![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dan moet je nog een manier hebben om koolstofdioxide te ontbinden en dan te binden met het waterstofgas. Duur in energiekost indien je het wil doen met weinig andere grondstoffen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Citaat:
Maar het is waar, er zal wel een reserve-energie voorradig moeten zijn voor de pieken in het verbruik. En die moet worden opgeslagen. Daarvoor dient de research. Welke methoden hiervoor het best geschikt zijn, zal proefondervindelijk moeten worden vastgesteld. Er zal dus heel wat onderzoek moeten verricht worden. Maar elke € hieraan besteed, is goed besteed. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 februari 2012 om 08:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar U hebt wel blatant gelijk, alle onderzoek werpt vruchten af. Helaas, kijk maar eens goed welk soort mensen onderzoek probeert te verstoren, verbieden of anderzijds te sturen in ideologische dwangbuizen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 februari 2012 om 09:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Druklucht opslag in oude steenkoolmijnen is met moeite getest, en dat in een omgeving met totaal andere bodem. Citaat:
Moeten we alleen een stuk zee voor opofferen. Citaat:
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Citaat:
Eenmaal syngas gevormd, kan met een Fisscher-Tropsch proces gevolgd door een hydrocracker een zeer goede diesel worden gesynthetiseerd (een cetaangetal van ongeveer 75). Dit laatste is reeds bewezen en commerciëel beschikbare technologie. Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 25 februari 2012 om 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Ik zou gewoon algen kweken of koolzaad of één van de vele andere potentiële gewassen en daar de olie uithalen. Die planten doen precies dat, en ze kunnen nog meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met een efficientie van .5%, oftwel, in ideale-niet woestijn-omstandigheden 5 watt per m², als de zon schijnt .
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() 5W m2 is wat PV cellen (gemiddeld) opbrengen. Zonnenergie via biologische processen oogsten is nog een paar ordes minder efficiënt. 0,5W m2, of nog minder.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En we moeten het verrek nu doen, nu we nog fossiele brandstof in overschot hebben. En productiecapaciteit naar boven schieten, eenmaal geïnstalleerd is het verrek goedkoop de gemaakte spullen naar beneden te gooien. Maar helaas zijn de kortzichtigen in de meerderheid. En zal dat zo blijven. De enige directe oplossing die ik zie , zijn mensen zoals Bill gates en Burt Rutan die hun kapitaal en kennis er persoonlijk achter zetten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 februari 2012 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.103
|
![]() Citaat:
Elektrisch laden duurt dus ruwweg 40 keer langer dan brandstof tanken. Er zijn dan 40 maal zoveel laadstations nodig als brandstof pompen als het wagenpark wordt vervangen door elektrische auto's met hetzelfde comfort bij de brandstof/energie stations. De laadstations zullen niet rendabel zijn of een fikse opslag op de kosten van energielevering in rekening moeten brengen. In Nederland rijden 8 miljoen auto's. Er zijn 4200 tankstations. Als 1/10 van de auto's wordt vervangen door elektrische auto's dan betreft dit 800.000 auto's. Als deze gemiddeld 1 maal per week 2 uur geladen worden en dit gebeurt met een efficiëntie van 50% bezetting per laadpunt - zonder excessieve wachttijden of 's-nachts je bed uit om af te koppelen voor je buurman - dan kan elk laadpunt 42 auto's per week laden. Hoeveel laadpunten zijn er nodig? 800.000 / 42 = 19.000 punten. Verdeel deze over 3800 locaties en elke locatie telt gemiddeld 5 laadpunten. De elektrische auto is gekkenwerk. En daar smijt de overheid nu geld tegenaan. Weggegooid geld. Mensen die een hybride auto hebben geven toe dat ze weinig of niet elektrisch rijden. Teveel gedoe en getreuzel. Over 10 jaar hoort u niets meer van de elektrische auto. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
|
![]() Citaat:
Maar misschien iets fundamenteler: wensen we wel een wagen in huis te halen om één of twee keer per jaar dat lange reistraject mee af te leggen? Is een 100% e-auto als de Model S geen droomformule voor woon-werk, stadsverkeer en uitstapjes binnen en rond België? Waarbij je telkens bij je thuiskomst 's avonds thuis herlaadt tijdens de nachtelijke daluren. Voor de langere uitstappen zou je dan (1) ofwel kunnen hoppen van SC naar SC, (2) ofwel even (tijdelijk) een fossiele brandstofwagen kunnen huren. Laatst gewijzigd door Bartjeuh : 3 januari 2014 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.103
|
![]() Citaat:
Laadcapaciteit van Tesla afhankelijk van het laadvermogen : Laadsnelheid 3,7kW (1x16A) 17 km/uur 11kW (3x16A) 50 km/uur 22kW (3x32A) 100 km/uur > http://www.thenewmotion.com/elektris...FcZc3godzw4AnA Zelfs bij 22kW laadvermogen duurt het nog 3 uur voordat er voor 300 km is geladen. Mijn bovenstaande berekening is dus al heel erg optimistisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook is sneller laden dan met 2C voor dit soort cellen degeneratief. 2C staat voor meer dan 2 keer capaciteit. Dus een accupack van 10 kw kan je veilig laden met 20 Kw. Da's wel 50A op 400 V. Da's een zware drijfkracht aansluiting. Goed voor een KMO'tje of een 4 appartementen huizenblok in't stad. Ergo, als je met half uurtje 250 km haalt met een normale menselijk rijstijl mag je in je 2 handjes klappen. Het soort van gebruikte accu's is trouwens niet blij met alleen dit soort van 80% snelladingen, want dan worden ze niet "gebalanceerd" en gaan de onderlinge verschilletjes tussen de cellen uitvergroot worden. En dat leid tot snelle degeneratie. Ipv van 4 jaar maximaal gebruik is het dan een kwestie van maanden. (de 8 jaar garantie van de Tesla accu is "riskant" en alleen te verhapstukken door de gadgetwaarde, en niet dagelijks gebruik door mensen die niet beseffen waarmee ze bezig zijn.) En voor U begint te spuwen, ik werk letterlijk dagelijks met dit soort accu's, die ik uit eigen zak mag betalen. Citaat:
Wat betreft laden tijdens daluren. Ik kijk even hier in het straat. Tjiens. Niemand heeft een garage, en de parkeerplekken zijn niet toegewezen aan desbetreffende huisnummers. Ik denk niet dat het een uitzonderlijke situatie is in België of nederland. En dan zitten we hier in een straat met gezinnen waar 2 wagens een ferme uitzondering zijn. (en da's dan meestal daar waar de oudste zonen volwassen zijn, maar de vleugels nog niet uitgeslagen hebben). Hoe gaan we dat dan regelen? 400V 3faze verlengkabels en laders verslepen? Bedenk dan maar eens hoe lomp een 20Kw lader is. Ter vergelijking, een forse vorkliftlader is 48V 100A, en is ongeveer zo groot als een dubbeldeurs keukenkast, weegt om en nabij de 120 kg, en is niet weersbestendig. Bof, leuk en aardig zulke dingen te bedenken vanuit een luxe-standpunt. Maar er is een infrastructuurprobleem. Om de infrastructuur om te gooien is er wel wat meer nodig dan een paar 1000 mensen die een electrisch hebbeding kunnen gebruiken. Vandaar dat ik eerder voorstander ben om van hernieuwbare energie een vloeibare koolwaterstof te maken. Dan moeten we de infrastructuur niet op een paar jaar volledig omgooien, maar kan het geleidelijker gebeuren, waarbij iedereen baat heeft.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.466
|
![]() De laatste bijdrage van maddox toont nog maar eens aan welke KEMEL de fabrikanten geschoten hebben door het accu-pack integraal deel van de auto gemaakt te hebben in plaats van iets wat je huurt ,en desnoods met behulp van een hulpsysteem kunt omwisselen bij een benzinestation in minder dan 5 minuten....
Het moet beslist ook mogelijk zijn bij auto's....maar zeker niet met het huidige bric-a-brac knutselwerk dat men verkoopt... Die laadpalen ondertussen zijn ,net als de huidige e-wagens,een (dure)farce......Het geld daarvoor zou beter verder in straatonderhoud gestopt worden. Ondertussen kan men de electrische fietsen niet snel genoeg aanslepen.De combinatie van compacte hulpmotor en regelaars en de afneembare accu's zijn een voltreffer.Laadtijd is daar niet zulk een probleem omdat je die kleine packs kunt opladen waar- en wanneer het U schikt.Men heeft gedacht aan-,en gewerkt voor-,de KLANT....En geef toe,een e-bike is nochtans NIET goedkoop!,het is ook een veelvoud van een gewone fiets. De e-auto-fabrikanten ondertussen denken echt nog steeds dat het autonomie-probleem beslissend is en zijn al het andere uit het oog verloren. Laatst gewijzigd door kelt : 4 januari 2014 om 16:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.103
|
![]() @Kelt,
Daarnaast zijn er (in Nederland) verschillende tarieven voor elektriciteit. Voor zakelijk gebruik (grootgebruikers) betaalt men een fractie van de belasting die de huishoudens moeten betalen. Tussen 10.000 kWh en 50.000 kWh betaalt men 1/3 van de belasting die de huishoudens betalen. Bij gebruik boven de 50.000 kWh is de belastingopslag 1/10 van wat de huishoudens betalen. De elektrische auto is dus feitelijk een speeltje voor de directeur die zijn auto bij zijn bedrijf kan opladen, of misschien voor de winkelier. Maar de arbeider heeft weer eens het nakijken. De sukkels van de samenleving zijn al gelukkig met een elektrische fiets. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een Renault Twizzy kost meer dan een Nissan Pixo, heeft maar een 6de van het bereik, de helft van de topsnelheid , kan maar 2 mensen in een zeer beperkt comfort vervoeren en heeft het laadvermogen van een rugzakje. En anders kom je bij de lagere klasse "echte auto" uit. De beperkte oplages voor staatstoepassing van de Franse wagens bijvoorbeeld, die 2 keer meer kosten dan hun brandstofbroertjes, en de "goedkopere" brandstofrekening word door de neus geboord door de leasing van de accu. Hoe is het trouwens aan't gaan met de E Smart? Nissan Leaf, nog zo'n ding. €30 000, als ge de juiste wegen bewandeld, voor een variante van de Note- die €15 000 in basisuitvoering kost. De Tesla. Een hebbeding van €100 000.... Een sportwagentje met evenveel nut als een 2takt aangedreven tandenborstel. Citaat:
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|||
![]() |
![]() |