Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2012, 15:41   #61
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Volgens mij worden er hier twee dingen door elkaar gehaald: beschermen van de vrouw, hetgeen toch de titel is van dit draadje, en hoffelijkheid.
Dat zijn totaal andere zaken toch? Ik lees hier -van heel beleefde en charmante mannelijke forumleden trouwens- dingen zoals het openhouden van de deur voor hun echtgenote/vriendin. Dit kan ik alleen maar toejuichen. Dat is galanterie en zal door zowat iedere vrouw geappreciëerd worden. Ik voel mij ook "speciaal" wanneer een man mij laat voorgaan, de deur voor mij openhoudt...
Maar dit heeft toch niks met beschermen te zien?
Vroeger, in de oertijd, toen de mens nog tussen de wilde dieren leefde, was het natuurlijk zo dat de man zijn vrouw diende te beschermen. Mannen moesten toen sterk zijn, dapper en hun vrouw en kinderen verdedigen.
Maar in de tijd dat we nu leven: waartegen zou ik beschermd moeten worden?
Bij mijn weten lopen hier geen wilde beesten ofzo rond.
Daarom dat ik eerder de vraag stelde: waarom zou ik per sé afhankelijk van een man moeten zijn? Waarom moet ik beschermd worden en tegen wat-wie?
Absoluut niet juist!
Gij noemt dat deur open houden simpelweg galanterie terwijl het een heldhaftige beschermfunctie heeft.
Ge moest eens weten hoeveel bacteriën en virussen op deurklinken zitten, er zijn ten alle tijden meer mensen gestorven door bacteriën en virussen dan door wilde beesten.
Denk daar eens over na voor dat er weer een vent voor u een verschrikkelijke besmetting riskeert door de deur voor u open te houden.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 16:40   #62
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Absoluut niet juist!
Gij noemt dat deur open houden simpelweg galanterie terwijl het een heldhaftige beschermfunctie heeft.
Ge moest eens weten hoeveel bacteriën en virussen op deurklinken zitten, er zijn ten alle tijden meer mensen gestorven door bacteriën en virussen dan door wilde beesten.
Denk daar eens over na voor dat er weer een vent voor u een verschrikkelijke besmetting riskeert door de deur voor u open te houden.
Ja, ok. Je hebt wel een punt.

Nu ook een serieus antwoord op mijn vraag? Tegen wie/wat moet ik beschermd worden?
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 16:50   #63
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij worden er hier twee dingen door elkaar gehaald: beschermen van de vrouw, hetgeen toch de titel is van dit draadje, en hoffelijkheid.
Dat zijn totaal andere zaken toch? Ik lees hier -van heel beleefde en charmante mannelijke forumleden trouwens- dingen zoals het openhouden van de deur voor hun echtgenote/vriendin. Dit kan ik alleen maar toejuichen. Dat is galanterie en zal door zowat iedere vrouw geapprecieerd worden. Ik voel mij ook "speciaal" wanneer een man mij laat voorgaan, de deur voor mij openhoudt...
Natuurlijk is dat leuk voor de vrouw.

Een vrouw die echter de deur voor een man openhoudt, is evenwel ook leuk voor de man, maar een vrouw zal er nooit aan denken om iets dergelijks eens te doen voor een man.

Vraag me niet waarom.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 16:55   #64
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

Een vrouw die echter de deur voor een man openhoudt, is evenwel ook leuk voor de man, maar een vrouw zal er nooit aan denken om iets dergelijks eens te doen voor een man.

Vraag me niet waarom.
Misschien omdat de cafématen die arme man daarmee vervolgens uitlachen?
Oud 30 januari 2012, 17:16   #65
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vraag me niet waarom.
Ik kan deuren zelf openen, en ik ben er zeker van dat vrouwen dat ook al zelf kunnen
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 17:33   #66
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Vraag me niet waarom.
Ik doe dat wel, ook de deur openhouden voor een man.
Ik vind dat een kwestie van beleefdheid.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 18:04   #67
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Toch één iemand met elementaire beleefdheid.
Oud 30 januari 2012, 18:04   #68
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien omdat de cafématen die arme man daarmee vervolgens uitlachen?
Enkel cafés hebben deuren ?
Oud 30 januari 2012, 18:09   #69
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Nu ook een serieus antwoord op mijn vraag? Tegen wie/wat moet ik beschermd worden?
En dan spreek ik nog niet van met de deur in huis te vallen met de mogelijke kwetsuren.
Oud 30 januari 2012, 18:28   #70
eno2
Banneling

Standaard

Kostwinners

Ooit van gehoord?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 19:53   #71
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Kostwinners

Ooit van gehoord?
Vrouwen die uit werken gaan: ooit van gehoord? Ik heb altijd gewerkt. Dus: wij zijn thuis met 2 kostwinners. Eerlijk toch me dunkt?

Misschien zpu ik niet mogen gaan werken omdat ik dringend beschermd moet worden.
Oud 30 januari 2012, 19:58   #72
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Graag een bewijs . Bron? Link?
Kan je bewijzen dat jij de deur openhoudt voor een man?
Voor elke man? Voor sommige mannen? Voor 1 man?
Graag een gedetailleerde en goed onderbouwde uitleg aub.
Oud 30 januari 2012, 21:21   #73
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard Vrouwen hebben mannen nodig als beschermers.

"Vrouwen hebben mannen nodig als beschermers." luidt de titel van uw topic.

Vrouwen hebben inderdaad beschermers nodig.............tegen mannen.

De meeste leed; het grootste leed dat de vrouwen wordt aangedaan komt van mannen, van geen enkel ander levend wezen.
Oud 30 januari 2012, 21:30   #74
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
"Vrouwen hebben mannen nodig als beschermers." luidt de titel van uw topic.

Vrouwen hebben inderdaad beschermers nodig.............tegen mannen.

De meeste leed; het grootste leed dat de vrouwen wordt aangedaan komt van mannen, van geen enkel ander levend wezen.
Waar is de goeie ouwe tijd van de holenberen en sabeltandtijgers!
Oud 30 januari 2012, 21:39   #75
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat bij het "laten voorgaan" ofwel een probleem ligt van etiquette ofwel een probleem van machtsverhoudingen.

Ik zal altijd de deur openhouden voor andere mensen, en al zeker vrouwen. Doch, als mijn superieur samen met me de lift neemt, staat hij erop dat ik eerst in de lift stap. Dat heb ik al meermaals bij hiërarchische "deuroverschrijdingen" opgemerkt: dat er ook een aspect van machtsverhouding tussenzit. "Ik sta hoger dan jou, dus ik maak gebruik van mijn macht om jou in de 'ontvangende' rol te plaatsen."

Wat me dan meteen doet denken: is het laten voorgaan van een andere man die mijn gelijke in de hiërarchie is onderhuids een vorm van haantjesgedrag of pretentieloze arrogantie?

En, daarvan afgeleid voor wat het laten voorgaan van vrouwen betreft: ben ik in wezen een (evenwel galante) seksist?

Laatst gewijzigd door lombas : 30 januari 2012 om 21:40.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 22:29   #76
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Vrouwen hebben mannen nodig als beschermers ... en winkeliers de maffia ...
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2012, 10:49   #77
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Kostwinners

Ooit van gehoord?
Kotswinner
Oud 3 februari 2012, 14:01   #78
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik wilde eigenlijk graag "bullshit" roepen, dus ik heb eens even opgezocht of er bij de Titanic inderdaad meer vrouwen en kinderen overleefden. En verrek, het blijkt zo te zijn. (Van de Costa Concordia kan ik de cijfers niet vinden.)

Eerlijkheidshalve moet daar wel bijgezegd worden dat dat misschien niet zo zeer vanwege de hoffelijkheid van de mannen aan boord was, maar eerder vanwege de acties van de kapitein en bemanning, die het schip ontruimden wetende dat ze midden op zee zaten, met hulp die te laat zou komen en te weinig reddingsboten. Dat is een andere situatie dan bij de Concordia. Daar wisten ze namelijk dat ze iedereen (die niet zelf in het water sprong, te lang in zijn cabine bleef hangen of zijn nek brak op de trap) wel van boord zouden krijgen, en op dat moment is het vooral praktisch als je dat zo snel mogelijk kan doen, wat betekent dat je gewoon iedereen in de reddingsboten stopt.

Verder is het hele ideaal misschien wel hopeloos ouderwets. Vroeger was een vader vaak een oude man die op zondag het vlees kwam snijden, een moeder was de verzorgende ouder van veel kinderen. Tegenwoordig wordt de zorg vaak veel gelijker verdeeld. Kinderen missen aan beide ouders ongeveer evenveel als deze wegvalt. De vrouwen mochten eerst om nog voor de kinderen te kunnen zorgen, maar moet je dat idee overeind houden in een tijd dat sommige kinderen misschien wel veel meer hebben aan hun vader?

Verder komt het hele verhaal eigenlijk een beetje beledigend over, richting vrouwen dan. De man als beschermer (wat weer geheel losstaat van de man als vrouwen-voorlaten-in-de-rij-voor-de-reddingsboter), ja, het doet het goed in films, maar noem eens een punt waarop ik als man een vrouw duidelijk beter kan beschermen dan zijzelf dat kan? De meeste problemen die mensen hebben zijn compleet niet fyziek van aard. Vrouwen zijn net zo goed in financiële zekerheid creeëren als mannen, en net zo goed in op tijd naar Engeland vluchten als de oorlog uitbreekt. Het enige punt waar ik aan kan denken zijn dingen die met geweld te maken hebben. Ik beloof graag de volgende keer dat ik samen met een vrouw overvallen wordt eens goed mijn dominante stem op te zetten en met mijn spierballen te rollen, maar ik vrees toch dat een groepje met messen niet bijster onder de indruk zal zijn.

Maar dat is het punt eigenlijk niet, het punt is dat als een vrouw denkt van mannen afhankelijk te zijn voor bescherming ze niks meer zelf kan doen. Alleen over straat gaan, de deur opendoen als je alleen thuis bent, is dat niet gevaarlijk? Ik moet er niet aan denken dat ik bij doodgewone dagelijkse handelingen het gevoel zou hebben dat ik beschermd moest worden, brrr.

Nee, mannen zijn al sinds de prehistorie maar voor drie dingen goed, oorlog voeren (irrelevant, kleine beroepslegers zijn veel efficiënter), vlees op tafel zetten (irrelevant, dank u Albert Heijn) en bij de Scouting zitten. Want zo noemen wij dat tegenwoordig mevrouw Crott. We zijn er nog steeds, en we vermaken ons prima, iook met meisjes.

Ik wil u hartelijk bedanken voor uw medelijden, en sommige dingen die u aanhaalt, zoals bijvoorbeeld de geschiktheid van het moderne onderwijs voor de gemiddelde of stereotype jongen, verdienen op zichzelf een maatschappelijke discussie. Maar de man als beschermer? Dat is toch meer iets waar mensen in jaren 80 actiefilms behoefte aan hebben, in het dagelijks leven kunnen vrouwen volgens mij prima zonder mij toe. Lang leve de geëmancipeerde, onafhankelijke, niet-Twilight-lezende vrouw.
Oud 3 februari 2012, 14:03   #79
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Vrouwen hebben mannen nodig als beschermers ... en winkeliers de maffia ...
Ik krijg nog beschermseks van jou meisje, anders zou jou weleens iets kunnen overkomen.
Oud 3 februari 2012, 14:05   #80
Bovenbuur

Standaard

Citaat:

Dinosaurussen.

Waar heb ik mijn speer gelaten...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be