![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Wat betreft Ad Orientem. De altaren zijn niet per se omgekeerd. Een beetje kunstgeschiedenis maakt al duidelijk dat een vrijstaand altaar een langere traditie heeft. Het is de viering die verkeerdelijk omgekeerd werd. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 12 november 2013 om 19:51. |
|
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Tenzij het misschien in de Humane Wetenschappen zit, of in de lessen Latijn, zal de gemiddelde leerling niet eens de eigenlijke filosofieën gedoceerd gekregen hebben, vrees ik. Een schrijnend mankement. |
|
|
|
|
|
|
#123 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Tim Freke en Gandy zijn auteurs. Maar wetenschappers?[/quote] Ik denk het wel. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jesus_Mysteries |
|
|
|
|
|
|
#124 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#126 | |
|
Europees Commissaris
|
Jammer.
Citaat:
Zelf was mijn opleiding Economie-Talen niet zonder vrucht. Ik heb die richting afgerond met een degelijke kennis Frans en een stevig wantrouwen jegens het economisch systeem. |
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Banneling
|
Ja, dat is de situatie, ook volgens de leerplannen: Latijn leren komt niet aan de orde. En inderdaad, het is tekstjes vertalen. Jammer wel.
Mijn kennis Frans was toen zeer slecht, ookal was ik derde beste in de klas (twee francofonen kwamen voor mij) en is dit nog altijd. Verder heb ik in het middelbaar vooral een stevig wantrouwen tegenover de staat meegekregen. Ik ben, denk ik, voor 90% autodidact wat kennis betreft die nu buiten mijn studiegebied ligt. Zo weinig had ik aan het middelbaar. |
|
|
|
|
|
#128 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"Despite a wealth of references and footnotes, Chris Forbes, an ancient historian and senior lecturer at Macquarie University in Sydney, Australia has criticised the work, noting that Freke and Gandy are "not real scholars, they are popularisers.” He calls their arguments about Jesus "grossly misconceived, and their attempt to draw links between Jesus and various pagan god-men is completely muddled. It looks impressive because of the sheer mass of the material, but when you break it down and look at it point by point, it really comes to pieces.” Inderdaad, en zo denk ik er ook over. Bovendien is het datgene wat u vaak doet: u kakelt dikwijls gewoon gepopulariseerde werken na. Zonder eens te checken of te staven of dit tenminste te proberen, of datgene wat die mensen allemaal oreren wel waar is. Zoals uw assumpties over Paulus die 'zeer goed op de hoogte was -volgens u- van de Pythagorische leerstellingen.' Waar u dat allemaal haalt? Ik en weet het niet. En u blijkbaar ook niet. U papegaait gewoon. En daarom, nogmaals: http://www.youtube.com/watch?v=-BBXd7gj4cU Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2013 om 20:43. |
|
|
|
|
|
|
#129 | ||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Bij Frans had ik geluk in de enkele heel strenge leerkrachten hadden die de leerplannen naast zich leer legden, en flink uitbreidden op de magere cursussen. Frans was toen een buisvak. Maar eens alle grammatica er in gedramd zat, was het in de laatste jaren (met een minder strenge leerkracht) vaak voldoende om zo eens net voor de toets de nieuwe woordenschat door te lezen. Citaat:
Citaat:
Maar ja, met interesse zélf leren is waarschijnlijk nog steeds het effectiefst. |
||||
|
|
|
|
|
#130 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dan moet u ook geen boeken meer lezen van Burton L. Mack. Want hij is een Methodist. En zo rijdt u zich constant in de vernieling. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2013 om 21:20. |
|
|
|
|
|
|
#131 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Dat is waar, wat de vorm en de stijl betreft is er een groot verschil tussen de huidige en vorige paus, maar voor de rest is er niet zo veel veranderd dat de media doet uitschijnen. Gelukkig maar.
|
|
|
|
|
|
#132 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Besluit. In de feiten en dus in de praktijk zal er nooit veel verandering komen. De kerk zal steeds meer vervreemden van zijn tijd. En in aantallen zullen gelovigenn uiteindelijk blijven slinken. Want nu heeft men nog veel gelovigen in Zuid-Amerika (bijvoorbeeld). Maar ook die massa zal verminderen op termijn. Hetzelfde zal gebeuren met de islam. Alleen veel later. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2013 om 22:15. |
|
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarbij generaliseer jij hier niet erg het atheïsme over een kam? |
|
|
|
|
|
|
#134 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Enfin, het gaat hier ook om redelijk voor de hand liggende handgebaren, denk ik. Het zijn nog geen twee gedraaide blauwe distels om de poot van een rhesusaap, &c.
|
|
|
|
|
#135 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Slechts in bepaalde Romeinse basilieken wordt van oudsher de mis ad occidentem opgedragen, maar wat men totaal vergeet is hoe het er in die kerken in de Oudheid aan toeging. Bij het sacramenteel van de mis alsook bij de gebeden ervoor keerde heel het volk zich dan ad orientem. Er was dus geenszins sprake van een mis waarbij de celebrant met het aangezicht naar het volk stond. Dat kon trouwens ook niet, omdat er toen in het Westen ook een soort kleine afsluiting stond alsook de ambon die het rechtstreeks zicht op altaar en celebrant vrijwel onmogelijk maakten. |
|
|
|
|
|
|
#136 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#137 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is dan een heel goede zaak: het is niet de taak of roeping van de Kerk om mee te gaan met de wisselvalligheden van de tijd. Als christenen leven we dan in deze wereld, maar naar het NT zijn we niet van deze wereld. Als de Kerk daar in onze tijd steeds minder compromissen rond wenst te maken, is dat een heel lovenswaardig.
|
|
|
|
|
|
#138 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#139 | ||
|
Europees Commissaris
|
Nee, dat doe jij, door te spreken over het omkeren van het altaar.
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#140 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik doel op het feit dat er (niet altijd correct) parallellen werden getrokken met het Oosten om een idee te hebben van de westerse vroeg-Christelijke ars celebrandi. Maar ach, het doet er weinig toe. |
|
|
|
|