![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het probleem met halal is dat niet-moslims geen halal eten willen eten, net zoals niet-vegetariërs hun vlees niet geweigerd willen zien. Met vegetariërs is dat haalbaar, met halalvlees niet. De oplossing is simpel: alle moslims vegetarisch eten serveren daar voor groenten geen halalregels gelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() voor iemand die ad hoc wel eens gemakkelijk in de koffer duikt met lekkers ter wereld heb je nog weinig vegetariërs tegengekomen me dunkt Bewijs mij eens dat je niet verkeerdelijk ervan uitgaat dat vegetariërs gemakkelijk zijn of eerder eerbaar omdat er geen Moslimetiket aanplakt in je hoofd.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 10 mei 2012 om 09:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik mijn kinderen naar de joodse school in Antwerpen zou willen sturen, moet ik waarschijnlijk Jood worden en in ieder geval zaken aanvaarden waar ik het niet mee eens. Antwoord heel simpel : die zaken aanvaarden of een andere school zoeken. Als er ooit moslimscholen zijn in België, zal ik ook niet eisen dat een nonneke of pater daar het Nieuwe Testament gaat onderwijzen. Als de kinderen daar verschillende keren op een dag moeten bidden, ja dan heb ik de keuze : mijn kinderen laten meebidden of een andere school zoeken. Dus als kinderen naar een katholieke school gaan of als leerkrachten in een katholieke school willen onderwijzen dan moeten zij bepaalde aspecten van de katholieke leer aanvaarden. Katholieke scholen stellen zich sowieso al heel soepel op, vind ik, laat dan degenen die er onderwijs volgen of er werken zich ook maar aanpassen.
![]() |
![]() |
#465 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar verder vraag ik me af of u er eigenlijk voorstander van bent dat de hele groep zich aanpast aan de enkele moslim-leerlingen? Niet democratisch!
Zo is 't. Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 10 mei 2012 om 09:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
|
![]() Citaat:
Ik vind het niet kunnen dat een moslimkind gestraft wordt via een ter plaatste uitgevonden regel dat niet kadert in het leerplan. Er is weldegelijk sprake van discriminatie als dat zo zou zijn. Ik spreek eigenlijk liever niet over racisme (alhoewel het in dit geval wel zo is) omdat het de deur openzet naar alle soorten discriminatie, dat is mijn punt. Steun voor dit beleid komt hier van hen die al jaren dagelijks kritiek geven op Islam en moslimaanwezigheid. Uiteraard moet die kritiek kunnen, maar ik heb enorm schrik van mening en appreciatie om de verkeerde redenen in deze draad. En dit is een precedent voor arbitrair beleid. Als de vader zijn bek moet houden, moet iedereen zijn bek maar houden. Waarom zou je als ouder wel mogen gaan klagen op school, als die man het niet mag? Ad hoc regels zijn echt niet moeilijk uit te vinden. Als er een regel is dat niet-halalvlees gegeten moet worden heeft de man uiteraard geen punt, want die schreef zich in in de school. Maar bewijs mij dat die regel afgesproken is. Met betrekking tot vegetarisme: u vraagt zich te veel af ipv te zoeken naar de feiten. Vegetarisme is ook geen veganisme. Als je gewoon geen vlees eet (maar wel vis bv) is er geen probleem. Als je geen vis noch vlees eet, maar wel zuivel, zijn er ook weinig problemen. De problemen starten als je alle dierlijke producten bant.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 10 mei 2012 om 10:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
halal vlees is hier een AFWIJKING van de NORM, omdat zowel de slachtwetten als de anti-discriminatie wetten daarvoor moeten worden overtreden. Hoeveel afspraken moet jij hebben om te weten dat in katholieke scholen de NORM, de NORM is? Voor vegetarisme hoeft geen enkele NORM, noch slachtwet worden overtreden. Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 10 mei 2012 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
|
![]() Citaat:
niet-vegetarisch eten is WEL de norm! Vandaar al die schrik. Ik wil gerust komen wonen waar jij woont, want dat moet een normatef paradijs zijn voor vegetariërs. Of is kippenbouillon in groentensoep vegetarisch denk je? Eigenlijk is het simpel: die vader moet gewoon zeggen dat het kind vegetarisch is die dag, want er is helemaal geen vraag naar ander vlees, en dan is het normatief katholiek volgens jou. Weer opgelost. Alhoewel, dat zou dan een moslim gelijk geven, dus ik verwacht gegarandeerd iets nieuws van jou.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 10 mei 2012 om 10:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder is de stelling: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De BELGISCHE slachtwetten voorzien in het verdoven van de dieren, en verbieden discriminatie op basis van religie bij aanwerving van personeel. DIT IS DE NORM Indien men halal-vlees wil bekomen moet men de NORM overschrijden en een uitzondering op die norm voorzien: nl. het niet verdoven op basis van religieuze voorschriften, en het discrimineren op basis van religieuze overtuiging bij aanwerving van personeel. Of denk je dat dit de NORM is? En hou je vegetarisme erbuiten aub. Mijn dochter is al twintig jaar vegetarier en daarbij zijn er nooit problemen ontstaan. So cut the bullshit. Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 10 mei 2012 om 11:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | ||
Minister-President
|
![]() Dat maakt u ervan. Ik stel voor om goede vegetarische maaltijden te maken en er dan vlees bij te serveren. Dat is makkelijk en niet ideologisch. Want vegetarisch met vlees is niet langer vegetarisch. Bij halal gaat die vergelijking niet op omdat bvb in dezelfde keuken geen varken klaargemaakt mag worden.
Citaat:
Citaat:
Als ik naar een kebapzaak ga, klaag ik niet dat het halal is. Dat weet ge gewoon. Maar een moslim dient niet over de maaltijden in een katholieke school te klagen, dat is even vanzelfsprekend. En hetzelfde geldt vanzelfsprekend voor vegetariërs die hun ideeën thuis zullen moeten laten als ze op restaurant gaan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wij eten thuis automatisch van kindsaf aan al hoofdzakelijk groenten. Mijn dochter kan gewoon mee van tafel eten en indien nodig voorzie ik vis of alternatieven bij feestjes. Dat de soep met vleesbouillon gemaakt is is haar probleem: ik maak vetarme groentensoepen met vetarme kip of rundsbouillon. Wil ze die niet eten, dan eet ze dat niet. Ondertussen maakt ze daar al lang geen probleem meer van en haalt ze hier wekelijks haar portie versgemaakt soep-van-mama. Ik ga regelmatig met haar op restaurant, gelijkwelk restaurant (behalve uiteraard de halal Quick e.d.) en zij eet slaatjes of visgerechten. Niemand van haar kennissenkring is vegetarier, niemand hoeft zich in bochten te wringen als ze komt eten, bij haar weten ze dat er geen vlees te verkrijgen is. Liefst er wel rekening mee houden om geen spaghetti bolognaise te voorzien, dat is zowat het enige lastige. Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 10 mei 2012 om 11:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |||
|
![]() Citaat:
Dat heeft niets meer te maken met de probleemstelling hier. Het gaat niet over wat die onnozele moslims nu weer opeisen in onze wereld van arme Westerlingetjes. Dat is de toon die hier graag gezet wordt. Het gaat over punten- en educatiesysteem afstemmen op het weigeren van onvoorziene verplichte proefsessies. En dat is een situatie die niet anders is voor vegetariërs. Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 10 mei 2012 om 13:36. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | ||
|
![]() Citaat:
De reden voor de weigering hoeft niet eens normatief aangetoond te worden. Halal is even belangrijk of lachwekkend als religie in het algemeen. Maar communicatie is doorslaggevend. Retroactief regels uitvinden is middeleeuws. Citaat:
Uiteraard snap je dan niet waarom een vegetariër zou weigeren én geen punten zou willen verliezen. Je ziet niet in dat dat toevallig overenkomt met jouw opvoeding die je wil doorgeven. Het is jouw norm, niet de norm en zeker niet de wet. Je vraagt niet persoonlijk te worden, maar geeft privévoorbeelden. En het begrip vegetarisme is niet "van mij". Ik ben zelf geen vegetariër overigens. Ik eet vlees en vis maar minder dan gemiddeld.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 10 mei 2012 om 13:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Europees Commissaris
|
![]() In de Leuvense Subway hangt blijkbaar een plakkaatje waar staat dat vegetariërs kunnen vragen om de plastieken handschoenen te vervangen indien er vlees bij de vorige werd gebruikt.
Als er echt vegetariërs zijn die zo te werk gaan, dan lijkt me dat toch écht vervelend. Tenzij ze echte allergieën hebben, natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#478 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zo is er in mijn vriendenkring een flexitariër. Hij noemde zich eerst vegetariër, maar werd al snel uitgescholden door andere vegetariërs. De reden was dat hij het zonde vond om geen vlees te eten dat hem voorgeschoteld werd indien het anders toch zou worden weggesmeten; |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#480 |