Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2014, 18:31   #1
tandem
Banneling

Standaard Universeel Soefisme

Naar we vernemen zouden politieke partijen dit voorbeeld willen volgen

Citaat:
Het Universeel Soefisme is een religieuze stroming, waarin de denkbeelden van het soefisme en het westerse denken verbonden worden. Het Universeel Soefisme is gesticht door de Indiase muzikant Hazrat Inayat Khan. Hij kreeg van zijn Soefi-meester de opdracht om met zijn muziek Oost en West te verenigen en het soefisme te verbreiden in andere landen. Hij belandde in eerste instantie in Amerika en begon daar met het geven van concerten met Indiase muziek. De toehoorders konden echter weinig waardering opbrengen voor Oosterse muziek; er was simpelweg een te grote kloof tussen de culturen. Door het onbegrip voor zijn muziek besloot Khan de mensen op een andere manier te stemmen door het geven van lezingen.

De essentie van zijn lezingen is dat alle godsdiensten uit één en dezelfde goddelijke bron voortkomen en dat alle religies uiteindelijk op dezelfde God zijn gericht. Volgens Khan heeft God vele benamingen en beleeft elk mens God op zijn eigen manier. Dit is dan ook de centrale boodschap van Hazrat Inayat Khan. Hij legde de nadruk op het feit dat het geen nieuwe religie was maar een opzichzelfstaande levenshouding, "voor hen die zoeken naar waarheid". God moet je volgens hem niet buiten jezelf zoeken, maar binnen in jezelf.

De basisgedachte van Hazrat Inayat Khan met betrekking tot het soefisme, is dat de mensen het idee zouden moeten loslaten dat hún godsdienst de absolute waarheid vertegenwoordigt en dat zij zouden moeten proberen in te zien dat alle religies een deel van de waarheid vertegenwoordigen. Het soefisme is daarom op zoek naar ‘Eenheid in Verscheidenheid’. Dit 'Universeel Soefisme' wordt onder andere uitgedragen door de Internationale Soefi Beweging. In de visie van Hazrat Inayat Khan kunnen soefisten daarom bijvoorbeeld gewoon Christen, Hindoe of Moslim zijn of een ander geloof of overtuiging aanhangig zijn. Dat maakt juist voor het soefisme niets uit. De levenshouding zoals deze door Hazrat Inayat Khan is beschreven is in essentie voor een ieder toepasbaar. Elke profeet en elke religie wordt dan ook in het universeel soefisme geëerd.

Kort samengevat is de essentie van de soefi boodschap een boodschap van eenheid, geestelijke vrijheid, liefde, harmonie en schoonheid, bestemd voor de gehele mensheid. Zij bedoelt niet een nieuwe religie te stichten, maar wekt hen op die het geestelijk pad wensen te betreden en daarin tevens inspiratie hopen te vinden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Universeel_soefisme
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 20:05   #2
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Het Soefisme is een richting in de islam die rechtstreeks contact met God (Allah) probeert te krijgen. Anders gezegd, het wil naar een hoger bewustzijn zonder te belemmeringen van een dogmatische godsdienst. Alhoewel het behoort tot de islam, wordt het met veel wantrouwen bejegend door de 'rechtzinningen in de islamitische leer'. We vinden zulke strekkingen bij alle 'godsdiensten van het Boek'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 20:09   #3
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
?? Is dit ernstig bedoelt of als grap?

Als de politiek iets wil volgen in deze tijd is dat meestal geen goed teken.
(De witte raven niet te na gesproken).
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 20:10   #4
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het Soefisme is een richting in de islam die rechtstreeks contact met God (Allah) probeert te krijgen. Anders gezegd, het wil naar een hoger bewustzijn zonder te belemmeringen van een dogmatische godsdienst. Alhoewel het behoort tot de islam, wordt het met veel wantrouwen bejegend door de 'rechtzinningen in de islamitische leer'. We vinden zulke strekkingen bij alle 'godsdiensten van het Boek'.
Hier gaat het over iets nieuws, het Universele Soefisme. Dat wantrouwen zie je bij politieke partijen ook, ook 'religieus' dan?
Oud 16 februari 2014, 20:12   #5
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
?? Is dit ernstig bedoelt of als grap? Als de politiek iets wil volgen in deze tijd is dat meestal geen goed teken. (De witte raven niet te na gesproken).
Ik bedoelde dat serieus, als de Goden al gaan verzoenen waarom politieke partijen dan niet?
Oud 16 februari 2014, 20:14   #6
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het Soefisme is een richting in de islam die rechtstreeks contact met God (Allah) probeert te krijgen. Anders gezegd, het wil naar een hoger bewustzijn zonder te belemmeringen van een dogmatische godsdienst.
Ik ben het hier heel vaak niet met u eens, Oosten, maar desondanks in dit geval: goed, klaar en duidelijk uitgelegd!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Alhoewel het behoort tot de islam, wordt het met veel wantrouwen bejegend door de 'rechtzinningen in de islamitische leer'. We vinden zulke strekkingen bij alle 'godsdiensten van het Boek'.
... En ruimer gezien vinden we zulke strekkingen gewoonweg terug bij ALLE godsdiensten!
Oud 16 februari 2014, 20:22   #7
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
En ruimer gezien vinden we zulke strekkingen gewoonweg terug bij ALLE godsdiensten!
Had ik eens het volgende over gezien, blijkt inderdaad wel iets van waarachtigheid te kennen.

Citaat:
Gnosticisme versus Literalisme
  • Gnostici leren dat het van het grootste belang is te ontwaken en zelf gnosis te ervaren
  • Literalisten leren dat het van het grootste belang is blind geloof te hechten aan religieuze dogma’s
  • Gnostici interpreteren hun leringen als richtingaanwijzers naar de ontwaakervaring
  • Literalisten zien hun leringen als de letterlijke waarheid zelf
  • Gnostici gebruiken symbolische gelijkenissen om de manier om tot ontwaken te komen over te dragen
  • Literalisten zien gnostische mythen aan voor de letterlijke verslagen van wonderbaarlijke historische gebeurtenissen en ontsporen daardoor tot irrationeel bijgeloof
  • Gnostici weten dat alle boeken de woorden van mensen bevatten
  • Literalisten geloven dat de Heilige Schrift het Woord van God is
  • Gnostici begrijpen dat de manier waarop de wijsheid van de ontwaakte geest tot expressie wordt gebracht voortdurend afgestemd moet worden op de voortdurend veranderende menselijke bestaanstoestand
  • Literalisten wensen een onwrikbare canon van geschriften waaraan voor eeuwig absoluut leergezag wordt toegekend
  • Gnostici willen dat we voor onszelf denken, waardoor we bewuster worden en ontwaken
  • Literalisten willen dat we geloven wat zij zelf geloven, opdat we deel uitmaken van hun cultus
  • Gnostici begrijpen dat het leven zelf een proces van ontwaken is
  • Literalisten geloven dat hun specifieke religie de enige weg naar de waarheid is en veroordelen eenieder die iets anders gelooft als iemand die een duivelse dwaling begaat
  • In het gnosticisme draait het om het ontwaken uit de illusie van afzondering tot eenheid en liefde
  • Het literalisme bestendigt onze slaaptoestand in een ‘wij versus zij’ wereld van gescheidenheid en verdeeldheid, bevolkt door ‘uitverkorenen’ en, ‘verdoemden’
  • Gnosticisme verenigt on
  • Literalisme scheidt ons
De Lachende Jezus (Freke & Gandy)

Laatst gewijzigd door tandem : 16 februari 2014 om 20:22.
Oud 16 februari 2014, 20:25   #8
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik bedoelde dat serieus, als de Goden al gaan verzoenen waarom politieke partijen dan niet?
De Goden zijn dan ook 'iets' meer verlicht dan het merendeel van onze politici hier die vaak nog niet eens overwegen of er misschien een andere visie dan de hunne 'zou kunnen bestaan'...

Ik kan me best voorstellen dat bepaalde politici hier voor open staan maar als ik zie hoe de meesten hier mekander met het mes naar de keel staan, lijkt uw veronderstelling mij voorlopig eerder wishful thinking...

(Maar met het tempo dat de oude trollen tegenwoordig uit de politiek stappen, komt er misschien eindelijk plaats voor oprechte, correcte personen die wél van dialoog, samenwerking en visie op langere termijn willen weten....)
Oud 16 februari 2014, 20:26   #9
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
De Goden zijn dan ook 'iets' meer verlicht dan het merendeel van onze politici hier die vaak nog niet eens overwegen of er misschien een andere visie dan de hunne 'zou kunnen bestaan'... Ik kan me best voorstellen dat bepaalde politici hier voor open staan maar als ik zie hoe de meesten hier mekander met het mes naar de keel staan, lijkt uw veronderstelling mij voorlopig eerder wishful thinking...(Maar met het tempo dat de oude trollen tegenwoordig uit de politiek stappen, komt er misschien eindelijk plaats voor oprechte, correcte personen die wél van dialoog, samenwerking en visie op langere termijn willen weten....)
Zo zie je dat vergrijzing ook voordelen heeft.
Oud 16 februari 2014, 20:35   #10
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Had ik eens het volgende over gezien, blijkt inderdaad wel iets van waarachtigheid te kennen.
Zéér goeie tekst. Dat was inderdaad wat ik bedoelde.

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 16 februari 2014 om 20:40.
Oud 16 februari 2014, 20:37   #11
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
De Goden zijn dan ook 'iets' meer verlicht dan het merendeel van onze politici hier die vaak nog niet eens overwegen of er misschien een andere visie dan de hunne 'zou kunnen bestaan'... Ik kan me best voorstellen dat bepaalde politici hier voor open staan maar als ik zie hoe de meesten hier mekander met het mes naar de keel staan, lijkt uw veronderstelling mij voorlopig eerder wishful thinking... Maar met het tempo dat de oude trollen tegenwoordig uit de politiek stappen, komt er misschien eindelijk plaats voor oprechte, correcte personen die wél van dialoog, samenwerking en visie op langere termijn willen weten....)
Overigens, bv in FNAC kunnen we een boek kopen waarin heel andere dingen staan dan wat politiek ons laat weten, je kan moeilijk zeggen dat de FNAC de hemel is waar de Goden wonen. Visieverruiming zal iets zijn dat aandacht vraagt, neem ik aan. Ook bij De Standaard natuurlijk.

Laatst gewijzigd door tandem : 16 februari 2014 om 20:41.
Oud 16 februari 2014, 20:38   #12
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Zéér goeie tekst! Exact wat ik bedoelde!
Ja, zo eenvoudig kan het zijn. Fijn boekje overigens.

Laatst gewijzigd door tandem : 16 februari 2014 om 20:39.
Oud 16 februari 2014, 20:44   #13
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Overigens, bv in FNAC kunnen we een boek kopen waarin heel andere dingen staan dan wat politiek ons laat weten, je kan moeilijk zeggen dat de FNAC de hemel is waar de Goden wonen. Visieverruiming zal iets zijn dat aandacht vraagt, neem ik aan. Ook bij De Standaard natuurlijk.
Ja, er bestaat vandaag de dag gelukkig wel meer dan alleen wat de politiek ons wil doen geloven. Er bestaan tegenwoordig nogal wat boeken met dat soort literatuur. Als je echt interesse hebt is dat niet zo moeilijk terug te vinden.

Maar wat was de naam of titel van dat boekje daar in Knack?

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 16 februari 2014 om 20:46.
Oud 16 februari 2014, 20:46   #14
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zo zie je dat vergrijzing ook voordelen heeft.
Ja, heel grappig. ))

Maar eigenlijk had ik het niet persé over leeftijd...
Oud 16 februari 2014, 20:49   #15
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, er bestaat vandaag de dag gelukkig wel meer dan alleen wat de politiek ons wil doen geloven. Er bestaan tegenwoordig nogal wat boeken met dat soort literatuur. Als je echt interesse hebt is dat niet zo moeilijk terug te vinden. Maar wat was de naam of titel van dat boekje daar in Knack?
Moeilijk is het niet te vinden maar wie al niet zoekt, zal nooit op andere ideeên komen. Wat boekje betreft:

Citaat:
Wat betekent het als het Oude Testament fictie blijkt te zijn of als Jezus en Mohammed nooit hebben bestaan? Wat als de Bijbel en de Koran propagandageschriften blijken te zijn, geschreven in opdracht van Talibanachtige groeperingen die hiermee hun religieuze gewelddadigheden rechtvaardigen?

Timothy Freke en Peter Gandy, auteurs van het eerder bij Uitgeverij Synthese verschenen boek "De mysterieuze Jezus" komen in dit boek met verstrekkende beschuldigingen en of conclusies over het joods, christelijk en islamitisch fundamentalisme en een gepassioneerde her-interpretering van de gnostische spiritualiteit. Volgens Freke en Gandy zijn de door religie gevoede daden van geweld, zoals de 9/11-aanval, niet van deze tijd; het is de voortzetting van de lange en bloedige geschiedenis van wreedheden veroorzaakt door het verkeerd interpreteren van bizarre oude boeken die nu eenmaal beschouwd worden als "Het woord van God". De tijd is gekomen deze religieuze intolerantie te beëindigenen en ons bewust te worden van de eenheid door de herontdekking van de gnostische weg tot transformatie van ons zelf en de wereld. In 2006 zal van dezelfde auteurs bij Synthese verschijnen "De verloren Godin" (vertaling van Jesus and the Lost Godess).

http://www.bol.com/nl/p/de-lachende-...1004002610209/
Oud 16 februari 2014, 20:51   #16
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, heel grappig. )) Maar eigenlijk had ik het niet persé over leeftijd...
Dat begrijp ik, wel over volwassen worden, neem ik aan.
Oud 16 februari 2014, 21:09   #17
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik, wel over volwassen worden, neem ik aan.
Ja, inderdaad.

Anderzijds: dat noch Jezus, noch Mohammed zouden hebben bestaan en dat godsdiensten met een paar miljard volgelingen zouden gebaseerd zijn op eigenlijk niets, vind ik wel bijzonder ver gezocht.

Dat een groot deel van wat vandaag de dag in Bijbel en Koran is terug te vinden eigenlijk verdraaide woorden of teksten zijn, of zaken die er gewoon met één of andere politieke bedoeling is aan toegevoegd, zijn zaken die mij vandaag de dag wél kunnen overtuigen...

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 16 februari 2014 om 21:23.
Oud 16 februari 2014, 23:34   #18
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hier gaat het over iets nieuws, het Universele Soefisme. Dat wantrouwen zie je bij politieke partijen ook, ook 'religieus' dan?
Hoe nieuw is dat universele soefisme?
Oud 17 februari 2014, 06:18   #19
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, inderdaad. Anderzijds: dat noch Jezus, noch Mohammed zouden hebben bestaan en dat godsdiensten met een paar miljard volgelingen zouden gebaseerd zijn op eigenlijk niets, vind ik wel bijzonder ver gezocht. Dat een groot deel van wat vandaag de dag in Bijbel en Koran is terug te vinden eigenlijk verdraaide woorden of teksten zijn, of zaken die er gewoon met één of andere politieke bedoeling is aan toegevoegd, zijn zaken die mij vandaag de dag wél kunnen overtuigen...
Het is een beetje als de uitspraak 'één zwaluw brengt ons de lente, het zijn de volgelingen die er een hittegolf van maken'. Het 'vergezochte' is een kwestie van zelfonderzoek en afhankelijk vanuit welk perceptieveld je dit wil benaderen, Freke en Gandy zijn nondualisten. Met dat 'niet-bestaan' wordt verwezen naar het eenvoudige feit dat iets wat vergaat 'onwaar' is, Jezus en Mohammed waren, net zoals jij en ik, als acteurs in een grote levensdroom. Hedendaagse wetenschap zegt in principe hetzelfde maar dat wil niet zeggen dat iedereen daar zich bewust van is, zo is de 'Bijbel' (cfr 'verdraaide' woorden) vandaag nog springlevend aangezien de bevolking geen correcte informatie ontvangt over bv de 'economische' crisis. Zo gezien is de krant vandaag de Bijbel van morgen, net zoals 'Kerk' en 'Staat' helemaal niet gescheiden zijn, dat lijkt alleen maar zo en sterk afhankelijk van hoe je dat interpreteert.
Oud 17 februari 2014, 06:38   #20
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe nieuw is dat universele soefisme?
Voor wie het (nog) niet kent, zal dat nieuw lijken. In werkelijkheid herbergt het eeuwige en derhalve tijdloze waarheden. Maar dat op zich is wat met dat 'Universeel Soefisme' wil gezegd worden, elke godsdienst gaat over hetzelfde maar het wordt telkens gekaapt door ego- en etnocentrisme waardoor hiërarchie ontaardt in een nachtmerrie. Als reactie op deze vervorming en misbruik ontkiemen dan nieuwe stromingen die aan dezelfde 'kaping' onderhevig zijn, en zo blijft het maar doorgaan. Vandaag is de situatie net iets anders omdat we in een mondiale wereld leven, zo ik het percipieer doet het Universeel Soefisme een poging om alle godsdiensten te verzoenen en alles te her-verbinden (cfr 're-ligie' in de strikte zin van het woord). Helemaal niet nieuw dus, het is nooit anders geweest maar de illusie werd gewekt dat het niet zou zijn, veel andere termen verwijzen hiernaar.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be