Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2012, 21:53   #61
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Anders gezegd, fraudeurs die zich jarenlang zwaar verrijkt hebben komen er met een prikje vanaf en de kleine man die morgen voor een zeldzame keer €50 scheefslaat vliegt 5 jaar de bak in omdat zijn buur hem niet kan luchten.
Oude zaken kunnen nog steeds beboet worden. De overheid wil een mentaliteitswijziging induceren opdat ze zelf ook verder kunnen met een drastische vereenvoudiging, dit lukt nu niet omdat er steeds meer gefraudeerd wordt, dit omwille van de monetaire crisis die men blijft voeden.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 22:20   #62
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
... het gaat enkel om fraudebestrijding waarvoor de overheid rekent op haar burgers, dat is alles.
De overheid doet me wat denken aan een leraar-opvoeder, die met een plakkerige mond boordevol snoep, de hele klas verbied om een koekje te nuttigen en de klikspanen waarop die rekent met snoepjes beloont.

Geloofwaardigheid is een (wederzijdse) vereiste in de omgang met anderen, als men respect wil terugkrijgen.
Zolang de overheid mij beliegt en bedriegt waar ik bij sta, zolang zal ik in 't zwart blijven bijverdienen, anders werk ik mij arm.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 26 maart 2012 om 22:20.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 02:01   #63
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Zolang de overheid mij beliegt en bedriegt waar ik bij sta, zolang zal ik in 't zwart blijven bijverdienen, anders werk ik mij arm.
+1

Waar kan ik de vele politici aanklagen, met hun vele mandaten waarvoor ze niet moeten werken en vet worden betaald. Daarna veroorzaken ze de crisis omdat ze op hun werk waren, komen er met een "hartig woordje" vanaf, en de bevolking draait ervoor op.

BE moet in zeer zware geldnood zitten om dergelijke initiatieven op te zetten.

Men vit altijd op de rechtse partijen die niet aan de macht zijn, maar dit lijkt me op SS-toestanden.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 06:51   #64
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
De overheid doet me wat denken aan een leraar-opvoeder, die met een plakkerige mond boordevol snoep, de hele klas verbied om een koekje te nuttigen en de klikspanen waarop die rekent met snoepjes beloont. Geloofwaardigheid is een (wederzijdse) vereiste in de omgang met anderen, als men respect wil terugkrijgen. Zolang de overheid mij beliegt en bedriegt waar ik bij sta, zolang zal ik in 't zwart blijven bijverdienen, anders werk ik mij arm.
De overheid beseft inmiddels heel goed dat ze ook in eigen rangen de fraude dient aan te pakken. De overheid doet dan ook een beroep op haar bevolking om zichzelf te kunnen reinigen van dit kwaad. De overheid roept en smeekt vandaag om een mentaliteitswijziging, iets dat inderdaad een wederzijdse oefening is, mee eens.
Oud 27 maart 2012, 06:54   #65
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
+1

Waar kan ik de vele politici aanklagen, met hun vele mandaten waarvoor ze niet moeten werken en vet worden betaald. Daarna veroorzaken ze de crisis omdat ze op hun werk waren, komen er met een "hartig woordje" vanaf, en de bevolking draait ervoor op. BE moet in zeer zware geldnood zitten om dergelijke initiatieven op te zetten. Men vit altijd op de rechtse partijen die niet aan de macht zijn, maar dit lijkt me op SS-toestanden.
BE zit inderdaad in zware geldnood, de bevolking wordt nu naar strafkampen gestuurd om dit geld bij elkaar te produceren. Het lijkt inderdaad op SS-toestanden, mee eens.
Oud 27 maart 2012, 07:33   #66
andy.v
Burger

andy.v's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lokken van misbruikers om fraude te beteugelen, hoe zie je dat in de praktijk?
Ik bedoel maar: zal men geen vermoedens van fraude (bv. de man rijdt met een peperdure wagen, dus moet hij wel frauderen anders zou hij dit niet kunnen betalen) als waarheid bestempelen en als klacht doorgeven in de hoop er een centje aan te verdienen (al dan niet uit afgunst)?

Wordt het op deze manier geen heksenjacht waar iedereen uit winstbejag Jan en alleman kan beschuldigen op basis van vermoedens?
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 07:50   #67
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Ik bedoel maar: zal men geen vermoedens van fraude (bv. de man rijdt met een peperdure wagen, dus moet hij wel frauderen anders zou hij dit niet kunnen betalen) als waarheid bestempelen en als klacht doorgeven in de hoop er een centje aan te verdienen (al dan niet uit afgunst)? Wordt het op deze manier geen heksenjacht waar iedereen uit winstbejag Jan en alleman kan beschuldigen op basis van vermoedens?
Vermoedens zijn geen bewijzen. In deze context voorziet VDAB en RVA in een gedegen opleiding van hoe de procedure verloopt. Die 'heksenjacht' bestaat vandaag ook al, alleen leidt het niet tot extra inkomsten, er is enkel het gekanker hierover, geen daden.
Oud 27 maart 2012, 19:00   #68
Diego Raga

Standaard

Citaat:
De overheid beseft inmiddels heel goed dat ze ook in eigen rangen de fraude dient aan te pakken. De overheid doet dan ook een beroep op haar bevolking om zichzelf te kunnen reinigen van dit kwaad.
Ik vermoed dat de overheid zelf te diep in het corrupte moeras zit en derhalve niet de morele autoriteit bezit, om in de final nog een beroep te doen op de moraal van haar bedrogen burgers.

Citaat:
De overheid roept en smeekt vandaag om een mentaliteitswijziging, iets dat inderdaad een wederzijdse oefening is, mee eens.
Mentaliteitswijziging ? De mentaliteit van politici met een maandloon van pakweg 18.000 euro, die aan de bevolking even gaan uitleggen dat er langer gewerkt en meer bespaard moet worden ?
Zo'n onsmakelijke grap zou zelfs een derderangs standup-comedian niet over de lippen krijgen.
Mochten ze nu uit zichzelf eens 15.000 euro per maand inleveren, alléz, de helft zou ook al 'n mooie geste zijn, dan zou ik er mss een grein geloofwaardigheid voor over hebben, eerder niet.
Eerst zien en dan geloven, zei de blinde tegen de doven.

Neen MIS, men kan geen nieuwbouw zetten op een doorgerot fundament, daarvoor is de huidige politiek veel te ver heen.
Mss kandidaat-politici eerst eens een volledige cursus transpersoonlijke psychologie laten volgen, vooraleer ze een mandaat mogen opnemen ?
Het zou alvast hun geloofwaardigheid ten goede komen.
Oud 27 maart 2012, 19:23   #69
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BE zit inderdaad in zware geldnood, de bevolking wordt nu naar strafkampen gestuurd om dit geld bij elkaar te produceren. Het lijkt inderdaad op SS-toestanden, mee eens.
Ze zijn erger als de SS vroeger
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120327_099
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 07:39   #70
andy.v
Burger

andy.v's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen MIS, men kan geen nieuwbouw zetten op een doorgerot fundament, daarvoor is de huidige politiek veel te ver heen.
Afbreken dan maar en opnieuw beginnen?
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 08:28   #71
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Of gewoon verder bouwen maar eerst de kanker wegsnijden.
Oud 28 maart 2012, 08:39   #72
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dacht even dat het over Dexia ging, het gaat blijkbaar over andere banken.
Oud 28 maart 2012, 08:55   #73
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat de overheid zelf te diep in het corrupte moeras zit en derhalve niet de morele autoriteit bezit, om in de final nog een beroep te doen op de moraal van haar bedrogen burgers. Mentaliteitswijziging ? De mentaliteit van politici met een maandloon van pakweg 18.000 euro, die aan de bevolking even gaan uitleggen dat er langer gewerkt en meer bespaard moet worden ? Zo'n onsmakelijke grap zou zelfs een derderangs standup-comedian niet over de lippen krijgen.
Mochten ze nu uit zichzelf eens 15.000 euro per maand inleveren, alléz, de helft zou ook al 'n mooie geste zijn, dan zou ik er mss een grein geloofwaardigheid voor over hebben, eerder niet. Eerst zien en dan geloven, zei de blinde tegen de doven. Neen MIS, men kan geen nieuwbouw zetten op een doorgerot fundament, daarvoor is de huidige politiek veel te ver heen. Mss kandidaat-politici eerst eens een volledige cursus transpersoonlijke psychologie laten volgen, vooraleer ze een mandaat mogen opnemen ? Het zou alvast hun geloofwaardigheid ten goede komen.
Ik stel vast dat we vandaag met een grote uitdaging zitten, we hebben de laatste halve eeuw in Europa onze welvaart met succes kunnen (her)opbouwen. Na een oorlog is dat principieel een 'eenvoudig' verhaal, alles lag plat. Om dit alles te realiseren hebben we tegelijkertijd ook schulden opgebouwd, een 'schuld' is in principe 'geld van de toekomst' (ic het spaargeld dat we op dat moment nog niet hebben) vroeger aanwenden om vnl in materiële zin (ic dat wat we denken nodig te hebben) onze behoeften te bevredigen (wat zeer relatief is). Over wat wel of niet acceptabel is aan behoeftebevrediging zullen we beslist een heel lang discours kunnen starten maar dat zal ons eerder afleiden van het probleem dat werd opgebouwd, vandaag zijn dat die schulden die we op een of andere manier willen aflossen. Wellicht door de begrijpelijke 'euforie' van de opbouw van onze welvaart (natuurlijk niets mis mee op zich) dachten we misschien dat we deze schulden makkelijk konden aflossen met toekomstige productie/consumptie. In functie van een versnelde opbouw van 'welvaart', gecombineerd met een verdere mondialisering (waar men begrijpelijk hetzelfde tracht te doen) werpt dit systeem of 'denkmodel' (lenen/schuld) z'n vruchten af.

Maar dan komt het, 'vanzelfsprekend' zijn we hier mee bezig, de drijfveer 'winst' beoogt 'gezonde' concurrentie, en wat 'gezond' is kan ook 'ongezond' worden, ook eenvoudig te begrijpen. Anders gezegd, de 'vanzelfsprekendheid' kan leiden tot een 'ongezonde situatie' waardoor deze laatste als 'normaal' gezien wordt, dat wat men een 'auto immuun ziekte' noemt. Dit laatste is wat men het label 'verstarring' kan geven, een 'denkmodel' dat gunstig is tov de doelstelling die daarbij hoort maar andere zaken eerder naar de achtergrond drijft (ic het 'doodzwijgen' volgens het genenverhaal). Het nare gevolg hiervan is dat we blijven denken dat we de opgestapelde schulden dienen af te lossen door meer 'winst' (ic langer en harder werken). Deze gedachte is 'normaal' volgens het huidige 'denkmodel', het is letterlijk een 'plattitude' wanneer we hier dieper over nadenken. Dit zgn 'dieper' nadenken impliceert tegelijkertijd en inherent het 'overdenken' van de huidige culturele 'conditionering' die zowel het goede als het slechte in zich herbergt. Het 'goede' is hierbij de opbouw van welvaart, het 'slechte' is de verstarring hierin en de neveneffecten waartoe dit als 'automatisch' leidt. Het idee dat we allen aan het werk moeten (ic voltijds) ligt dan besloten binnen de eerder vermelde 'plattitude', voornamelijk gedreven door de schuld die we hebben opgebouwd volgens het huidige 'denkmodel'. Deze schuld zelf kan immers gewoon technisch opgelost worden, op zichzelf heel eenvoudig (cfr F1 = 1 + S/Q). De reacties hierop weerspiegelen dan doorgaans mooi de 'verstarring' waar het hier nu over gaat.

Nog eenvoudiger, we hebben versneld de toekomst naar ons toe gebracht middels leningen/schulden, vandaag staat die schuld onze toekomst in de weg. De uiterst tragische grap is dat die schuldenberg kortzichtigheid in de hand werkt. Zoals altijd is er is ook goed nieuws, we zeggen dat we iets van economie kennen, net hierdoor kunnen we onze eigen kortzichtgheid bewijzen.

Laatst gewijzigd door MIS : 28 maart 2012 om 09:05.
Oud 28 maart 2012, 18:53   #74
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht even dat het over Dexia ging, het gaat blijkbaar over andere banken.
Elke bank kost nu geld.
Het verbaast me dat er nog geen parkeermeter naast een zitbank staat.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 19:27   #75
Moor
Gouverneur

Standaard

Citaat:
In functie van de fraudebestrijding overweegt de overheid om een 'kliklijn' te openen, voor succesvolle dossiers ontvangt de aangever een commissie van 10 % op het gefraudeeerde bedrag, inclusief de toepasselijke boete. De overheid wil wel eerst de bevolking hierover raadplegen om te evalueren of het systeem slaagkans heeft. Ook werklozen kunnen instappen, inkomsten zijn vrij van belasting.
Bronnen????

Ik vind dit een zeer goed initiatief
Moor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 20:34   #76
Diego Raga

Standaard

Merci voor je omstandige antwoord, MIS.
Het omvat zowaar de probleemstelling waar we vandaag mee zitten, alsook de oplossing daarvoor.
Citaat:
Ik stel vast dat we vandaag met een grote uitdaging zitten, we hebben de laatste halve eeuw in Europa onze welvaart met succes kunnen (her)opbouwen. Na een oorlog is dat principieel een 'eenvoudig' verhaal, alles lag plat. Om dit alles te realiseren hebben we tegelijkertijd ook schulden opgebouwd, een 'schuld' is in principe 'geld van de toekomst' (ic het spaargeld dat we op dat moment nog niet hebben) vroeger aanwenden om vnl in materiële zin (ic dat wat we denken nodig te hebben) onze behoeften te bevredigen (wat zeer relatief is). Over wat wel of niet acceptabel is aan behoeftebevrediging zullen we beslist een heel lang discours kunnen starten maar dat zal ons eerder afleiden van het probleem dat werd opgebouwd, vandaag zijn dat die schulden die we op een of andere manier willen aflossen. Wellicht door de begrijpelijke 'euforie' van de opbouw van onze welvaart (natuurlijk niets mis mee op zich) dachten we misschien dat we deze schulden makkelijk konden aflossen met toekomstige productie/consumptie. In functie van een versnelde opbouw van 'welvaart', gecombineerd met een verdere mondialisering (waar men begrijpelijk hetzelfde tracht te doen) werpt dit systeem of 'denkmodel' (lenen/schuld) z'n vruchten af.
Op zich is er ntl niks mis met geld lenen, om een individuele of maatschappelijke structuur mee uit te bouwen.
De problemen ontstaan pas, als men opnieuw gaat lenen om aan de afbetalingen van de vorige lening(en) te kunnen blijven voldoen en enige manier om deze kunstmatige configuratie te blijven volhouden, is dan meer inkomsten/belastingen zien te genereren.

Nu, elke privépersoon of bedrijf die zijn schulden niet meer kan voldoen, gaat moeten inkrimpen of mag vroeg of laat een deurwaarder verwachten.
Een overheid verhoogt gewoon de belastingen, waardoor de privé-inkomsten worden afgeroomd en hoeft zich nooit te verantwoorden voor haar verhoogde schuldenlast.
Crimineel dus.

Citaat:
Maar dan komt het, 'vanzelfsprekend' zijn we hier mee bezig, de drijfveer 'winst' beoogt 'gezonde' concurrentie, en wat 'gezond' is kan ook 'ongezond' worden, ook eenvoudig te begrijpen. Anders gezegd, de 'vanzelfsprekendheid' kan leiden tot een 'ongezonde situatie' waardoor deze laatste als 'normaal' gezien wordt, dat wat men een 'auto immuun ziekte' noemt. Dit laatste is wat men het label 'verstarring' kan geven, een 'denkmodel' dat gunstig is tov de doelstelling die daarbij hoort maar andere zaken eerder naar de achtergrond drijft (ic het 'doodzwijgen' volgens het genenverhaal). Het nare gevolg hiervan is dat we blijven denken dat we de opgestapelde schulden dienen af te lossen door meer 'winst' (ic langer en harder werken). Deze gedachte is 'normaal' volgens het huidige 'denkmodel', het is letterlijk een 'plattitude' wanneer we hier dieper over nadenken. Dit zgn 'dieper' nadenken impliceert tegelijkertijd en inherent het 'overdenken' van de huidige culturele 'conditionering' die zowel het goede als het slechte in zich herbergt. Het 'goede' is hierbij de opbouw van welvaart, het 'slechte' is de verstarring hierin en de neveneffecten waartoe dit als 'automatisch' leidt. Het idee dat we allen aan het werk moeten (ic voltijds) ligt dan besloten binnen de eerder vermelde 'plattitude', voornamelijk gedreven door de schuld die we hebben opgebouwd volgens het huidige 'denkmodel'. Deze schuld zelf kan immers gewoon technisch opgelost worden, op zichzelf heel eenvoudig (cfr F1 = 1 + S/Q). De reacties hierop weerspiegelen dan doorgaans mooi de 'verstarring' waar het hier nu over gaat.

Nog eenvoudiger, we hebben versneld de toekomst naar ons toe gebracht middels leningen/schulden, vandaag staat die schuld onze toekomst in de weg. De uiterst tragische grap is dat die schuldenberg kortzichtigheid in de hand werkt. Zoals altijd is er is ook goed nieuws, we zeggen dat we iets van economie kennen, net hierdoor kunnen we onze eigen kortzichtgheid bewijzen.
Weinig tegen in te brengen.
De conditionering-verstarring die je ten berde brengt, is niet minder dan een pathologie van de eerste orde.
Ongebreidelde geldzucht of machtsdrang is er dan ook een tragisch gevolg van, met een maatschappelijk-ecologische ontwrichting als resultaat.
Maw, de (verdwaasde) massa wordt geregeerd door verknipte sujetten met een diepgewortelde geld/machtsverslaving, vormgegeven als 'n giftig aanhangsel van een schrijnend tekort aan mededogen.
Het gevolg daarvan: Miserie troef...
Oud 28 maart 2012, 20:37   #77
Diego Raga

Standaard

Citaat:
We kunnen dat ntl ook overlaten aan dezelfde politici, economen en geldexperts, die de shit van vandaag hebben veroorzaakt ...
Oud 28 maart 2012, 22:27   #78
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal fraude inderdaad, diegene die het niet doet mag hierdoor meer belastingen betalen. Heeft niets met de DDR te maken of zo, nog even en men haalt de Wet van Godwin boven, het gaat enkel om fraudebestrijding waarvoor de overheid rekent op haar burgers, dat is alles.
Ik geloof dus absoluut niet in de mythe dat men minder belastingen zou betalen indien er bvb geen zwart werk zou zijn. De realiteit lijkt mij eerder dat alle extra inkomsten onmiddelijk weer uitgegeven zouden worden aan dingen die in de eerste plaats de partijbelangen van whoever op dat moment aan de macht is gaan dienen.

Elke euro extra inkomsten voor de overheid leidt tot meer dan een euro extra uitgaven door de overheid. I.e. het enige effect zal zijn dat er nog wat extra geld wordt uitgedeeld aan de vriendjes terwijl de schuld absoluut nog wat sneller gaat oplopen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 07:46   #79
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Elke bank kost nu geld. Het verbaast me dat er nog geen parkeermeter naast een zitbank staat.
Geen slecht idee, hoe kunnen we dit praktisch regelen? Hoe zie je dat zelf? Met een ticketje of zo?
Oud 29 maart 2012, 08:04   #80
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik geloof dus absoluut niet in de mythe dat men minder belastingen zou betalen indien er bvb geen zwart werk zou zijn. De realiteit lijkt mij eerder dat alle extra inkomsten onmiddelijk weer uitgegeven zouden worden aan dingen die in de eerste plaats de partijbelangen van whoever op dat moment aan de macht is gaan dienen.

Elke euro extra inkomsten voor de overheid leidt tot meer dan een euro extra uitgaven door de overheid. I.e. het enige effect zal zijn dat er nog wat extra geld wordt uitgedeeld aan de vriendjes terwijl de schuld absoluut nog wat sneller gaat oplopen.
2
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be