![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() We zijn ergens in de toekomst, en de Vlaamse beweging is erin geslaagd een onafhankelijke Vlaamse staat te creëren. Maar wat gebeurt er met Brussel? Enkele oplossingen:
- Brussel wordt deel van Vlaanderen. Ik hoor de non nu al komen. - Brussel wordt een deel van Wallonië, al dan niet door enkele Vlaamse randgemeenten officieel een deel van Wallonië te maken. Dit is natuurlijk onaanvaardbaar voor ons, Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen. - Europa koopt de stad op (al dan niet voor de prijs van de federale staatsschuld). Maar koopt Europa het hele gewest of alleen de stad Brussel? Wat met alle Vlamingen en Walen die in Brussel werken? Wat met de Brusselaar? Wordt hij nu opeens 'Europees', en niet langer Belg? - Een referendum: laat de Brusselelaars democratisch kiezen bij welke staat ze willen horen. - Andere? Kan Vlaanderen het permitteren om Brussel los te laten? Al de internationale instellingen zijn (in)direct goed voor enkele miljarden. De economische schade kan groot zijn, maar sowieso zouden we profiteren door dicht bij Brussel te liggen. Wat denkt u? Laatst gewijzigd door Fishy : 9 augustus 2012 om 00:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En natuurlijk zal er een referendum moeten zijn in BRU - wij Vlamingen zijn geen neo-imperialistische anschlussers zoals de franstalige partijen. Laat ze kiezen. Wallonie zal nooit of nooit onafhankelijk blijven - die worden een stukje Frankrijk. En no way dat Brussel de zoveelste provinciestad van la belle France wilt worden. Een stad-staat kunnen ze ook niet worden - ze hebben gewoon te veel problemen en armoede. Dus ze zullen mogen kiezen tussen de fameuze EU-district te worden (eventueel - als de EU landen het goed vinden, wat verre van zeker is, maar dat de EU in ruil iets boven een beetje geld in BRU pompen is gewoon te belachelijk voor woorden - onze staatschuld nemen ze niet over hoor dream on), om een stukje Vlaanderen te worden, of en confederatie aangaan met Vlaanderen waar Vlaams geld geruild wordt tegen inspraak in BRU. Alledrie zijn aanvaardbare scenarios voor Vlaanderen. En de grenzen van BRU zullen blijven wat ze zijn, hoor. In de drie haalbare scenarios zal noch de EU, noch Vlaanderen ermee instemmen om te sleutelen aan de grenzen. Want de EU weet goed genoeg dat zoiets een doos van Pandora is. Eens men daarmee begint, stopt het nooit... Bovendien zijn de economische voordelen van de EU-intstellingen marginaal of zelf onbestaand. Die mensen betalen geen belastingen hier, en de hele Europese buurt (en soms andere buurten) worden regelmatig lamgelegd door EU-toppen en anti-EU betogingen. Trouwens die instellingen gaan niet vertrekken hoor - good luck met een consensus vinden naar waar ze zouden moeten gaan. DE, FR, IT, UK, SP, POL zijn te groot. De Baltische staten, Finland, Zweden, Ierland, Malta, Slovenie, Cyprus, Portugal en Griekenland zijn te 'periferistisch'. De PIIGS komen sowieso niet in aanmerking trouwens. Denemarken is te Eurosceptisch, Roemenie en Bulgarije te corrupt en onstabiel, Oostenrijk te 'duits' - zeker voor Frankrijk. En landen als Hongarije en Slovakije hebben bewezen dat ex-Communistische landen te wispelturig zijn. Tjechie valt dus ook uit de boot. Er blijft dan op 't eerste zicht nog twee landen over - Nederland en Luxemburg. Nederland heeft twee problemen - het is tegenwoordig ook te anti-EU en ze spreken daar weinig tot geen Frans. Luxemburg lijkt perfect, ze spreken er Duits en Frans, en Engels kennen ze ook, zeker de elites - tot men even nadenkt. Een land met 500k inwoners zou grote problemen hebben met constant EU-toppen en EU-betogingen te beveiligen. Het tweede probleem is dat de Eurocraten BRU al te saai en te provinciaal vinden; geen kans in de hemel dat ze zin hebben om in een stad een kwart zo groot willen vertoeven. Dat is misschien een slecht reden, maar het zal meewegen hoor.
![]() |
![]() |
#3 | |
Vreemdeling
|
![]() 'k moet zeggen dat ik wel met je akkord ga, Salvadorii.
Even over het referendum. Denk je niet dat de meerderheid voor het Franstalige zuiden zal kiezen? Er bestaat immers al een 'Waals-Brusselse unie', makkelijk als men allemaal Frans spreekt. Zal de sterkere Vlaamse economie wel belangrijk genoeg zijn voor de Brusselaar? Oh, en nog iets over de Europese instellingen in Brussel (van Wikipedia): Citaat:
Laatst gewijzigd door Fishy : 9 augustus 2012 om 02:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bent een echte Belg, Salvadorii. 0% ambitie en 100% zelfgenoegzaamheid.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zal een, kleine dat is waar, bijdrage leveren aan het onstaan van een nieuwe staat. Enkel een Belgicist is in staat om zoiets als een gebrek aan ambitie te bestempelen... triestig hoor. Wat zelfgenoegzaamheid betreft - ik probeer elke dag mijn meningen aan een Darwiniaanse strijd bloot te stellen. Ik wil het weten als ik ongelijk heb. Daarom dat ik ook hier op mijn extremististische verschijn. En toch - niks; ja veel blah blah - net zoals uw post, die 0% inhoud bevat - geen argumenten of zelfs beweringen, gewoon een waardeloze assertie van uw vooroordelen. Misschien kunt ge beter - niet iedereen is een Rikert hé, maar doe het dan he pippo...
![]() |
![]() |
#6 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ten tweede ik denk echt dat de Bruselaar ook naar zijn portefeuille zal kijken. En een EU of VL verhaal - of VL-BRU confederatie (in stricte zin hé, niet in CDnochV prietpraat) - zal hen meer opleveren dan een WB verhaal. En zoals ik al zei zal een WB verhaal BXL reduceren tot de zoveelste provincie stad van Frankrijk; welke Bruselaar zal kiezen om Lille te worden??? Ten derde mag men niet vergeten dat WB een politieke zet was van politieke elites - van zodra het niet langer een theoretische oefening wordt, dat er echte gevolgen aan gebonden worden zal de gewone Bruxellois er veel meer aandacht aan hechten. En de politici zullen dan de mening van de kiezer volgen. Ja het is zo dat FR partijen zowel in BRU als WAL actief zijn en dat ze dus een soort WB-front vormen (behalve het FDF, ten minste tot nu toe - ze proberen in WAL ook door te breken). Maar als BXL politici tussen hun toekomst en de partij moeten kiezen, zullen ze niet lang moeten nadenken hoor. Citaat:
BRU confederatie (hoewel ik moet zeggen dat het nooit die naam zal dragen, het zou wel de praktijk worden een 'onafhankelijke' stadstaat die een heleboel deals maakt met VL, maar ook deals met WAL) lijkt me veel waarschijnlijker. Ze zullen eerder voor de EU optie kiezen, maar het is ontzettend moeilijk om in te schatten wat de EU zal doen op dat ogenblik; wie beweert te weten welke constellatie van EU leiders op dat ogenblik aan de macht zal zijn praat uit zijn anus. Citaat:
Bon, het lijkt me een no-brainer om te zeggen dat het ons 'intangible' voordelen oplevert; ik heb bvb al meermaals meegemaakt dat mens dachten dat Belgie de hoofdstad van Belgie was - net omdat wat 'Brussel' zegt zo belangrijk is. Maar ons laten gijzelen door les Bruxellois blijft gewoon enkele bruggen te ver.
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 9 augustus 2012 om 03:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik kan me vinden in wat je schrijft, Salvadorii.
Maar wat ik denk (en vrees) is dat niet de Brusselse bewoners gaan mogen kiezen, maar die 19 baronnen. En die hebben goeie banden met de Waalse politici. Ik zie die hun grondgebied wel "verkopen" aan de walen, in ruil voor een pak kluiten, of voor een zitje in de Waalse regering, of voor een zitje in een board of directors van een parastatale, of combo van voorgaande. En het enige wat je dan nog kan zeggen tegen de Brusselse bewoners is "jullie hebben jullie leiders zélf gekozen, en dit zijn de gevolgen". En de Brusselse bevolking zal idem reageren als de doorsnee Vlaming: hij zal zijn schouders ophalen, en verder doen zoals hij bezig was. En de gevolgen zal hij later krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Brussel wordt als primair grondgebied aan de Europese Unie gegeven
![]() Ik denk alleen niet dat de EU dat zal aanvaarden |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mocht ik Vlaanderen vertegenwoordigen (quod non) zou ik de onafhankelijkheid uitroepen én uit de Euro stappen.
Na een paar jaren zou Brussel komen smeken om bij Vlaanderen te komen wegens economische redenen. Er is echter één groot probleem: ik vertegenwoordig Vlaanderen niet . Bijgevolg kan ik enkel een gissing maken van hetgeen er zal gebeuren. Uw toekomstperspectief van een onafhankelijk Vlaanderen is totaal van de pot gerukt. Waarom? Omdat dit volk een volk is van zelfgenoegzame lafaards. Het is een spijtige realiteit maar een realiteit desalnietemin. De meest revolutionaire reactie waartoe dit volk in staat is is het scanderen van slogans zoals "volgende keer als we democratisch, fiscaal, kultureel en socio-economisch naar de slachtbank worden geleid zullen wij het niet nalaten hard te roepen (in onze eigen achterkamertjes)..." Waarop de Vlaming dan massaal stemt op een partij die weliswaar in de statuten heeft staan dat ze onafhankelijkheid wil maar openlijk verkondigt voor een sterkere Belgische constructie te zijn...voor een partij waar kopmannen zonder schroom kunnen komen vertellen dat ze Vlaams Nationalist zijn maar tegen nationalisme...enz... Belacheljk gewoon...
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Enkele maanden geleden was er op mis-au-point een econoom die gevraagd werd waar Wallonië zich economisch bevond.
Zijn antwoord : "Voor Griekenland en achter Portugal". Wallonië wordt volledig gedragen door Vlaams en Europees geld. Indien Vlaanderen op een dag beslist om zich uit België terug te trekken dan zal het duitstalig gebied zich binnen de 3 maanden bij Duitsland aansluiten. De provincie Luxemburg zal zich aanhechten bij het Groot-Hertogdom. Brussel zal via referendum kiezen voor Vlaanderen net als de faciliteiten-gemeenten. De as Luik-Charleroi zal afrekenen met zijn politici (daar gaan doden vallen) en uiteindelijk onder toezicht komen van Europese troepen om de rust te bewaren. Daarna zal het opgenomen worden bij Frankrijk met Europese steun. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Brussel is een ongelofelijke troef, en de Belgen doen helemaal niets om die troef te verzilveren. Het enige wat ze �* la limite nog doen is wat proberen profiteren van de immobiliënmarkt door kamers aan EU-stagiairs te verhuren. En ook die markt is grotendeels in handen van de Eurocraten zelf, niet van de Belgen. Het zwaartepunt in Europa verschuift naar het Oosten, richting Centraal-Europa. West-Europa stagneert, Polen blijft groeien. En met zo'n zelfgenoegzame mentaliteit als je hier ten toon spreidt, verdienen we echt niet beter. Citaat:
Brussel wordt dan het nieuwe Monaco, veel dichter bij Parijs en dus superpraktisch voor de Franse elite. De nieuwe taksen van François Hollande zullen hier nog meer impulsen aan geven. De Fransen zullen dan ook snel lobbyen om de status van het Nederlands serieus neerwaarts te schroeven, of zelfs af te schaffen. En de armoede? Die wordt vanzelf uit de stad gejaagd door stijgende huur- een aankoopprijzen voor immobiliën. Sowieso gaan die prijzen de hoogte ingaan omdat o.w.v. stijgende energieprijzen, geconcentreerd wonen in de stad aantrekkelijker wordt en pendelen steeds duurder. Ergo: de pseudo-Vlaams-nationalisten werken eigenlijk voor Olivier Maingain, die zijn natte droom van een Brussel zonder Vlamingen en zonder volkswijken dan kan waarmaken.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 9 augustus 2012 om 09:29. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Op basis waarvan zouden de faciliteitengemeente het recht krijgen op een referendum? Die gemeenten horen bij het Vlaams gewest, de officiële taal in die gemeenten is Nederlands, niet Frans. Faciliteiten betekent net dat: er zijn faciliteiten voor Franstaligen waar ze gebruik van kunnen maken sinds de jaren 60'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Ik denk ook dat Brussel zal kiezen voor Vlaanderen, dat zal het grootste probleem niet zijn. Hoe verdeel je daarentegen de schulden, op basis van bevolking, grondgebied of staatsbezittingen?
Laatst gewijzigd door BonBon : 9 augustus 2012 om 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() er bestaat nochtans al een plan B hoor.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat hoeft ook niet echt, maar iets meer zelfzekerheid zou toch mooi zijn.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alternatief is het BNP van elk gewest. Daar pochen de Brukselwa zo graag mee.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |