Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2014, 08:08   #161
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Als iemand er hard voor gewerkt heeft zich een kasteel en limousine aanschaft moet niemand daar jaloers op zijn. Zelfs al werd hem een erfenis in de schoot geworpen gaat dat niemand aan.
Hier heb je natuurlijk een punt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 08:14   #162
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als iemand er hard voor gewerkt heeft zich een kasteel en limousine aanschaft moet niemand daar jaloers op zijn. Zelfs al werd hem een erfenis in de schoot geworpen gaat dat niemand aan.
Ik denk dat jij niet echt bekend bent met de inborst van de doorsnee Vlaming.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 08:43   #163
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik mocht toch vragen wat ik wou?
Natuurlijk. Ik mag toch ook verwijzen naar een post waar het antwoord reeds staat?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 08:47   #164
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
dan ben ik daar zeker niet jaloers op (ben trouwens geen jaloers type).
Jaloerse mensen zijn vaak domme mensen.
Oud 14 september 2014, 08:56   #165
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik wil de mensen, die dat maar verdienen, niet de kost geven hoor.
Ja, dat is juist. Alleen lijkt het niemand te snappen dat je met zo'n loon nergens komt. Als ik rondom me kijk dan zie ik werkende mensen die na hun dagtaak nog een hoop uren presteren om rond te komen.
Meestal in het zwart. Dit is ook van alle tijden en pas recent worden die mensen opgevoerd als misdadigers. Kliklijn bij de overheid....
Oud 14 september 2014, 09:03   #166
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Een ambtenaar leeft weliswaar op de gemeenschap, maar hij stelt hier ook diensten tegenover.
En die dienst die hij brengt staat in verhouding tot zijn inzet, kennis en tools die hij ter beschikking heeft.
Vaak is dat een ramp - welke ons niet hoeft te verbazen.
De wetgeving is een rotzooi, informatica is hopeloos verouderd, ambtenaren worden aangeworven via een momentopname en de wereld veranderd 10x sneller dan de overheid beseft.
Oud 14 september 2014, 09:08   #167
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Uw bent gewoon een profiteur die ze onmiddellijk van den dop moesten gooien.
Deze mensen hebben ook hun reden van bestaan.
Met wat zouden ontelbare diensten zich moeten bezighouden indien iedereen aan het werk is...
Nu, ik zie hier geen reden tot afgunst.
Deze mensen ontvangen zo goed als niks en die som wordt voor 100% terug in de economie gestort. Ondertussen lopen ze ook niet in de weg van mensen die het wat beter willen hebben.
Oud 14 september 2014, 09:20   #168
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeker een miljoen mensen of meer werken voor dat loon in Belgie. Een huisgezin met 2 verdieners haalt zo +- 3.000€ binnen. Ik vind dat men met de grove borstel door de beroepsdoppers moet gaan. Ik zou me nog een liever een kogel door de kop schieten of ophangen moest ik de schande ondergaan te moeten stempelen. Er is werk genoeg. Er zijn gewoon te veel luierikken en profiteurs die de economie naar de kloten helpen.
Een draad als deze kan blijkbaar niet anders dan vervallen in een scheldpartij tussen zij die menen dat alle werklozen profiteurs zijn en niet willen werken en zij die menen dat er geen werk meer is. Het is natuurlijk makkelijk werklozen te culpabiliseren. Iemand die van zijn 18e tot zijn 50e bij een bedrijf gewerkt heeft dat morgen zijn deuren sluit, dat is volgens de eerste groep een goeien tot vandaag en een slechte, een werkonwillige profiteer vanaf morgen. Als er op een dag 1000 mensen hun job verliezen is het utopisch te denken dat de overblijvende bedrijven 's anderendaags voor 1000 meer mensen werk hebben. In plaats van alle politieke energie te steken in het culpabiliseren van mensen zou men beter zorgen dat er effectief werk komt, wat echt niet moeilijk kan zijn, want uiteindelijk is het referentie niveau waarvan men vertrekt dat van een werkloze die men moet betalen om niets te doen: marginaal gezien heeft de staat een ganse reeks gratis werknemers ter beschikking. Stel dat je in die situatie zou zitten als ondernemer: makkelijk toch?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 09:27   #169
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Een draad als deze kan blijkbaar niet anders dan vervallen in een scheldpartij tussen zij die menen dat alle werklozen profiteurs zijn en niet willen werken en zij die menen dat er geen werk meer is. Het is natuurlijk makkelijk werklozen te culpabiliseren.
Ik mag zeker niet klagen van mijn huidig loon en moest ik zelf kunnen beslissen voor welk doel mijn belastinggeld zou gebruikt worden betaalde ik met de glimlach mensen die het slechter hebben getroffen.
Probleem is dat van de maandelijks afgedragen som 99,9% wordt verbrast.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 14 september 2014 om 09:27.
Oud 14 september 2014, 09:27   #170
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ondernemen is in België zeer moeilijk gemaakt, om niet te zeggen onmogelijk.

Hier is een jonge gast met een diploma burgerlijke ingenieur landbouw, die als enige kleinkind de beide landbouwbedrijven van zijn grootouders heeft geërfd.
Enkel om de erfrechten te kunnen betalen, moet hij een deel van de gronden verkopen.
Om het samengevoegde bedrijf te laten voldoen aan de Belgische wetgevingen moet hij nog eens een investering van enkele honderdduizenden Euro's doen.
Daarnaast moet hij alle nodige vergunningen opnieuw aanvragen.
En moet hij een administratie bijhouden om U tegen te zeggen.

Een andere jonge gast begon samen met zijn vrouwtje een loonwerkers bedrijf.
Na 5 jaar hebben ze de boeken neergelegd, want ze konden door de hoge belastingen niet meer opboksen tegen de buitenlandse concurrentie.

Nog een andere dacht de autogarage van zijn vader over te nemen, doch bij de overname werd de uitbatingsvergunning afgewezen. Want hoewel de garage reeds meer dan 60 jaar bestond en daarvoor van vader op zoon was overgegaan, is de garage volgens de huidige wet een zonevreemd bedrijf en de vestigingsvergunning ingetrokken.

Twee oudere vrouwen dachten een naaiatelier op te starten om zo aan de werkloosheid te ontsnappen, doch zij hadden buiten de Belgische administratie gereken. De garage die ze hadden omgetoverd tot hun werkplaats kreeg geen wijziging van bestemming en moest terug omgevormd worden tot autostalplaats. Daarnaast moesten zij eerst een cursus bedrijfsbeheer gaan volgen voor zij zelfstandige mogen worden.

En ik kan je zo tal van voorbeelden aanbrengen waarbij de droom van ondernemen door de wetgeving de grond word ingeboord.
Juist, er wordt hier veel over de loonkost gesproken, maar de ruimtelijke ordening alleen al maakt het quasi onmogelijk in Belgie met iets te beginnen: als je eerst 500 000 euro moet neertellen voor een bedrijfsgrond + bedrijfsgebouw, dan krijg je vooreerst geen lening en 2/ als je het zonder lening kan doen dan begin je er niet aan, want dan ben je al 'binnen' zonder werken. De voorbeelden hierboven geven het aan: alleen de boer kan voortboeren omdat hij de grond gekregen geerfd heeft.
Als je wil ondernemen kan je niet anders dan weglopen uit belgie.
Oud 14 september 2014, 09:30   #171
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Dat weet/beseft zo goed als iedereen. Nu nog die werkloze advocaten die uit noodzaak aan politiek doen.
Oud 14 september 2014, 09:40   #172
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik mag zeker niet klagen van mijn huidig loon en moest ik zelf kunnen beslissen voor welk doel mijn belastinggeld zou gebruikt worden betaalde ik met de glimlach mensen die het slechter hebben getroffen.
Probleem is dat van de maandelijks afgedragen som 99,9% wordt verbrast.
Er is maar 1 oplossing, mi, nl dat de staat alle werklozen een job aanbiedt. Ipv de VDAB zou er de VDAA moeten zijn: de vlaamse Dienst voor Vlaamse arbeidsaanbieding: je verliest je job en je wordt een job aangeboden bij de VDAA. De VDAA is het staatsbedrijf dat windenergie, zonneenergie uitbouwt, bejaarden verzorgt, onderzoek doet naar opslag van energie dmv electrolyse van water, electrische en waterstof wagens bouwt, wegen onderhoudt, een dienst dmv software op een centrale computer die het mensen toelaat hun wagen te delen met lifters tegen een staatstarief/km, onderzoek doet naar doorschijnende zonnepanelen, dat gronden ter beschikking stelt om meststoffen te produceren dmv van het Haber-Bosch process aangedreven door zon en wind als die er zijn, die kerncentrales ontwerpt, fabriceert, die cementgroeves ontgint en cement maakt enkel en alleen als er groene energie ter beschikking is en die al die dingen ook nog eens exporteert naar het buitenland wegens vraag naar dergelijk know-how, die mensen ook opleidt tot lasser (dmv van een 2 maand durende hands-on cursus) of tot electrieker, of mechanieker, mensen die na hun opleiding weer in de privesector kunnen gaan werken, maar als dat niet lukt verder aan de slag kunnen in de VDAA fabriek die windmolens of kerncentrales fabriceert, of excavators en dumpers voor de VDAA cementfabriek, of de electrieker kan zonnepanelen aansluiten op de VDAA electrolyse units die water in waterstof en zuurstof splitsen als energiebron voor de H2 verbrandingsmotor VDAA wagens, VDAA treins, trams en bussen of voor de voeding van de electrische VDAA wagens aan VDAA oplaadpunten.
Oud 14 september 2014, 09:42   #173
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist, er wordt hier veel over de loonkost gesproken, maar de ruimtelijke ordening alleen al maakt het quasi onmogelijk in Belgie met iets te beginnen: als je eerst 500 000 euro moet neertellen voor een bedrijfsgrond + bedrijfsgebouw, dan krijg je vooreerst geen lening en 2/ als je het zonder lening kan doen dan begin je er niet aan, want dan ben je al 'binnen' zonder werken. De voorbeelden hierboven geven het aan: alleen de boer kan voortboeren omdat hij de grond gekregen geerfd heeft.
Vastgoed zit op zijn maximum. Als je over 500.000 euro zou beschikken steek je het beter in aandelen Belgacom, jaarlijks meer dan 6 procent netto dividend en praktisch geen risico.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 09:44   #174
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook de boer kan niet voortboeren, want ook hij moet eerst over de nodige vergunningen beschikken en daar kan ook hij eerst enkele jaren op wachten voor hij echt kan beginnen boeren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 09:45   #175
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk we kunnen natuurlijk alles in het belachelijke trekken.

Een ambtenaar leeft weliswaar op de gemeenschap, maar hij stelt hier ook diensten tegenover.

Dat de ambtenaar niet altijd even efficiënt is ligt meestal meer aan het kader dan aan de ambtenaar zelf.

Iemand die ziek is zie ik niet onmiddellijk als een profiterende uitkeringstrekker, alhoewel ook daar het kaf van het koren gescheiden mag worden.

Iemand die werkloos wordt omdat zijn job verdwijnt is geen profiteur, hij wordt misschien een profiteur indien hij niets onderneemt om een einde te maken aan het trekken van een uitkering (lees werk zoekt). Vandaar dat ik maatregelen om een uitkering degressief te maken of te beperken in tijd wel zie zitten.

Het leefloner verhaal is een moeilijk verhaal.
Ten eerste wie verzint zo'n naam, loon staat normaal tegenover een prestatie.
Sommige mensen zitten echt diep en zij moeten geholpen worden. Er is natuurlijk een verschil tussen leefloners die bekwaam zijn om te werken en leefloners die niet bekwaam zijn om te werken.

Op de eerste groep moeten wij ons in de eerste plaats focussen en deze mensen klaar maken voor de arbeidsmarkt, dit kan perfect via art. 60.

De tweede groep moet een maximum aan ondersteuning krijgen, meestal hebben deze mensen ook een zeer verregaande begeleiding nodig.

Ik kreeg hier iemand op bezoek van RIMO.
De persoon in kwestie wilde me enkele vragen stellen i.v.m. armoede.

Eén van de vragen was: "Vindt u dat de SA (sociaal assistenten) actief op zoek mogen gaan naar armoede"?
Mijn antwoord was: "Ja, indien ze ook actief op zoek mogen gaan naar fraude en verborgen rijkdom".

Natuurlijk was dit antwoord verkeerd.
Dat heb je dikwijls met sloganeske oneliners...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 09:45   #176
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is maar 1 oplossing, mi, nl dat de staat alle werklozen een job aanbiedt. Ipv de VDAB zou er de VDAA moeten zijn: de vlaamse Dienst voor Vlaamse arbeidsaanbieding: je verliest je job en je wordt een job aangeboden bij de VDAA. De VDAA is het staatsbedrijf dat windenergie, zonneenergie uitbouwt, bejaarden verzorgt, onderzoek doet naar opslag van energie dmv electrolyse van water, electrische en waterstof wagens bouwt, wegen onderhoudt, een dienst dmv software op een centrale computer die het mensen toelaat hun wagen te delen met lifters tegen een staatstarief/km, onderzoek doet naar doorschijnende zonnepanelen, dat gronden ter beschikking stelt om meststoffen te produceren dmv van het Haber-Bosch process aangedreven door zon en wind als die er zijn, die kerncentrales ontwerpt, fabriceert, die cementgroeves ontgint en cement maakt enkel en alleen als er groene energie ter beschikking is en die al die dingen ook nog eens exporteert naar het buitenland wegens vraag naar dergelijk know-how, die mensen ook opleidt tot lasser (dmv van een 2 maand durende hands-on cursus) of tot electrieker, of mechanieker, mensen die na hun opleiding weer in de privesector kunnen gaan werken, maar als dat niet lukt verder aan de slag kunnen in de VDAA fabriek die windmolens of kerncentrales fabriceert, of excavators en dumpers voor de VDAA cementfabriek, of de electrieker kan zonnepanelen aansluiten op de VDAA electrolyse units die water in waterstof en zuurstof splitsen als energiebron voor de H2 verbrandingsmotor VDAA wagens, VDAA treins, trams en bussen of voor de voeding van de electrische VDAA wagens aan VDAA oplaadpunten.
Door de opbrengsten van de VDAA komt er budgettaire ruimte vrij om de loonkost in privebedrijven te verlagen, zodat deze laatste de concurrentie met de VDAA aan moeten kunnen.... Wie niet in de VDAA wil werken krijgt uiteraard geen werklozensteun en geen OCMW steun: ttz de werkloosheid wordt gelijk aan 0 en iedereen draagt economisch bij.
Het enige wat er nodig is is politieke verbeeldingskracht en creativiteit om NUTTIG werk te vinden voor 2 miljoen mensen.
Oud 14 september 2014, 09:45   #177
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door december Bekijk bericht
Men zou het geweer beter van schouder veranderen in heel die discussie.

Als je geen werk vindt, ONDERNEEM DAN ZELF! Waarom klagen mensen altijd omdat anderen hen geen kansen aanbieden, creëer dan zelf die kansen.
Inderdaad. Het is een beetje alsof men staat te jammeren dat er geen peren zijn, dat er niet genoeg peren zijn voor iedereen, en dat mensen zonder peren moeten geholpen worden. Anderen komen dan af met te zeggen dat als die mensen een beetje beter zouden zoeken, ze wel peren zouden vinden.

Maar in plaats van erop te rekenen dat anderen peren voor U kweken, wat belet U van peren te kweken ?

Het antwoord is jammer genoeg: de staat. Jantje gaf het al aan. Als ge voor elke 5 peren die ge kweekt, er 4 moet afgeven, dan is peren kweken niet interessant, en zijn er niet genoeg peren.

Vervang "peren" door "jobs" en we zijn er.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 september 2014 om 09:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 09:47   #178
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Vastgoed zit op zijn maximum. Als je over 500.000 euro zou beschikken steek je het beter in aandelen Belgacom, jaarlijks meer dan 6 procent netto dividend en praktisch geen risico.
Dat roept men al jaren...

Een bankier die oproept om al zijn geld in één aandeel te steken???

Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 september 2014 om 09:49.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 09:48   #179
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ook de boer kan niet voortboeren, want ook hij moet eerst over de nodige vergunningen beschikken en daar kan ook hij eerst enkele jaren op wachten voor hij echt kan beginnen boeren.
Juist, de bouw en de landbouw zijn de laatste sectoren die onze politiek nog gaat weten te nekken.
Oud 14 september 2014, 09:50   #180
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat roept men al jaren...
Gans de vastgoedsector, immokantoren, vastgoedmakelaars produceren geen economische meerwaarde, wel integendeel. In feite moet men al wie in de immobilien werkt een nuttig werk laten doen in een staatsfabriek, ipv het bouwen duurder te maken.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be