![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1441 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1442 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1443 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1444 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit huwelijk heeft gewoon niets van doen met het burgerlijke, daar dit laatste andere zaken regelt dan het kerkelijke. Die scheiding verandert niet, als het religieuze huwelijk losgekoppeld wordt van het seculiere. Het probleem situeert zich bijgevolg in uw hoofd. Niet in de werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1445 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1446 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En waarom zou dat niet mogen? Als burger hebben we toch het recht onze mening te uiten, ook op straat, ook in de media? Of geldt dat recht plotseling niet meer voor de gelovige burger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1447 |
Europees Commissaris
|
![]() Eerlijk gezegd maakt het mij zelf totaal niet uit. Ik heb me al eerder voorstander verklaard voor de ontkoppeling en blijkbaar werd er zelfs reeds een wetsvoorstel ingediend. Het is gewoon een kwestie dat iedereen moet weten waar ze aan toe zijn dit is alles. Als dit zo blijkt te zijn heb ik er geen enkele moeite mee.
Dus zeker geen paniekvoetbal mijnentewege. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1448 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U neemt uw eigen droom voor werkelijkheid. Uw eigen gedachten zijn de onze niet. Daarom ook stelde ik gisteren al: u vecht tegen uw eigen opvattingen, niet tegen de onze. Wat u ons immers in de mond legt, hebben we niet gesteld, denken we niet en streven we ook niet na.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1449 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook als gelovige bent u pas gehuwd wanneer u voor de BURGELIJKE STAND trouwt,niet de kerk maar een ambtenaar heeft die macht. Die werkelijkheid lijkt moeizaam in uw hoofd te passen, uw geloof is persoonlijk, niet God maar de ambtenaar heeft de macht uw huwelijk te bekrachtigen, ongeacht u latere bezoek aan een kerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1450 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1451 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of meent u dat de vermelding "kerkelijk huwelijk" in het Belgisch trouwboekje niet correct is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1452 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk hoeft u niet akkoord te gaan met deze zienswijze, maar dat is een persoonlijke beleving. En de wet regelt niet die beleving. Daar is alle vrijheid toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1453 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw kerk is dan ook voornamelijk bevolkt met toeristen.... U daartegen.. u wilt kunnen trouwen, los van een burgelijk huwelijk, droom maar lekker verder hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1454 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van mij mag u uw kerk in hoor, doe God de groetjes! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1455 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
M.a.w. de kerkelijke opvatting heeft niets van doen met het burgerlijk huwelijk. In de ogen van de Kerk komt men als ongehuwd de kerk binnen en gaat men als gehuwd naar buiten. Voor God. Voor elkaar. Voor de Kerk. In geen enkel kerkelijk document staat dat er een voorafgaande burgerlijke plechtigheid hoort te zijn. Geen enkel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1456 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom stelde ik u de vraag: vindt u dat dan problematisch? Als een koppel naar de wet ongehuwd door het leven wil gaan, waarom doet u daar moeilijk over? Kunt u mij dat eens uitleggen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1457 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1458 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1459 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vindt u het dan problematisch dat er koppels zijn die gewoon ongehuwd door het leven gaan? En zelfs kinderen hebben? En gemeenschappelijk eigendom? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1460 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, waar zit het probleem? Niet de overheid beslist toch die keuze, maar wel de partners in het koppel. Of niet misschien? |
|
![]() |
![]() |