweld te gebruiken. 4. ???? 5. Profit wut?
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() standard oil company.
De echte geschiedenis welteverstaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Banneling
|
![]() Ik zie niet in welk aandeel de consumenten hadden in het teloorgaan of opsplitsen van Standard Oil Company. Die werd opgesplitst als gevolg van anti-trustwetten door de overheid uitgevaardigd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dingen die ze je niet hebben gezegd in geschiedenis.
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
|
![]() Een klassiek voorbeeld is Shell versus Greenpeace in de Brent Spar affaire...
Van de overheid mocht Shell de Brent Spar dumpen. Van Greenpeace niet. Herinner je je noch wie uiteindelijk gewonnen heeft ![]()
![]() |
#199 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het woordje 'noch' in die laatste zin moet 'nog' zijn. 'Noch' wordt gebruikt in de zin van 'Ik heb noch het ene, noch het andere gedaan'; waarbij je dus zegt dat je geen van beide hebt gedaan. Als het gaat over 'nog' in de betekenis van nog bw 1 op dit ogenblik: leeft uw moeder ~? 2 ooit: zullen wij elkaar ~ weerzien? 3 bij voortduring: hij hoest ~ altijd 4 meer: ~ thee? 5 als versterking bij vergelijkingen: hij is ~ groter dan zij 6 (met eens) werkelijk, pas echt: dit noem ik ~ eens genieten dan is het dus 'nog' geschreven. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |