![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Maar soms verkeer ik onder de verkeerdelijke indruk dat dit een forum voor filosoof-koningen is en de nobele leugen ge-openbaard mag worden voor wat ze is.
Laatst gewijzigd door netslet : 26 juni 2012 om 18:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister-President
|
![]() Vooral om wat te jennen natuurlijk.
![]() En de echt sterke nobele leugen werkt natuurlijk steeds voor wie ze bedoeld is, zelfs (of misschien zelfs des te meer) wanneer men uitlegt waarom het een leugen is.
Laatst gewijzigd door netslet : 26 juni 2012 om 19:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Bon netslet, leuk dat ge mensen van leugens beschuldigt, maar ik zou daarmee best stoppen.
Ik heb jarenlang in de ruimtevaart gewerkt. Een van de dingen die ik daar heb geleerd is dat het een van de laatste echte vakgebieden is waar ingenieurs en wetenschappers nog echt hun fantasie kunnen botvieren. Je bent daar veel minder gelimiteerd tot kosteneffectief werken, want heel vaak, wil je net het beste van het beste omdat dat net kostenefficient is. Lanceren is zondanig duur dat wat je in de ruimte stuurt, gewoon het beste van het beste moet zijn. En daarvoor wordt massas nieuwe technologie ontwikkeld. Jij kent die technologie niet. Als ik zeg: picometer nauwkeurige optische instrumenten, denk jij : wtf ga ik daarmee doen ? Dan zeg ik: maar om zo een systeem te hebben, heb je magnetische lageringen nodig, superstabiele materialen, enorm precieze bewerkingsmethoden, etc...allemaal dingen die later, ja later, nuttig zijn voor de aardse consument. Er waren maar weinig projecten in mijn portfolio waar geen nieuwe technologie moest ontwikkeld worden. Enkel misschien voor communicatiesattelieten, en dan nog...... Nu werk ik in een sector waar jij, jef met de klak, meer in de pap te brokken hebt. Nieuwe technologie ? Ja, the cheaper the better....dat is ook een uitdaging, maar de impact op de toekomst is veel kleiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Partijlid
Locatie: Verliet Politics.be wegens de abominabele kwaliteit van dit forum.
|
![]() Waarom van industrie veranderd, Tavek?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Ik wou wetenschap beoefenen, en daarvoor had je een PhD nodig. Met geluk, want net nadat ik vertrokken was, konden de meeste jonge (-30 jaar) collegas vertrekken: het was afdankingstijd door grote besparingen van de overheid op het budget ruimtevaart.
Ik heb mijn PhD gedaan op een onderwerp gerelateerd aan de ruimtevaart. Dus ik zat nog steeds in de branche. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Partijlid
Locatie: Verliet Politics.be wegens de abominabele kwaliteit van dit forum.
|
![]() Mis je de ruimtevaart?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vandaag (enfin, de komende dagen en weken) studeren naar schatting 6.1 miljoen Chinese universiteitsstudenten af. Daaronder ongeveer 1 miljoen ingenieurs.
Beeld u dat in: elk jaar produceert China 1 miljoen verse ingenieurs! Verbijsterend! Dit is een tikkende tijdbom. (Het gaat zeker niet om kwantiteit alleen, maar als er al een paar innovatieve genieën tussen dat miljoen ingenieurs rondloopt, dan zijn ze tenminste hooggeschoold. Wat goed meegenomen is.)
Laatst gewijzigd door C2C : 26 juni 2012 om 22:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een van de redenen waarom ik trouwens denk dat publiek onderzoek in grote "wetenschapskazernes" gedoemd is om te mislukken, het toonvoorbeeld zijn die Europese onderzoeksprojecten waar je een plan moet maken met wat de resultaten gaan zijn om de 6 maanden, en daar dan met veel managerkes rapportjes over schrijven, naar leuke restaurants gaan en half Europa afreizen om de papierwinkel in orde te krijgen, en uiteindelijk moeten "aantonen" dat je alle voorziene vakjes kan afkruisen. Het wetenschapsideaal voor mij waren dingen zoals Bell Labs, waar je tracht brilliante mensen aan te werven, en die in relatief kleine groepjes aan hun dada's laat werken. 9/10 is nutteloos, maar dat weet je niet op voorhand. 1/10 is brilliant, en maakte de rest van de investering de moeite waard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want als die nieuwe technologie uiteindelijk, LATER, nuttig blijkt voor aardse toepassingen, waarom zou een prive firma LATER dan niet investeren in het ontwikkelen van die specifieke technologie met het oog op die aardse toepassingen ? Uiteindelijk is de investering van de maatschappij dan veel kleiner voor hetzelfde resultaat. Het is zelfs mogelijk dat als dat bedrijf die investering LATER doet, ze minder zal moeten investeren dan je moest investeren NU. Maw, stel dat je een 1 GB geheugen nodig had in de jaren 90 voor een ruimtevaart toepassing. Dat zou toen een fortuin gekost hebben. Vergelijk dat met de ridikuul kleine kost die dat 10 jaar later zou zijn, dan is die grote investering in de jaren 90 eigenlijk grotendeels nutteloos geweest, en zelfs nog klein in vergelijking met de totale kost van het ruimtevaart programma. Het enige argument dat wel steek houdt, is dat je in het kader van zo een projecten dus wel HEEL GROTE risico's wil nemen, die een prive firma misschien niet zal willen nemen, en heel grote bedragen investeren in riskante en twijfelachtige technologische ontwikkelingen. Zoals steeds met grote risico's is de winst ook groot als het lukt. Maw, in zo een grote programma's zijn de geldfluxen zo groot, en is de verwachting van zeker resultaat zo klein, dat je daar in een andere speculatie omgeving zit dan een voorzichtiger prive bedrijf dat twee keer zal nadenken alvorens met de zuurverdiende centen van zijn aandeelhouders zo te gokken. Het is - zoals je zelf aangaf - inderdaad heel AANGENAAM om in zo een omgeving kunnen te werken. Maar dat is dan ook de vraag die ik mij stel: is dat "aangenaam kunnen spelen met high tech" niet eigenlijk een vorm van entertainment en dus consumptie voor de acteurs, op kosten van de belastingbetaler die daar als investering uiteindelijk maar een lage RoI aan overhoudt, tenzij in die happy cases waar je zwaar hebt gegokt met zijn centen, en gewonnen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() China nu nummer één op de nieuwe, invloedrijke PISA-ranking. Ze hebben daar het beste onderwijssysteem ter wereld. En dat in een communistische staat. Straf.
China: The world's cleverest country? http://www.bbc.co.uk/news/business-17585201 Dat belooft voor de toekomst.
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Dus na het kwantitatieve criterium (er studeren meer universiteitsstudenten af in China, dan waar ook ter wereld), zijn ze nu ook nummer één op het kwalitatieve criterium (China heeft het beste onderwijssysteem ter wereld).
Tja, we zijn hier compleet aan't verliezen. Het is gedaan met ons.
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wel. Meer zeg ik er niet over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
|
![]() Citaat:
In welke zin zijn ze bijzonder? Ik stel me een Chinese student altijd voor als iemand die:
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Chinezen hebben een heel andere kijk op hoger onderwijs dan wij. Zij verwachten dat ze studiemateriaal krijgen, dat studeren en het vak halen. Omdat ze inschrijvingsgeld betalen, denken ze zelfs recht te hebben op het diploma. Zelfstandig werken, projecten, etc...dat is voor hun echt soms te hoog gegrepen. Ze worden dat ook totaal niet aangeleerd in China. Het probleem is echt samen te vatten in een paar woorden: zelfstandigheid, creativiteit en respect. Zaken waar de gemiddelde chinees niet zo goed in is. Je hebt uitzonderingen natuurlijk. Laatst gewijzigd door Tavek : 27 juni 2012 om 22:23. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
|
![]() |
![]() |