Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2012, 17:52   #61
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Negeerlijst.
That was so good I think I need a cigarette.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 18:05   #62
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel dat Hitler omkwam in een brand toen hij 1 jaar oud was. Hij heeft nog niks gedaan buiten kakken, eten, wenen en slapen.

1. Gaat hij naar de hemel of de hel?
2. Hoe komt hij in de hemel (of hel) aan? Als 1 jarige?
3. Als hem een volwassen "geest" wordt gegund, op basis van welke ervaringen wordt die dan gevormd?

Uiteraard is Hitler niet in een brand gestorven, maar er sterven gigantisch veel zuigelingen voor ze iets kunnen misdoen, eentje daarvan had een Hitler kunnen zijn. Gewoon een gedachte-experimentje.
Als hij gedoopt is gaat hij naar de hemel. Maar welke ervaringen hij daar zal hebben weet ik niet.

Je moet niet goed zijn om naar de hemel te gaan, want niemand is goed genoeg om naar de Hemel te gaan.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 18:06   #63
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kleine Bekijk bericht
Interessante vragen wel, maar ik vind dat ze eigenlijk niet gesteld hoeven worden. De vraag zou moeten zijn in wat voor hemel je gelooft.

Ik denk niet dat er ergens in de Bijbel staat dat de hemel een plek is zoals die in de Urbanusstrips getekend wordt (mijn Bijbelse kennis is groot, maar ik durf hier ook geen geld op zetten).

De hemel is beeldspraak voor een plek waar de onsterfelijke ziel naartoe gaat na het afsterven van het aardse lichaam en daar in vrede en liefde het einde der tijde afwacht in bijzijn van God en Jezus.
Ik zou dan ook zeggen dat de ziel reeds op voorhand volledig is gevormd (en dus goed of slecht is), maar dat de gebeurtenissen van het aardse lichaam de subtiele balans van goed en slecht kunnen doen omslaan en de onsterfelijke ziel dus naar hemel respectievelijk kunnen sturen. Baby's zouden dus naar de hemel of hel gaan, omdat hun ziel reeds gevormd is door het goede of het kwade. Aangezien de ziel onsterfelijk is zal deze ook niet verouderen, maar gewoon 'de ziel' zijn.

Nu moet ik zeggen dat ik voor geen meter in de hemel geloof, en dat als ik mijn hoofd definitief neerleg het ook gewoon gedaan is, maar ik vond dit een toffe denkoefening
In de bijbel staan zelfs min of meer de afmetingen van de hemel dacht ik
Oud 27 augustus 2012, 18:24   #64
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
In de bijbel staan zelfs min of meer de afmetingen van de hemel dacht ik
Dat zou kunnen, ik weet het gewoon niet. Ik weet wel zeker dat Paulus in verschillende brieven vertelt (ik dacht aan de Korinthen) dat we ons stoffelijk lichaam achterlaten.

Dat staaft mijn 'theorie' wel.

Wat een fijne discussie kan dit zijn, niemand kan gelijk hebben. Tenzij iemand hier terug is gekeerd uit de dood. Iemand? Nee? :-p

We mogen trouwens ook niet vergeten dat ondanks het feit dat de hemel misschien niet bestaat, het voor bijzonder veel mensen troostend is dat hun overleden dierbaren naar een plek gaan die beter is dan deze wereld. En misschien maakt dat geloof de hemel wel een plek die niet bestaat in stoffelijke vorm, maar wel in veel mensen hun gedachten.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 18:26   #65
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessante vragen wel, maar ik vind dat ze eigenlijk niet gesteld hoeven worden. De vraag zou moeten zijn in wat voor hemel je gelooft.

Ik denk niet dat er ergens in de Bijbel staat dat de hemel een plek is zoals die in de Urbanusstrips getekend wordt (mijn Bijbelse kennis is groot, maar ik durf hier ook geen geld op zetten).

De hemel is beeldspraak voor een plek waar de onsterfelijke ziel naartoe gaat na het afsterven van het aardse lichaam en daar in vrede en liefde het einde der tijde afwacht in bijzijn van God en Jezus.
Ik zou dan ook zeggen dat de ziel reeds op voorhand volledig is gevormd (en dus goed of slecht is), maar dat de gebeurtenissen van het aardse lichaam de subtiele balans van goed en slecht kunnen doen omslaan en de onsterfelijke ziel dus naar hemel respectievelijk kunnen sturen. Baby's zouden dus naar de hemel of hel gaan, omdat hun ziel reeds gevormd is door het goede of het kwade. Aangezien de ziel onsterfelijk is zal deze ook niet verouderen, maar gewoon 'de ziel' zijn.

Nu moet ik zeggen dat ik voor geen meter in de hemel geloof, en dat als ik mijn hoofd definitief neerleg het ook gewoon gedaan is, maar ik vond dit een toffe denkoefening
Ik heb het op wikipedia opgezocht, en idd, ze spreken niet over rijstpap of gouden lepeltjes. Het is meer zoals jij hier schrijft. Niks tastbaars. Als ik die wiki nalees, dan is het nog zo stom niet wat ze verkopen. Maar we blijven blijkbaar met onze kinderlijke voorstellingen rondlopen.

Blijft natuurlijk dat "leven na de dood". Welke versie van ons "leeft" er verder? En evolueert die versie verder? En heeft die na 10 miljoen jaar nog iets gemeen met de afgestorvene?

Soit, ik denk zoals jij. Ik geloof langs geen kanten in welk hiernamaals dan ook. Maar ik heb ondertussen ingezien dat gelovigen niet achterlijk zijn. En dat ze ook nadenken.
Ik wou dan wel eens weten met welke gedachtensprongen zij bevredigd geraken over zo'n probleem.
Oud 27 augustus 2012, 18:30   #66
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Ben blij dat er nog mensen zijn die inzien dat gelovigen niet achterlijk zijn. Ik denk dat vele gelovigen (de normale, niet sommige idioten in de VS) mijn visie ongeveer zouden volgen.
Oud 27 augustus 2012, 18:39   #67
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ben blij dat er nog mensen zijn die inzien dat gelovigen niet achterlijk zijn. Ik denk dat vele gelovigen (de normale, niet sommige idioten in de VS) mijn visie ongeveer zouden volgen.
Tot mijn schande moet ik toegeven dat het een tijdje geduurt heeft voor ik dat inzag. Mijn excuses dan ook voor mijn vroegere misvatting aan de elflamencoloco's .

Laatst gewijzigd door Travis66 : 27 augustus 2012 om 18:43.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 18:48   #68
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Alvast een plusje in de balans voor in de hemel te geraken dus
Oud 27 augustus 2012, 18:49   #69
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als hij gedoopt is gaat hij naar de hemel. Maar welke ervaringen hij daar zal hebben weet ik niet.

Je moet niet goed zijn om naar de hemel te gaan, want niemand is goed genoeg om naar de Hemel te gaan.
Sorry voor mijn onchrolologischheid. Maar tussen Preusses onzin en mijn vrouw's vraag naar aandacht ...

Anyway.

Hij is gedoopt en komt in de hemel aan. Hij moet niet meer kakken, slapen, eten of wenen. Maar die geest is ook nog niet gevormd. Of is die geest iets anders dan wat ik me voorstel als ik mijn eigen stem in mijn kop hoor?
Oud 27 augustus 2012, 19:18   #70
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hij grijpt daar uiteraard de macht.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 20:29   #71
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry voor mijn onchrolologischheid. Maar tussen Preusses onzin en mijn vrouw's vraag naar aandacht ...

Anyway.

Hij is gedoopt en komt in de hemel aan. Hij moet niet meer kakken, slapen, eten of wenen. Maar die geest is ook nog niet gevormd. Of is die geest iets anders dan wat ik me voorstel als ik mijn eigen stem in mijn kop hoor?
Ik moet zeggen dat ik nog niet veel stilgestaan heb bij hoe de geest van kinderen in de hemel verschijnt. Is een goede vraag.
Wel is het zo dat wanneer je naar de hemel gaat, je vrouw niet meer jouw vrouw is. Er is geen huwelijk in de hemel tussen mensen. Alles staat in verhouding tot God.
Oud 27 augustus 2012, 20:30   #72
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Hitler is de Messias en voor hem is een speciale crèche in de hemel gereserveerd....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 21:30   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Weinig tot niets, inderdaad, de keuze is aan god.
Mmmm. Dat ruikt heel sterk naar de dubbele predestinatie van Calvijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 21:33   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou dan ook zeggen dat de ziel reeds op voorhand volledig is gevormd (en dus goed of slecht is), ...
Hiermee stelt u dus dat God op voorhand zielen schept met als enige doel: hun eeuwige kwelling. Calvijn op z'n best, maar niet de boodschap van het NT.
Oud 27 augustus 2012, 21:34   #75
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mmmm. Dat ruikt heel sterk naar de dubbele predestinatie van Calvijn.
Dat zou kunnen, hoezo?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 21:37   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou kunnen, hoezo?
Calvijn meent dat alles berust in de soevereiniteit Gods. De mens is niets en ook niets in staat. God heeft de volledige beschikkingsmacht over de mens, waardoor de vrije wil van de mens eigenlijk tot niets herleid wordt. In Calvijns ogen bepaalt God wie gered en verdoemd is. Nog van voor het bestaan van die mens, naar ziel als naar lichaam. God weet niet alleen dat sommigen verdoemd zullen zijn, maar Hij handelt ook aldus. Calvijns God is dus een wrede God, een die het offer van Zijn eigen Zoon niet honoreert. Calvijns zienswijze is bijgevolg onchristelijk.
Oud 27 augustus 2012, 21:43   #77
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Calvijn meent dat alles berust in de soevereiniteit Gods. De mens is niets en ook niets in staat. God heeft de volledige beschikkingsmacht over de mens, waardoor de vrije wil van de mens eigenlijk tot niets herleid wordt. In Calvijns ogen bepaalt God wie gered en verdoemd is. Nog van voor het bestaan van die mens, naar ziel als naar lichaam. God weet niet alleen dat sommigen verdoemd zullen zijn, maar Hij handelt ook aldus. Calvijns God is dus een wrede God, een die het offer van Zijn eigen Zoon niet honoreert. Calvijns zienswijze is bijgevolg onchristelijk.
Ik deel die visie dan ook niet compleet.
Oud 27 augustus 2012, 21:47   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik deel die visie dan ook niet compleet.
Niet compleet? Uit Calvijns redenering kan men geen stukje halen, want het vormt een samenhangend geheel.
Oud 27 augustus 2012, 21:48   #79
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet compleet? Uit Calvijns redenering kan men geen stukje halen, want het vormt een samenhangend geheel.
Neen, ik ben niet christelijk, maar geloof wel in een god.
Oud 27 augustus 2012, 21:54   #80
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Hiermee stelt u dus dat God op voorhand zielen schept met als enige doel: hun eeuwige kwelling. Calvijn op z'n best, maar niet de boodschap van het NT.
Interessant, interessant.

Misschien schept God geen zielen maar zijn deze reeds in het universum geplaatst in den beginne en worden deze af en toe op een plaats door God gecreëerd gezet om afwisseling te geven aan het hemelse bestaan.

Nogmaals, ik vind dit gewoon een leuke hypothetische denkoefening en het zal me eerlijk gezegd worst wezen waar deze 'discussie' op uitdraait

Ik zal me overigens moeten verdiepen in het Calvinisme, want daar weet ik nu eens niks van.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be