Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Ik gebruik het woord "Allochtoon" ook NOOIT meer !
Uitstekend initiatief! 16 18,39%
Ben je gek! Ik schrijf wat ik wil. 71 81,61%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2012, 16:16   #261
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janrood Bekijk bericht
Allochtoon is toch een goed Nederlands woord.
In Nederland wordt soms ook Nieuwe Nederlander gebruikt.
Nieuwe Vlaming klinkt aardig.
Indien ik in uw mooie Vlaanderen zou komen wonen noemt men mij dus evenzo allochtoon.
Maar ik blijf voorlopig in Amsterdam.
Ik ben nog niet rijk genoeg om hier geen belasting te betalen.
In ons mooie Vlaanderen moet je niet erg rijk zijn om geen (weinig) belastingen te betalen. Alleen de truuken van onze nationale sport leren.
Niet meer dan dat
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2012, 16:27   #262
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

"Allochtoon is toch een goed Nederlands woord."
?
Het woord allochtoon is gevormd op basis van de Griekse woorden allos ('ander') en chtoon ('land').
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2012, 19:04   #263
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
"Allochtoon is toch een goed Nederlands woord."
?
Het woord allochtoon is gevormd op basis van de Griekse woorden allos ('ander') en chtoon ('land').
Mja, maar ook de kinderen die hier geboren zijn als Belg worden in de categorie allochtoon gestoken omdat ze een eigen problematiek hebben, die zijn technisch niet van een ander land.

Het is een groep met een eigen problematiek en ze moet dus benoemd kunnen worden om gericht aan te pakken, de beste beschrijving volgens mij is "mensen die in de thuis-sfeer een niet west-europese taal spreken", maar dat bekt natuurlijk niet goed. Geïntegreerde allochtonen en nakomelingen die thuis Nederlands spreken hoeven zich dan niet aangesproken te voelen, het gaat niet over hen.

Vroegtijdige schoolverlaters zitten ook vooral in de groep "mensen die in de thuis-sfeer een niet west-europese taal spreken", die moet dan ook gericht aangepakt kunnen worden.

Doelgroepen goed kunnen aanduiden is belangrijk. bv om meisjes besnijding goed aan te pakken moet je je richten naar Egyptenaren en zwart afrikaanse moslims maar dat willen de wetmakers niet doen, ze kunnen/willen geen maatregelen uitschrijven gericht naar afkomst en godsdienst al is dit wel de enigste manier.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2012, 20:07   #264
het vingertje
Banneling

Standaard

De Morgen is één van de hoofdschuldigen dat het migratiebeleid totaal is mislukt.

Om dit goed te maken gaat men het woord 'allochtoon' niet meer gebruiken...
het vingertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:18   #265
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door het vingertje Bekijk bericht
De Morgen is één van de hoofdschuldigen dat het migratiebeleid totaal is mislukt.

Om dit goed te maken gaat men het woord 'allochtoon' niet meer gebruiken...
De Morgen is niet veel meer dan een pakje bedrukt papier, zoals de andere "serieuze" gazetten.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:21   #266
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tuurlijk, als het maar duidelijk is dat die filmmaker dat recht had, want dat is een fundamentele waarde van onze maatschappij. En het lijkt er toch wel sterk op dat er een soort van consensus bestond tussen onze vertegenwoordiger en die heethoofden dat dat recht toch ergens ondergeschikt was aan hun geloof, niewaar. Maar dat de manier om dat diets te maken niet gewelddadig mocht zijn, en dat het DAAR was dat de heethoofden zich vergisten. Maar dat "die film niet kon" daar leek in 't algemeen wel consensus over te zijn.

Welnu, iemand die vindt dat het recht van vrije meningsuiting stopt daar waar de heiligheid van de profeet begint, is bij definitie niet gematigd (en dus extremist als je maar 2 categorieen beschouwt).

Maw, als vertegenwoordiger van de "geïntegreerde moslimgemeenschap" zou die dus veel beter een discours houden om uit te leggen dat moslims zich niet beledigd dienen te voelen of op een of andere manier trachten een manier te vinden om de gevoelens van een moslim in overeenstemming te brengen met de waarden van de maatschappij waar hij beweert geintegreerd te zijn. Maar dat heb ik niet gehoord.
Er waren nochtans mogelijkheden genoeg. Hij had kunnen zeggen dat die filmmaker zich vergist, en een verkeerd beeld van de islam wil scheppen, maar dat je dat aan de andere kant kan begrijpen, gezien het een Kopt is en gezien wat er met de Kopten allemaal gebeurt in Egypte. Bijvoorbeeld.
Of hij had kunnen zeggen dat je als moslim je moet bezig houden met je eigen geloof, en dat als anderen opinies hebben over islam maar zelf de islam niet goed kennen, ze daar natuurlijk verkeerde beelden van maken, maar dat je je dat niet moet aantrekken, dat is hun zaak en niet de jouwe.

Of iets anders. Iets dat het moslim-zijn verzoent met onze waarden. DAN kan je spreken van een geintegreerde en dus gematigde moslimvertegenwoordiger.

(en nog eens, inderdaad, je mag zeggen dat die filmmaker lomp is, je geschoffeerd heeft, alles wat je maar wil - maar je moet het recht erkennen van die filmmaker en dat is de basisboodschap die moet overkomen)
En wat is de link tussen extremistische Moslims en allochtonen? Juist, het feit dat die extremisten niet geïntegreerd zijn, Moslims zijn en dus "allochtoon" zijn. En gezien ongeveer iedereen van Noord-Afrikaanse afkomst een "allochtoon" is, zijn zij allemaal niet geïntegreerde Moslimestremisten. Dat is het cirkelredeneren dat aan de basis ligt van de invulling van het woord "allochtoon".

Wat men daarbij vergeet, is dat religieus extremisme op zich niks te maken heeft met "integratie". Ook bij Joden, Christenen en allerlei sekteleden zijn er oerconservatie krachten, maar eigenaardig genoeg is dat voor ons blijkbaar geen probleem. Enkel Moslimextremisten zijn dat... Enkel zij moeten zwijgen en aanvaarden dat men met hun geloof kan lachen. Rare redenering moet ik zeggen.
Oud 24 september 2012, 09:50   #267
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De Morgen is niet veel meer dan een pakje bedrukt papier, zoals de andere "serieuze" gazetten.
De Morgen is zoals alle kranten een niet ongevaarlijk politiek lijfblad waarin journalisten zonder enige democratische grondslag van welke aard dan ook menen dat hun eigen persoonlijke politieke opinie meer waarde heeft dan deze van andere personen.
Journalisten schrijven niet meer over politiek; ze doen aan politiek.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 09:52   #268
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Ik vind trouwens dat het woord 'jongere' vandaag de dag ook een enorm negatieve betekenis heeft gekregen (dankzij politiek correct).
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 09:54   #269
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
Ik vind trouwens dat het woord 'jongere' vandaag de dag ook een enorm negatieve betekenis heeft gekregen (dankzij politiek correct).
Inderdaad, als ze het in de wielersport hebben over het 'jongerenklassement' dan ga ik op de duur nog aan iets anders beginnen denken.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 11:05   #270
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik hoop dat je ook weet welk belang die Schule inneemt in main stream marxistisch denken?

Ik zal het antwoord voor fluisteren: geen.

Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 24 september 2012 om 11:05.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 11:11   #271
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Ik hoop dat je ook weet welk belang die Schule inneemt in main stream marxistisch denken?

Ik zal het antwoord voor fluisteren: geen.
is dat geen contradictio in terminis?
Oud 24 september 2012, 12:27   #272
het vingertje
Banneling

Standaard

Vandaag hebben de media minstens duizend maal het woord 'Oost-Europeaan' gebruikt (naar aanleiding van de actie van de vrachtwagenchauffeurs)...

Ik vind dat men dit woord dringend moet verbieden (of minstens afraden).
het vingertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 15:55   #273
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht

.......

Ook bij Joden, Christenen en allerlei sekteleden zijn er oerconservatie krachten, maar eigenaardig genoeg is dat voor ons blijkbaar geen probleem. Enkel Moslimextremisten zijn dat... Enkel zij moeten zwijgen en aanvaarden dat men met hun geloof kan lachen. Rare redenering moet ik zeggen.
Rare redeneringen of vergeten het bericht te herlezen.
Aan welke beestigheden gaan de genoemde groepen zich massaal te buiten?
Wordt er met andere religies dan de islam niet gelachen?
En worden er daarom mensen vermoord ?
Kortom te gek voor woorden.

BTW :kom niet opnieuw af met Ierland of Palestina als het om beledigen gaat!

Laatst gewijzigd door Anselmo : 24 september 2012 om 15:55.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 18:25   #274
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Rare redeneringen of vergeten het bericht te herlezen.
Aan welke beestigheden gaan de genoemde groepen zich massaal te buiten?
Wordt er met andere religies dan de islam niet gelachen?
En worden er daarom mensen vermoord ?
Kortom te gek voor woorden.

BTW :kom niet opnieuw af met Ierland of Palestina als het om beledigen gaat!
Bedankt om mijn standpunt te bewijzen!
Oud 24 september 2012, 18:34   #275
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Bepaalde individuen kan men spijtig genoeg best in hun denkwereld laten, omdat men vooraf weet dat elk verder gesprek gewoon zinloos is.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 04:05   #276
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is de link tussen extremistische Moslims en allochtonen? Juist, het feit dat die extremisten niet geïntegreerd zijn, Moslims zijn en dus "allochtoon" zijn. En gezien ongeveer iedereen van Noord-Afrikaanse afkomst een "allochtoon" is, zijn zij allemaal niet geïntegreerde Moslimestremisten. Dat is het cirkelredeneren dat aan de basis ligt van de invulling van het woord "allochtoon".
In tegendeel. Er wordt hier trouwens een allegaartje gemaakt, en men gaat weeral ethnische afkomst, genetische geboorteplek enerzijds, en religie en daarmee verbonden cultuur anderzijds, door elkaar halen.

Wat er met "allochtoon" EIGENLIJK bedoeld werd, is: niet-geintegreerde moslim. Want lees maar na, die pogingen tot "definitie", zoals "eerste-generatie vreemdeling" (ttz, een van de ouders is niet hier geboren), of "niet-Europeaan" of dergelijke, dat is allemaal NIET wat men er eigenlijk mee wilde aangeven. Want zoals anderen al opmerkten, Belgen die een Chinese ouder hadden, die worden meestal niet als "allochtoon" bestempeld bijvoorbeeld. Amerikanen die in Belgie komen wonen, en zelfs niet eens Belg worden, die worden niet als allochtoon bestempeld. Een Israelier die in Belgie woont wordt niet als "allochtoon" bestempeld.

Men bedoelt er eigenlijk enkel maar mensen mee afkomstig uit noord-afrika en uit het midden-oosten, behalve dan israeliers. Een kind van Koptische ouders in Belgie geboren zal zelfs ook geen allochtoon genoemd worden.

Dat er nu toevallig veel noord-afrikaanse en uit het midden-oosten afkomstige mensen zijn die moslim zijn, en bovendien moeite hebben om zich in onze westerse maatschappij te integreren, en dat men soms de veralgemening maakt naar al die mensen met zelfde ethnische afkomst, wil niet zeggen dat men er eigenlijk niet "niet-geintegreerde moslim" mee bedoelt.

Citaat:
Wat men daarbij vergeet, is dat religieus extremisme op zich niks te maken heeft met "integratie". Ook bij Joden, Christenen en allerlei sekteleden zijn er oerconservatie krachten, maar eigenaardig genoeg is dat voor ons blijkbaar geen probleem.
Die zijn wel een heel zwaar probleem geweest gedurende meer dan een millennium, maar we hebben die uiteindelijk klein gekregen. In de USA geven die meer kippevel, maar hier is 't ongeveer afgelopen met die gasten. En ze houden hun oerconservatisme voor binnenshuis en in de privesfeer. Hebt gij al het minste beetje last gehad van een conservatieve jood bijvoorbeeld ? Ge merkt die mensen niet eens op. Ge moet ze gaan zoeken als ge ze wilt vinden en ge gaat moeite moeten doen. De christenen dat was tot enkele decennia nog iets ambetanter, we hebben zelfs een oetlul van een katholieke pilarenbijter van een koning gehad die zich eens heeft laten opmerken van zijn slechtste kant door de grondwet niet te respecteren, maar ondertussen hebben die gelukkig zoveel klein mannen allemaal verkracht dat hun laatste beetje krediet opgebruikt is (dat de slachtoffertjes zich troosten met het idee dat hun lijden dus een sociaal nuttig effect heeft gehad van de finale doodsteek te betekenen voor de bende kazuivelpilarenbijters).

Maw, die oerconservatieven zijn er wel, maar ze hebben oftewel genoeg op hunnen duvel gehad om zich gedeisd te houden, ofwel hebben ze de wijsheid om hun conservatisme binnenshuis in de privesfeer te houden.

Citaat:
Enkel Moslimextremisten zijn dat... Enkel zij moeten zwijgen en aanvaarden dat men met hun geloof kan lachen. Rare redenering moet ik zeggen.
Komaan. ALLE religieuze idioten moeten zwijgen en aanvaarden dat men met hun geloof kan lachen. Niet dat ze dat plezant vinden, maar ze houden zich gedeisd. Dat is het wat "integratie" betekent. Sommigen hebben het nog niet door. Dat zijn de allochtonen, he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2012 om 04:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 06:04   #277
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
typisch ultra-rechts, alles in 1 hokje steken met 1 benaming (allochtoon) wat niet hetzelfde is zoals zij.
groot gelijk dat DM dat afschaft.
Typisch ultra-links: niemand mag in een hokje steken, zeker en vast geen criminelen in een hokje steken, iedereen die geen goesting heeft om te werken mag zonder hokjesgevoel naar de werklozenkast ... (behalve als hij/zij de juiste partijkaart niet heeft; maar dat is dan wel een poco-hokje ..)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 06:09   #278
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Omdat dit nu eenmaal de gewone menselijke natuur is van dit te doen.

Wat ga je zeggen tegen iemand die hier geboren is en zichzelf "Turkse" Vlaming/belg noemt?

Waarom kleef je jezelf een label op? Het is toch niet relevant?
2

En als ze zo precies willen zijn, dan gaan ze Onkeldinges voortaan, naar het voorbeeld van de Italiaanse Amerikanen, een Vlaamse Walin moeten heten.

Wat me ertoe brengt: als flamingant ben ik er fier op dat ik een allochtoon ben in de huidige staatsvorm waarin ik moet leven.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 07:05   #279
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In tegendeel. Er wordt hier trouwens een allegaartje gemaakt, en men gaat weeral ethnische afkomst, genetische geboorteplek enerzijds, en religie en daarmee verbonden cultuur anderzijds, door elkaar halen.

Wat er met "allochtoon" EIGENLIJK bedoeld werd, is: niet-geintegreerde moslim. Want lees maar na, die pogingen tot "definitie", zoals "eerste-generatie vreemdeling" (ttz, een van de ouders is niet hier geboren), of "niet-Europeaan" of dergelijke, dat is allemaal NIET wat men er eigenlijk mee wilde aangeven. Want zoals anderen al opmerkten, Belgen die een Chinese ouder hadden, die worden meestal niet als "allochtoon" bestempeld bijvoorbeeld. Amerikanen die in Belgie komen wonen, en zelfs niet eens Belg worden, die worden niet als allochtoon bestempeld. Een Israelier die in Belgie woont wordt niet als "allochtoon" bestempeld.

Men bedoelt er eigenlijk enkel maar mensen mee afkomstig uit noord-afrika en uit het midden-oosten, behalve dan israeliers. Een kind van Koptische ouders in Belgie geboren zal zelfs ook geen allochtoon genoemd worden.

Dat er nu toevallig veel noord-afrikaanse en uit het midden-oosten afkomstige mensen zijn die moslim zijn, en bovendien moeite hebben om zich in onze westerse maatschappij te integreren, en dat men soms de veralgemening maakt naar al die mensen met zelfde ethnische afkomst, wil niet zeggen dat men er eigenlijk niet "niet-geintegreerde moslim" mee bedoelt.
Dat is UW definitie van "allochtoon", en dat zou in een zekere zin werken indien iedereen die definitie zou hanteren, quod non. Als er, bij voorbeeld na rellen, gesproken wordt over "allochtonen", dan gaat het meestal over "jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst". Het zijn dan anderen die daar de woorden "Moslim", "niet-geïntegreerd", enz., bijplakken.

In uw definitie (pas op, op zich is zij niet slecht ), rijst een tweede probleem: wat is een "niet-geïntegreerde Moslim"? OF omgekeerd: "vanaf wanneer is een Moslim geïntegreerd"? Om een voorbeeldje te geven van zotte redeneringen op basis hiervan: veel Vlaams-nationalisten menen dat Franstaligen in de Rand niet geïntegreerd zijn (zij spreken de taal niet). Maar volgens uw definitie zijn het geen allochtonen. Behalve dan die Moslims in de Rand die Franstalig zijn, op de FDF stemmen, weigeren Nederlands te leren of te praten, de uitbreiding van Brussel eisen, enz., enz., enz. Dat zouden dan wel "allochtonen" zijn...

Vergeet ook niet dat voor bepaalde mensen (er zitten er een paar op P.be), Moslims nooit ofte nooit geïntegreerd kunnen worden, behalve wanneer zij geen Moslim meer zijn. Hoe definieer je "allochtoon" in zo'n geval?

In uw redenering wordt een woord dat veel ladingen denkt (allochtoon) gewoon vervangen door een ander woord dat evenveel ladingen denkt (niet-geïntegreerde Moslim). Omdat het concept "integratie" zelf ook veel ladingen denkt.

Citaat:
Die zijn wel een heel zwaar probleem geweest gedurende meer dan een millennium, maar we hebben die uiteindelijk klein gekregen. In de USA geven die meer kippevel, maar hier is 't ongeveer afgelopen met die gasten. En ze houden hun oerconservatisme voor binnenshuis en in de privesfeer. Hebt gij al het minste beetje last gehad van een conservatieve jood bijvoorbeeld ? Ge merkt die mensen niet eens op. Ge moet ze gaan zoeken als ge ze wilt vinden en ge gaat moeite moeten doen. De christenen dat was tot enkele decennia nog iets ambetanter, we hebben zelfs een oetlul van een katholieke pilarenbijter van een koning gehad die zich eens heeft laten opmerken van zijn slechtste kant door de grondwet niet te respecteren, maar ondertussen hebben die gelukkig zoveel klein mannen allemaal verkracht dat hun laatste beetje krediet opgebruikt is (dat de slachtoffertjes zich troosten met het idee dat hun lijden dus een sociaal nuttig effect heeft gehad van de finale doodsteek te betekenen voor de bende kazuivelpilarenbijters).

Maw, die oerconservatieven zijn er wel, maar ze hebben oftewel genoeg op hunnen duvel gehad om zich gedeisd te houden, ofwel hebben ze de wijsheid om hun conservatisme binnenshuis in de privesfeer te houden.
Er is inderdaad een verschil in visibiliteit, maar dan vooral internationaal, en dat verschil vertaalt zich in een andere psychologische benadering (vrees). De Moslims hier in Belgie hebben vooral de malchance van die internationale zichtbaarheid van hun extremisten, en van een paar zotten hier in Belgie (Sharia4Belgium, cel van Masseik).

Eerlijk gezegd, hoeveel last hebben wij echt van extremistische Moslims? Als een oerconservatieve priester iets verteld, dan lachen wij ermee. Als een oerconservatieve imam spreekt, dan hebben wij schrik. Zoals ik zei, andere benadering.

Ter info, op persoonlijk vlak heb ik meer last van een oerconservatieve Christene dan van een extremistische Moslim...

Citaat:
Komaan. ALLE religieuze idioten moeten zwijgen en aanvaarden dat men met hun geloof kan lachen. Niet dat ze dat plezant vinden, maar ze houden zich gedeisd. Dat is het wat "integratie" betekent. Sommigen hebben het nog niet door. Dat zijn de allochtonen, he.
Het is al een tijdje geleden dat er nog een film uitgebracht is die de draak met God en Jesus aanspant. Ben benieuwd...
Oud 25 september 2012, 09:56   #280
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In uw definitie (pas op, op zich is zij niet slecht ), rijst een tweede probleem: wat is een "niet-geïntegreerde Moslim"? OF omgekeerd: "vanaf wanneer is een Moslim geïntegreerd"?
Wanneer hij zijn eigen geloof en de regels en waarden die daarbij horen niet boven de fundamentele principes van een vrije westerse maatschappij plaatst.

(en ja, onzen Boudewijn Premier was er dus ook zo gene)

Let wel, ik zeg niet dat je aan de specifieke wetten en grillen van een specifieke maatschappij moet kleven. Maar enkele basisprincipes, zoals vrijheid van meningsuiting, individuele vrijheden en rechten, fysieke integriteit van de mens en dergelijke.

Wanneer er een systematisch verwerpen bijhoort van de "locale geplogenheden" en systematisch teruggegrepen wordt naar een of andere buitenlandse traditie ben je niet geïntegreerd. Dat wil niet zeggen dat mensen met roots buiten hun dorp geen affiniteiten meer zouden mogen hebben met de cultuur van hun roots, he.

Maar er is een verschil tussen iemand met Chinese roots die ook wat chinese cultuur heeft, en iemand die zo goed als exclusief in zijn root-cultuur blijft leven met een systematisch afwijzen/weerzin/haat zelfs jegens de cultuur waar hij is geboren en getogen.

Citaat:
Om een voorbeeldje te geven van zotte redeneringen op basis hiervan: veel Vlaams-nationalisten menen dat Franstaligen in de Rand niet geïntegreerd zijn (zij spreken de taal niet). Maar volgens uw definitie zijn het geen allochtonen. Behalve dan die Moslims in de Rand die Franstalig zijn, op de FDF stemmen, weigeren Nederlands te leren of te praten, de uitbreiding van Brussel eisen, enz., enz., enz. Dat zouden dan wel "allochtonen" zijn...
Wel, het is een gelijkaardig probleem, he ! Maar het woord "allochtoon" wordt nooit in dat verband gebruikt. Walekop eerder of zoiets, nee ?

Citaat:
Vergeet ook niet dat voor bepaalde mensen (er zitten er een paar op P.be), Moslims nooit ofte nooit geïntegreerd kunnen worden, behalve wanneer zij geen Moslim meer zijn. Hoe definieer je "allochtoon" in zo'n geval?
Ik zou het niet weten, of Moslims geintegreerd kunnen zijn zonder afstand te doen van een significant deel van hun Moslim-zijn. Om het te weten zou je waarschijnlijk zelf veel meer moslim moeten zijn.

Enerzijds is hun religieuze traditie toch enerzijds heel erg expliciet in de opdrachten en levenswijze die haaks staat, incompatibel is met de onze. Anderzijds waren de katholieken van 600 jaar geleden ook "hopeloze gevallen", he.

Het zou net een theologische opdracht zijn voor moslim-intellectuelen om een moslimversie uit te vinden die wel compatibel is met onze westerse fundamentele waarden. Maar ik denk dat ze veel herzieningswerk zouden hebben.

Citaat:
In uw redenering wordt een woord dat veel ladingen denkt (allochtoon) gewoon vervangen door een ander woord dat evenveel ladingen denkt (niet-geïntegreerde Moslim). Omdat het concept "integratie" zelf ook veel ladingen denkt.
Ik vind dat nochtans niet. Integratie is vrij simpel, he. Aanvaard, nee, wees overtuigd en draag zelf de basisbeginselen van onze maatschappij uit, neem de locale cultuur deels tenminste tot de uwe en doe uw eigen ding in de privesfeer zonder daar anderen mee lastig te vallen.

Citaat:
Er is inderdaad een verschil in visibiliteit, maar dan vooral internationaal, en dat verschil vertaalt zich in een andere psychologische benadering (vrees). De Moslims hier in Belgie hebben vooral de malchance van die internationale zichtbaarheid van hun extremisten, en van een paar zotten hier in Belgie (Sharia4Belgium, cel van Masseik).

Eerlijk gezegd, hoeveel last hebben wij echt van extremistische Moslims? Als een oerconservatieve priester iets verteld, dan lachen wij ermee. Als een oerconservatieve imam spreekt, dan hebben wij schrik. Zoals ik zei, andere benadering.
Gij hebt waarschijnlijk nog niet voor een klas gestaan waar 3/4 "allochtone" jongeren zijn, en waar ge moet proberen (bijvoorbeeld als vrouw) les aan te geven. Ge krijgt voortdurend religieuze referenties naar uwe kop, ge moet ongelofelijk oppassen met wat ge zegt, jongens hebben geen respect voor het gezag van een vrouw, en ga zo maar door.

Ik zeg niet dat niet-allochtone jongeren allemaal watjes zijn, maar wat opvalt is de voortdurende referenties naar hun moslim-zijn in hun onschools en soms ronduit onbeschoft gedrag.

Citaat:
Het is al een tijdje geleden dat er nog een film uitgebracht is die de draak met God en Jesus aanspant. Ben benieuwd...
Omdat het niet meer fun is. Het wordt zelfs niet meer als provocerend aanzien. Er zijn ook maar weinig filmen die zich te pletter laten lachen met mentaal gehandicapten, he.

Het grappige was destijds dat er van die zotten waren die er zich danig aan ergerden. Het was de sociale functie van lachen: hun gekte aan te duiden.

Net als met die profeet-prentjes.

Van zodra lachen ermee aanvaard is, zal het niet meer fun zijn. En is het doel van het lachen bereikt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2012 om 10:02.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be