Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2013, 09:44   #21
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In zijn column in de Standaard (enkel voor abonnees dus ik ga de link niet zetten) gaat hij daar dieper op in.

Ik wil het einde van die column hier wel zetten:
Beetje "idealiserende" visie, hoor. De gewone mensen hebben het daar echt niet breed.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 09:50   #22
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Beetje "idealiserende" visie, hoor. De gewone mensen hebben het daar echt niet breed.
ja tuurlijk, maar je moet streven naar dat ideaal hé. kern is het uitgaan van de eigen identiteit met een open blik naar de buitenwereld.
Oud 29 januari 2013, 09:54   #23
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja tuurlijk, maar je moet streven naar dat ideaal hé. kern is het uitgaan van de eigen identiteit met een open blik naar de buitenwereld.
Mja, ik ben altijd wat bevooroordeeld wanneer ik vanuit PNV-hoek zo'n dingen zie.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 29 januari 2013, 09:55   #24
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met zo'n instelling beschik je natuurlijk ook over iets meer mentale 'veerkracht' indien het echt slecht begint te gaan, en dat is juist iets wat Vlaanderen mankeert.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 09:55   #25
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja, ik ben altijd wat bevooroordeeld wanneer ik vanuit PNV-hoek zo'n dingen zie.
dat is wat De Wever ervan maakt hé
Oud 29 januari 2013, 09:57   #26
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is wat De Wever ervan maakt hé
Dat is ook de indruk die PNV wil geven
Oud 29 januari 2013, 10:00   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Met zo'n instelling beschik je natuurlijk ook over iets meer mentale 'veerkracht' indien het echt slecht begint te gaan, en dat is juist iets wat Vlaanderen mankeert.
omdat je langs de ene kant mensen hebt die weigeren uit te gaan van de eigen identiteit maar zich blijven verstoppen achter een fictieve, zeer floue, Belgische identiteit en langs de andere kant mensen hebt die enkel en alleen het willen hebben over die Vlaamse identiteit en weigeren zich open te stellen voor de buitenwereld.

Over Brussel en de rand zie je dezelfde mentaliteit. Ofwel heb je mensen die Vlaams-Brabant compleet willen afgeven aan de Franstaligen en het helemaal niet erg zouden vinden dat er dan nog enkel Frans gesproken wordt of dat er een apartheidsysteem (bv aparte rechters voor elke taalgroep).
Ofwel heb je mensen die totaal niet moeten weten van Brussel en het enkel een vuile lelijke stad vinden vol moslims en ander anderskleurig gespuis en dus vinden dat Vlaanderen beter af is zonder Brussel.

Een open visie, met respect voor elkaars taal en eigenheid, neen, dat kan niet in ons land.
Oud 29 januari 2013, 12:50   #28
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het heeft niet eens veerkracht als het goed gaat? :/
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 13:00   #29
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Die verlichting had enkel relevantie in zoverre de guilotine de oude heersende klasse heeft geliquideerd om de nieuwe plaats te geven.
Die guillotine heeft voornamelijk mede-revolutionairen geliquideerd.

De revolutie kante zich in den beginne tegen de corrupte adel. Één van de revolutieliedjes begon zo:
Aristocrate,
Te voil�* donc tondu !
Le Champ-de-Mars
Te fout la pelle au cul;
Aristocrate,
Te voil�* confondu !
Aristocrate,
Te voil�* confondu !

En eindigde zo:
N'oublions rien
Et portons �* Louis
Une santé
Et �* tous ses amis...
N'oublions rien
Et chérissons Louis !
N'oublions rien
Et chérissons Louis !

Uiteindelijk heeft de adel een aardig centje verdiend aan de revolutie, door kerkgronden op te kopen. Daar was nog een erg verhit debat over tijdens de restauratie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Zonder het geweld van de Amerikaanse en de Franse revolutie was er niet eens een Napoleon geweest, laat staan een moderne democratische natiestaat.
Geen Napoleon, inderdaad, maar de moderne democratische natiestaat heeft de revoluties niet nodig gehad. En in Duitsland heeft de Franse revolutie koninklijk Pruisen net versterkt.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 14:53   #30
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Een prijs vernoemd naar een devoot racist en bloed-en-bodem-denker. Zelfs het Catalaanse nationalisme was hem te min: de Catalanen waren in zijn ogen net zo besmet door onzuiver (Moors) bloed als de rest van Spanje.

Ik zou zo'n prijs weigeren.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 15:03   #31
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
omdat je langs de ene kant mensen hebt die weigeren uit te gaan van de eigen identiteit maar zich blijven verstoppen achter een fictieve, zeer floue, Belgische identiteit...
Citaat:
Een open visie, met respect voor elkaars taal en eigenheid, neen, dat kan niet in ons land.
Misschien kan respect ermee beginnen dat we aanvaarden dat andere mensen andere referentiekaders voor hun identiteit onderkennen, ook als dat een Belgisch referentiekader is, in plaats van te suggereren dat Belgisch-nationalisten slechts hun eigen "objectieve" identiteit - wat dan de Vlaamse identiteit zou zijn - ontkennen in ruil voor een "fictieve" identiteit.

Ook zou het zinvol zijn te onderkennen dat identiteit een flexibel gegeven is, deels aan onze wil ontsnapt en over zoveel meer gaat dan het toebehoren aan een bepaalde natie.
Oud 29 januari 2013, 15:10   #32
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Ik snap trouwens niet wat ETA er mee te maken heeft, Sabino Arana was al dood lang voor er van ETA sprake was.
Nu ja, voor Krohn is alles wat Baskisch is uiteraard ETA.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 15:19   #33
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

De Belgae waren wel degelijk een samenstelsel van diverse stammen waar de Romeinen ald de grootste moeite mee hadden, laat staan de huidige politiek.

Een land dat door raciale samenstelling nooit een politieke eenheid zal worden.

Wellicht is het beter een federatief stelsel op te zetten, met aparte administartieve regio's en een algemene grondwet waarin opgenomen de bijzondere wetten van de deelstaten.
Een formule �* la Duitsland.

Een oplossing? Het taalprobleem is dan van de baan.
Oud 29 januari 2013, 15:58   #34
Zwitser

Standaard

Citaat:
In zijn column in de Standaard (enkel voor abonnees dus ik ga de link niet zetten) gaat hij daar dieper op in.
Zijn columns zijn ook gewoon op de NV-A website te lezen...
http://www.n-va.be/nieuws/opinie/het-guggenheim-effect
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 16:23   #35
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Een prijs vernoemd naar een devoot racist en bloed-en-bodem-denker. Zelfs het Catalaanse nationalisme was hem te min: de Catalanen waren in zijn ogen net zo besmet door onzuiver (Moors) bloed als de rest van Spanje.

Inderdaad. Geen kat die er over valt. Straf he. Ze hadden de prijs beter genoemd naar Aguirre ofzo. Of als het dan toch een tijdsgeest van Arana moet zijn: Agosti Xaho.

Laatst gewijzigd door Txiki : 29 januari 2013 om 16:23.
Oud 29 januari 2013, 23:09   #36
krohn
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Absoluut waar. Hi had Germaanse antropologie en volkenkunde in Barcelona gestudeerd, een soort studies volop aan de gang toen in de Universiteiten over de Pyreneën. Hij had een excuus, om eerlij te zijn, het privilegio (bevoorecht) de hidalguia universal de los vascos" dor de Katholieke Koningen aan de Heren van Biskaje toegekend, als getuigenis van zuiver bloed -zonder geen behoefte dus aan zuiver/bloed brieven ("certificados de limpieza de sangre")-, in feit, vanwege de diensten aan de Trastamara dynastie in het verleden verricht, en in het bijzonder tijdens de Castiliaanse Burgeroorlog (1351-1369) tussen Enrique de Trastamara en de koning Pedro I (el Cruel, o el Justiciero) "Esas aguas, estos lodos"

In feit, Sabino Arana was een verliezer, gelijk de Vlamse nationalisten van de naoorlogsperiode, om eerlijk te zeggen. Chaho is zeker meer interessant, maar niet minder een bloed-en-bodem denker dan de andere, zoals Juaristi het opmerkte.

http://es.wikipedia.org/wiki/Augustin_Chaho

Alles tesammen, een grote romanticus (Sabino Arna was toch helemaal anders)

Een niet mindere interessante en echt atypische auteur onder de Baskische nationalisten was Jon Mirande

http://es.wikipedia.org/wiki/Jon_Mirande

Hij was een radicaal denker maar had niets te maken met het terrorisme. Pas na zijn dood -door zelfvermoord (1972)- de ETA maakte van hem een van hun belangrijkste ideologen -en zelfs een martelaar-, vooral door zijn felle anti-Spaanse gevoelens. Zijne is toch die zinnetje over de Spaanse Tweede Republiek : "el regimen mas abyecto que la Humanidad haya jamas conocido"

Trouwens, men kan zeggen dat de Basken in het algemeen zullen door de Frans-Basken eindelijk gered die niet hadden deelgenomen aan de Spaanse burgeroorlog (horrresco referens!), en hadden al de historische nedederlagen van de Spaanse-Basken ook niet meegemakt (of niet zoveel als zij)

Wat me betreft, nooit problemen ontmoet met Frans-Basken, ik zeg wel Frans-Basken

Saluutkes
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 08:28   #37
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
In feit, Sabino Arana was een verliezer, gelijk de Vlamse nationalisten van de naoorlogsperiode, om eerlijk te zeggen. Chaho is zeker meer interessant, maar niet minder een bloed-en-bodem denker dan de andere, zoals Juaristi het opmerkte.

http://es.wikipedia.org/wiki/Augustin_Chaho

Saluutkes
Ik lees daar niets over Xaho dat verbonden kan worden aan "bloed-en-bodem"-denken zoals de term gangbaar gebruikt en geïnterpreteerd wordt.
Oud 30 januari 2013, 08:31   #38
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
Een niet mindere interessante en echt atypische auteur onder de Baskische nationalisten was Jon Mirande

http://es.wikipedia.org/wiki/Jon_Mirande

Hij was een radicaal denker maar had niets te maken met het terrorisme. Pas na zijn dood -door zelfvermoord (1972)- de ETA maakte van hem een van hun belangrijkste ideologen -en zelfs een martelaar-, vooral door zijn felle anti-Spaanse gevoelens. Zijne is toch die zinnetje over de Spaanse Tweede Republiek : "el regimen mas abyecto que la Humanidad haya jamas conocido"
Saluutkes
Ik heb in al die jaren nog nooit gehoord van Jon Mirande en vind niets dat hem, op welke manier dan ook, zou verbinden met ETA. Dus als het even kan: bronnen, teksten, linken om dat ergens vast te kunnen stellen?
Oud 30 januari 2013, 13:37   #39
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Ik weet niet wat dat is met Krohn, maar zijn bijdragen lezen als iets dat door Google Translate uit het Oezbeeks vertaald is...

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 30 januari 2013 om 13:46.
Oud 30 januari 2013, 16:09   #40
krohn
Partijlid

Standaard Bloed-en-bodem litteratuur en Conservatieve Revolutie

Citaat:
Ik heb in al die jaren nog nooit gehoord van Jon Mirande en vind niets dat hem, op welke manier dan ook, zou verbinden met ETA. Dus als het even kan: bronnen, teksten, linken om dat ergens vast te kunnen stellen?
Bloed-en-bodem was een begrip helemaal nieuw voor mij, 't is waar, toen ik in België aankwam en op het eerste die uitdrukking ontmoette, als ik het Nederlands begon te leren: het eerbiedigen van het geboorteland en van de eigen afstamming, "in casu" die van de Basken, als leidmotief van een soort litteratuur of litteraire genre, zo heb ik het altijd begrepen. Die was precies, m.i., het geval met Agustin Chaho, die van de Basken de Oervolk maakte (of zoiets), als amper een variant van de Aryaanse mythus van de Germanen.

Bloed-en-bodem litteratuur, als ik het gooed begreep, was die van een Oost-Vlaamse romanschrijver, perfekt apolitiek, als Stijn Streuvels; en zo, werd hem als dusdanig hulde gebracht in Duitsland onder de Derde Rijk, door Goebbels persoonlijk zelfs. Terwijl van een van zijn romans -De Vlasschaard"- een (Duitse) film met succès werd gemaakt.

Dus, ik wil helemaal niet bloed-en-bodem litteratuur met nazismus identificeren, maar wel met een culturele stroming die deel uit maakte van de zo genoemde Conservatieve Revolutie welke door sommige als voedingsbodem wordt beschouwd van het Nazi Régime, en die nochtans, een belangrijke stroming inspireerde van de anti-Nazi weerstand.

In feit, het was pas een ingrediënt van de Duitse en Germaanse cultuur sind het ontstaan van het romantiusmus, begin negentiende eeuw. Dus, Chaho als een bloem-en-bloed schrijver te beschrijven draagt geen pejoratieve betekenis voor mij. Trouwens, ik ken maar over Chaho wat ik van hem in de boeken van Jon Juaristi verneem.

Wat Jon Mirande betreft, ik schreef al dat hij niets te maken had met het ETA terrorisme, maar wel dat de ETA en de uiterst-radicale stromingen van het baskische-nationalisme na zijn dood slaagden erin, zich hem eigen te maken. Niet waar?

Sallutkes (sorry maar ik kan het niet vertalen naar het Ouzbeek)
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be