Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2013, 23:27   #701
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Was dat een argument?
De rest van de rationele context vind je hier.
Oud 9 december 2013, 23:48   #702
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U manipuleert steeds de discussie in uw eigen richting, het is immers niet van belang wanneer je over een individu kunt spreken, niet wanneer er bewustzijn is, niet het moment waarop je ten volle mens wordt.

Het gaat over een zwangere vrouw en haar handelen, en u voert geen enkel werkelijk argument aan wat als verbod zou kunnen gelden om een vrouw niet de keuze te geven voor geboorte of abortus.

Kunt u nu eindelijk eens daar op focussen, inplaats van onderhuids te verkondigen dat leven begint bij het ontstaan, bij de eerste celdeling die zal uitgoeien tot een baby en we dit leven dus vanaf dat moment moeten respecteren omdat we anders " ons mens zijn niet overstijgen door solidariteit"?
Want daar komt dat halfslachtig religieus gewauwel van u toch op neer!
hola pola
Ik moet JvdB ergens bijtreden in zijn 'redenering' ook al vloeit die voort uit een eigen agenda.

ALS blijkt dat een foetus van x-oud een volwaardig mens is dan zit ge met een probleem.
Moord zou ik het alvast niet durven noemen daar we daar iets heel specifieks mee bedoelen maar ge dood dan wel een mens of bent op z'n minst aansprakelijk ( niet noodzakelijk gelijk met verantwoordelijk ) voor.
'Noodweer' of 'dood door schuld'

Nu die ALS nog natuurlijk...
Zijn truc is dat hij er telke male wat van af prutst tot op het moment van conceptie
Totaal ridicuul en die nog het meest weg heeft van Achilles en de schildpad.
Maar zelfs moesten we dat soort redeneringen volgen helemaal richting conceptie dan blijkt dat ook die definitie langs alle kanten rammelt.
Het beste bewijs daarvoor is dat hij ze zo nu en dan eens dient op te schonen
Nu is het 'van wanneer er sprake is van een uniek (menselijk) genetische combinatie'
Vroeger was het bv 'menselijk dna'
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2013, 23:53   #703
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom heb ik u eerder al gevraagd waar het geloof hier om de hoek kwam kijken. Bij mijn weten heb ik nergens een standpunt aangehaald, omkleed met redenen uit de bijbel, de kerkelijke leer. Ik zie niet in waarom een gelovige, naast zijn religieuze beweegredenen, ook geen rationele elementen zou kunnen aandragen.
natuurlijk kan en mag dat... alleen zien we die niet hé
Je definitie rammelt nog steeds en het blijkt bovendien dan nog eens dat je het zelf ook niet zo nauw genomen hebt met uw nageslacht-zygootjes daar ge 75% een gewisse dood hebt ingestuurd
Oud 9 december 2013, 23:53   #704
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Langs de andere kant vind ik dat JvdB een punt heeft mbt. solidariteit, enkel dat we niet in een utopische wereld leven en dat vrouwen zelfbeschikkingsrecht mogen hebben...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 00:03   #705
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De rest van de rationele context vind je hier.

Niet te vergeten dat het zelfs vóór die wetswijziging ook onder titel VIII 'Misdaden en wanbedrijven tegen de orde der familie en tegen de openbare zedelijkheid' viel en niet onder titel VIII 'Misdaden en wandrijven tegen personen'
Oud 10 december 2013, 00:06   #706
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Langs de andere kant vind ik dat JvdB een punt heeft mbt. solidariteit, enkel dat we niet in een utopische wereld leven en dat vrouwen zelfbeschikkingsrecht mogen hebben...
Waar blijft die solidariteit van hem en dat clubje dan als ze zovelen 'personen' van een gewisse dood zouden kunnen redden nádat ze uit het 'huis' gezet zijn ?
Oud 10 december 2013, 00:14   #707
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Waar blijft die solidariteit van hem en dat clubje dan als ze zovelen 'personen' van een gewisse dood zouden kunnen redden nádat ze uit het 'huis' gezet zijn ?

i know i know..
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 13:01   #708
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was toch bedoeld om hetgeen goed te praten wat in uw ogen even erg als abortus zou zijn nl. drugs, prostitutie..?
Lees toch maar eens het bericht opnieuw waarop ik reageerde door te verwijzen naar de parabel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 13:03   #709
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan lijkt het me logisch dat zelfbeschikkingsrecht consequent toe te passen, nl. gedurende heel de zwangerschap.
Oud 10 december 2013, 14:25   #710
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan lijkt het me logisch dat zelfbeschikkingsrecht consequent toe te passen, nl. gedurende heel de zwangerschap.
deal!

ziet, zelfs met paleochristenen kunnen compromissen gesloten worden!

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 10 december 2013 om 14:25.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 15:44   #711
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
deal!

Compromis? U moet zich vergissen, denk ik dan...
Oud 10 december 2013, 16:29   #712
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Ik zie immers niet waar u het vandaan haalt dat er een rationeel gegeven is waarmee u die koppeling kunt verantwoorden tussen erkenning van een relatie en de vaststelling van de mens als individu. Een mens wordt in zijn waarde immers niet bepaald door wat de ander denkt of in welke relatie die daartegenover staat of als er al dan niet een relatie bestaat.
Een mens is niet meer dan een primaat met een hogere intelligentie. Neem die hogere intelligentie weg en dan neem je ook de menselijke waarde weg. De relatie is trouwens enkel van belang voor menselijke wezens die een zeer lage intelligentie hebben. Een baby bvb is minder intelligent dan een volwassen aap of een dolfijn. Op welke manier bepaalt men dan de menselijke waarde van de baby anders dan de relatie die het heeft met andere mensen?

Citaat:
In mijn ogen is ook een mens die ergens heel ver afgelopen woont en die ik niet ken, ook waardevol. Niet omdat ik er een relatie mee heb, maar omdat het een mens is. En de menselijke waardigheid vloeit voort uit de mens zelf. Niet uit de relatie die wordt aangegaan.
Het punt is niet zozeer de relatie die u hebt met een menselijk wezen die menselijke waarde bepaalt maar tevens de relaties die anderen hebben. Verder is dit enkel van belang voor menselijke wezens die zich niet bewust zijn van hun eigen bestaan. Een menselijk wezen die alleen op een eiland woont bevat menselijke waarde omdat hij bewust is van zijn eigen bestaan als mens.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 16:37   #713
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Compromis? U moet zich vergissen, denk ik dan...
U bent toch akkoord dat de vrouw het zelfbeschikkingrecht kan toepassen gedurende de ganse zwangerschap?
Oud 10 december 2013, 22:11   #714
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Een mens is niet meer dan een primaat met een hogere intelligentie. Neem die hogere intelligentie weg en dan neem je ook de menselijke waarde weg. De relatie is trouwens enkel van belang voor menselijke wezens die een zeer lage intelligentie hebben. Een baby bvb is minder intelligent dan een volwassen aap of een dolfijn. Op welke manier bepaalt men dan de menselijke waarde van de baby anders dan de relatie die het heeft met andere mensen?
U stelt dus: een mens met een heel lage intelligentie is bijgevolg geen mens. Naar uw eigen criteria is dus een baby geen mens.

Raar dat u hier plotseling met iets heel anders komt aandraven. Eerder werd het individu - iets wat u trouwens niet kon omschrijven - bepaald door het moment van de geboorte.

Dit wordt echt wel een onsamenhangend gerommel, waarbij men een beetje links en rechts slaat naargelang de discussie in deze of gene richting gaat lopen.
Oud 10 december 2013, 22:11   #715
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
deal!

six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 22:12   #716
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent toch akkoord dat de vrouw het zelfbeschikkingrecht kan toepassen gedurende de ganse zwangerschap?
Waar verklaar ik mij akkoord?
Oud 10 december 2013, 22:13   #717
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het punt is niet zozeer de relatie die u hebt met een menselijk wezen die menselijke waarde bepaalt maar tevens de relaties die anderen hebben.
Er is hier iets mis met de structuur van die zin. De signaalwoorden "niet zozeer" en "tevens" hangen hierbij niet samen. Daarom valt er ook niets af te leiden uit die zin.
Oud 10 december 2013, 22:16   #718
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een menselijk wezen die alleen op een eiland woont bevat menselijke waarde omdat hij bewust is van zijn eigen bestaan als mens.
Hiermee spreekt u uw eerdere stelling tegen, nl. dat de relationele erkenning het mens-zijn inhoudt.

Wat moet ik trouwens verstaan onder "het bewustzijn van zijn eigen bestaan als mens"? Hoe kan een mens dan zichzelf definiëren wanneer dat enkel uit zichzelf gebeurt, daar waar u eerder steeds weer het primaat van de relatie onderstreepte?
Oud 10 december 2013, 22:27   #719
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is hier iets mis met de structuur van die zin. De signaalwoorden "niet zozeer" en "tevens" hangen hierbij niet samen. Daarom valt er ook niets af te leiden uit die zin.
Mss wel, het zo moeten zijn 'niet enkel' maar dit is ook niet juist. We zouden 'tevens' kunen vervangen door vooral maar dit dekt ook de lading niet. Vandaar deze woordkeuze.
Oud 10 december 2013, 22:29   #720
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mss wel, het zo moeten zijn 'niet enkel' maar dit is ook niet juist. We zouden 'tevens' kunen vervangen door vooral maar dit dekt ook de lading niet. Vandaar deze woordkeuze.
Daarmee snap ik nog steeds niet wat u eigenlijk bedoelt.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be