Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Wat doen om de verkeersregels te doen naleven
Boetes aanzienlijk verhogen 5 21,74%
Rijbewijs met punten 6 26,09%
Invoer Zwiterse systeem; auto in beslagname + verkoop 5 21,74%
andere, zie antwoord 7 30,43%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 september 2014, 17:56   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard Verkeersregels doen naleven

Als je rondrijdt op de weg is het indrukwekkend om zien hoe weinig mensen de wegcode volgen. Aan de lopende band zie je ze met de GSM in de hand, gebruiken ze richtingaanwijzers niet, rijden ze flagrant te hard, ...

Wat kunnen we doen om de mensen de verkeerswetten wel doen naleven?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 18:04   #2
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Als je rondrijdt op de weg is het indrukwekkend om zien hoe weinig mensen de wegcode volgen. Aan de lopende band zie je ze met de GSM in de hand, gebruiken ze richtingaanwijzers niet, rijden ze flagrant te hard, ...

Wat kunnen we doen om de mensen de verkeerswetten wel doen naleven?
En hoeveel fietsers volgen de wegcode?

Zou je niet beter eerst die boom uit je oog halen?
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 18:18   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
En hoeveel fietsers volgen de wegcode?

Zou je niet beter eerst die boom uit je oog halen?
Hoeveel fietsers reden al iemand dood?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 18:19   #4
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Inkomsten uit verkeersboetes budgetteren aan 0 en een verkeersbeleid uitstippelen dat er op gericht is om uiteindelijk geen boetes meer uit te hoeven schrijven, ipv een beleid dat dient om gaten in de begroting op te vullen.

Maar dat vereist mensen met kennis van zaken, ipv de huidige ambtenarij. Dat vereist verkeersdeskundingen, ipv de huidige oelewappers die niet eens weten wat afstemmen van verkeerslichten is of die files creëren met hun dynamische borden ipv te vermijden. Dat vereist beleidsmakers die zich niet blind staren op de cashcow "snelheid", maar die zich actief bezig houden met veiligheid.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 18:20   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Als je rondrijdt op de weg is het indrukwekkend om zien hoe weinig mensen de wegcode volgen. Aan de lopende band zie je ze met de GSM in de hand, gebruiken ze richtingaanwijzers niet, rijden ze flagrant te hard, ...

Wat kunnen we doen om de mensen de verkeerswetten wel doen naleven?
Geloofwaardige verkeerswetten maken waar de wegbeheerder zich ook aan houdt ?
Geloofwaardige verkeerswetten maken die niet misbruikt mogen worden door de wegbeheerder ?
Indien de wegbeheerder die nieuwe wetten dan niet correct toepast, mag hij een andere job zoeken.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 18:30   #6
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Boetes verhogen werkt niet, en punt 2 en 3 gelden enkel voor autobestuurders. Verkeersregels dienen door iedereen te worden gerespecteerd.

Enigste goede mogelijkheid is imo duidelijke,aanvaardbare regels opstellen en iedereen op de openbare weg gelijk behandelen en controleren.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 18:37   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Inkomsten uit verkeersboetes budgetteren aan 0 en een verkeersbeleid uitstippelen dat er op gericht is om uiteindelijk geen boetes meer uit te hoeven schrijven, ipv een beleid dat dient om gaten in de begroting op te vullen.
Klinkt erg vaag en zowaar als een sprookje. Een systeem waarbij een geen boetes meer moeten worden uitgeschreven; zou dat systeem werken in een wereld waar mensen geobsedeerd zijn door en het meeste van al belang hechten aan geld?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 18:41   #8
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Geloofwaardige verkeerswetten maken waar de wegbeheerder zich ook aan houdt ?
Geloofwaardige verkeerswetten maken die niet misbruikt mogen worden door de wegbeheerder ?
Indien de wegbeheerder die nieuwe wetten dan niet correct toepast, mag hij een andere job zoeken.
Geloofwaardige verkeerswetten waaraan de weggebruikers zich aan houden?
Zoals GSM verbod in de wagen? Helaas leert de realiteit dat dit niet wordt nageleefd.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 18:47   #9
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Klinkt erg vaag en zowaar als een sprookje. Een systeem waarbij een geen boetes meer moeten worden uitgeschreven; zou dat systeem werken in een wereld waar mensen geobsedeerd zijn door en het meeste van al belang hechten aan geld?
Vaag en een sprookje? Gewoon een kwestie van beleid.
Het Belgische systeem is gebaseerd op inkomsten genereren om de spilzucht van de staat enigsinds te voeden. De Belgische politiek zal nooit systemen met punten of systemen waarbij de wagen aangeslagen wordt invoeren; dat zou een vermindering van boete-inkomsten geven en dat willen ze niet.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 19:17   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Geloofwaardige verkeerswetten waaraan de weggebruikers zich aan houden?
Zoals GSM verbod in de wagen? Helaas leert de realiteit dat dit niet wordt nageleefd.
Men kan trouwens nooit verkeersregels maken die voor iedereen geloofwaardig zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 19:26   #11
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Men kan trouwens nooit verkeersregels maken die voor iedereen geloofwaardig zijn.
Verkeersregels op zich zijn het probleem niet, wel vlotte doorstroming van het verkeer en verkeersinfrastructuur. Die 2 laatste zorgen voor frustratie en verkeersovertredingen. Er zijn verkeersregels die wel een aanpassing kunnen gebruiken maar op zich geen oorzaak waarom we deze overtreden.

Anderzijds, meer controles (geen camera's) en lagere boetes in bepaalde situaties kunnen helpen.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 19:31   #12
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoeveel fietsers reden al iemand dood?
Dat is een drogreden. Hoeveel keren zijn er al (bijna)-ongelukken geweest omdat een fietser zich niet aan de regels hield? Het is wel altijd de automobilist die het gelag zal betalen, ondanks het feit dat hij zich aan de regels hield...

Blue sky heeft het gewoon steeds over automobilisten, maar zegt nooit eens iets over fietsers.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 19:33   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Verkeersregels op zich zijn het probleem niet, wel vlotte doorstroming van het verkeer en verkeersinfrastructuur. Die 2 laatste zorgen voor frustratie en verkeersovertredingen. Er zijn verkeersregels die wel een aanpassing kunnen gebruiken maar op zich geen oorzaak waarom we deze overtreden.

Anderzijds, meer controles (geen camera's) en lagere boetes in bepaalde situaties kunnen helpen.
Akkoord.
Maar ook het niet naleven van die regels zorgt voor frustratie en agressie.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 19:43   #14
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Men kan trouwens nooit verkeersregels maken die voor iedereen geloofwaardig zijn.
Inderdaad, blijkbaar leeft zo'n beetje de gedachte bij mensen dat ze de wegcode selectief mogen interpreteren. De ene vindt het niet nodig om die volgens hem "belachelijke snelheidslimieten" niet na te leven, de andere vindt het niet nodig om zijn richtingaanwijzers te gebruiken, nog een andere vindt dat hij perfect kan rijden en ondertussen kan sms'en, nog een andere vindt zichzelf een perfecte chauffeur met 10 pinten op, ...

Kortom zonder controles en consequente bestraffingen kan men de verkeersregels niet doen naleven.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 19:47   #15
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Dat is een drogreden. Hoeveel keren zijn er al (bijna)-ongelukken geweest omdat een fietser zich niet aan de regels hield? Het is wel altijd de automobilist die het gelag zal betalen, ondanks het feit dat hij zich aan de regels hield...

Blue sky heeft het gewoon steeds over automobilisten, maar zegt nooit eens iets over fietsers.
Een drogreden? Ik denk dat dit juist een heel goede en objectieve reden is. De auto is en blijft een gevaarlijk wapen waarbij men omzichtig moet omspringen, wat helaas totaal niet gebeurd in de realiteit. Een fietser of voetganger beschikt niet over die vuurkracht en is veel minder gevaarlijk.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 19:48   #16
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Inderdaad, blijkbaar leeft zo'n beetje de gedachte bij mensen dat ze de wegcode selectief mogen interpreteren. De ene vindt het niet nodig om die volgens hem "belachelijke snelheidslimieten" niet na te leven, de andere vindt het niet nodig om zijn richtingaanwijzers te gebruiken, nog een andere vindt dat hij perfect kan rijden en ondertussen kan sms'en, nog een andere vindt zichzelf een perfecte chauffeur met 10 pinten op, ...

Kortom zonder controles en consequente bestraffingen kan men de verkeersregels niet doen naleven.
De bestraffingen zijn soms ook overdreven. Het kan iedereen gebeuren dat men een verkeersregel onbewust overtreedt. Moet dat dan altijd zwaar bestraft worden?
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 20:00   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Inderdaad, blijkbaar leeft zo'n beetje de gedachte bij mensen dat ze de wegcode selectief mogen interpreteren. De ene vindt het niet nodig om die volgens hem "belachelijke snelheidslimieten" niet na te leven, de andere vindt het niet nodig om zijn richtingaanwijzers te gebruiken, nog een andere vindt dat hij perfect kan rijden en ondertussen kan sms'en, nog een andere vindt zichzelf een perfecte chauffeur met 10 pinten op, ...

Kortom zonder controles en consequente bestraffingen kan men de verkeersregels niet doen naleven.
Verkeersregels met meer draagvlak moest je het niet willen begrijpen.
Een realistische boetecatalogus naar buitenlands voorbeeld moest je (of men) het niet willen begrijpen.

En daarbij hoort natuurlijk ook de geloofwaardige verkeersinfra en verkeerstekens, en dus hun wetgeving voor de wegbeheerder.

Je weet toch ook dat de huidige wegcode en plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens een lappendeken geworden is en hoogdringend aan vernieuwing toe is, ttz aangapst aan de noden van het huidige verkeer.

Schouppe heeft het in 2011 nog eens geprobeerd en is mislukt (in 2004 of 2006 heeft men het ook eens geprobeerd).
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...-wegcode.dhtml

Of wil je een link van die lappendeken ?

Wil je een link naar het Hof van Cassatie met honderden voorbeelden omdat de politierechters of juristen niet meer aan de -interpreteerbare- wegcode uitgeraken ?

Nederland heeft bvb een volledig nieuwe wegcode sinds 1990.

De onze dateert van 1975 en wordt voortdurend opgelapt...

Wist je dat volgens onze wegcode een driewieler geen fiets is, en dus alle verkeersregels en verkeersborden waar specifiek fiets vermeld is eigenlijk niet van toepassing zijn als je met een driewieler rijdt ?
Nederland heeft dat al een heel tijdje aangepast hoor.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 september 2014 om 20:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 20:05   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
De bestraffingen zijn soms ook overdreven. Het kan iedereen gebeuren dat men een verkeersregel onbewust overtreedt. Moet dat dan altijd zwaar bestraft worden?
Daarom pleit ik voor het rijbewijs met strafpunten.
Pas wanneer men regelmatig fouten maakt wordt men zwaar gestraft.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 20:07   #19
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Daarom pleit ik voor het rijbewijs met strafpunten.
Pas wanneer men regelmatig fouten maakt wordt men zwaar gestraft.
Een rijbewijs met punten is geen oplossing, Frankrijk is een perfecte voorbeeld. Daar rijden ze gewoon verder zonder rijbewijs. Een databank voor de politiediensten is voldoende.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 20:11   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Een rijbewijs met punten is geen oplossing, Frankrijk is een perfecte voorbeeld. Daar rijden ze gewoon verder zonder rijbewijs. Een databank voor de politiediensten is voldoende.
Doen ze hier ook hoor.
Gaan we daarom het rijbewijs afschaffen?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be