![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Kan niet zo moeilijk zijn om aan te duiden hoe men gordeldracht bij een ongeval precies registreert, welke procedure men hanteert om dit met een zo klein mogelijke foutenmarge te doen, en hoe men dan aan reële gegevens komt daaromtrent (en niet aan schattingen). Het lijkt me zeer realistisch dat er bij lichte ongevallen een onderregistratie is van gordelloze chauffeurs, gewoon omdat er niemand is om dat vast te stellen. Daarnaast lijkt het mij realistisch dat er bij ernstige ongevallen waarbij geen gordel werd gedragen een overrepresentatie is van ongevallen waarbij de oorzaak van de verwonding multifactorieel is (te hoge snelheid, dom cowboygedrag). Voor factoren zoals snelheid, gevaarlijk rijgedrag,... moet natuurlijk gecontroleerd worden vooraleer men iets zinnigs kan zeggen over de factor gordel. Ik beschouw de realiteit echt als fundamenteel verschillend van crashtests. Labotests zeggen iets over gestandaardiseerde situaties, de realiteit is iets minder gestandaardiseerd. Persoonlijk ken ik bijzonder weinig mensen die zonder de gordel de grotere wegen of de autostrade opgaan, maar ik ken wel bijzonder veel mensen die al eens een kort stukje van hun verplaatsing zonder gordel doen. Bijvoorbeeld: persoon is net gaan tanken, en rijdt naar de bakker 200m verder en doet de gordel niet aan. Volgens mij geeft dat andere types accidenten dan die enkelingen die hun gordel niet aanhebben wanneer ze crashen op een N-weg aan 90 / uur.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
|
![]() Ik begrijp uwen uitleg, maar begrijp niet dat "ongevallen" klakkeloos aanvaard wordt als "letselongevallen"
![]()
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 17 november 2011 om 20:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
|
![]() Citaat:
Daar stond Belgische ongevalcijfers in de link van Febiac daarmee bedoelt men wat er staat namelijk dit : de definitie van Belgische statistische ongevalcijfers staat hier: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2011 om 21:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
|
![]() Citaat:
Iemand die die definitie niet kent -volgens mij zijn er weinigen die fgov.be raadplegen voor zulke dingen- kijkt dus anders aan tegen zulke woorden. Ze kunnen evengoed "letselongevallen" gebruiken als woord, maar dat zou te verstaanbaar en te duidelijk zijn. Het zit in de kleine dingen, maar ik begrijp dat als die dingen in uw voordeel spreken, ge daar niet op let.
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army Bietan Jarrai |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
|
![]() Citaat:
Maar ´Belgische cijfers´ is heel dikwijls anders als andere landen moet je toch weten... ![]() Ook bij de verzekeringen is een groot zwart cijfer van ongevallen die nooit gemeld zijn. Diegenen die geen omnium hebben of diegenen waar het zich niet loont zijn bonus-malus te zien stijgen enz... Maar jij schreef bij ´de beste wil van de wereld´ of zoiets, tja dan had je eens kunnen googlen, soit. Febiac zou dat idd veel beter kunnen en veranderen in letselongevallen, of nog duidelijker ongevallen met doden en gewonden. Want sommigen zouden in de rapte durven denken dat onmiddellijk dood, of met dodelijke letsels niet bij letselongevallen gehoren... Maar als je de verkeersbarometer volgt daar spreken ze altijd van letselongevallen: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2011 om 21:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Ik val waarschijnlijk in herhaling, maar daar mag ik me dan toch vragen bij stellen, en de geloofwaardigheid van de rest ook? (ter info: met geloofwaardigheid zeg ik niet dat ze liegen eh, er zal wel een bron van waarheid inzitten, alleen een vermoeden dat ze het een beetje "opfokken")
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 17 november 2011 om 21:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
|
![]() Citaat:
Citaat:
Tenslotte hadden we het niet alleen over Belgische ongevallen (sorry letselongevallen héhé toch ...) maar over buitenlandse letselongevallen ivm gordeldracht ook. Citaat:
![]() Lichtjes integendeel zelfs: vele gordelstudies en hun voordelen zijn soms redelijk oud (+ 10 jaar, amper airbags), ondertussen is het samenspel tussen computerberekende kreukelzones in crashtesten + modern electronisch gordelsysteem + airbags nog meer geoptimaliseerd zodat de kans op (zwaardere) verwondingen of dodelijkheid gemiddeld nog beter is als pakweg 15 jaar geleden. Maar draag je geen gordel verliezen die dure systemen van passieve veiligheid bijna volledig hun doel. En die dure systemen betaal je sowieso mee als men een nieuwe of recente auto koopt. EuroNCAP crashtesten worden ook alsmaar strenger om 4 of 5 sterren te halen, om de x-jaren herzien ze hun testen of breiden ze uit (de 2 laatste in 2007 en 2009 ): Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2011 om 22:20. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Er is maar 1 manier om dat alles te omzeilen, en dat is een oldtimer aanschaffen. (verlicht me maar als er meerdere manieren zijn) Citaat:
edit: okee, dit was effe naast de kwestie. Maar wie zegt dat ik al die troep wil hebben? Nu kunnen ze inderdaad zeggen dat dat allemaal niet veel helpt als ge uw gordel niet aanhebt, awel, geef me dan de keuze om die dingen dan niet te installeren.
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 17 november 2011 om 22:18. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Wel blij als die dure verkeerstaks wegvalt. Maar om zonder gordels ´te mogen rijden´ is het al wat meer ´very´ oldtimer. Citaat:
Soms moet je die ene** kunnen uitschakelen (bij besneeuwde-gladde steile oprit of smalle weg), is ook voorzien. Citaat:
Maar je begrijpt toch ook dat de gemeenschap van een land of groter -EU- zo veilig mogelijk verkeer wil ? Dat het zelf onder druk van Europa opgelegd wordt de verkeersdoden te halveren, eerst van 2001 tot 2010, en verdere doelen tot 2015 of 2020 zijn al Europees vastgelegd. En die worden nu eenmaal uitgedrukt in verkeersdoden + 30 d / per x inwoners. Omdat die cijfers algemeen het nauwkeurigst zijn voor alle landen. En het is wetenschappelijk onomstotelijk bewezen dat gordeldracht de dodelijkheid bij een lertselongeval tot 50 % kan verminderen. En dat weten die rakkers in die ivoren toren maar al te goed, en gelijk hebben ze. ![]() En de verkeersdodencijfers van ons Belziek ken je ondertussen. En vooral bij verkeersdoden is het dragen van de gordel de simpelste daad, maar het blijft een ´keuze´. Be haalt wel in op de buurlanden qua gordeldracht, en heeft daaraan zeker een groot deel van hun achterstand relatief kunnen inhalen, omdat het daar een zeer groot verbeteringspotentieel had tov 2001 bvb. Maar die andere landen evolueren ook, zodat Be nog terplaatse trappelt op de ladder, zonder dat verbeteringspotentieel-gordel stonden we wslk nog eens 3 trappen lager... Bvb de zondebok ´te snel´ rijden kun je af en toe wel eens als het verkeer het veilig toelaat (volgens de bordjes soms ´veel te snel´) ook al is het meestal niet onaangepast snel volgens omstandigheden, neem pakweg aan 5 % van 30.000 km/jaar voor iemand. Is ook zijn ´risico-keuze´. Maar de keuze van de gordel aan te doen heb je dan wel 30.000 km/jaar of 100%. ** ASR uitschakelen door de ESP af te zetten, die regelen mekaar. Je schakelt het ASR-gedeelte uit van de ESP-ASR met de ESP-knop (5), niet de ESP zelf die wordt enkel navenant lichtjes aangepast. En bij het oprijden van uw oprit zal ESP niet in werking treden ofwel moet je een serieus Giermoment en zijdelingse versnelling moeten ontwikkelen om de ESP-giersensor (7) te aktiveren. (5) en (7) http://www.kfztech.de/kfztechnik/sicherheit/esp/esp.jpg Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2011 om 23:24. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Wat een gezever over zin en onzin over de gordeldracht.
Als spoedartsen zeggen dat uit hun simpele ervaring en tellingen blijkt dat je hem beter omdoet; en als je dan even nagaat bij jezelf hoeveel moeite je dat kost, hoeveel hinder je dat oplevert; dan doe je hem om, zelfs zonder dat dit een wettelijke verplichting zou zijn. (okee, wellicht niet als je iets psychopatisch hebt in verband met je vrijheidsgevoel ..)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
|
![]() Citaat:
In elk geval vind je er genoeg tips en namen van waaruit je verder kan zoeken op het www , ik heb alleszins geen reden om aan de ernstheid van alle internationale studies/berekeningen op basis van ... (hoe complex ook, dat geven ze toe) te twijfelen over de effectiviteit van de gordel bij (letsel)ongevallen, natuurlijk zal het een schatting blijven. Maar wel steeds duidelijk positief. En als men een gemiddelde maakt van alle wetenschappelijk berekende schattingen zal men bij 45-50 % minder "verwondingsrisico" uitkomen. Citaat:
de airbags vooraan is een aanvulling van de veiligheidsgordel en kan deze nooit vervangen, zelfs integendeel: er kunnen zich bepaalde (extra) letsels voordoen moest men de gordel niet dragen als men airbags heeft. Daar zijn zelfs statistieken van (NHTSA: de USA-airbag is wel x-groter als de Europese, mss is dat ondertussen anders) Draagt men de gordel kan de airbag tot 30 % meer overlevingskans zorgen bij een ongeval (vraag me nu niet hoe men dat berekend ![]() De autoindustrie houdt zeker met onaangegordelden rekening in de mate van het mogelijke, en checkt door gewichtssensors en/of gordelcontact of de inzittende aangegordeld is. Maar als men vals speelt daar zijn snufjes niet op voorzien... Klikt men bvb de gordel ongegordeld dicht, tja dan kan men wel eens serieus -andere zelfgezochte- pech hebben bij een botsing boven 25 kmh (bvb zeer sterke whiplash bij het terugkaatsen van het hoofd bevoorbeeld, kan tot verlamming/dood of langdurige pijnen leiden..., of men kan zelfs door de airbag heen knallen bij veel hogere snelheden, en wie weet nog allemaal. Maar zonder gordel knalt men veel harder of vliegt men sowieso verder als men denkt... Dus moderne gordel-airbagsystemen houden zelfs met niet-geklikte gordels (beperkt) rekening, dan gaat de airbag zelfs bij impactsnelheden onder de 25 kmh open. (keuze tussen een onnodig dure airbag of onnodig "meer kwetsuren", is een keuze @ Dronkoers...) (@ Dronkoers klikt de gordel wel dicht wegens het gepiep, dus die kan "pech" hebben) Dus als men dan netjes in het midden of redelijk centraal in de airbag ongegordeld opgevangen wordt (is alleszins veel minder erg als met het hoofd op de stuurkrans te knallen of erger), navenant heel lage snelheden is de kans veel groter maar of dat ook altijd zo is naargelang zit/hoofdhouding en impacthoek ? De airbag moet alleszins vervangen worden. Indien men aangegordeld is (alle sensors: OK) gaan de airbags enkel open boven een bepaalde versnelling of impact, in de regel is dat een versnelling van 25 �* 30 kmh impact. Daaronder is de gordel ruim voldoende. info : Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2011 om 12:09. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
|
![]() Citaat:
![]() Dat argument van hulpdiensten (= ook spoedartsen) heb ik reeds x-pages terug geprobeerd, daar was helemaal geen reactie op, ik neem dan aan dat ze dat de discussie niet waard vonden...: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2011 om 12:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
|
![]() vervolg en rechtzetting, ik moet me hier serieus vergist hebben, het moet andersom zijn. Men heeft zo van die dagen.
![]() Citaat:
De originele Duitse bron van de Autobahnpolizei NrW heb ik niet online teruggevonden, was ergens 2004-2005. http://www.polizei-nrw.de/duesseldorf/autobahnpolizei/ vroeger hadden die een heel aparte website. Maar ik heb wel dit, Belgische cijfers zelfs: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2011 om 12:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Nu ja, 't is altijd fijn dat iemand mij wetenschappelijke onderbouwing geeft voor hetgeen ik vertel.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.383
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Of heb je geen basisje statistiek gehad? 'k zal het voor de zekerheid maar uitleggen: die cijfers zeggen pas iets als je ze vergelijkt met de cijfers van de ongevallen waarbij geen doden vielen. Laten we er vanuit gaan dat er 100 ongevallen waren met doden, 65 hadden hun gordel niet aan, 35 hadden hun gordel wel aan. Stel nu dat er ook 100 ongevallen waren zonder doden. Extreem geval A: daarvan hadden er 0 een gordel aan, en 100 geen gordel. Van de 35 die hun gordel droegen, zijn er 35 dood. 100% dus Van de 165 die geen gordel droegen, zijn er slechts 65 doodgegaan. NIET dragen van de gordel is dus een beschermende factor. Extreem geval B: daarvan hadden er 100 een gordel aan, en 0 geen gordel. Van de 135 die hun gordel droegen, zijn er slechts 35 gestorven (gordel beschermende factor), terwijl al degene die hun gordel niet droegen, doodgegaan zijn. De waarheid ligt in het midden, maar je hebt die andere cijfers wel NODIG. Je kan er ook niet vanuit gaan dat we WETEN hoeveel % een gordel droeg over alle ongevallen heen, want dat weten we niet. We weten wel hoeveel mensen een gordel dragen, maar we weten niet hoeveel van de mensen die een ongeval hebben (met of zonder doden) een gordel aanhebben. Dat weten we niet, wegens de gebrekkige registratie van gordeldracht bij lichte ongevallen. Het is perfect mogelijk dat de mensen die geen gordel dragen sowieso meer ongevallen hebben, omdat het gerust kan zijn dat deze die ervoor kiezen om geen gordel te dragen, voor de rest ook veel roekelozer zijn. Misschien rijden ze sneller, zatter, aggressiever, nonchalanter,... Dat alleen al kan ervoor zorgen dat niet-gordeldragers overgerepresenteerd zijn in de ongevallenstatistieken. Je MOET dus over meer cijfers beschikken dan enkel die van ongevallen met doden, zoniet staat de poort voor verkeerde conclusies wijd open. Het zijn trouwens vaak dit type statistieken die in de media terechtkomen, en blijkbaar hebben die diensten nooit iemand in dienst die dat eens logisch-statistisch kan overdenken en de valkuilen eruit halen.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
|
![]() Citaat:
Waarom vroeg je naar bepaalde cijfers als je het blijkbaar al wist ? Je hebt blijkbaar de link die ik je gaf toch grondig gelezen: http://www.steunpuntmowverkeersveili...s/store/15.pdf fijn hé, gewoon gegoogled en daar was ie. Citaat:
![]() In elk geval weet je nu dat "Belgische cijfers van ongevallen" enkel ongevallen met doden en gewonden zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2011 om 16:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Gelukkig zijn de wetenschappers die ermee bezig zijn iets kritischer als jij. Je kan cijfertjes copy/pasten als de beste, maar kan je er ook ECHT iets mee? Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand die zoveel met cijfers bezig als jij niet spontaan denkt van 'ok, maar dit cijfer roept eigenlijk meer vragen op dan het beantwoordt'.
__________________
|
|
![]() |
![]() |