Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen?
JA, en ik ben katholiek 8 19,51%
JA, en ik ben niet-katholiek christen 5 12,20%
JA, en ik ben niet-christen 14 34,15%
NEE, en ik ben katholiek 4 9,76%
NEE, en ik ben niet-katholiek christen 0 0%
NEE, en ik ben niet-christen 7 17,07%
Andere of geen mening 3 7,32%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2012, 22:16   #361
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Pervijze is niet echt dicht bij de deur, maar ooit zal er wel eens een gelegenheid zich voordoen.
Als Nederland dichterbij is, dan is er nog het klooster van Asten in Noord-Brabant. Dat is een orthodox nonnenklooster waar, alhoewel de religieuzen uit allerlei horizonten komen, de liturgie ook in het Nederlands wordt gecelebreerd. Ook met de teksten van archimandriet Adriaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 22:23   #362
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als Nederland dichterbij is, dan is er nog het klooster van Asten in Noord-Brabant. Dat is een orthodox nonnenklooster waar, alhoewel de religieuzen uit allerlei horizonten komen, de liturgie ook in het Nederlands wordt gecelebreerd. Ook met de teksten van archimandriet Adriaan.
Je preekt natuurlijk wel voor de verkeerde Kerk, hé.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 22:47   #363
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je preekt natuurlijk wel voor de verkeerde Kerk, hé.
Eerlijk gezegd ga ik, wanneer ik kans en gelegenheid heb, duizendmaal liever in een orthodox Kerk de zondagdienst bijwonen dan in een doorsnee katholieke parochie waar je tegenwoordig nooit weet welke verrassing je nu weer eens voorgeschoteld zult krijgen. Komen ze weer af met ballonnen? Zal er gedanst worden? Hoeveel 'lekenvoorgangers' zullen er nu weer aan het altaar staan leuteren in plaats van de priester? Welke lezingen schudden ze nu weer uit hun hoed?
Oud 14 april 2012, 22:50   #364
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten vinden de de benaming "Drie-eenheid" reeds in een van de geschriften van Athenagoras, een tijd voor Tertullianus.
Klopt, en ook Theophilus van Antioch had het over Drie-eenheid, evenwel niet over Vader, Zoon en Geest, maar wel over God, Logos en Sofia.

De term "Trinitas" in het Latijn stamt evenwel van de Noord-Afrikaan Tertullianus.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 22:50   #365
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd ga ik, wanneer ik kans en gelegenheid heb, duizendmaal liever in een orthodox Kerk de zondagdienst bijwonen dan in een doorsnee katholieke parochie waar je tegenwoordig nooit weet welke verrassing je nu weer eens voorgeschoteld zult krijgen. Komen ze weer af met ballonnen? Zal er gedanst worden? Hoeveel 'lekenvoorgangers' zullen er nu weer aan het altaar staan leuteren in plaats van de priester? Welke lezingen schudden ze nu weer uit hun hoed?
Ik ken je pijn. Ik was vroeger praktiserend, maar werd enorm tegengewerkt. Ik werd dat uiteindelijk moe, enorm moe, en dan begon het te verwateren.

De laatste jaren komen er hoopgevende berichten, zoals de aanstelling van Léonard, maar uiteindelijk is er weinig op parochieniveau veranderd.
Oud 14 april 2012, 23:04   #366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Klopt, en ook Theophilus van Antioch had het over Drie-eenheid, evenwel niet over Vader, Zoon en Geest, maar wel over God, Logos en Sofia.

De term "Trinitas" in het Latijn stamt evenwel van de Noord-Afrikaan Tertullianus.
U heeft het dan louter over het Latijnse woord als vertaling voor het Griekse woord. Niet over het christelijk geloof dat het woord voorafging.
Oud 14 april 2012, 23:09   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken je pijn. Ik was vroeger praktiserend, maar werd enorm tegengewerkt. Ik werd dat uiteindelijk moe, enorm moe, en dan begon het te verwateren.

De laatste jaren komen er hoopgevende berichten, zoals de aanstelling van Léonard, maar uiteindelijk is er weinig op parochieniveau veranderd.
Onlangs had ik het erover met de priester (en tevens goede vriend) die al onze kinderen heeft gedoopt. Ik vertelde hem dat we op zondag soms niet naar de kerk gaan, omdat de missen in de onmiddellijke nabijheid gewoon niet te pruimen zijn. Dat zijn naar mijn aanvoelen geen missen meer, maar gewoon slecht toneel dat daarenboven zinloos is. Vandaar schrikkelen we wel eens een zondag over, om op een andere met z'n allen de wagen in te stappen en te kerken bij de Sint-Piusbroederschap. Soms ook eens bij de oosterse christenen.

Indertijd zie mgr. Lefebvre dat het soms beter was sommige parochiemissen links te laten liggen en er thuis het missaal bij te nemen en de gebeden mediterend door te nemen. Je mist dan natuurlijk de sacramentele meerwaarde (als die er al is bij sommige moderne missen), maar spiritueel kan het van groter tel zijn.
Oud 14 april 2012, 23:15   #368
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Onlangs had ik het erover met de priester (en tevens goede vriend) die al onze kinderen heeft gedoopt. Ik vertelde hem dat we op zondag soms niet naar de kerk gaan, omdat de missen in de onmiddellijke nabijheid gewoon niet te pruimen zijn. Dat zijn naar mijn aanvoelen geen missen meer, maar gewoon slecht toneel dat daarenboven zinloos is. Vandaar schrikkelen we wel eens een zondag over, om op een andere met z'n allen de wagen in te stappen en te kerken bij de Sint-Piusbroederschap. Soms ook eens bij de oosterse christenen.

Indertijd zie mgr. Lefebvre dat het soms beter was sommige parochiemissen links te laten liggen en er thuis het missaal bij te nemen en de gebeden mediterend door te nemen. Je mist dan natuurlijk de sacramentele meerwaarde (als die er al is bij sommige moderne missen), maar spiritueel kan het van groter tel zijn.
Het totaal gebrek aan waarde bij de parochiemissen was één ding, maar de haat, Jan, de diepgewortelde haat tegen alles dat ietwat verheven was, alles dat mij ietwat Hemels leek, en bij extensie mijzelf. Ik heb me nooit ergens ongewenster gevoeld dan in onze parochiefederatie. Van de pastoor zelf geen kwaad, maar zijn parochieteam en vaste misdienaars...

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 april 2012 om 23:16.
Oud 14 april 2012, 23:19   #369
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Een Belgische vriend van me is overgestapt van het katholicisme naar de Ortodoxe kerk. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel iets 'hemels' zien in ballonnen of zo.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 23:20   #370
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een Belgische vriend van me is overgestapt van het katholicisme naar de Ortodoxe kerk. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel iets 'hemels' zien in ballonnen of zo.
Zo ook Rod Dreher, die ene Amerikaan bekend van de "Crunchy Conservative"-beweging.
Oud 14 april 2012, 23:27   #371
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier kan ik u volgen. In mijn katholieke middelbare school hadden ze het zelfs aangedurfd om een "viering" te houden met liederen van John Lennon waaronder "Imagine". Als toen nog vurig atheïst kon ik echt geen respect opbrengen voor dat soort hypocrisie.

Hoe kun je jezelf nu katholiek noemen en tegelijkertijd een militant atheïstisch lied zonder kritiek opvoeren in een misviering: "Imagine there is no heaven... Imagine all the people living for today."???
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 14 april 2012, 23:27   #372
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het totaal gebrek aan waarde bij de parochiemissen was één ding, maar de haat, Jan, de diepgewortelde haat tegen alles dat ietwat verheven was, alles dat mij ietwat Hemels leek, en bij extensie mijzelf. Ik heb me nooit ergens ongewenster gevoeld dan in onze parochiefederatie. Van de pastoor zelf geen kwaad, maar zijn parochieteam en vaste misdienaars...
Wees gerust, ik ken het gevoel, alhoewel ik het nooit tot mijn diepste ik heb laten doordringen. Eerlijk gezegd haal ik m'n schouders voor hun houding op, al stemt het verlies van de zielen door hun modernistische prediking me wel droef. Mij persoonlijk raakt het echter niet. Vandaar ook dat ik talrijke initiatieven heb genomen, wat me soms in regelrechte aanvaring met bepaalden uit de hiërarchie (dus ook heel die bende pastorale teams en zusters met-een-leuke-permanent-in-het-haar die nu meer priester willen zijn dan priesters ooit waren...) bracht. Er ligt een dik dossier van me in het bisdom Brugge, iets wat ik weet van een bevriend benedictijn (ondertussen zaliger).

Er heerst inderdaad haat tegen alles wat niet volgens de modernistische lijn is. De pluraliteit die ze toch ze graag verdedigen, geldt slechts voor dat ene niet, nl. het traditionele katholicisme. Desnoods nodigt men een boeddhist uit die in de parochiekerk rituelen mag uitvoeren, maar o wee, de gelovige die een mis volgens het boekje zou vragen. In dat verband een anekdote: toen een dicht familielid van me overleden was, vroeg de familie me de uitvaart met de pastoor te regelen. Ik belde de man op en vroeg een onderhoud bij hem, iets wat bij hem al enige aarzeling veroorzaakte. Toen ik in de loop van het gesprek op de pastorij hem duidelijk maakte dat de familie een mis volgens het officieel missaal wenste en met gregoriaanse gezangen, sloeg de sfeer om. Op een bepaald moment zei hij vrij bits: "Wij doen dat niet meer". En als klap op de vuurpijl: "Wij hebben trouwens die officiële missaals niet in de kerk". Stel je voor...

Dus, laat staan dat ze open zouden staan voor een Tridentijnse mis. Waarschijnlijk kan het in hun ogen niet erger...

Ik leef natuurlijk met je mee, want ik kan me wel voorstellen dat het niet altijd even gemakkelijk is het geloof alleen te moeten dragen. Samen is beter.
Oud 14 april 2012, 23:29   #373
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier kan ik u volgen. In mijn katholieke middelbare school hadden ze het zelfs aangedurfd om een "viering" te houden met liederen van John Lennon waaronder "Imagine". Als toen nog vurig atheïst kon ik echt geen respect opbrengen voor dat soort hypocrisie.

Hoe kun je jezelf nu katholiek noemen en tegelijkertijd een militant atheïstisch lied zonder kritiek opvoeren in een misviering: "Imagine there is no heaven... Imagine all the people living for today."???
Ach wat. Lennon lijkt me Christelijker ingesteld dan de meeste Christenen op papier.

Joeg Jezus niet degenen uit de tempel die de uiterlijkheden verwarren met de boodschap?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 april 2012 om 23:32.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 23:34   #374
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook nog dit: de vorige bisschop van Brugge wiens naam ik nog nauwelijks over de lippen kreeg, had een bijna ziekelijke haat tegen dergelijke personen die hij als "verraders" beschouwde. In dat verband eerste hand informatie: iemand van Brugge die als katholiek naar de orthodoxe Kerk was overgestapt, vroeg een onderhoud aan bij de bisschop om eens te spreken over de mogelijkheid dat er eventueel een kerk of kapel ter beschikking zou worden gesteld aan de orthodoxe Kerk. In een vrij agressieve toon liep de bisschop weten dat hij er niet aan dacht "aan jullie, overlopers, een kerk te geven".

Men geeft nog liever een kerkgebouw aan moslims, dan aan medechristenen... Zo ver gaat de modernistische verdwazing.
Oud 14 april 2012, 23:40   #375
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Men geeft nog liever een kerkgebouw aan moslims, dan aan medechristenen... Zo ver gaat de modernistische verdwazing.
Meeste herbestemmingen zijn dan nog eens volledig seculier, en totaal onterend.

Moderne kerkgebouwen die weinig architecturale waarde hebben (en vaak ongeschikt zijn voor de eredienst) worden echter niet herbestemd.
Oud 14 april 2012, 23:44   #376
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meeste herbestemmingen zijn dan nog eens volledig seculier, en totaal onterend.

Moderne kerkgebouwen die weinig architecturale waarde hebben (en vaak ongeschikt zijn voor de eredienst) worden echter niet herbestemd.
't Doet me ongewild denken aan - als ik me goed herinner - een spandoek die indertijd aan de kerk Saint-Nicolas-de-Chardonnet in Parijs hing: "Jullie hebben de gebouwen, wij echter het geloof".
Oud 14 april 2012, 23:45   #377
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach wat. Lennon lijkt me Christelijker ingesteld dan de meeste Christenen op papier.

Joeg Jezus niet degenen uit de tempel die de uiterlijkheden verwarren met de boodschap?
Kijk, als een katholiek naar een bijeenkomst van atheïsten gaat, en hij hoort ze ineens katholieke gezangen aanheffen, dan heeft hij toch ook iets van "dit is van ons, blijf daar af"? Wel, die reactie had ik ook met John Lennon.

Je kan niet zeggen dat je in de Bijbel en in de Kerk gelooft, en tegelijkertijd dromen van een wereld waarin geen religie is en waarin mensen niet meer in de hemel geloven. Het kwam mij over als verhaaltjes over Sinterklaas en de Paashaas: op het moment dat je door hebt dat de mensen die je een bepaalde religie willen bijbrengen, er zelf niet in geloven, dan kun je moeilijk iets anders dan minachting voor hen voelen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 14 april 2012, 23:50   #378
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wees gerust, ik ken het gevoel, alhoewel ik het nooit tot mijn diepste ik heb laten doordringen. Eerlijk gezegd haal ik m'n schouders voor hun houding op, al stemt het verlies van de zielen door hun modernistische prediking me wel droef. Mij persoonlijk raakt het echter niet. Vandaar ook dat ik talrijke initiatieven heb genomen, wat me soms in regelrechte aanvaring met bepaalden uit de hiërarchie (dus ook heel die bende pastorale teams en zusters met-een-leuke-permanent-in-het-haar die nu meer priester willen zijn dan priesters ooit waren...) bracht. Er ligt een dik dossier van me in het bisdom Brugge, iets wat ik weet van een bevriend benedictijn (ondertussen zaliger).
Ik ben geen ondernemend persoon, en miste ook vooral begeleiding en catechese. En als ik dan de bisschop hetzelfde zie doen...
Citaat:
Er heerst inderdaad haat tegen alles wat niet volgens de modernistische lijn is. De pluraliteit die ze toch ze graag verdedigen, geldt slechts voor dat ene niet, nl. het traditionele katholicisme. Desnoods nodigt men een boeddhist uit die in de parochiekerk rituelen mag uitvoeren, maar o wee, de gelovige die een mis volgens het boekje zou vragen.
Ik heb zo een beetje het gevoel dat de boekjes die ze parafraseerden zelf nog niet correct waren.
Citaat:
In dat verband een anekdote: toen een dicht familielid van me overleden was, vroeg de familie me de uitvaart met de pastoor te regelen. Ik belde de man op en vroeg een onderhoud bij hem, iets wat bij hem al enige aarzeling veroorzaakte. Toen ik in de loop van het gesprek op de pastorij hem duidelijk maakte dat de familie een mis volgens het officieel missaal wenste en met gregoriaanse gezangen, sloeg de sfeer om.
De begrafenis van een naast familielid was voor mij de spreekwoordelijke druppel, een voorloper van die woorddiensten zonder priester, de ergste 'viering' die ik in mijn leven meemaakte, in een andere parochie.
Citaat:
Op een bepaald moment zei hij vrij bits: "Wij doen dat niet meer". En als klap op de vuurpijl: "Wij hebben trouwens die officiële missaals niet in de kerk". Stel je voor...
Als je liturgie aanklikt op kerknet, dat is ook niet veel soeps.

Citaat:
Dus, laat staan dat ze open zouden staan voor een Tridentijnse mis. Waarschijnlijk kan het in hun ogen niet erger...
Ouderwets, mensonterend, onchristelijk, verboden, ...

Citaat:
Ik leef natuurlijk met je mee, want ik kan me wel voorstellen dat het niet altijd even gemakkelijk is het geloof alleen te moeten dragen. Samen is beter.
Ik was te naïef als vormeling, en nam de belofte indertijd te serieus op. Wat een leugenachtige vertoning was het vormsel nu ik eraan terugdenk.
Oud 14 april 2012, 23:58   #379
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft het dan louter over het Latijnse woord als vertaling voor het Griekse woord. Niet over het christelijk geloof dat het woord voorafging.
God, Logos en Sofia, dat is toch niet hetzelfde als Vader, Zoon en Geest?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 15 april 2012, 00:00   #380
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
God, Logos en Sofia, dat is toch niet hetzelfde als Vader, Zoon en Geest?
Ik heb het over het geschrift van Athenagoras. Wat het bovenstaande betreft, moet men de context weten waarbinnen het staat. De eeuwige Wijsheid is in het christendom synoniem voor de Heilige Geest, net zoals het Woord voor Jezus staat.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be