![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Met wie identificeer je je het meest? | |||
Keuze A |
![]() ![]() ![]() |
2 | 25,00% |
Keuze B |
![]() ![]() ![]() |
6 | 75,00% |
Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Europees Commissaris
|
![]() En wat is het belangrijkste? Het menselijke aspect of het culturele? Daar gaat deze draad over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 14 april 2012 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of de "culturele identiteit" nu een groot of klein deel van een "individuele identiteit" inhoudt, doet er eigenlijk weinig toe. Ze bestaat, iets wat tot voor kort door enkelen hier in deze draad pertinent werd ontkend. Niet belangrijk? Ga dat maar eens vertellen aan de Ieren, Hongaren, Noren, Duitsers, Grieken, Fransen... U zult onmiddellijk het deksel op de neus krijgen. Kortom, als u onbevangen de werkelijkheid wil zien zoals ze zich aandient, dient u even los te komen van uw vooringenomenheid. U kunt menen dat het allemaal onbelangrijk is, zelfs onbestaande, maar u zou er goed aan doen dat even te toetsen aan de werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al eerder heb ik aangegeven dat de vraagstelling foutief is. Het is een keuzemogelijkheid tussen zaken die niet in een dergelijke vergelijking kunnen worden gesteld. Net alsof we een moord niet zouden afkeuren omdat hij door een mede-Vlaming wordt gepleegd... Onzin natuurlijk. Een moord is en blijft een misdaad, ongeacht wat ook de identiteit of nationaliteit van de dader is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Identiteit, in het algemeen, bestaat, zoals ook religies bestaan. Niet iedereen hoeft religieus te zijn. Niet iedereen hoeft denkend in naties te zijn. Het zijn psychologische fenomenen, en daarom niet onbelangrijk, maar het zijn geen 'waarheden'. Citaat:
Maar houd culturele identiteit buiten de politiek. Daar heeft het, net als religies, niets te zoeken. Daar is, in hoofdzaak, economie belangrijk, en economische belangen worden door geen enkele identiteit of religie bepaald. Het zijn meestal slechts middelen om de steun van een grote groep mensen te zoeken voor een op zich moeilijk verdedigbaar beleid. Ik trap in die onderhandelingstechniek, die van het inspelen op samenhorigheidsgevoel, niet in. Jammer dat miljarden anderen dat (nog) wel doen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik geef enkel raad, in de hoop dat zo weinig mogelijk mensen de aandacht zullen weghouden van de echt belangrijke thema's (in mijn visie). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je identiteit kan religieus, cultureel, politiek, ethisch, enzovoort zijn. Ik identificeer mij met keuze B, daar mijn ethisch-spirituele identiteit beter overeenkomt met die persoon. Cultureel hebben we eigenlijk te weinig gegevens over de personen in kwestie om dit te bepalen. Houden ze van opera? Houden ze van Goethe? Wat weten ze van de geschiedenis van de Nederlanden? enz...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het enige dat specifiek en eigen aan het huidige Vlaanderen is, is de Vlaamse regering en alle daardoor gesubsidieerde media en structuren. Voor de rest is er werkelijk niets dat typisch Vlaams is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er is wel een klein punt dat nog in het voordeel van de Walen had kunnen spelen: het Waalse taalgebied ligt op een paar Franse gemeentes na volledig binnen het huidige Waalse gewest. Maar dat heeft vandaag sociologisch gezien ook geen betekenis meer. Nu zouden we wel kunnen stellen dat er in zekere zin een Vlaamse natie in de maak is, en de geboortedatum is niet 11 juli 1302 maar 1980, toen men de stommiteit beging om van de Nederlandse Cultuurgemeenschap de "Vlaamse" te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het wachten is nu nog op een eigen taal....het Vlaams (2013?) Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 15 april 2012 om 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zulke capriolen zie ik steeds vaker en vaker en ik ben geen fervente televisiekijker en nog minder een VTM-kijker. Ik zie 100% van onze bevolking nog niet confirmeren naar een zogenaamde Vlaamse standaardtaal, maar ik sluit de mogelijkheid niet uit dat binnenkort zal opduiken bij een deel van de bevolking. Volgens mij zullen vooral perifere bewoners daaraan vasthouden. In Zuid-Afrika begon het met een zekere agresssieve verdringing van het Nederlands onder impuls van het nationalisme, daar waar binnen dezelfde generatie een groot deel van de bevolking de gedachte absurd vond om te ontkennen dat men Nederlands praat. Bij ons zal het niet zo vlug gaan wegens groter informatieverkeer, het feit dat het gross de Nederlandstaligen in hetzelfde continent leeft en een relatief hoger opleidingsniveau van de gewone burger. Er zijn veel mensen hier die walgen van de gedachte en zolang wij bestaan verandert dat niet. Laatst gewijzigd door Weyland : 15 april 2012 om 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In A heeft 1/3 profiel x en 2/3 profiel y. Het gemiddelde, typische lid zit ergens tussen x en y, en komt met niemand overeen. In B heeft 2/3 profiel y en 1/3 profiel z, het andere extreem dan x. Het gemiddelde, typische lid zit ergens tussen y en z, en komt met niemand overeen. In A+B heeft 1/6 profiel x, 2/3 profiel y en 1/6 profiel z. Doordat de extremen elkaar in evenwicht brengen, is er een typisch profiel y dat met 2/3 overeenkomt. Niet dat ernaar gestreefd moet worden typische profielen te laten bestaan, maar een typische Belg lijkt me meer waarschijnlijk dan een typische Waal of Vlaming. Een typische Europeaan is nog meer waarschijnlijk. Als je zelf een extreem bent, moet je dat niet projecteren op de hele gemeenschap waarin je leeft. De gelijkenissen tussen mensen in het algemeen zijn nog altijd groter dan de (gemiddelde) verschillen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het ontstaan van het Vlaams valt samen met het ontstaan van VTM. Sinds die tijd kijken mensen immers niet meer naar de Nederlandse TV. Ondertussen bestaat de groot-Brabantse mengtaal (die sommigen wel eens met Aantwaarps durven verwarren), en verspreidt zich vanuit de centrale as steeds verder richting west en oost. Terwijl de Ollanders steeds vaker Ollands praten. Zelfs in een boerendorp, zoals Kieldrecht/Nieuw-Namen, hoor je het onmiddellijk als je de grens oversteekt!
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) Laatst gewijzigd door fonne : 15 april 2012 om 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |