![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen? | |||
JA, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
8 | 19,51% |
JA, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 12,20% |
JA, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 34,15% |
NEE, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
4 | 9,76% |
NEE, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
NEE, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,07% |
Andere of geen mening |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,32% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Nederland dichterbij is, dan is er nog het klooster van Asten in Noord-Brabant. Dat is een orthodox nonnenklooster waar, alhoewel de religieuzen uit allerlei horizonten komen, de liturgie ook in het Nederlands wordt gecelebreerd. Ook met de teksten van archimandriet Adriaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerlijk gezegd ga ik, wanneer ik kans en gelegenheid heb, duizendmaal liever in een orthodox Kerk de zondagdienst bijwonen dan in een doorsnee katholieke parochie waar je tegenwoordig nooit weet welke verrassing je nu weer eens voorgeschoteld zult krijgen. Komen ze weer af met ballonnen? Zal er gedanst worden? Hoeveel 'lekenvoorgangers' zullen er nu weer aan het altaar staan leuteren in plaats van de priester? Welke lezingen schudden ze nu weer uit hun hoed?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De term "Trinitas" in het Latijn stamt evenwel van de Noord-Afrikaan Tertullianus.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De laatste jaren komen er hoopgevende berichten, zoals de aanstelling van Léonard, maar uiteindelijk is er weinig op parochieniveau veranderd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U heeft het dan louter over het Latijnse woord als vertaling voor het Griekse woord. Niet over het christelijk geloof dat het woord voorafging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indertijd zie mgr. Lefebvre dat het soms beter was sommige parochiemissen links te laten liggen en er thuis het missaal bij te nemen en de gebeden mediterend door te nemen. Je mist dan natuurlijk de sacramentele meerwaarde (als die er al is bij sommige moderne missen), maar spiritueel kan het van groter tel zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 april 2012 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een Belgische vriend van me is overgestapt van het katholicisme naar de Ortodoxe kerk. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel iets 'hemels' zien in ballonnen of zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Europees Commissaris
|
![]() Zo ook Rod Dreher, die ene Amerikaan bekend van de "Crunchy Conservative"-beweging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe kun je jezelf nu katholiek noemen en tegelijkertijd een militant atheïstisch lied zonder kritiek opvoeren in een misviering: "Imagine there is no heaven... Imagine all the people living for today."???
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er heerst inderdaad haat tegen alles wat niet volgens de modernistische lijn is. De pluraliteit die ze toch ze graag verdedigen, geldt slechts voor dat ene niet, nl. het traditionele katholicisme. Desnoods nodigt men een boeddhist uit die in de parochiekerk rituelen mag uitvoeren, maar o wee, de gelovige die een mis volgens het boekje zou vragen. In dat verband een anekdote: toen een dicht familielid van me overleden was, vroeg de familie me de uitvaart met de pastoor te regelen. Ik belde de man op en vroeg een onderhoud bij hem, iets wat bij hem al enige aarzeling veroorzaakte. Toen ik in de loop van het gesprek op de pastorij hem duidelijk maakte dat de familie een mis volgens het officieel missaal wenste en met gregoriaanse gezangen, sloeg de sfeer om. Op een bepaald moment zei hij vrij bits: "Wij doen dat niet meer". En als klap op de vuurpijl: "Wij hebben trouwens die officiële missaals niet in de kerk". Stel je voor... Dus, laat staan dat ze open zouden staan voor een Tridentijnse mis. Waarschijnlijk kan het in hun ogen niet erger... Ik leef natuurlijk met je mee, want ik kan me wel voorstellen dat het niet altijd even gemakkelijk is het geloof alleen te moeten dragen. Samen is beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Joeg Jezus niet degenen uit de tempel die de uiterlijkheden verwarren met de boodschap? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 april 2012 om 23:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men geeft nog liever een kerkgebouw aan moslims, dan aan medechristenen... Zo ver gaat de modernistische verdwazing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Moderne kerkgebouwen die weinig architecturale waarde hebben (en vaak ongeschikt zijn voor de eredienst) worden echter niet herbestemd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Doet me ongewild denken aan - als ik me goed herinner - een spandoek die indertijd aan de kerk Saint-Nicolas-de-Chardonnet in Parijs hing: "Jullie hebben de gebouwen, wij echter het geloof".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan niet zeggen dat je in de Bijbel en in de Kerk gelooft, en tegelijkertijd dromen van een wereld waarin geen religie is en waarin mensen niet meer in de hemel geloven. Het kwam mij over als verhaaltjes over Sinterklaas en de Paashaas: op het moment dat je door hebt dat de mensen die je een bepaalde religie willen bijbrengen, er zelf niet in geloven, dan kun je moeilijk iets anders dan minachting voor hen voelen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik was te naïef als vormeling, en nam de belofte indertijd te serieus op. Wat een leugenachtige vertoning was het vormsel nu ik eraan terugdenk. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() God, Logos en Sofia, dat is toch niet hetzelfde als Vader, Zoon en Geest?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het over het geschrift van Athenagoras. Wat het bovenstaande betreft, moet men de context weten waarbinnen het staat. De eeuwige Wijsheid is in het christendom synoniem voor de Heilige Geest, net zoals het Woord voor Jezus staat.
|
![]() |
![]() |