![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30841 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U verwart zaken. Meus spreekt Nederlands, maar geen Algemeen Nederlands. Gelijkaardig met uw voorbeeld: dat kan wel Hoogduits zijn, maar Standaardduits is het in ieder geval niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30842 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? Was de taalpolitiek van Willem I er dan opgericht in Noord-Nederland de Nederlandse dialecten uit te roeien? Of meent u dat iedereen daar de standaardtaal sprak?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30843 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30844 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Portugees acht ik niet onmiddellijk een heel melodieuze taal. Als Germaanse taal vind ik Zweeds dan weer heel melodieus. Kortom, smaken verschillen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30845 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus het beschaafd Nederlands van hier en nu is wél een opgepoetst Vlaams,... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2013 om 23:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30846 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn punt is nml. dat wat men tussentaal noemt eigenlijk een gesproken versie van AN is. Het verschil zou namelijk veel groter zijn als Meus zijn Brabants dialekt zou gebruiken. Ge citeert veel verkleinwoorden die eindigen op -ke. Ik ervaar dat eigenlijk niet als dialekt omdat het zo algemeen is in Vlaanderen. In de Van Daele zou voor ieder zelfstandig naamwoord de dubbele verkleiningsvorm moeten staan. 'Efkes' staat er niet in. Ik weet eigenlijk niet waarom niet...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30847 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30848 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sorry, maar dat is dialect. Daarnaast is het niet algemeen, daar men in meerdere West-Vlaamse dialecten niet de -ke kent maar wel de -je en -sje. In het Brugs bijvoorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30849 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn Vlanderen spreekt een eigen taal; God gaf elk land de zijne, en, laat ze rijk zijn, laat ze kaal: ze is Vlaams, en ze is de mijne! Ze is Vlaams, en die het Vlaams veracht, de taal van dien verdwijne, verdwijn' hem, met de sprekerskracht: ze is Vlaams, en ze is de mijne! -Guido Gezelle- (En Gezelle mocht dan wel een leidende partikularist zijn geweest, ik denk niet dat hij zich hiermee wou afzetten tegen het Nederlands, wel des te meer tegen het Frans.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 september 2013 om 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30850 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jammer genoeg moet ik uw droom doorprikken. Uit zijn polemische geschriften - naast zijn gedichten was GG immers een heel actief en productief polemicus - blijkt dat hij de suprematie van het Frans als onderwijs- en cultuurtaal in Belgische context niet afkeurde of op dat vlak streefde naar een verandering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30851 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Vlaamsche tale is wonder zoet, voor die heur geen geweld en doet, maar rusten laat in 't herte, alwaar, ze onmondig leefde en sliep tegaar totdat ze, eens wakker, vrij en vrank, te monde uitgaat heur vrijen gang! Wat verruwprachtig hoortoneel, wat zielverrukkend zingestreel, o Vlaamsche tale, uw kunste ontplooit, wanneer zij 't al vol leven strooit en vol onzegbare schoonzijt, dat, lijk wolken wierrooks, welt uit u zoet wierrookvat! -Guido Gezelle-
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30852 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is wel geen schrijftaal, of helaas niet meer... Maar laten we stellen dat de -ke vorm wel zeer verbreid is. Enkele West-Vlaamse dialekten zijn dan wel een uitzondering maar misschien komt het anderzijds ook elders voor dan in Vlaanderen (in Noord-Brabant of zo ?).
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 september 2013 om 00:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30853 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30854 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tussentaal is trouwens niet half-Brabants. En dat is inderdaad niet ons gesproken AN als men de VRT-nieuwslezer als referentie gebruikt. Maar, wie spreekt er zo? En moet het echt onze ambitie zijn van zo te spreken? Ik vind het heel kil en steriel als ik niet eens kan horen waar iemand vandaan komt, als er een zekere couleur locale ontbreekt. Zonder daarom dialekt te spreken!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 september 2013 om 00:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30855 | ||
Banneling
|
![]() wie had dat nu verwacht in holland.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...-gedacht.dhtml Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30856 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30857 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tussentaal is tussentaal, ongeacht of je nu een vierde dan wel twee vierde Brabants door je standaardtaal haspelt. Zodra je begint met -ke als verkleinwoord, wijk je af van ons AN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30858 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De norm is de norm. In het verkeer hebben we ook een normering. Als we uw redenering volgen, zou dat betekenen dat we die norm in de prullenmand gooien omdat er hier en daar een automobilist wel eens zijn voeten veegt aan de regels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30859 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit iemand zo horen spreken over het Oxford English? Neen. Over het Standaardfrans? Neen. Allemaal erkend als een van de vele, legitieme vormen van die resp. talen. Standaardtaal is meer dan een louter formeel medium. Je kan net zo goed je gevoelens erin uitdrukken als in een dialect of een regiolect. Je kan erin lachen en huilen. Je kan er blij en verdrietig in zijn. Alle schakeringen van de mens kunnen er in aan bod komen. Ons AN is dus niet steriel, niet kil. Alleen een aantal Vlamingen wijzen het AN ons, grotendeel uit onkunde. Ze voelen zich beperkt in het AN omwille van die ene reden, nl. gebrek aan kennis, gebrek aan kunde. En dat willen ze wegmoffelen onder een reeks flauwe, nietszeggende excuses. Hun eigen beperktheid ombuigen tot een kwaliteit. Ronduit belachelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30860 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |