![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#781 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#782 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() En dat uit jouw mond!.. Al goed, ik zie het dan ook maar als een zéér groot compliment. ![]() Merci bien.. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#783 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De grenzen van Gallia Belgica veranderden dus in de loop van de Romeinse tijd. Merk ook op dat Gallia Belgica allesbehalve samenviel met het huidige België, maar eerder een groot deel van de latere Lage Landen omvatte. Toen in 90 Germania Inferior en Germania Superior van Gallia Belgica werden afgescheiden maakte slechts het oostelijk gedeelte van huidige België nog slechts deel uit van Gallia Belgica. Konklusie: België heeft zijn naam gestolen! Het lijkt me een uitvinding van de Franstalige Belgen te zijn. Merk ten andere op dat de de konfederatie van de Zuidelijke Nederlanden die bestond van januari tot december 1790, tijdens een kortstondige opstand tegen de Habsburgse keizer Jozef II, zich in het Nederlands VEREENIGDE NEDERLANDSCHE STAETEN noemde. http://www.storme.be/vereenigdeneder...hestaeten.html Als Leo Belgicus bij de Vlaamse Regering lobbyt om als vertaling van 'Belgique' , 'de Zuidelijke Nederlanden' ingang te doen vinden word ik ook lid! En tja, Leo Belgicus... ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 juni 2012 om 22:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#784 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#785 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het grootste gedeelte dus echter wel. Vooral als men nagaat dat de Franse Nederlanden en Luxemburg toen nog bij de Nederlanden hoorden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Leo_Belgicus waaruit ik citeer: Leo Belgicus is Latijn voor: de Nederlandse Leeuw.(Er staat dus niet ' de Belgische Leeuw' !) De benaming 'Leo Belgicus' is dus (enigszins) onterecht maar 'België' en 'Belgique' is dat tenminste evenzeer. Het is immers al te belachelijk van te verwijzen naaar een landsstreek die vroeger X maal groter was. Temeer daar na 90 slechts enkel het oosten van het huidige België nog tot 'Belgica' behoorde. Hoe kwamen de Franstaligen er toch toe van in 1790 en 1830 die Latijnse benaming uit de mottenbollen te halen? En waarom moesten de Nederlandstaligen hen daarin naapen? Korrekter zijn dus de benamingen 'de Nederlandse Leeuw' ipv Leo Belgicus en 'de Zuidelijke Nederlanden' ipv 'België'. (Ik verkoop trouwens een 'Leo Belgicus'; een recente kopie.) Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 juni 2012 om 23:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#786 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#787 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2012 om 09:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#788 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
wij zijn germanen/franken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#789 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#790 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#791 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet wel zeker dat ik in mannelijke lijn afstam van wat men algemeen aanduidt als 'Friezen' maar waarvan men aanneemt dat ze oorspronkelijk uit Zuid-Scandinavië kwamen. Maar gij hebt mogelijk een totaal andere afkomst. Ik zou daar als ik u was niet te veel veralgemenende uitspraken over doen wat betreft het verleden. stamboomonderzoek heeft mij geleerd dat je afstamming dikwijls heel anders is dan je zou verwachten. Ik vind het dan ook riskant uitspraken te doen over 'onze voorouders' als je totaal geen weet hebt van je eigen voorouders. En als je dat baseert op je huidige woonplaats. Laatst gewijzigd door pajoske : 2 juni 2012 om 10:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#792 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#793 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dus, het gemakkelijke gezegde: "wij stammen af van de Franken", is op zijn minst voor een groot gedeelte, gewoonweg historisch onjuist. Men zou moeten stellen voor onze streken: "wij stammen af voor een klein stuk af van de Franken en voor de rest van de autochtone bevolking, die ook voor een stuk Keltisch was, zoals in West-Vlaanderen bijvoorbeeld. En dan laat ik de genetische 'souvenirs' van opeenvolgende bezettingen in onze streken voorlopig buiten beschouwing. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2012 om 11:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#794 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ook zoals in Limburg. ° Op basis van muntvondsten en muntconcentraties is b.v. vast te stellen dat er Eburonen in het oostelijk deel van het Nederlandse rivierengebied en in Belgisch Limburg woonden[7]. De namen van hun koningen zijn zuiver Keltisch. Dat lijkt er op te wijzen dat bij de Eburonen tenminste de hogere klasse Keltisch was of althans "gekeltificeerd" (dat wil zeggen de taal en de gebruiken van de Kelten had overgenomen). I °° In de buurt van Maastricht, is een Keltische schat ontdekt. In totaal zijn er 109 munten uit de 1ste eeuw v.Chr. gevonden waaronder 39 goudstukken van de Gallische Eburonen en 70 zilveren regenboogschoteltjes geslagen door de Germaanse stammen uit het Rijngebied. De vondst is de eerste Keltische goudschat in Nederlandse bodem en heeft grote cultuurhistorische en wetenschappelijke betekenis. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2012 om 12:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#795 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#796 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is zeer moeilijk zo niet onmogelijk om vast te stellen dat stammen zoals de b.v. de Bataven Keltisch dan wel Germaans zijn. Veeleer is er sprake van vermenging in ieder opzicht.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juni 2012 om 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#797 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien wel , maar de Bataven in ieder geval zijn geen Belgen. Tenminste volgens Julius Caesar.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2012 om 16:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#798 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kunt ge immers aantonen dat die Latijnse bevolking groter in aantal was? Wat noemt ge trouwens Latijnen? Zijn geromaniseerde Germanen Latijnen? De Romeinen - de échte Latijnen - waren daar zeker in de minderheid. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#799 |
|
![]() alles wat in jouw plaatje past, nietwaar?
![]() |
#800 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=783 en http://forum.politics.be/showthread....09#post6150809 nu net uit dat dit historisch en geografisch nonsens is. Ik blijf erbij dat België zijn naam gestolen heeft: 1.- de naam is vér gezocht; men moet inderdaad zomaar eventjes 2 millenia terugspoelen !! 2. - het gebied dat Caesar 'Belgica' noemde was X maal groter dan het huidige België. Geografisch zeer belachelijk dus van daarnaar terug te grijpen. 3. - Belgica had betrekking op Kelten en we zijn meer Frankisch dan Keltisch. Punt 3° zal U ontkennen maar ge kunt niet omheen 1° en 2°. En bovenal: als ge A zegt - De Leo Belgicus is een foute benaming - moet ge ook B zeggen nml. België is een foute benaming voor de Zuidelijke Nederlanden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juni 2012 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |