Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2012, 00:31   #361
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Als ik je goed volg, indien je dochter als minderjarige zou verkracht worden, en zelfs als zij smeekt om ge-aborteerd te worden, zal je haar dwingen om die zwangerschap voort te zetten ? Vermits jij nu éénmaal de baas bent ?
Dwingen? Dit is geen zaak van dwingen, ook niet van "ik ben de baas". Dit is een zaak van de uitoefening van het legitiem ouderrecht, d.i. men draagt als ouder de volle verantwoordelijkheid. Als uw kind niet naar school wil gaan, dan is het aan de ouders daartegen de nodige stappen te ondernemen. Enkel de ouders zijn hierbij verantwoordelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2012, 00:32   #362
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar heeft een kind geen automatische rechten op ouders ?
"Ouders" hoeft niet omschreven te worden als de biologische vader in deze.
Oud 19 november 2012, 00:35   #363
Frailty
Partijlid

Frailty's schermafbeelding

Standaard

Voor katholieke weirdo's is het simpel, het huwelijk dient één finaal doel:
kinderen maken.

Dus een zwangerschap moet voldragen worden
Een verschil in geslacht is een voorwaarde voor een huwelijk
Eenmaal getrouwd kan men dat niet meer ongedaan maken en hertrouwen
(trouwen doe je best maar één keer)
Onvruchtbare mensen mogen niet trouwen
Uit een huwelijk moeten kinderen voortkomen

---

Infertile people can't marry says Catholic Church

From Archbishop Cruz’s latest statement about the issue of marriage from an interview on GMA news, Archbishop reiterated the Catholic Church’s stance that marriage along with sex is ONLY for procreation, That those who cannot procreate or decide to procreate is committing a mortal sin in the eyes of God.

http://urbanmeter.weebly.com/36/post...ic-church.html

---
Frailty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2012, 00:38   #364
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dwingen? Dit is geen zaak van dwingen, ook niet van "ik ben de baas". Dit is een zaak van de uitoefening van het legitiem ouderrecht, d.i. men draagt als ouder de volle verantwoordelijkheid. Als uw kind niet naar school wil gaan, dan is het aan de ouders daartegen de nodige stappen te ondernemen. Enkel de ouders zijn hierbij verantwoordelijk.
Als jij jouw minderjarig kind een abortus weigert na een verkrachting, dan DWING je haar om die zwangerschap voort te zetten. Het kan dan volgens de wet legitiem zijn, anders dan DWINGEN kan je dat niet noemen.
Maar eigenlijk denk ik dat zij ook zonder jouw toestemming abortus kan plegen. Met bemiddeling van de sociaal assistente, en misschien zelfs zonder dat je er ooit weet van hebt.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2012, 00:41   #365
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Om welke reden zou ik haar het huis uitzetten of haar verbannen uit het gezin? Als een kind van me later een crimineel feit pleegt, blijft het ook dan nog steeds het kind van mij en mijn vrouw. Als ouder blijf je dan ook die verantwoordelijkheid dragen.

Natuurlijk zal ik in geval van een abortus daar op geen enkele wijze moreel mee akkoord gaan. Alleen zal een meerderjarige ook zelf de verantwoordelijkheid moeten opnemen voor haar daden. Is ze minderjarig, dan valt die verantwoordelijkheid nog steeds bij de ouders. Niet bij haar.
Je zit er weer eens volkomen naast

http://www.steunpuntjeugdhulp.be/?ac...s%3F%3C%2Fp%3E

Citaat:
Juridische Categorie : Seksualiteit

V: Kan een minderjarig meisje zelf beslissen over het uitvoeren van een abortus?

A:

De abortuswet spreekt expliciet over de vrouw die voor de ingreep haar toestemming geeft. Er is dus geen leeftijdsbeperking voor het geven van de toestemming opgenomen. De vrouw beslist zelf over het feit of de zwangerschap voor haar ‘een noodsituatie’ is.

Een minderjarig meisje kan autonoom beslissen om een abortus te laten uitvoeren, zonder medeweten of instemming van haar ouders. Een minderjarige kan ook niet gedwongen worden tot het laten afbreken van haar zwangerschap. Ouders kunnen ‘geen plaatsvervangende toestemming’ geven. Het meisje beslist! De arts mag het meisje steeds aanmoedigen om haar ouders in te lichten om hen te betrekken bij het besluitvormingsproces
.

Autoritair Jantje heeft dus niks te zeggen over al of niet abortus voor zijn dochter

Dit geldt voor een gewone abortus. Laat staan bij verkrachting....

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 november 2012 om 00:45.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2012, 00:47   #366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jij jouw minderjarig kind een abortus weigert na een verkrachting, dan DWING je haar om die zwangerschap voort te zetten. Het kan dan volgens de wet legitiem zijn, anders dan DWINGEN kan je dat niet noemen.
Maar eigenlijk denk ik dat zij ook zonder jouw toestemming abortus kan plegen. Met bemiddeling van de sociaal assistente, en misschien zelfs zonder dat je er ooit weet van hebt.
Als een minderjarige verkracht wordt, gaat een hele procedure lopen. Dan gebeurt er niets meer "zonder dat je er ooit weet van hebt".

U wilt er het woord "dwingen" op kleven. Ik zie het niet zo, want ouders zijn nu eenmaal in alles verantwoordelijk bij een minderjarige.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 november 2012 om 00:48.
Oud 19 november 2012, 00:49   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Autoritair Jantje heeft dus niks te zeggen over al of niet abortus voor zijn dochter

Dit geldt voor een gewone abortus. Laat staan bij verkrachting....
Wat is daar autoritair aan? En waarin verkneukelt u zich eigenlijk?
Oud 19 november 2012, 00:52   #368
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Als een minderjarige verkracht wordt, gaat een hele procedure lopen. Dan gebeurt er niets meer "zonder dat je er ooit weet van hebt".

U wilt er het woord "dwingen" op kleven. Ik zie het niet zo, want ouders zijn nu eenmaal in alles verantwoordelijk bij een minderjarige.
Niet voor de wet, Jan...
http://www.steunpuntjeugdhulp.be/?ac...s%3F%3C%2Fp%3E
Citaat:
Een minderjarig meisje kan autonoom beslissen om een abortus te laten uitvoeren, zonder medeweten of instemming van haar ouders. Een minderjarige kan ook niet gedwongen worden tot het laten afbreken van haar zwangerschap. Ouders kunnen ‘geen plaatsvervangende toestemming’ geven. Het meisje beslist! De arts mag het meisje steeds aanmoedigen om haar ouders in te lichten om hen te betrekken bij het besluitvormingsproces

Zelfs als ze niet verkracht is kan zij zelf beslissen. Gelukkig maar.

Laatst gewijzigd door Aligator : 19 november 2012 om 00:54.
Oud 19 november 2012, 00:53   #369
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Daar leer je ook de evolutieleer én worden voorbehoedsmiddelen + abortus aangeprezen.
Neen, hoor. Evolutionisme wordt niet onderwezen in de lessen biologie. En ik heb nog nooit gehoord van een biologieles waar abortus wordt "aangeprezen".
Oud 19 november 2012, 00:56   #370
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet voor de wet, Jan...

Zelfs als ze niet verkracht is kan zij zelf beslissen.
U vergeet iets: dit gaat over verkrachting. Niet over een "gewone" ongewenste zwangerschap. Bij dat laatste zou een meisje wel eens kunnen zwijgen voor haar ouders, maar bij een verkrachting zal dat ongetwijfeld wel wat anders liggen.
Oud 19 november 2012, 00:57   #371
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie mijn post 375

Jantje heeft over de abortus van zijn dochter niks te zeggen, verkracht of niet
Oud 19 november 2012, 00:59   #372
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
U vergeet iets: dit gaat over verkrachting. Niet over een "gewone" ongewenste zwangerschap. Bij dat laatste zou een meisje wel eens kunnen zwijgen voor haar ouders, maar bij een verkrachting zal dat ongetwijfeld wel wat anders liggen.
Je zit er weer eens glorieus naast en ik heb het juridisch bewijs geciteerd
in mijn post 375

Jij hebt over de abortus van jouw dochter niets te vertellen, onafhankelijk van de minderjarigheid

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 november 2012 om 01:00.
Oud 19 november 2012, 01:00   #373
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Neen, hoor. Evolutionisme wordt niet onderwezen in de lessen biologie. En ik heb nog nooit gehoord van een biologieles waar abortus wordt "aangeprezen".
Abortus hoeft niet aangeprezen noch gebanaliseerd te worden. Maar evenmin gedemoniseerd. In geval van verkrachting of als het foetus belangrijke mismaaktheid vertoont vind ik het een goede oplossing, om nog meer miserie te verhinderen.
En zelfs in minder erge gevallen : piepjonge meisjes die zwanger geraken na een onvoorzichtigheid, vrouwen met weinig inkomsten en reeds een aantal andere kinderen om voor te zorgen onderandere.
Als de paus en meneer pastoor er een andere mening op nahouden, dat ze eerst al eens beginnen met zelf kinderen te maken, en op te voeden, inplaats van lekker confortabel vrijgezel te blijven, en enkel en alleen voor zichzelf te leven, en voor hun geloof.
Oud 19 november 2012, 01:03   #374
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jantje heeft over de abortus van zijn dochter niks te zeggen, verkracht of niet
Dat mag dan volgens de wet zo zijn, wat evenwel niet betekent dat mijn zienswijze hierdoor anders wordt: ook in deze blijf ik als ouders mijn verantwoordelijkheid dragen. Als het schijnbaar niet wettelijk kan, dan zeker moreel.

In deze mag ik immers oordelen dat niet iedere wet de toetsing aan de morele eisen van het christendom doorstaat.
Oud 19 november 2012, 01:04   #375
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
En in beide gevallen mag zij zelf beslissen of ze zich laat aborteren of niet. Ook al sta jij op je kop te dansen van razernij, het zal er niks aan veranderen.
En dat is maar goed ook. Een jong meisje hoeft niet heel haar leven voor een ongewenst kind te zorgen, enkel en alleen omdat haar vader/moeder één of ander geloof aanhangt.
Oud 19 november 2012, 01:06   #376
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat mag dan volgens de wet zo zijn, wat evenwel niet betekent dat mijn zienswijze hierdoor anders wordt: ook in deze blijf ik als ouders mijn verantwoordelijkheid dragen. Als het schijnbaar niet wettelijk kan, dan zeker moreel.

In deze mag ik immers oordelen dat niet iedere wet de toetsing aan de morele eisen van het christendom doorstaat.
Jouw uitspraak hier dat een minderjarige voor abortus onder de verantwoordelijkheid van haar ouders valt was dus een CANARD
Oud 19 november 2012, 01:07   #377
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:

Je mag die wetten veroordelen, maar ze niet in de weg staan. Met andere woorden, je kan en mag je dochter niet beletten een abortus te ondergaan, zo zij dit wenst, en ongeacht de reden waarvoor zij dit wenst.
Oud 19 november 2012, 01:10   #378
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Abortus hoeft niet aangeprezen noch gebanaliseerd te worden. Maar evenmin gedemoniseerd. In geval van verkrachting of als het foetus belangrijke mismaaktheid vertoont vind ik het een goede oplossing, om nog meer miserie te verhinderen.
En zelfs in minder erge gevallen : piepjonge meisjes die zwanger geraken na een onvoorzichtigheid, vrouwen met weinig inkomsten en reeds een aantal andere kinderen om voor te zorgen onderandere.
Als de paus en meneer pastoor er een andere mening op nahouden, dat ze eerst al eens beginnen met zelf kinderen te maken, en op te voeden, inplaats van lekker confortabel vrijgezel te blijven, en enkel en alleen voor zichzelf te leven, en voor hun geloof.
Als christen kan ik abortus niet anders zien dan een demonisch kwaad. Mij valt trouwens op dat er door de voorstanders van abortus steeds weer gespeeld wordt op een aantal gevallen die in de praktijk bijzonder zelden voorkomen. Als we bijvoorbeeld naar de officiële cijfers kijken voor België, dan halen we een aantal dat tussen 0,20 en 0,25% varieert naargelang het jaar van registratie. Over lichamelijke gebreken zijn er geen afzonderlijke cijfers, maar het aantal gevallen van kinderen met ernstige gebreken of gevaarlijke situaties zijn dermate klein dat ook hier het percentage verwaarloosbaar zal zijn. Kortom, hier worden bijzonder zeldzame situaties aangehaald om het gros van de abortussen te rechtvaardigen die om totaal andere redenen worden uitgevoerd. Geen zuivere redenering dus.
Oud 19 november 2012, 01:10   #379
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je mag die wetten veroordelen, maar ze niet in de weg staan. Met andere woorden, je kan en mag je dochter niet beletten een abortus te ondergaan, zo zij dit wenst, en ongeacht de reden waarvoor zij dit wenst.
Tussen niet mogen en niet kunnen is er soms een verschil.
Oud 19 november 2012, 01:10   #380
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw uitspraak hier dat een minderjarige voor abortus onder de verantwoordelijkheid van haar ouders valt was dus een CANARD
En?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be