![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daardoor hebben noord en zuid wel samengedwerkt aan de Statenbijbel, jaa... Maar was het Nederlands geen taal van bestuur en onderwijs ten tijde tijde van de Spanjaarden? Citaat:
Hoe komt ge daarbij?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Indien 1 daarvan de nationale feestdag is, horen de anderen wel een plaats als gewone feestdag te hebben.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2012 om 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Deze dag vieren we al en als Willem Alexander volgend jaar koning wordt, dan kunnen we er gelijk mee beginnen. Wat het samengaan van Nederland en Vlaanderen betreft. Dit zal gaan via de weg van de geleidelijkheid en het kan nog jaren duren Als het tegen die tijd zover is, kiezen we gezamenlijk een datum om alles te vieren wat te maken heeft met de strijd voor onze vrijheid -onafhankelijkheid en- de Nederlandse taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de Nederlandse regeringen en politici, zich niet konden mengen in interne bestuurlijke aangelegenheden van een bevriend buurland. Dit doen ze nu nog niet als het om taalstrijd of splitsing BHV of splitsing van Belgie gaat |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 juli 2012 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je kunt wel op de nationale feestdag ,een thema centraal stellen ,met veel publiciteit en evenementen op dat thema Op die manier leert de jeugd niet alleen te feesten, maar ook hun geschiedenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heel veel kinderen kregen helemaal geen onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Over deze korte periode , ligt hier niemand wakker van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zie het vanaf de Bourgondische tijd tot en met de vrede van Westfalen (1648). Al spreken sommigen voor het begin van de scheiding van de Val van Antwerpen 1585. Maar 1568 ...is in dat opzicht historisch prietpraat; Willem van Oranje heeft de scheiding nooit gewild. Dat was het gevolg van de militaire situatie. Door dat aan te halen demonstreert ge alleen uw subjektiviteit en vooringenomenheid. Bovendien gaat ge voorbij aan een zeker eenheidsstreven sinds die ganse tijd. Ten tijde van Maurits en Jan Van der Noot waren er ook zekere toenaderingspogingen. Het heeft dikwijls niet veel gescheeld of het Grootnederlandse dubbeltje had zo dikwijls zo anders kunnen rollen.... Alle taalkundigen denken daar anders over afgezien van die éne daar....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2012 om 14:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Neederland is den baerlicken Duyvel.
![]() |
![]() |
#152 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Hebt gij dan hierboven niet gelezen dat ik stel dat mijn vaderland mijn moedertaal is... Maar in alle ernst: Noem mij eens een paar voorbeelden van Nederlandse steun aan de Nederlandstaligheid in België? Maar omgekeerd stel ik hetzelfde vast. Ook de NVA denkt te weinig vanuit de Nederlandstaligheid: - Het verraad van de NVA aan de Nederlandstaligheid: http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954 - geen maatregelen tegen de vlucht van Nederlandstaligen naar Wallonië die daar alleen maar de Francité gaan versterken. (De immobiliënuittocht.) - Niet alleen Brussel laten ze in de steek maar ook Frans-Vlaanderen. (De Belgische nationaliteit geven aan Frans-Vlamingen, organiseren van onderwijs aldaar in de plaats van dat over te laten aan Kulturele instellingen) - Een objektievere benadering van het 'Hollands Tijdvak' in het geschiedenisonderwijs. - Meer Nederlands op radio en TV naar voorbeeld van Frankrijk waar 60 % van de muziek franstalig is. (We hebben dan ook een Bourgeois als minister van media.... ![]() - en waar ik momenteel niet kan opkomen..... Tussen haakjes: Eigenlijk bijna allemaal dingen waarin ik Eberhard Leclerc kan bijtreden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2012 om 16:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zonder het bestaan van een soevereine Nederlandse staat was het Nederlands als taal er niet geweest, dus 26 juli is wel degelijk de meest belangrijke datum. Een belangrijk taalkundig gevolg was bijvoorbeeld de Statenbijbel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar die minder aardige dimensie zult u wel nog niet ontdekt hebben, neem ik aan. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 juli 2012 om 16:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Bourgondische staat was alleszins het prototype van een natiestaat met reeds een relatief sterk centraal bestuur. Zoals België. En welke staat is dat niet? Ge trapt hier dus een open deur in wat weeral uw tendentieusheid illustreert.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2012 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Interessant, maar nu dat nog even degelijk onderbouwen. ![]() Een bijbelvertaling zou er sowieso gekomen zijn... Die is uiteindedlijk ook in het Spaans vertaald en dat zonder dat het Spaans daarmee stond of viel. Die Bijbelvertaling heeft de vorm en het uitzicht van de standaardtaal gekneed en dat in eender welke taal. Dat is dus geen element geweest dat bepalend was voor het al dan niet verdwijnen van het Nederlands. Voor alle duidelijkheid: Uiteraard ben ik niet kontra. Alleen heeft de Opstand een grote prijs gekost voor de Nederlandstaligheid. (Het afkalven ervan in het zuiden door de scheiding.) Was de opstand nu niet uitgebroken, waren de Nederlanden vooralsnog 1 gebleven. Wat op zich een bonus zou geweest zijn voor de Nederlandstaligheid. En vroeg of laat zou er toch wel een onafhankelijkheid van Spanje zijn gekomen. Punt is echter: Volgens U zou de Nederlandstaligheid dan zijn verdwenen. Ik betwijfel dat... Tijdens de Oostenrijkers was ook de onderwijsvoertaal - en dat is kruciaal -niet het Duits. En tijdens de Spanjaarden niet het Spaans...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2012 om 17:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogmaals, de Statenbijbel was een calvinistisch product. Ontsproten in opdracht van de Staten-Generaal die calvinistisch was. Deze bijbel werd nauwelijks gelezen in het zuiden dat katholiek was. De taal van de Statenbijbel was bovendien een 'plechtige taal', die heel lang onveranderd bleef. Maw, de Statenbijbel sloot vrij snel niet meer aan bij de gesproken taal noch bij de geschreven taal. Hij heeft dus maar weinig bijgedragen tot het Algemeen Nederlands. Het tegenovergestelde beweren is meedoen aan het versterken van een mythe. En een mythe is onwaar.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 juli 2012 om 18:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
4 verwerp ik eigenlijk ook als argumentatie. Die plechtige taal is tenslotte geschreven in de standaardtaal. Dat is een vorm van standaardtaal. Graag dus een andere argumentatie. Voor elke Europese taal kneedde de bijbelvertaling de standaardtaal. Aleen voor het NL zou dat niet het geval zijn. ![]() Wat zou het dan wel geweest zijn voor het Nederlands... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2012 om 19:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 juli 2012 om 19:03. |
|
![]() |
![]() |