![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#821 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#822 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#823 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is toch van een helderheid: God schiep alle dingen, ook het eerste mensenpaar. Die laatste zondigen tegen Gods gebod en de heerlijkheid waartoe ze geschapen werden, maakt dat die familie je ontvlucht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#824 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja maar Van den Berghe, dat weet ge toch allemaal niet. Dat zijn allemaal veronderstellingen, vertelsels, mythes, kortom fabels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#825 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#826 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#827 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, dan moeten we terug in de geschiedenis. De godsdienst bij de joden was zeer belangrijk. Net zoals bij alle volkeren uit die tijd. De godsdienst was ook een bindmiddel tussen de inwoners van een land. En zeker de Joodse godsdienst die een etnische (stam) godsdienst was. Het feit dat men de mensen met een schuldgevoelen kon opzadelen (erfzonde) was een middel om mensen in toom te houden of in de pas te doen lopen. Alle godsdiensten van het Boek passen deze techniek toe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de christelijke godsdienst nog altijd in de mis de slagzin hanteert: 'mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa'. Hoe meer schuld een mens te vereffenen heeft bij God, hoe onderdaniger hij wordt. En daarom zijn gelovigen mensen vaak zeer onderdanig en maatschappelijk 'salonfähig'. En dat is wat de machthebbers altijd hebben gewild.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#828 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anderzijds, kan ik niet anders dan concluderen uit uw geschrijf, dat u hoegenaamd niks van het christendom snapt. Binnen het christendom wordt de schuld van de mens door Christus ingelost, die plaatsvervangend stierf voor iedereen die dat wil geloven. Dat volmaakte offer in liefde gebracht, verlost de mens van zijn schuld tegenover God. Naar onze leefwereld vertaalt zou je kunnen zeggen dat een rechter (lees: God) verplicht is om je een boete op te leggen als je te snel reed omwille van Zijn rechtvaardigheid. Maar, Hij zegt er onmiddellijk bij dat Hij die boete zelf wil betalen als een vader voor zijn zoon, omdat hij van je houdt. Je mag dat natuurlijk weigeren (...te geloven...) en het toch zelf betalen. Dat kun je maar bezwaarlijk een "middel om mensen in toom te houden" noemen, vind ik. Of een opzettelijk beladen met schuldgevoel....? Integendeel, raak je juist van je schuldgevoel verlost, door dat die schuld door Christus met liefde voor je werd betaald. Tenminste, voor wie dit wil geloven. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 2 juni 2012 om 00:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#829 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#830 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ofwel hebben de katholieken 't niet echt goed begrepen, dat 'offer' van de kristusfiguur, kan ook.
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#831 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#832 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het komt er op neer dat je veroordeeld wordt met je eigen oordeel, omdat je dat onmogelijk onrechtvaardig kan vinden. Stel dat je iemand een 'smeerlap' vindt, omdat hij een cruciale post van je doodleuk negeert, dan zal je zelf als smeerlap bevonden worden als je dat zelf zou doen met iemand anders. Christus formuleert het zo: Oordeel niet, want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. (Matteüs 7 vers 20) Concreet komt dat er op neer, dat als jij zelf vindt, dat onrechtvaardigheid niet zou mogen bestaan, noch moet verdragen, dat jij zelf niet zal bestaan, na je dood. Want geen enkele mens is 100% rechtvaardig. En uiteraard is gescheiden worden van God, van al het goede, het volkomene, het eeuwige enz.... de hel. Citaat:
Zij menen ook dat zij hun zonden in de mate van het mogelijke met spijt moeten belijden en telkens weer opnieuw vergeving moeten vragen, al bewijs van hun gelof in de kracht van Christus' offer. En nog een heleboel andere zaken, die steunen op kerkelijke traditie, maar waarvan we inderdaad weinig tot niks terug vinden, in de geschriften die tot de Bijbel behoren. De Bijbel waarvan de eerste christenen het eens waren, dat deze het fundament van de christelijke leer omvat. De kinderdoop is daar een typisch voorbeeld van. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 2 juni 2012 om 00:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#833 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Psalm 51. 7Ik was al schuldig toen ik werd geboren, al zondig toen mijn moeder mij ontving, 8maar u wilt dat waarheid mij vervult, u leert mij wijsheid, diep in mijn hart |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#834 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat heeft niks met schuldgevoel te maken. Leer uw nederlandse nuances.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#835 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens in de brontekst staat er niet "ik was al schuldig", maar wel "ik ben in ongerechtigheid geboren". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#836 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is toch duidelijk dat men de mens hier een schuldgevoelen aanpraat. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2012 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#837 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogmaals: er staat in de grondtekst helemaal niet "ik ben schuldig".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#838 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ken je de nuance tussen "onveiligheid" en "onveiligheidsgevoel" ook niet?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#839 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eerst praat men de mensen een probleem aan waar ze zich voordien niet eens bewust van waren, en vervolgens komt men dan met AHA! De Oplossing! Koop ons product (en de problemen - waarvan je ervoor niet eens wist dat ze bestonden - worden opgelost)... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#840 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"7Ik was al schuldig toen ik werd geboren, al zondig toen mijn moeder mij ontving" En in vers 3 en 4 van dezelfde psalm komt dit schuldgevoelen ook om de hoek kijken: "Wees mij genadig, God, in uw trouw, u bent vol erbarmen, doe mijn daden teniet, 4was mij schoon van alle schuld, reinig mij van mijn zonden." Ook Paulus wijst op de schuld van de mens, zo leert ons de commentator van de Jongerenbijbel: "In zijn brief aan de gemeente in Rome geeft Paulus een mooi overzicht van een belangrijke kern van het evangelie (letterlijk vertaald 'het goede nieuws'). Hij begint te vertellen dat ieder mens schuldig is tegenover God, omdat niemand zich voor honderd procent aan de wet kan houden. De wet wordt gevormd door de leefregels die God via Mozes aan het volk van Israël heeft gegeven. Een overtreding daarvan heet 'zonde' en zonde, klein of groot, heeft tot gevolg dat er sprake is van verwijdering tussen God en mensen. De relatie van de mens met zijn Schepper wordt verbroken. Als mens kun je die relatie niet zomaar herstellen." Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2012 om 11:08. |
|
![]() |
![]() |