Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2013, 23:24   #101
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nochtans lukt het mij wel. Ik die plat Waregems kan praten, een dialect dat, alhoewel gesproken in een West-Vlaamse gemeente, een heel sterke Oost-Vlaamse klankkleur heeft.

Wat u schrijft, is onzin natuurlijk. Net alsof West-Vlamingen aan een of ander apartheidssyndroom zouden leiden waarbij ze mensen uitsluiten op basis van de tongval van hun taal. Kortom, u duwt de West-Vlamingen in een heel enge kamer. Niet echt positief.
En toch is het zo, wie geen West-Vlaams spreekt, hoort er niet echt bij, heb ik al veel meegemaakt. Overigens is dat in bvb. in Antwerpen natuurlijk niet anders, alleen beschouwen Antwerpenaren hun tussentaaltje als AN.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 23:24   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ook regionale verschillen binnen West-Vlaanderen vervagen wat, is ook normaal, maar West-Vlamingen onder elkaar spreken echt West-Vlaams binnen enkele varianten, dat qua grammatica als woordenschat serieus verschilt van het AN of het Brabants tussentaaltje, zo veel dat veel niet-West-Vlamingen er weinig van verstaan. En natuurlijk zijn er ook nog levendige lokale dialecten, neem bvb. de Westhoek maar ook vreemd genoeg de kust.
Euh, als West-Vlaming die ook nog eens in West-Vlaanderen woont en werkt, denk ik wel een beetje te weten wat er in de provincie aan de hand is. Welnu, West-Vlaams is in heel wat gebieden zwaar op de terugweg. Het Brugs is op sterven na dood bijvoorbeeld. In de plaats is er geen 'ander West-Vlaams gekomen, maar slechts een tussentaal met nog slechts een paar heel lichte eigenheden van de streek. De verschillen in woordenschat die vroeger zo eigen waren aan het Brugs zijn nu onder de jeugd totaal onbekend, afgezien van enkele zeldzame woordjes (daarbij denk ik aan bijvoorbeeld pimpampoentje).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 23:26   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En toch is het zo, wie geen West-Vlaams spreekt, hoort er niet echt bij, heb ik al veel meegemaakt.
Neen, dat is misschien nog steeds zo in de Westhoek, maar voor veel andere plaatsen in West-Vlaanderen die geslotenheid al lang niet meer op.
Oud 3 oktober 2013, 23:27   #104
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Hoezo?

Was u niet diegene die onlangs nog - tegen beter weten in - de Brusselaars als zijnde uitgesproken 'open' en 'kosmopolitisch' meende te moeten verdedigen?

Of wordt het pseudoniem "tomm" door meerdere personen gebruikt?

Ze zijn open, net als Antwerpenaars, maar verder dan oppervlakkig gaat het contact meestal niet. Wie er in slaagt in West-Vlaanderen te integreren en er vrienden te maken (wat niet zo evident is) heeft echter vrienden voor het leven.
In dat opzicht lijken ze wel op Oost-Europeanen
Oud 3 oktober 2013, 23:28   #105
stevensterk
Lokaal Raadslid

stevensterk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, hoor. Ga maar eens luisteren naar de Brugse jeugd. Of loop even rond in Kortrijk.
Soms als je alleen maar met West-Vlamingen omgaat besef je ook niet hoe zwaar je in dialect spreekt.

Het was pas toen ik een bestelling deed in de McDonalds in Sint-Niklaas dat ik besefte hoe moeilijk het is voor hun om ons te verstaan.
stevensterk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 23:29   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Men probeert het Waals weer leven in te blazen, onder andere via de school. De resultaten moeten nog op zich wachten, maar dat zie je pas op langere termijn.
Bij mijn weten behoort Waals niet tot het officieel curriculum opgesteld door de Franse Gemeenschap van België.
Oud 3 oktober 2013, 23:41   #107
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Allemaal een maat voor niks.
Niemand zal zo integreren dat hij zijn nationaliteit en persoonlijkheid ervoor wil opgeven.
Wie dat denkt is er aan voor zijn moeite.
Integratie is onmogelijk.
Doen alsof is wel mogelijk.
Oud 4 oktober 2013, 00:06   #108
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Nu pas gezien. Mijn antwoord vind je op http://forum.politics.be/showthread.php?t=192257

Voor de VDAB van Kortrijk is het duidelijk : Westvlams is e toale ! En dus organizeert ze een kursus Westvlaams voor anderstaligen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131002_00771048

Ze volgt daarmee het voorbeeld van de Stedelijke Nijverheids – en Taalleergangen in Brugge, die 5 jaar eerder ook al een kursus Westvlaams voor anderstaligen organizeren.
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/n...4722752416.htm

Het mag duidelijk zijn dat men in West-Vlaanderen vindt dat Westvlaams een andere taal is dan het Nederlands. Het zou dan ook konsekwent zijn om in West-Vlaanderen het Westvlaams een streektaalstatuut naar Fries of Luxemburgs model te geven. In het nochtans erg centralistische en jakobijnse Frankrijk wordt het Westvlaams (dat daar Frans-Vlaams noemt en eigenlijk de Westhoek-variant van het Westvlaams is) al als streektaal erkend. Waarom blijven de Belgische en Vlaamse overheid dit dan tegenhouden in West-Vlaanderen? Omdat het voor zowel belgicisten als flamiganten niet politiek korrekt is om te erkennen dat Westvlaams een volwaardige streektaal is, en geen dialekt van het Nederlands?
Als je zo blijft verdelen heb je binnenkort een " taal " in elke stadsbuurt.
Trouwens, die allochtonen die Nederlands leren , spreken in de praktijk toch al het plaatselijke dialect, maar op hun eigen manier, met hun eigen tongval.

Laatst gewijzigd door meneer : 4 oktober 2013 om 00:09.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 00:29   #109
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Niemand zal zo integreren dat hij zijn nationaliteit en persoonlijkheid ervoor wil opgeven.
Klopt. Nu goed, ik ken Duitsers en Koreanen die al heel hun leven in Rusland wonen, en hoewel ze zich zelf in hun hart nog Duitser of Koreaan voelen, zijn ze voor Duitsers of Koreanen gewoon Russen. Dat zie je ook bij de "Volksduitse", Duitsers die al eeuwen in Rusland wonen en terugkeerden naar Duitsland in de jaren 90. Voor Duitsers waren het gewoon Russen, en aanpassen ging erg moeilijk, veel keerden terug.
Oud 4 oktober 2013, 00:31   #110
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Voor mij heb jij een punt.

Dat ze zich maar eens de vraag stellen. Al die nieuwe Belgen, die zogezegde goed geintegreerde, wat die gaan doen wanneer hun land ooit zou in oorlog komen met een van de lidstaten en wanneer België hen zou mobiliseren. 't Loopt al verkeerd wanneer het nog maar een simple voetbalmatch betreft.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 00:35   #111
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat is misschien nog steeds zo in de Westhoek, maar voor veel andere plaatsen in West-Vlaanderen die geslotenheid al lang niet meer op.
Niet alleen in de Westhoek, bvb. ook in het kosmopolitische Oostende...
Oud 4 oktober 2013, 12:44   #112
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Ze hebben het ook niet zo begrepen op praatjesmakers die niks doen omdat voor hen hetgeen je effektief doet echt van tel is ("zwijgen en werken"). Maar eenmaal ze je kennen en waarderen beschouwen ze je als een van hen en is hun waardering oprecht.
Anderzijds zijn ze zelf vaak vluchteling of migrant geweest die elders een ander leven moesten uitbouwen, waardoor ze toch een zeker begrip kunnen opbrengen voor een vreemdeling die zich door eigen verdienste en een bijdrage aan de plaatselijke gemeenschap een nieuw leven uitbouwt. Je zou de "Westvlamsje droom" met bijbehorende Westvlaamse ondernemingszin een beetje kunnen vergelijken met de "American Dream", maar dan wel een stuk socialer...
Je moet 'de' West-Vlamingen nu ook weer niet te véél idealiseren, hé, "Doomy".

Ik kan u desgewenst aan hele nesten West-Vlaamse blagaoimaokers, pezewevers, totentrekkers, valsaards en asociale hufters voorstellen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 12:48   #113
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zijn open, net als Antwerpenaars, maar verder dan oppervlakkig gaat het contact meestal niet. Wie er in slaagt in West-Vlaanderen te integreren en er vrienden te maken (wat niet zo evident is) heeft echter vrienden voor het leven.
In dat opzicht lijken ze wel op Oost-Europeanen
dat is wat ze van Aalstenaars ook zeggen.....
Oud 4 oktober 2013, 12:49   #114
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, hoor. Ga maar eens luisteren naar de Brugse jeugd. Of loop even rond in Kortrijk.
Hoe het in Kortryk zit, kan ik u niet vertellen, maar in de zogenaamde 'lagere' sociale klassen in Brugge en omstreken worden de dialecten nog steeds behoorlijk 'zuiver' van vader/moeder op zoon/dochter doorgegeven.

Oud 4 oktober 2013, 14:23   #115
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe het in Kortryk zit, kan ik u niet vertellen, maar in de zogenaamde 'lagere' sociale klassen in Brugge en omstreken worden de dialecten nog steeds behoorlijk 'zuiver' van vader/moeder op zoon/dochter doorgegeven.

Gelukkig zijn er nu de liedjes en DVD's van Studio 100.
Hiermee leren alle kindjes via K3,Mega Mindy en Kabouter Plop ,algemeen Nederlands.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 15:16   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hiermee wordt een dialect dan een sociolect. Het kenmerk van een dialect is juist dat het door zowat alle bevolkingslagen wordt gesproken. Dat was vroeger het geval: ook de rijkere burgerij sprak het, naast het Frans. Ook de middenstander sprak het. Ook de modale burger die zich onderscheidde van de lagere klasse, sprak het.

Daarnaast verdwijnt de lagere sociale klasse beetje bij beetje uit de Brugse binnenstad. De hoge vastgoedprijzen doen mensen met minder middelen uitwijken.
Oud 4 oktober 2013, 16:02   #117
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Hiermee wordt een dialect dan een sociolect. Het kenmerk van een dialect is juist dat het door zowat alle bevolkingslagen wordt gesproken. Dat was vroeger het geval: ook de rijkere burgerij sprak het, naast het Frans. Ook de middenstander sprak het. Ook de modale burger die zich onderscheidde van de lagere klasse, sprak het.

2) Daarnaast verdwijnt de lagere sociale klasse beetje bij beetje uit de Brugse binnenstad. De hoge vastgoedprijzen doen mensen met minder middelen uitwijken.

1) Dat klopt.

2) Het is - helaas? gelukkig? - niet zo dat de 'lagere' sociale klasse beetje bij beetje uit de Brugse binnenstad verdwijnt; de 'lagere' sociale klasse verdwijnt er MET RASSE SCHREDEN. Het lijkt haast een etnische zuivering.

Laatst gewijzigd door djimi : 4 oktober 2013 om 16:03.
Oud 4 oktober 2013, 20:32   #118
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stevensterk Bekijk bericht
Soms als je alleen maar met West-Vlamingen omgaat besef je ook niet hoe zwaar je in dialect spreekt.

Het was pas toen ik een bestelling deed in de McDonalds in Sint-Niklaas dat ik besefte hoe moeilijk het is voor hun om ons te verstaan.
Dat heeft niets te maken met West-vlamingen, of mensen in de Mc Do van Sint-Niklaas die geen West-vlaams begrijpen !

Jij kan geen bestelling doen in het AN ! Dat is het punt.

Ik plaats op mijn jaarlijks evaluatie met mijn werkgever altijd volgende talen.
Nederlands AN
Frans
Engels
Ein bichen Deutch
en west vloams

en ik volg cursus Gents ( 15 jaar in Gent en nog "studerend")

Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 4 oktober 2013 om 20:33.
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 22:47   #119
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
LOL
Kerre ke' were!!!!!
Rutte ahtenneh'tih!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 23:31   #120
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Je zou ook kunnen stellen dat Westvlamingen niet onderdanig zijn en ondernemingszin hebben door hun geschiedenis van verre vorsten die er hun oorlogen kwamen uitvechten, en de plaatselijke bevolking belastingen lieten betalen om hun paleizen en oorlogen te betalen terwijl de plaatselijke bevolking honger leed. Voor de toenmalige heersers waren de opstandige Westvlaamse boerkes de allochtonen van toen waarop ze neerkeken. Alleen door hard werken konden ze overleven, want niemand gaf om hen. Daarom hebben Westvlamingen een centrumfobie en ondernemingszin. Als ze wantrouwig zijn komt dit omdat ze daar in hun geschiedenis ook reden toe hadden.
U doet aan flagrante geschiedvervalsing. U heeft waarschijnlijk nog op school geleerd dat Vlaanderen constant overheersd werd door vreemde heersers zoals de Bourgondiërs, Spanjaarden en Oostenrijkers? Ik kan u alvast vertellen dat dit klinklare onzin is en propaganda van het jonge België in de tijd van de romantiek. De enige bezetters zijn de Fransen geweest toen die de Lage Landen (en er voor al delen ervan) annexeerden tijdens de Franse Revolutie.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be