![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1601 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tegenwoordig blijven er immers meer koppels ongehuwd dan dat ze tot een burgerlijk huwelijk overgaan. Ook zij nemen bewust de juridische gevolgen van hun keuze op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1602 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() tjah wat kan ik daarop zeggen hé... dan :
Citaat:
Of ga je me nu komen te vertellen dat die burgerlijke huwelijken overgenomen (in extremis) uit het buitenland volledig moge afwijken van onze wetten inzake burgelijk huwelijk ? Citaat:
Dát was/is niet de kern van de zaak, alice ... dat is iets wat jij als stokpaardje naar voren wou brengen als kern van de zaak Dé kern van de zaak bij deze was en is : een religieus huwelijk betekent juridisch niks .... het legt totaal geen enkele verplichting op noch brengt het enige meer rechten met zich mee Dus als het niets betekent treedt de religie met zo'n ceremonie nooit op het terrein van de staat en blijft de vraag : waarom betreedt de staat dan wel het terrein van de religie met dat verbod ? Citaat:
ppffff dat is daar alice We spreken over hier En neen, in feite is zelfs dat verschil er niet want er zijn landen waar je ook kerkelijk kunt huwen waar dat ineens rechtsgeldig wordt : Ierland, Spanje, Portugal, Polen, etc Dus het hangt eerder af van vaderke staat dan van de religie... zo blijkt Citaat:
1) Je dient het hier te beschouwen .... en dus geen islamitische huwelijken erbij betrekken in landen waar de staat die islam grotendeels volgt 2) Je zegt alimentatie maar volgens mij bedoel je onderhoudsgeld daar je daarna onmiddellijk spreekt over 'bij een scheiding moet een vrouw hertrouwen of onderhouden worden door familie' Wel,... Onderhoudsgeld is er hier ook niet (meer), alice... moest ge dat nog niet weten. En alimentatie dat is er hier wel ... en dat staat totaal los van burgerlijk of religieus huwelijk 3) En een kerkelijk huwelijk verschilt in het niets met wat je zegt op dat kleine pittige detail na... er is geen probleem want je kan niet scheiden Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 3 december 2012 om 23:23. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1603 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie echter voor de Kerk huwt maar uit persoonlijke motieven geen burgerlijke plechtigheid wil, is blijkbaar onmiddellijk een nul en weet niet wat de gevolgen van zijn/haar daad zijn. Kortom, er klopt iets niet met de gevolgde redenering. Net alsof gelovigen in dit land door het leven gaan als volledig afgescheiden van onze werkelijkheid. In de traditionalistische katholieke kringen waar ik vertoef, stel ik vast dat het allergrootste deel van de mensen academisch gevormd zijn. U kunt hen er niet van beschuldigen van inherente onwetendheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1604 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als zou blijken dat er op de een of andere wijze sprake is geweest van onvrijheid van een van de partners, dan wordt het huwelijk door de katholieke Kerk sowieso geannuleerd. Het heeft dan ook bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1605 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, Jan wil niet dat er sprake is van "moeten". Slechts van "mogen". Net zoals bij alle andere burgers van dit land. Die vraag naar gelijkheid en afschaffing van een discriminatie lijkt me heel redelijk en ook overeenkomstig de fundamenten van onze democratische rechtstaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1606 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt dat op z'n minst verschillende keren gesuggereerd dat wij dat zo zouden zien of ons daarin zouden vergissen of dat we dat zouden wensen
Citaat:
En dat enkel omdat je dan weer vanuit die zelfde premisse uitgaat |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1607 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vroeger? Over welke tijd spraken we dan? En in hoeverre wilt u maatschappelijke toestanden van vele eeuwen geleden nog een rol laten spelen in de huidige wetgeving?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1608 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() seg kan jij niet lezen wat er daar staat, alice HET IS VERBODEN volgens dat artikel Je zou dat natuurlijk wel sluiks kunnen doen maar het blijft verboden... iets wat jij eerder ontkende Laatst gewijzigd door praha : 3 december 2012 om 23:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1609 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En voor welke keuze staan de mensen? Is de situatie van een godsdienstig koppel dat voor de Kerk gehuwd is maar niet voor de wet, dan anders dan een doorsnee ongehuwd koppel dat na vele jaren toch besluit uiteen te gaan? Waar zit het verschil? Waar zit het verschil in juridische bescherming door de overheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1610 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jan wil dat gelovigen de keuze hebben of ze al dan niet vooraf een burgerlijk huwelijk aangaan. De meesten zullen naast hun kerkelijk engagement toch ook de juridische omkadering van het burgerlijk huwelijk opzoeken. Waarom zou hij die mogelijkheid tot juridische omkadering van het huwelijk aan gelovigen willen ontzeggen?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1611 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En u brengt plotseling de kerkelijke regel ter sprake dat men niet kan scheiden. Hoezo? Heeft het kerkrecht dan toch een bestaansrecht, iets wat u eerder volledig ontkende? Zo stilaan begin ik de indruk te hebben dat er bij u niet echt sprake is van enige bereidheid tot logisch redeneren. Naargelang de voortgang van de discussie klopt u met uw hamer eens links om vervolgens rechts uit te halen. Van enige samenhangendheid is totaal geen sprake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1612 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is toch krakt hetzelfde Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1613 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ipv impotent en steriel te janken op een forum: Span een procedure aan, als je zo overtuigd bent van de haalbaarheid, O Majesteit. Maar helaas is daar in 200 jaar tijd niets van terecht gekomen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1614 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn tal van landen waar de kerk nog steeds gewoon een huwelijk kan inzegenen zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk, alice. Naar kerkelijk recht is dat burgerlijk huwelijk immers geen vereiste.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#1615 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als men een strikte scheiding nastreeft van Kerk en Staat houdt dat juist in dat de overheid zich op geen enkele wijze inlaat met de persoonlijke keuzes verbonden aan de geloofsbeleving van een burger. Als twee gelovigen dus een egagement tegenover elkaar willen uitspreken, dan is dat slechts iets wat hen persoonlijk aangaat. Van dezelfde orde als wanneer een goede vriend tegen aan ander zegt "op mij kunt u altijd rekenen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1616 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1617 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1618 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overheid en religieuze gemeenschappen situeren zich op totaal andere vlakken. Wat u nu stelt, is dat de bakker in uw straat de concurrent is van de nabijgelegen slager. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1619 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1620 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In België is dat zo, alice. In tal van andere landen is dat niet zo. De kerk kan dus wel degelijk een kerkelijk huwelijk inzegenen zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk. Naar kerkelijk recht is dat burgerlijk huwelijk namelijk helemaal geen vereiste. Daar gaat uw betoog. Daaag!
![]() |
![]() |