Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2013, 12:36   #81
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ga eens met Clottemans spreken.
Ik spreek over een normale rechtstaat. Niet over België.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 12:41   #82
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Op heterdaad betrapt = schuld is bewezen = onmiddellijk voor de rechter = veroordeeld worden en afvoeren naar het gevang.
Volgende zaak.
( zo zou het moeten )
Hahahaha. Haha. Hahaha. Ha. Ha.

Goed bezig.

Stel ik ben flik en ik weet toevallig wie jij precies bent. Ik kom je op straat tegen en ik herinner mij de onzin die jij post over vaccinaties. Ik vertel het tegen mijn collega, die te dom is voor vaccinaties maar het wel amusant vindt, en wij bedenken het volgende:

Ik beweer dat jij mij hebt aangevallen, wij arresteren je en gooien je in voorhechtenis. Aanvallen van politieagent = paar jaar cel.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 12:42   #83
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ik beweer dat jij mij hebt aangevallen, wij arresteren je en gooien je in voorhechtenis. Aanvallen van politieagent = paar jaar cel.
Een paar uur maximum zal je bedoelen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 12:58   #84
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hm, je schijnt het begrip "recidivegevaar" niet geheel en al te begrijpen.
Citaat:
recidivist
iemand die een misdrijf pleegt nadat hij reeds eerder voor een dergelijk misdrijf veroordeeld is; herhalingsdader; herhalingsmisdadiger Een <i>recidivist</i> die erg vaak hervalt wordt ook wel <i>carrièrecrimineel </i>, <i>draaideurcrimineel</i>, <i>meerpleger</i> of <i>veelpleger</i>
Dus, herhaling.
Wat wil zeggen dat je voor de feiten vastgehouden wordt, waarvan ze bang zijn dat je ze nogmaals zou plegen in de nabije toekomst
Oud 29 oktober 2013, 13:08   #85
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Dus, herhaling.
Wat wil zeggen dat je voor de feiten vastgehouden wordt, waarvan ze bang zijn dat je ze nogmaals zou plegen in de nabije toekomst
Ik geef het op.
Oud 29 oktober 2013, 14:53   #86
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ga eens met Clottemans spreken.
Dat lijkt me niet zonder gevaar te zijn. Die wordt nogal vlug jaloers en pakt de zaken redelijk kordaat aan.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 17:44   #87
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat lijkt me niet zonder gevaar te zijn. Die wordt nogal vlug jaloers en pakt de zaken redelijk kordaat aan.

.
Oud 30 oktober 2013, 11:51   #88
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me niet zonder gevaar te zijn. Die wordt nogal vlug jaloers en pakt de zaken redelijk kordaat aan. .
Geen probleem, ik heb hoogtevrees!

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 30 oktober 2013 om 11:51.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 12:05   #89
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Hahahaha. Haha. Hahaha. Ha. Ha.

Goed bezig.

Stel ik ben flik en ik weet toevallig wie jij precies bent. Ik kom je op straat tegen en ik herinner mij de onzin die jij post over vaccinaties. Ik vertel het tegen mijn collega, die te dom is voor vaccinaties maar het wel amusant vindt, en wij bedenken het volgende:

Ik denk dat jij wat te veel vaccinatie's gekregen hebt, mannekke, ze zijn naar uw kop gestegen...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 12:49   #90
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Heel leuk en stoer gelul dit. Alleen het lijkt erop dat jij de criminelen harder wilt aanpakken om het harder aanpakken.

Ik wil graag dat de criminaliteit cijfers omlaag gaan en dat criminelen niet in herhaling vallen als ze vrij zijn.

En laat het "harder straffen" nu net ervoor zorgen dat criminelen wel in herhaling vallen.

Harder straffen werkt vooral niet omdat heel veel daden impulsief worden gepleegd. Het zijn geen rationele afwegingen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/...verechts.dhtml
Ik zal uw allereerste zinnetje maar negeren.

Op de rest wens ik wel te reageren. 'Harder aanpakken om harder aan te pakken' is totaal niet wat ik schreef.

Mijn betoog is duidelijk. Het kan niet dat slachtoffers in de kou blijven staan en dat criminelen nagenoeg vrij spel hebben. Er moet zonder enige twijfel repressie bestaan, want straffeloosheid is een uitnodiging om het nog eens te proberen, of in ieder geval zonder teveel gevaar voor hunzelf misdaden plegen.

Er moet ook preventie bestaan, dat is duidelijk. Maar het gepamper moet stoppen. iemand die een misdaad begaat moet weten dat er zware straffen op staan.

Wat betreft de impulsiviteit van de daad, in het geval waar deze draad om gaat is de crimineel een Fransman. Ik las ergens (kan het spijtig niet terugvinden) dat hij uit Roncq (Frankrijk) vertrok met zijn auto naar Gavere (50 km) om er een overval te plegen. Dat is geen impulsiviteit. Het zou mij niet verwonderen dat hij al zo'n lang crimineel dossier heeft in zijn regio dat hij besliste om over de grens te rijden om er zijn misdaad te plegen.

Naast preventie moeten de repressieve wetten strenger worden tegen de misdaad. Dat staat buiten kijf.
Oud 30 oktober 2013, 12:52   #91
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ik zal uw allereerste zinnetje maar negeren.

Op de rest wens ik wel te reageren. 'Harder aanpakken om harder aan te pakken' is totaal niet wat ik schreef.

Mijn betoog is duidelijk. Het kan niet dat slachtoffers in de kou blijven staan en dat criminelen nagenoeg vrij spel hebben. Er moet zonder enige twijfel repressie bestaan, want straffeloosheid is een uitnodiging om het nog eens te proberen, of in ieder geval zonder teveel gevaar voor hunzelf misdaden plegen.

Er moet ook preventie bestaan, dat is duidelijk. Maar het gepamper moet stoppen. iemand die een misdaad begaat moet weten dat er zware straffen op staan.

Wat betreft de impulsiviteit van de daad, in het geval waar deze draad om gaat is de crimineel een Fransman. Ik las ergens (kan het spijtig niet terugvinden) dat hij uit Roncq (Frankrijk) vertrok met zijn auto naar Gavere (50 km) om er een overval te plegen. Dat is geen impulsiviteit. Het zou mij niet verwonderen dat hij al zo'n lang crimineel dossier heeft in zijn regio dat hij besliste om over de grens te rijden om er zijn misdaad te plegen.

Naast preventie moeten de repressieve wetten strenger worden tegen de misdaad. Dat staat buiten kijf.
1: Waar is straffeloosheid?

In België krijgen mensen een straf en als die straf hebben uitgezeten zijn ze vrij. Dat is nogal evident lijkt mij .

2: Ik zeg nergens dat elke daad impulsief is. Ik zeg dat veel daden impulsief zijn.

3: Ik zou niet weten waarom dat strenger moet. Je wint er immers niets mee.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 13:18   #92
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De onderzoeksrechter is de spil van het parket in wezen.

De procureur is de spil van het parket. Het is de taak van een procureur om verdachten veroordeeld te krijgen (hij werkt a charge).

Een onderzoeksrechter werkt a charge en a décharge. Hij is onafhankelijk van het parket en kan daarom beslissingen nemen en opdrachten geven aan de politie die een procureur of zijn substituten niet kunnen.

Citaat:
En verder, het opsluiten zonder veroordeling dat je daar beschrijft, is hoe Hitler en zijn kompanen het deden in de jaren dertig.
Het gaat in tegen alles wat men vandaag de dag verstaat onder het begrip "rechtspraak."

Schaam u!
Het in voorhechtenis nemen wordt normaal gezien enkel gedaan als dat noodzakelijk is voor het onderzoek. Als gevreesd kan worden dat een verdachte - bijvoorbeeld - bewijsmateriaal kan doen verdwijnen of kompanen kan inlichten, of het land kan ontvluchten, kan men hem in voorhechtenis nemen. En bij een eventuele definitieve veroordeling wordt die voorhechtenis van de straf afgetrokken.

Het systeem is op zich zeker verdedigbaar, maar wordt soms misbruikt en omdat justitie een log, inefficiënt apparaat is, duurt de voorhechtenis soms veel te lang.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 14:05   #93
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht

De procureur is de spil van het parket. Het is de taak van een procureur om verdachten veroordeeld te krijgen (hij werkt a charge).

Een onderzoeksrechter werkt a charge en a décharge. Hij is onafhankelijk van het parket en kan daarom beslissingen nemen en opdrachten geven aan de politie die een procureur of zijn substituten niet kunnen.
Ik zie hier alleen staan dat je me gelijk geeft.

Citaat:
Het in voorhechtenis nemen wordt normaal gezien enkel gedaan als dat noodzakelijk is voor het onderzoek. Als gevreesd kan worden dat een verdachte - bijvoorbeeld - bewijsmateriaal kan doen verdwijnen of kompanen kan inlichten, of het land kan ontvluchten, kan men hem in voorhechtenis nemen. En bij een eventuele definitieve veroordeling wordt die voorhechtenis van de straf afgetrokken.

Het systeem is op zich zeker verdedigbaar, maar wordt soms misbruikt en omdat justitie een log, inefficiënt apparaat is, duurt de voorhechtenis soms veel te lang.
Dat het voorarrest in Belgie stelselmatig misbruikt wordt om mensen te straffen, daar is zelfs de VN het volmondig over eens.

En wie is het die de mensen aanhoudt en in voorarrest plaatst?

Inderdaad, de man die zogenaamd ook als Décharge werkt, de onderzoeksrechter.
Oud 30 oktober 2013, 15:12   #94
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
1: Waar is straffeloosheid?
Een brutale overval met dreigement uitvoeren en de volgende dag naar de wagen van de misdaad worden gebracht in een combi van de politie om naar huis te mogen rijden. Dat is straffeloosheid.
Als men later een brief in de brievenbus krijgt om alsnog terug te komen en een uitleg komen geven, dat is een lachertje.

Citaat:
In België krijgen mensen een straf en als die straf hebben uitgezeten zijn ze vrij. Dat is nogal evident lijkt mij .
Die crimineel heeft tot nader orde geen straf gekregen. Of is een nachtje slapen voor u een straf?

Citaat:
2: Ik zeg nergens dat elke daad impulsief is. Ik zeg dat veel daden impulsief zijn.
U gebruikt dat als argument om uit te leggen waarom een dreiging met een zwaardere straf geen goede methode is, gezien de misdadiger zich impulsief gedraagt en niet nadenkt. Uw argument is dus in ieder geval voor een deel van de misdadigers van tafel geveegd.

Citaat:
3: Ik zou niet weten waarom dat strenger moet. Je wint er immers niets mee.
Al was het maar om de pijn van de slachtoffers te verzachten. Als u brutaal wordt overvallen en de crimineel komt de volgende dag met medewerking van de beleefde politieman zijn auto halen voor uw deur om doodleuk naar huis te rijden dan zal u anders piepen.

Ik zie trouwens niet goed in waarom misdadigers opeens zo goed en leuk moeten worden behandeld. Alsof u dââr iets mee wint.

Laatst gewijzigd door Antoon : 30 oktober 2013 om 15:14.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 15:32   #95
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...

Die crimineel heeft tot nader orde geen straf gekregen. Of is een nachtje slapen voor u een straf?
Opgesloten zitten achter tralies is vrijheidsberoving, dat is volgens mij dan, nog altijd een straf.

Citaat:
Al was het maar om de pijn van de slachtoffers te verzachten. Als u brutaal wordt overvallen en de crimineel komt de volgende dag met medewerking van de beleefde politieman zijn auto halen voor uw deur om doodleuk naar huis te rijden dan zal u anders piepen.

...
Ik heb het al eens gepost en ik doe het nog eens.
Als de politie zich zo gedraagt, dan is dat om de man te belonen omdat die naar alle waarschijnlijkheid iedereen die hij kent erbij gelapt heeft.
Oud 30 oktober 2013, 15:38   #96
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie hier alleen staan dat je me gelijk geeft.

Dat het voorarrest in Belgie stelselmatig misbruikt wordt om mensen te straffen, daar is zelfs de VN het volmondig over eens.

En wie is het die de mensen aanhoudt en in voorarrest plaatst?

Inderdaad, de man die zogenaamd ook als Décharge werkt, de onderzoeksrechter.
En die onderzoeksrechter werkt zo ernstig als decharge dat de wetgever nu het wettelijk mogelijk heeft gemaakt van de onderzoeksrechter langs gerechtelijke weg te dwingen van ook werkelijk als decharge te werken.

Waarom denk je dat die extra wetten ter zake redelijk recent gemaakt zijn, omdat de onderzoeksrechter uit zichzelf al als decharge werkte?

Ik ken mensen die een alibi hadden en waar de onderzoeksrechter niet alleen weigerde van dit alibi na te kijken maar ook simpelweg het alibi uit het strafdossier hield. Zuivere boosaardigheid dus om onschuldigen veroordeeld te krijgen.

De onderzoeksrechter werkt alleen dan als decharge als hem dit door een rechtbank verplicht wordt.
Oud 30 oktober 2013, 15:39   #97
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een brutale overval met dreigement uitvoeren en de volgende dag naar de wagen van de misdaad worden gebracht in een combi van de politie om naar huis te mogen rijden. Dat is straffeloosheid.
Als men later een brief in de brievenbus krijgt om alsnog terug te komen en een uitleg komen geven, dat is een lachertje.

U gebruikt dat als argument om uit te leggen waarom een dreiging met een zwaardere straf geen goede methode is, gezien de misdadiger zich impulsief gedraagt en niet nadenkt. Uw argument is dus in ieder geval voor een deel van de misdadigers van tafel geveegd.

Ik zie trouwens niet goed in waarom misdadigers opeens zo goed en leuk moeten worden behandeld. Alsof u dââr iets mee wint.
1: Tja, beetje overdreven inderdaad.

Maar verder niet.

2: Dat is een straf, ja. Hoe moet je dat anders noemen?

3: Uitzonderingen zijn er altijd hé.

Vandaar dat ik ook vind dat men wetten veel individueler moet maken.

4: Een misdadiger moet van mij helemaal niet leuk en lief worden behandeld.

Maar ik ben geen rechter en ga dus ook niet op zijn of haar stoel zitten.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 15:40   #98
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opgesloten zitten achter tralies is vrijheidsberoving, dat is volgens mij dan, nog altijd een straf.

Ik heb het al eens gepost en ik doe het nog eens.
Als de politie zich zo gedraagt, dan is dat om de man te belonen omdat die naar alle waarschijnlijkheid iedereen die hij kent erbij gelapt heeft.
Dat is dan ook wel smerig, want iedereen ziet het dat hij dan "vriendjes" heeft gespeeld met de flikken.

Als hij uit de biecht geklapt heeft, dan kunnen ze hem nog een tiketje met het openbaar vervoer betalen, als er al iets beloond moet worden. Mèt afspraak om de slachtoffers niet uit te gaan dagen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 15:44   #99
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook wel smerig, want iedereen ziet het dat hij dan "vriendjes" heeft gespeeld met de flikken.

Als hij uit de biecht geklapt heeft, dan kunnen ze hem nog een tiketje met het openbaar vervoer betalen, als er al iets beloond moet worden. Mèt afspraak om de slachtoffers niet uit te gaan dagen.

.
Ik denk niet dat het de bedoeling van de politie was dat dit in het nieuws kwam. En in de nieuwe dossiers die opgestart worden op de man zijn informatie spreken ze dan van een anonieme tip.

Hun tipgevers schermen ze goed af, wees gerust. En betaald worden ze ook, en meer dan een busticket.
Oud 30 oktober 2013, 20:23   #100
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Een onderzoeksrechter werkt a charge en a décharge.
Gisteren op telefacts, een rechter die, wat later bleek, onterecht in den bak terecht was gekomen:citaat: "Ze moeten werken �* charge en �* décharge, maar dat laatste gebeurt bijna nooit." einde citaat.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be