Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2014, 13:52   #41
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Oh er wordt absoluut op agressie gekweekt door eikels maar dan nog kan en moet je als eigenaar de rol van leider opnemen zodat jij de gedragingen van de roedeldieren kan sturen.
Je reinste onzin. Er wordt idd om bepaalde eigenschappen gekweekt.
Maar ze worden niet agressief geboren. Ze worden allemaal sociaal geboren, en ja soms heb je zo'n kut alfamannetje... Jij als roedelleider gaat dan ook kijken of het dier jou kiest en niet andersom. Zorg dat het dier ook onderdanig is van begin af aan, of ge hebt een miskoop begaan. Kies niet de meest schattigste uit, kies op onderdanigheid, niet op dominatie. En welke eigenschap zou deze eigenaar in kwestie geselecteerd hebben?
Daarom dat broodfok er wel uit mag.
Erkende kwekers moeten hier geen dupe van worden. Er moet een deftige screening plaatsnemen en zulke honden niet bij de eerste beste afgeven. Het zijn tenslotte levende wezens met grote verantwoordelijkheid.

Er zit pit in zo'n pitbull of stafford, maar als zij van jongs af geleerd krijgen dat de mens bovenaan staat, zal zo'n aanval niet spontaan gebeuren. Nu we de achtergrond van de eigenaar kennen, kan ik mij al aardig inbeelden hoe hij met zijn teergeliefde beest omging. Laat staan met de rest...
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 13:53   #42
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik weet dat het thema gevoelig lig bij mensen die een gevaarlijk ras hebben en hun hond tegelijk heel lief weten zijn. Mijn broer had een rottweiler die heel lief was. Maar toch merkte je soms een onvoorspelbare 'vraatzuchtige' trek. Ook een goed opgevoede hond blijft zijn raskenmerken meedragen. De drempel voor een ongeluk is lager. Maar om de eigenaar daarvan te overtuigen. Niet gemakkelijk aangezien die niet in statistische termen denkt maar vergelijkt met zijn eigen o zo brave hond.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 april 2014 om 13:53.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 13:58   #43
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik weet dat het thema gevoelig lig bij mensen die een gevaarlijk ras hebben en hun hond tegelijk heel lief weten zijn. Mijn broer had een rottweiler die heel lief was. Maar toch merkte je soms een onvoorspelbare 'vraatzuchtige' trek. Ook een goed opgevoede hond blijft zijn raskenmerken meedragen. De drempel voor een ongeluk is lager. Maar om de eigenaar daarvan te overtuigen. Niet gemakkelijk aangezien die niet in statistische termen denkt maar vergelijkt met zijn eigen o zo brave hond.
Als je als eigenaar die 'trek' opmerkt corrigeer je dat.

Van jongsaf aan.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 14:01   #44
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Aggressie is ook niet het enigste kenmerk waar men best zou op letten bij honderassen (meestal rassen gekweekt om te vechten). Er zijn andere rassen die minder aggressief zijn maar een sterk prooi-instinct hebben (bull terrier bv.). Oppassen daarmee. En dan heb je nog 'eenmanshonden'. Die zouden een kind wel eens als 'competitie' kunnen zien.

Daarnaast is het van belang rekening te houden met de bijtkracht. Een tekkel zou die kinderen niet zo toegetakeld kunnen hebben. Een hond aanschaffen met grote kaken vergroot dus sowieso het risico op grotere ongelukken, alle andere factoren constant gehouden.

Website
Oud 18 april 2014, 14:05   #45
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Je reinste onzin. Er wordt idd om bepaalde eigenschappen gekweekt.
Maar ze worden niet agressief geboren. Ze worden allemaal sociaal geboren, en ja soms heb je zo'n kut alfamannetje... Jij als roedelleider gaat dan ook kijken of het dier jou kiest en niet andersom. Zorg dat het dier ook onderdanig is van begin af aan, of ge hebt een miskoop begaan. Kies niet de meest schattigste uit, kies op onderdanigheid, niet op dominatie. En welke eigenschap zou deze eigenaar in kwestie geselecteerd hebben?
Daarom dat broodfok er wel uit mag.
Erkende kwekers moeten hier geen dupe van worden. Er moet een deftige screening plaatsnemen en zulke honden niet bij de eerste beste afgeven. Het zijn tenslotte levende wezens met grote verantwoordelijkheid.

Er zit pit in zo'n pitbull of stafford, maar als zij van jongs af geleerd krijgen dat de mens bovenaan staat, zal zo'n aanval niet spontaan gebeuren. Nu we de achtergrond van de eigenaar kennen, kan ik mij al aardig inbeelden hoe hij met zijn teergeliefde beest omging. Laat staan met de rest...
Bedankt voor je tips.
Niet dat ik ze nodig had want ik heb al wat honden gehad, asieldieren zowel als pups en heb tot nog toe nog nooit iets naars meegemaakt met hen en dit omdat ik weet hoe je met een hond omgaat.
Ik heb een hond die als jong dier vreselijk mishandeld geweest is en zelfs die hond heeft nog nooit 1 keer uitgehaald naar mij terwijl dit lange tijd een heel angstig dier geweest is (is er zelfs na al die jaren nog niet helemaal uit). En zoals je weet, zijn angstige honden de meest onvoorspelbare. Niets dat geduld en de firm but fair instelling niet kan fixen.

Je reinste onzin?

Citaat:
Agressief Gedrag
Agressie is één van de meest voorkomende en meest ernstige gedragsproblemen bij honden.
Elk jaar maken meer dan een miljoen mensen melding van een hondenbeet. Men denkt dat het werkelijke aantal hondenbeten dubbel zo hoog ligt. Minstens de helft van de slachtoffers zijn kinderen jonger dan 10 jaar.
Vaak heeft agressie te maken met dominant gedrag.

Men moet een onderscheid maken tussen agressie naar mensen toe en agressie naar andere honden toe. De eerste vorm is nooit toelaatbaar. Agressie naar andere honden heeft vaak te maken met dominantieproblemen binnen de roedel: één hond kent zijn plaats niet binnen de roedel van het gezin.

Naast agressie door dominantie onderscheidt men ook nog defensieve agressie (honden die zich in het nauw gedreven voelen en zich willen verdedigen), agressie door angst, pijn of straf. territoriale agressie, ouderschapsagressie (verdediging van de pups) en predatorische agressie (het willen doden van een 'prooi').

Agressie heeft ook een erfelijke achtergrond.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 14:07   #46
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Als je als eigenaar die 'trek' opmerkt corrigeer je dat.

Van jongsaf aan.
Die rottweiler is veel naar professioneel begeleide trainingen blijven gaan. Het is niet zo evident als men zou denken raskenmerken weg te trainen. En zoals gezegd gaat het om probaliteiten. Zeker voor een wetgever als die zich tot doel stelt ongelukken met honden te pogen verminderen.

Niettegenstaande daarvan is een simpel verbod voor sommige rassen een nogal grove borstel. Maar ja, België is dan ook een land waar men van regelgeving houdt. Niemand wil regels voor zijn eigen 'hobby', maar ondertussen roept men om regels over andermans gedrag. Uiteindelijk keert die mentaliteit zich tegen iedereen, met een soort van bureaucratische dictatuur tot gevolg. Ik zeg maar...voordat men begint te roepen om nog een nieuw verbod of verplichting.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 april 2014 om 14:15.
Oud 18 april 2014, 14:10   #47
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aggressie is ook niet het enigste kenmerk waar men best zou op letten bij honderassen (meestal rassen gekweekt om te vechten). Er zijn andere rassen die minder aggressief zijn maar een sterk prooi-instinct hebben (bull terrier bv.). Oppassen daarmee. En dan heb je nog 'eenmanshonden'. Die zouden een kind wel eens als 'competitie' kunnen zien.

Daarnaast is het van belang rekening te houden met de bijtkracht. Een tekkel zou die kinderen niet zo toegetakeld kunnen hebben. Een hond aanschaffen met grote kaken vergroot dus sowieso het risico op grotere ongelukken, alle andere factoren constant gehouden.
Wie kinderen heeft en een bull terriër in huis neemt, is ook goed gek....die honden zijn net een blok beton die hun robuust lichaam gebruiken om hun prooi op de grond te krijgen. En dan die muil....
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Oud 18 april 2014, 14:13   #48
Peche
Banneling

Standaard

Mijn reactie was bruuter dan gedacht.
Again, er is een verschil tussen iets aangeboren en iets (een trauma bv) dat er in gebracht wordt.
Een hond is een hond en heeft trekjes, daarom dat ik vroeg "is de wolf agressief?"
De eigenaar is ten allen tijden verantwoordelijk voor het dier, en niet het dier.
In dit geval is de eigenaar weg gegaan en heeft hij de kinderen alleen gelaten met een hond van zulk formaat. De achtergrond is gekend.
Case closed.

Eigenaars van die "gevaarlijke honden" die ze van pups af hebben weten echt dat deze niet agressief geboren worden... Tzijn schoothondjes die heel sociaal omgaan met mensen en heel kindvriendelijk zijn. Ze hebben een hoge pijngrens, maar instinctief zijn ze toch voorzichtig bij kindjes. Hoe komt dit? Omdat ze van nature agressief zijn, of omdat ze de mens als roedel hebben opgenomen.
Als gij uw hond geen manieren aanleert en er komt zo'n 30 kilo afgestormd op een kind, kan dat al dramatisch aflopen ook al wil hij gewoon lekjes geven.
Discipline is van doen, en dat is bij elk ras zo. Enkel bij zulke rakkers moet ge tonen wie baas is en dat ze onder de mens staan.
Bij die kleinere kunt ge dat al is laten verwateren, zie bommatjes met hun kleine keffertjes. Wat kan da schade doen he? Maar de andere schade is gekend.
Oud 18 april 2014, 14:20   #49
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn reactie was bruuter dan gedacht.
Again, er is een verschil tussen iets aangeboren en iets (een trauma bv) dat er in gebracht wordt.
Een hond is een hond en heeft trekjes, daarom dat ik vroeg "is de wolf agressief?"
De eigenaar is ten allen tijden verantwoordelijk voor het dier, en niet het dier.
In dit geval is de eigenaar weg gegaan en heeft hij de kinderen alleen gelaten met een hond van zulk formaat. De achtergrond is gekend.
Case closed.

Eigenaars van die "gevaarlijke honden" die ze van pups af hebben weten echt dat deze niet agressief geboren worden... Tzijn schoothondjes die heel sociaal omgaan met mensen en heel kindvriendelijk zijn. Ze hebben een hoge pijngrens, maar instinctief zijn ze toch voorzichtig bij kindjes. Hoe komt dit? Omdat ze van nature agressief zijn, of omdat ze de mens als roedel hebben opgenomen.
Als gij uw hond geen manieren aanleert en er komt zo'n 30 kilo afgestormd op een kind, kan dat al dramatisch aflopen ook al wil hij gewoon lekjes geven.
Discipline is van doen, en dat is bij elk ras zo. Enkel bij zulke rakkers moet ge tonen wie baas is en dat ze onder de mens staan.
Bij die kleinere kunt ge dat al is laten verwateren, zie bommatjes met hun kleine keffertjes. Wat kan da schade doen he? Maar de andere schade is gekend.
No worries

Bij wolven wordt, zoals al eerder gemeld, agressie niet getolereerd maar er worden wel pups geboren die de agressie in hun genen hebben; daar maken de ouders onmiddellijk komaf mee.

Agressie kan je inderdaad ook cultiveren bij een hond en dat gebeurt spijtig genoeg ook.

Voor de rest geef ik u gelijk.
Oud 18 april 2014, 14:21   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Peche, je kan niet alle honderassen gelijk stellen qua aangeboren agressie.

Website
Oud 18 april 2014, 14:23   #51
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvin Bekijk bericht
??
Ik pak het touw vast, hond sleurt me naar alle kanten en gromt zich te pletter.
Kind pakt touw vast, hond kijkt me met frons aan en kind mag er aan sleuren hoe hard ze wil, ... hond loopt kwispelend weg om in zijn bakje te gaan drinken.
Zijn zulke voorbeelden een uitzondering?
Neen, die media berichten zijn een uitzondering, maar krijgen telkens grote aandacht. Dan zien we de achtergrond en iedereen mag het bekopen...
Typisch... Maar mij goed, verbied huisdieren! Ik kan mij wel vinden in de veganisten levensstijl.
Verbied, verbied verbied!
Oud 18 april 2014, 14:25   #52
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien is het zinvoller de kwekers aan te pakken ipv bepaalde rassen te verbieden.

Website
Oud 18 april 2014, 14:28   #53
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Peche, je kan niet alle honderassen gelijk stellen qua aangeboren agressie.
Evolutie heeft alle hondenrassen zo tam als iets gemaakt.
Laat elk hondenras los in het bos, en zie ze als puppies met hun staart weglopen als de wolven komen...

Kijkt is wat meer naar de hondenfluisteraar
Dat is een expert, wat zei hij over zulke rassen?
Oud 18 april 2014, 14:29   #54
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien is het zinvoller de kwekers aan te pakken ipv bepaalde rassen te verbieden.
Zou al een goed begin zijn.

Spijtig genoeg zullen er altijd van die nare mensen zijn die hun hond gebruiken om een agressief imago te creëren....
Oud 18 april 2014, 14:30   #55
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
No worries

Bij wolven wordt, zoals al eerder gemeld, agressie niet getolereerd maar er worden wel pups geboren die de agressie in hun genen hebben; daar maken de ouders onmiddellijk komaf mee.

Agressie kan je inderdaad ook cultiveren bij een hond en dat gebeurt spijtig genoeg ook.

Voor de rest geef ik u gelijk.
Ik heb dat bijgeleerd dat wolven daar komaf mee maken
Meeste fokkers maken ook komaf met het alfamannetje. En persoonlijk? Bij een stafford of pitbull zou ik dat ook doen. Je koopt zulke honden niet omdat ze agressief zijn, je koopt ze net omdat ze heel loyaal aan hun baas zijn en sociaal met hun omgeving omgaan.
Dat zijn de eigenschappen van die rassen, de echte eigenschappen.
Hun sterkte en hoge pijngrens maakt ze daarom niet agressief, bekijk ze eerder als werkpaarden die redelijk wat aankunnen. Ik waardeer dat in honden en zou het betreuren moesten deze rassen verdwijnen. Maar wel toejuichen dat ze enkel bij erkende fokkers te krijgen vallen.

Laatst gewijzigd door Peche : 18 april 2014 om 14:32.
Oud 18 april 2014, 14:31   #56
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Typisch... Maar mij goed, verbied huisdieren! Ik kan mij wel vinden in de veganisten levensstijl.
Verbied, verbied verbied!
Jij eet je honden toch niet op!?
Oud 18 april 2014, 14:33   #57
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat bijgeleerd dat wolven daar komaf mee maken
Meeste fokkers maken ook komaf met het alfamannetje. En persoonlijk? Bij een stafford of pitbull zou ik dat ook doen. Je koopt zulke honden niet omdat ze agressief zijn, je koopt ze net omdat ze heel loyaal aan hun baas zijn en sociaal met hun omgeving omgaan.
Dat is de eigenschappen van die rassen, de echte eigenschappen.
Hun sterkte en hoge pijngrens maakt ze daarom niet agressief, bekijk ze eerder als werkpaarden die redelijk wat aankunnen. Ik waardeer dat in honden en zou het betreuren moesten deze rassen verdwijnen. Maar wel toejuichen dat ze enkel bij erkende fokkers te krijgen vallen.
Veel mensen weten dat niet (ivm pitbulls). Ikzelf voel me (terecht of onterecht) niet aangetrokken tot zo'n ras maar moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat de paar lessen die ik op de hondenschool gevolgd heb, ik gemerkt heb dat de enige jonge hond die enige agressie vertoonde, een cocker spaniël was en niet de pitbull die tot mijn grote verbazing een heel sociaal diertje was.
Oud 18 april 2014, 14:36   #58
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Aha , dat noem jij voorzichtig.
Het is dus zo'n zéér wetenschappelijke eigen observatie
Als die instinctief voorzichtig is met pups en kinderen, vind ik dat een geldige observatie ja.
Oud 18 april 2014, 14:37   #59
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha , dat noem jij voorzichtig.
Het is dus zo'n zéér wetenschappelijke eigen observatie
Da's wat kort door de bocht. Een mens mag zijn/haar persoonlijke ervaringen delen met ons zonder dat ze wetenschappelijk bewezen moeten zijn.

Het is een feit dat volwassen honden op pups en jonge honden anders reageren, veel rustiger in omgang met hen dan met andere volwassen honden; het lijkt me niet vergezocht dat zij dit ook zouden doen met kinderen en zelf heb ik dat ook al ervaren.
Oud 18 april 2014, 14:38   #60
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij eet je honden toch niet op!?
Neen Maar het is misschien beter dat de mensen geen huisdieren meer houden.
Of toch strengere voorwaarden opgelegd krijgen zo'n dier te houden.
De asielen zijn een voorbeeld voor waarom.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be