Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij voor een fedrale kieskring ?
ik ben VOOR een federale kieskring 16 35,56%
ik ben TEGEN een federale kieskring 21 46,67%
ik ben verzuurd en ben overal tegen 2 4,44%
Iets compleet anders 6 13,33%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2014, 19:32   #1
Jedd
Banneling

Standaard Federale kieskring ?

Ik blijf het erg ondemocratisch vinden dat ons kiesstelsel ons verbiedt op Waalse politici te stemmen (et vice versa)

Daarom pleit ik voor een onmiddelijke invoering van de federale kieskring. Het is te gek voor woorden dat een land een premier heeft waar de helft van de kiezers niet eens op kan stemmen.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 19:47   #2
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Je vraagstelling is onvolledig : elke stem is gelijkwaardig, of is het met behoud van al die grendels en dergelijke spitsvondigheden ?
Oud 22 februari 2014, 20:01   #3
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor een Vlaamse kieskring.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 20:01   #4
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Als alle pariteiten wegvallen, en één kiezer = één stem, en één zetel overal eenzelfde aantal stemmen vereist, dan mag men wat mij betreft direct een federale kieskring invoeren. Dat zou de kortste weg naar onafhankelijkheid zijn, waarbij we zelfs de tussenhalte van confederalisme zou kunnen overslaan.

Maar ik vrees dat je de Waalse vrienden daar nooit voor kan warm maken. Té democratisch, he...

Enfin, ik kan geen VOOR- of TEGEN-keuze aanduiden in de poll, want je omschrijvingen zijn te vaag. Ik wil gerust een federale kieskring aanvaarden, maar dan wel enkel en alleen onder correcte voorwaarden, zoals hierboven beschreven.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".

Laatst gewijzigd door abramis brama : 22 februari 2014 om 20:02.
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 20:07   #5
Remspoortobback
Banneling

Standaard

De spa zal ook wel tegen zijn, zonder PS protectie verdwijnt de spa
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 20:20   #6
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Als... één zetel overal eenzelfde aantal stemmen vereist, dan mag men wat mij betreft direct een federale kieskring invoeren.
Laat dat net enkel mogelijk zijn bij de invoering van een federale kieskring. Verschillende kieskringen impliceert automatisch een verschillend aantal stemmen voor een zetel per kieskring. Een federale kieskring is dus op democratisch vlak altijd een stap in de goede richting.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 22 februari 2014 om 20:21.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 20:35   #7
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
Het is te gek voor woorden dat een land een premier heeft waar de helft van de kiezers niet eens op kan stemmen.
Zelfs met een federale kieskring is het nog niet gezegd dat de premier in die kieskring opkomt. Dat niet iedereen voor de premier kan stemmen is overigens niet in se ondemocratisch. Het is eigenlijk nooit anders geweest (Op Martens kon je bijvoorbeeld enkel maar stemmen als je in Gent of het Meetjesland woonde...). Ook in de ons omringende landen is dit zo. Voor David Cameron konden alleen maar de inwoners van Witney en omstreken stemmen. Voor Angela Merkel konden alleen maar de inwoners van Stralsund, Rügen en Vorpommern stemmen...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 20:45   #8
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Een 'zuivere' federale kieskring voor het federale BROV zie ik wel zitten.

Een 'zuivere' federale kieskring voor de verkiezingen voor het Europese Parlement ook.

Dat zou ik een mooie eerste stap vinden.

Tegelijkertijd denk ik dat ik forum-genoot "abramis brama" bij zal moeten treden:

zoiets krijgt NIEMAND aan de 'volksvertegenwoordigers' van de "Fédération Wallonie-Bruxelles" verkocht, en aan de citoyens daarvan hoogstwaarschijnlijk evenmin.

Er is echter - helaas? gelukkig? - nog geen wet die iemand verbiedt dat aanbod te doen.

Ik wens de moedige leurder(s) alvast véél succes!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 20:57   #9
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Remspoortobback Bekijk bericht
De spa zal ook wel tegen zijn, zonder PS protectie verdwijnt de spa
Ze dreigt nu ook te verdwijnen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 20:58   #10
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Laat dat net enkel mogelijk zijn bij de invoering van een federale kieskring. Verschillende kieskringen impliceert automatisch een verschillend aantal stemmen voor een zetel per kieskring. Een federale kieskring is dus op democratisch vlak altijd een stap in de goede richting.
De volgende wet van Robinus.
Verschillende kieskringen impliceert een verschillend aantal stemmen per zetel.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 21:40   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf het erg ondemocratisch vinden dat ons kiesstelsel ons verbiedt op Waalse politici te stemmen (et vice versa)

Daarom pleit ik voor een onmiddelijke invoering van de federale kieskring. Het is te gek voor woorden dat een land een premier heeft waar de helft van de kiezers niet eens op kan stemmen.
Er is niets ondemocratisch aan een beperkte kieskring, wel integendeel. Het zorgt er juist voor dat de democratie dichter komt te staan en dat ook plaatselijke figuren gemakkelijker toegang hebben tot de politieke arena.

En nog dit: in België wordt de premier niet rechtstreeks gekozen. Ook als er een landelijke kieskring zou zijn, zal dat nog niet veranderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2014, 21:42   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Neen, daar een landelijke kieskring slechts de grote figuren naar voorschuift en dus de band tussen politiek en gewone mensen nog vergroot.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 06:40   #13
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzinnige opmerking. Het is helemaal niet 'de helft', aangezien België werkt met provinciale kieskringen. Het is dus eerder de gehele bevolking behalve de provinciegenoten van de kandidaat-premier, en dat heeft dus niets te maken met de indeling van taalgroepen in de Kamer.

Buiten Israel en Nederland kan ik mij trouwens maar weinig landen bedenken waar er gewerkt wordt met een enkele nationale kieskring voor parlementaire verkiezingen.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 23 februari 2014 om 07:00.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 07:00   #14
Vlaanderen Boven

Standaard

Waar dus inderdaad nog bijkomt, zoals gezegd door Jan van den Berghe, dat de premier in België sowieso niet rechtstreeks verkozen wordt. De kiezer kan niet bepalen wie er na de verkiezingen naar voren wordt geschoven door de meerderheidspartijen.

Het valt me steeds opnieuw op dat de voorstanders van de federale kieskring er geen enkel idee van hebben hoe het huidige electoraal systeem werkt. Hun eis komt dus geenszins voort uit een reële institutionele of democratische behoefte, maar is louter symbolisch bedoeld.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 23 februari 2014 om 07:02.
Oud 23 februari 2014, 07:11   #15
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Waar dus inderdaad nog bijkomt, zoals gezegd door Jan van den Berghe, dat de premier in België sowieso niet rechtstreeks verkozen wordt. De kiezer kan niet bepalen wie er na de verkiezingen naar voren wordt geschoven door de meerderheidspartijen.

Het valt me steeds opnieuw op dat de voorstanders van de federale kieskring er geen enkel idee van hebben hoe het huidige electoraal systeem werkt. Hun eis komt dus geenszins voort uit een reële institutionele of democratische behoefte, maar is louter symbolisch bedoeld.
Het valt me steeds opnieuw op dat voorstanders van een gewestelijke kieskring er geen enkel idee van hebben dat het huidige electoraal systeem dan volledig verdwijnt en word vervangen.
1 m/v- 1 stem.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 07:17   #16
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het valt me steeds opnieuw op dat voorstanders van een gewestelijke kieskring er geen enkel idee van hebben dat het huidige electoraal systeem dan volledig verdwijnt en word vervangen.
1 m/v- 1 stem.
Wie zijn dat dan, die voorstanders van een 'gewestelijke kieskring'? Dat is het eerste dat ik daar van hoor.
Oud 23 februari 2014, 07:56   #17
Anna List
Banneling

Standaard

één m/v = één stem
geen grendels
en ik ben voor

verder inhoudelijk en principieel : hoe groter de kieskring, hoe hoger het reclamegehalte en hoe minder inhoudelijk politieke keuzes worden ... een verarming en uitholling van democratie dus.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 08:36   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Je vraagstelling is onvolledig : elke stem is gelijkwaardig, of is het met behoud van al die grendels en dergelijke spitsvondigheden ?
Elke stem wordt gelijkwaardig ?

NON !!!

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 10:04   #19
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Voor de liefhebbers: vandaag op de zevende dag debat tussen Jan Jambon en Patrick Dewael over federale kieskring
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 10:09   #20
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Waar dus inderdaad nog bijkomt, zoals gezegd door Jan van den Berghe, dat de premier in België sowieso niet rechtstreeks verkozen wordt.
De premier moet niet eens een verkozene zijn, als ik mij niet vergis. Ik vermoed dat velen niet eens weten dat Kris Peeters bijvoorbeeld geen parlementslid is...
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 23 februari 2014 om 10:12.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be