![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.836
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 augustus 2012 om 22:04. |
|
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Minister
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
|
Citaat:
Het echte antwoord kunnen we beter weten als er nog ergens een plek zou zijn waarin Paulus de woorden "γυνή" naast "ἀδελφή" gebruikt, in een andere, duidelijkere context. |
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
Minister
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
|
Adelfh betekent in deze context quasi zeker "zuster in Christus." Maar wist je dat het ook "lieveling" kan betekenen?
Citaat uit LSJ: "Βερενίκη ἡ ἀδελφὴ καὶ γυνὴ αὐτοῦ = "Berenike zijn lieveling en vrouw" Dan zou je Paulus' tekst kunnen interpreteren als "dat ik drink, dat ik eet, dat ik me omring met een lieveling, een vrouw. Zoals ook de overige apostelen..." Dat is wel wilde speculatie. Je kan dit op basis van het Grieks wel beweren, maar de specifieke christelijke betekenis van de term ἀδελφή maakt deze speculatie onmogelijk, alsmede dat we uit andere bronnen weten dat Paulus wellicht celibatair leefde. Kortom, met Grieks kan je vele kanten op. Laatst gewijzigd door respublica : 5 augustus 2012 om 22:10. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Als je een aantal protestantse commentaren - die toch steeds uitgaan van de Griekse tekst, waar de traditionele katholieke commentaren de Vulgaat als vertrek nemen - nemen, stellen we toch vast dat men er niet van uitgaat dat Paulus hier spreekt over een vrouw die mogelijks zijn echtgenote is. Wel schrijven sommigen dat Paulus hier onder voorwaarde schrijft en dat het hem ook al toegelaten zijn zich te omringen met een vrouw. Dat is een heel andere uitleg, maar nog steeds niet wat het Oosten ervan maakt.
|
|
|
|
|
|
#85 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
Citaat:
Darby: Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#86 |
|
Banneling
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
|
Een vraag als leek in deze materie
Waarom is wat Paulus zegt en deed zo belangrijk voor het celibaat? Jezus heeft dit nooit aangeraden, paulus niet (enkel voor meditatie periodes in samenspraak met je gezel) en de andere apostelen ook niet. Waarom zijn die vage teksten voor de kerk voldoende om het celibaat verplicht te maken voor zowat z'n gehele hiërarchie? Zeker als je bedenkt dat andere apostelen niet celibatair leefden en dat Paulus waarschuwt voor satan als je het toch doet, niets hierin verantwoord zo'n drastische maatregel vind ik. |
|
|
|
|
|
#87 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
Paulus heeft het ook over dit soort leven dat hij naar charisma zelf hoger plaatst dan het getrouwd bestaan. |
|
|
|
|
|
|
#88 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.968
|
Citaat:
Met enige goede wil - en de juiste bril - kun je een terloopse verwijzing naar eventueel celibaat vinden in de zgn. verklaringen van Jezus en Paulus. De kerk is daar later als gek opgesprongen en dit als reden aangehaald dat priesters niet mogen trouwen. De echte redenen zijn uiteraard: - niet getrouwde priesters zijn een stuk gemakkelijker onder de knoet te houden dan getrouwde priesters, want die hebben nog een vrouw en kinderen waar ze rekening mee moeten houden - niet getrouwde priesters verplaats je gemakkelijker als ze geen gezinsbagage hebben - niet getrouwde priesters hebben het voordeel dat in geval van overlijden hun bezittingen niet naar de erfgenamen gaan, want er zijn er geen. Behalve de kerk dan uiteraard. Zo blijft alles netjes in hun handen. Kortom, macht en geld, dat zijn de echte redenen. Al de rest is kwatsch voor mensen die in fabeltjes geloven. |
|
|
|
|
|
|
#89 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#90 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Eigenlijk is dat geen zaak van 'moeten', want uiteindelijk wordt er niemand verplicht priester of geestelijke te worden. Dit is een keuze uit vrije wil, waarbij de Kerk trouwens een ruime voorbereidingsperiode voorziet. De RKK kent trouwens weldegelijk priesters die gehuwd zijn (bij de oosterse ritus en bij protestantse en anglicaanse geestelijken die de overstap naar de katholieke Kerk maakten). Voor over het overige is het slechts een zaak van kerkdiscipline, iets wat desnoods kan aangepast worden. De vraag is evenwel of de verandering dan iets concreets oplevert. Uit contacten met verschillende orthodoxe en Grieks-katholieke gehuwde geestelijken verneem ik immers dat de combinatie huwelijk - priesterschap niet altijd eenvoudig is en bij wijlen grote offers vraagt aan de andere leden van het gezin.
|
|
|
|
|
|
#92 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
Ook de zogezegde redenen behoren tot het rijk van de verbeelding. In tegenstelling tot wat u schrijft, komen de bezittingen van de wereldlijke priester bij zijn overlijden niet de Kerk toe. Wel zijn familie (ouders, broers en zussen, ooms, tantes, neven, nichten...). Dat is al altijd zo geweest en tot op heden is dat niet anders. |
|
|
|
|
|
|
#93 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
Ook de zogezegde redenen behoren tot het rijk van de verbeelding. In tegenstelling tot wat u schrijft, komen de bezittingen van de wereldlijke priester bij zijn overlijden niet de Kerk toe. Wel zijn familie (ouders, broers en zussen, ooms, tantes, neven, nichten...). Dat is al altijd zo geweest en tot op heden is dat niet anders. |
|
|
|
|
|
|
#94 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Ook dat is helemaal onwaar, daar het priesterschap niet erfelijk is. Zelfs al had een priester zonen, dat zorgde er niet voor dat zijn zonen zijn priesterschap of zijn kerkelijk ambt erfden.
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Banneling
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
|
Misschien vreesden de koningen zo'n evolutie wel en diende het celibaat als voorzorg, ze spreken niet voor niet van het koninkrijk van gods. Middeleeuwse politiek is altijd al belangrijk geweest voor de kerk met soms een grote macht strijd tussen koning en kerk.
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#98 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
|
Citaat:
"Canon 33 vraagt aan alle gehuwde geestelijken een leven in onthouding. Het is het oudste canon dat het celibaat oplegt." |
|
|
|
|
|
|
#99 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|