![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.453
|
![]() Het aantal files neemt toe, de steden slibben dicht, parkeerplaatsen zijn er te weinig en te duur.
Volgens een recent onderzoek bedraagt de totale overheidssteun aan alle openbare vervoersmaatschappijen tesamen 2,4 miljard euro, tegenover 4,1 miljard euro voor de bedrijfswagens. Dat maakt duidelijk dat er in België geen duidelijke keuze wordt gemaakt voor het stimuleren van openbaar vervoer, zegt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). De Oeso haalde onlangs fel uit naar het Belgische beleid inzake openbaar vervoer. Volgens de Oeso is het onbegrijpelijk dat de personenwagen wordt aangemoedigd dankzij de fiscale regeling voor bedrijfsauto’s. Zeven op de tien Vlamingen kiest in het dagelijkse woon-werkverkeer voor de auto, wat grotendeels te verklaren valt door het fiscale gunstregime voor de bedrijfswagen. In Europa is er geen enkel ander land dat zoveel geld investeert in bedrijfswagens als België. Door allerlei fiscale gunstmaatregelen is het voor werkgevers in België voordeliger om hun werknemers een bedrijfswagen aan te bieden dan een loonsverhoging. Een bedrijfswagen zorgt er ook voor dat het personeel zich hechter aan het bedrijf bindt. Maar daardoor schakelen de wagenbezitters nauwelijks over op openbaar vervoer of fiets, zelfs niet voor trajecten waar zich frequent files voordoen. Volgens een studie gaat 85 tot 95 procent van de mensen die een bedrijfswagen bezitten met de auto naar het werk, terwijl dit voor mensen zonder bedrijfswagen maar 59 procent is. Bedrijfswagens maken maar liefst de helft uit van de auto's in de files. Daartegenover staat dat bus, tram en trein onvoldoende betrouwbaar zijn. Jaar na jaar ontvangt De Lijn minder middelen om te kunnen voldoen aan haar opdracht: de Vlaming een alternatief bieden voor het wagenverkeer. Het is duidelijk dat het openbaar vervoer dringend moet verbeteren. Maar de basismobiliteit zal verminderen door de opgelegde bezuinigingen. Het Decreet Basismobiliteit voorziet voor iedereen een bushalte op maximaal 750 meter van de woning. Op het platteland kost deze regeling veel geld. De Lijn wil voorrang geven aan extra investeringen in stedelijke gebieden en aan woon-werk verkeer, omdat daarmee het grootste reizigerspotentieel wordt bereikt. Het klopt dat het openbaar vervoer buiten de stad het minst rendabel is en dat het dus logisch is daar te bezuinigen. Maar daardoor gaan we voorbij aan de sociale functie die openbaar vervoer heeft. Dit soort maatregelen leiden tot vervoersarmoede en bewegingsbeperking. Door minder aanbod te geven komt het openbaar vervoer terecht in een neerwaartse spiraal: minder openbaar vervoer zorgt voor minder reizigers, minder reizigers zorgen voor meer verlies. Bij de volgende besparingsronde wordt dat dan als argument gebruikt om nog verder af te bouwen" Reizigersvereniging TreinTramBus stelt in een reactie dat investeringen in de steden hard nodig zijn. Meer openbaar vervoer en minder auto's zijn absoluut noodzakelijk voor de leefbaarheid van onze steden. Alleen mag dat niet ten koste gaan van het openbaar vervoer op het platteland. Als er nu nog wordt bespaard in het aanbod, is basismobiliteit echt niet meer gegarandeerd. Volgens de visie van De Lijn zit Vlaanderen met enorme mobiliteitsproblemen, zowel op het vlak van congestie, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en ontsluiting. In de grote steden wordt er al hardop over nagedacht om, net als in Londen, een inkomtaks te gaan heffen op binnenrijdende wagens. Er moet dus dringend iets gebeuren. Volgens N-Vb ontbreekt het onze beleidsmakers aan een visie. Wat moet er dan gebeuren? - Uitbreiding van gratis fietsengebruik zoals in Antwerpen - Geen dubbelgelede bussen meer maar een grotere frequentie van kleine bussen, bv. voor elke dubbelgelede bus 3 kleine bussen. Die kunnen tijdens de spitsuren beter gespreid worden tussen de steden en in de daluren kunnen een aantal ervan in de steden en op het platteland ingezet worden. - Duurdere parkeertarieven in de stad, meer parkeerzones buiten de stad - Taxis moeten goedkoper en actiever worden. Waarom geen Taxibusjes tussen drukke verkeerspunten? Waarom moeten Taxis uitgebaat worden met Mercedeswagens, waarom geen goedkopere wagens die de tarieven zouden drukken? Daardoor zou het gebruik van Taxis stijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.453
|
![]() Citaat:
Volgens N-Vb ontbreekt het onze beleidsmakers aan een visie. Wat moet er dan gebeuren? - Uitbreiding van gratis fietsengebruik zoals in Antwerpen - Geen dubbelgelede bussen meer maar een grotere frequentie van kleine bussen, voor elke dubbelgelede bus 3 kleine bussen. Die kunnen tijdens de spitsuren beter gespreid worden tussen de steden en in de daluren kunnen een aantal ervan in de steden en op het platteland ingezet worden. - Duurdere parkeertarieven in de stad, meer parkeerzones buiten de stad - Taxis moeten goedkoper en actiever worden. Waarom geen Taxibusjes tussen drukke verkeerspunten? Waarom moeten Taxis uitgebaat worden met Mercedeswagens, waarom geen goedkopere wagens die de tarieven zouden drukken? Daardoor zou het gebruik van Taxis stijgen. Laatst gewijzigd door N-Vb : 29 januari 2014 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 41.244
|
![]() Citaat:
Fietsgebruik, neen bedankt, daar heb ik de tijd niet voor. Bussen...ipv 1 grote 3 kleintjes is een verdrievoudiging vh personeel. kost? Parkeertarieven...Met de boodschappen van de stad de bus op of lopend naar de wagen buiten de stad? We kunnen natuurlijk ook de stad links laten liggen, de heren en dames handelaars zullen u dankbaar zijn Uw punt mbt de taxi of taxibusjes zie ik wel zitten al zou ik daar peroonlijk weinig gebruik van maken. N-VB is dat Nieuw Vlaams-Blok? ![]() Laatst gewijzigd door Skobelev : 30 januari 2014 om 06:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 |
Burger
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
|
![]() Het overgrote deel van de werkende bevolking heeft geen bedrijfswagen en het overgrote deel daarvan gaat toch met de auto werken.
Dus zomaar beweren dat bedrijfswagens er voor zorgen dat mensen het openbaar vervoer niet nemen lijkt me kort door de bocht. Zeggen dat het fiscaal voordeel van de bedrijfswagens een schande is om fiscale redenen is onterecht, wetende dat België de hoogste fiscale druk heeft. Oneerlijk te opzichte van de mensen die geen bedrijfswagen kunnen krijgen wel. Parkeerkosten, tja, ik zie er nog altijd evenveel parkeren, er is geen alternatief, het is dan ook gewoon een indirecte belastingverhoging erbij ja. Als mensen willen rijden (en in de file staan) is dit toch hun recht, en anderen de bus willen nemen ook. Ik begrijp nooit dat mensen de neiging hebben om andere mensen hun visie op te dringen. Ben je tegen de auto wel rijd er dan niet mee. Laat de anderen doen. Heb je een hekel aan fietsen, goed, laat de mensen die willen fietsen fietsen etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#527 | ||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 26 januari 2011
Berichten: 382
|
![]() Citaat:
Binnen de stad de prijzen opdrijven zodat mensen niet meer aan de deur willen staan, of nog beter, verkeersvrij maken. Weg met de wagen in 't stad! Grootste mistake ever: meerderheid van de mens wil tot voor een deur kunne rijden. 's avonds is er geen leven meer in 't stad. (en ik heb het nu niet over grootsteden, maar 'gewone' steden). Steden volbouwen met appartementen, parkeerplaatsen moeten hiervoor wijken en achteraf 'tiens, er is precies minder parkeerplaats?' Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#528 |
Burger
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
|
![]() Als het vol staat en ik sta stil en ik kan niet tuffen, dan neem ik een alternatief,
dan werd ik gedwongen door omstandigheden, niet door wet en belastingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#529 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Niet als gemotoriseerd verkeer een bedreiging wordt voor andere gebruikers. Dan lijkt het mij normaal dat er ingegrepen wordt. Als er in een woonwijk zwaar doorgaand sluipverkeer wordt vastgesteld, is het meer dan normaal dat er hier ingegrepen wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
Burger
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
|
![]() Citaat:
Voertuigen rijden rond, kinderen spelen en maken geluid. Soms moet men tolerant zijn soms niet. Er hoefde niet ingegrepen te worden. 50/90/120 was tamelijk goed. In UK is dit nog zo, nog altijd 0.8 alcohol limiet. Maar wij hebben blijkbaar heel wat meer ongevallen. Zelfs na al die borden met 30 en 70 en 0.5 alcoholgehalte. Hadden we niet beter eens gaan kijken waarom het daar werkt, en hetzelfde hier gedaan. Blijkbaar helpen onze dure maatregelen hier niet veel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.453
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
|
![]() Citaat:
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.453
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
|
![]() Citaat:
Net daarom, dat ik 'neen' zeggen tegen partijtjes die naïef zijn. U leert het nog wel.
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.453
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
|
![]() Citaat:
Hardhorig?
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#538 |
Burger
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
|
![]() Een vakbond hoort niet in een politieke partij, zuiverste belangenvermenging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
Burger
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#540 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Daarom ook - en dat schijnt u te vergeten - dat sommige steden, waaronder Londen, een belasting heffen als je op een aantal momenten van de dag in bepaalde buurten en door bepaalde straten rijdt. "London's Congestion Charge"... Wat zei u ook alweer? "Hadden we niet beter eens gaan kijken waarom het daar werkt..."? Bent u dus voorstander van dit rekeningrijden in de stad? Vindt u dat autovriendelijk? Ik ben benieuwd naar uw antwoord. |
|
![]() |
![]() |