Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2014, 08:22   #34681
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Er kan b.v. geen groter cultuurverschil zijn dan tussen mij en de paar duizend jongeren die vorig weekend op een fuif van de jeugdbeweging van 's avonds tot 's ochtends hebben staan huppelen op een continue beat, op elkaar gepakt in een walm van bier, zweet en goedkoop parfum... En toch wonen we in hetzelfde dorp.

Misschien moet ik dan mijn straat niet meer uitkomen om cultuurschokken te vermijden? Maar wat dan met mijn buur, die gisterenavond met een paar vrienden naar de TV zat te roepen, terwijl de overroepen nationale voetbalploeg het niet verder bracht dan een één-één tegen het volgende ministaatje waar ze Europees moesten tegen spelen? Ook niet mijn kopje thee...

Maar 's anderendaags kan ik perfect met die mensen door één deur. Het lijkt er sterk op, dat mensen, die een volledige natie veroordelen tot culturele incompatibiliteit, op basis van twee of drie vooroordelen, gewoon een sociaal probleem hebben.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 14:51   #34682
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uit onverdachte hoek. Een wijze Nederlander die hier woont, beaamt wat sommigen al lang beweren op dit forum: Nederland en Vlaanderen gaan niet samen.

Dit is wat hij ons meent te moeten zeggen:

Het is maar dat de zogenaamde 'grootnederlanders' het weten. Want zo hoort het groepje het eens van een ander, een Nederlander. Men stelt hier dus ondubbelzinnig vast dat een Nederlander, die de manier van leven in Vlaanderen dagdagelijks ondervindt, spontaan tot het besluit komt -op basis van de feiten-, dat Vlamingen en Nederlanders totaal verschillende entiteiten zijn. Kortom, te verschillend om te kunnen samenleven.
Dit citaat van forumlid "system" dateert ondertussen van ongeveer vijf jaar geleden. Hij probeerde aan te tonen dat de Nederlanders en de Vlamingen nooit zouden kunnen samenleven.
Ik pleit niet naar een terugkeer naar de oude lage landen. Feit is wel dat de affiniteit tussen huidige Vlamingen en Nederlanders nog steeds groter is dan de affiniteit tussen Vlamingen en Walen in België. En dat de Walen zich meer verbonden voelen met de Fransen.

België is een grondgebied dat om opportunistische redenen rond 1830 werd gearrangeerd door de grote mogendheden. Het grondgebied is uiteindelijk nooit meer dan het centraal Europees slagveld geweest. En het wordt nog steeds stiefmoederlijk behandeld. Met reden.

Laatst gewijzigd door Rudy : 14 oktober 2014 om 14:57.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 15:05   #34683
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dit citaat van forumlid "system" dateert ondertussen van ongeveer vijf jaar geleden. Hij probeerde aan te tonen dat de Nederlanders en de Vlamingen nooit zouden kunnen samenleven.
Ik pleit niet naar een terugkeer naar de oude lage landen. Feit is wel dat de affiniteit tussen huidige Vlamingen en Nederlanders nog steeds groter is dan de affiniteit tussen Vlamingen en Walen in België. En dat de Walen zich meer verbonden voelen met de Fransen.

België is een grondgebied dat om opportunistische redenen rond 1830 werd gearrangeerd door de grote mogendheden. Het grondgebied is uiteindelijk nooit meer dan het centraal Europees slagveld geweest. En het wordt nog steeds stiefmoederlijk behandeld. Met reden.
Wat in ieder geval ondubbelzinnig zeker is, is het feit dat het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (VKN) 'gearrangeerd' werd in 1815!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 oktober 2014 om 15:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 19:20   #34684
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat in ieder geval ondubbelzinnig zeker is, is het feit dat het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (VKN) 'gearrangeerd' werd in 1815!
Heel Europa is uiteindelijk gearrangeerd, al lang voor 1815.
Oud 14 oktober 2014, 21:19   #34685
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Heel Europa is uiteindelijk gearrangeerd, al lang voor 1815.
Inderdaad, heel de geschiedenis van onze Nederlanden is een en al "gearrangeerd". Mij dus een raadsel wat het Oosten daar nu eigenlijk mee wil zeggen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 21:21   #34686
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, heel de geschiedenis van onze Nederlanden is een en al "gearrangeerd". Mij dus een raadsel wat het Oosten daar nu eigenlijk mee wil zeggen...
Ik pikte gewoon in op het 'gearangeer' van de toenmalige poster voor wat het ontstaan van België betrof. Uw inhoudelijke leesvaardigheid laat soms wel te wensen over.
Oud 14 oktober 2014, 21:24   #34687
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik pikte gewoon in op het 'gearangeer' van de toenmalige poster voor wat het ontstaan van België betrof. Uw inhoudelijke leesvaardigheid laat soms wel te wensen over.
Hoezo? Ik onderstreep juist dat heel onze geschiedenis een hoop "gearrangeer" samen is. Of denkt u dat de staten ergens aan een statenboom hangen en na verloop van tijd als een rijpe vrucht op de grond vallen?
Oud 14 oktober 2014, 21:25   #34688
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U bent een waar liefhebber van selectief arrangeren dus..??
Oud 14 oktober 2014, 21:26   #34689
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo? Ik onderstreep juist dat heel onze geschiedenis een hoop "gearrangeer" samen is. Of denkt u dat de staten ergens aan een statenboom hangen en na verloop van tijd als een rijpe vrucht op de grond vallen?
U onderstreept door uw antwoord mijn vaststelling inzake uw inhoudelijke leeskwaliteit. U zou beter de initiële post nog eens doornemen.
Oud 14 oktober 2014, 21:26   #34690
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Heel leuk!!
Oud 14 oktober 2014, 21:28   #34691
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel leuk!!
Schijnbaar gelooft het Oosten in die ene "natuurlijke" staat in de wereld, België...
Oud 14 oktober 2014, 21:28   #34692
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U onderstreept door uw antwoord mijn vaststelling inzake uw inhoudelijke leeskwaliteit. U zou beter de initiële post nog eens doornemen.
Bent u een schoolmeester of zo??
Oud 14 oktober 2014, 21:30   #34693
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bent u een schoolmeester of zo??
Neen, gewoon een nuchtere waarnemer.
Oud 14 oktober 2014, 21:30   #34694
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Schijnbaar gelooft het Oosten in die ene "natuurlijke" staat in de wereld, België...
Leuke humor, juist vanwege het Oosten blijf ik op dit forum. Zeer vermakelijk...
Oud 14 oktober 2014, 21:33   #34695
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leuke humor, juist vanwege het Oosten blijf ik op dit forum. Zeer vermakelijk...
Alweer een gelukkige bij op deze aardkloot.

Tenzij, ja tenzij u op geregelde tijdstippen wat groen lacht.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 oktober 2014 om 21:38.
Oud 14 oktober 2014, 21:38   #34696
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Alweer een gelukkige bij op deze aardkloot.
Zeker weten gelukkig, alleen zonder kleur en frustratie.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 oktober 2014 om 21:50.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 22:05   #34697
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het was vooral een streven van Willem 1, de Nederlanders waren er daarentegen niet ondubbelzinnig allemaal voor. Met name ook vanuit de handel zag men er niets in.
Uiteindelijk zou het machtscentrum in Brussel komen te liggen en Den Haag tot een onbeduidende rol vervallen.
Ook al zullen Groot Nederlanders, of hoe het ook te benoemen, het anders willen zien, op voorhand was feitelijk al duidelijk dat het op niets uit zou lopen.

Midden 19e eeuw was het idee volledig van de baan geraakt in Nederland, elke interesse daarin was gereduceerd geraakt naar nul komma nul.
Dit geldt nu nog steeds, de Nederlandse politiek is er totaal niet in geïnteresseerd.

Of het zou kunnen? Geen idee, maar zolang er geen interesse in is zie ik niet gebeuren dat er de komende 100 jaar ook maar iets van aan zal zijn.
De N-Va heeft het bijvoorbeeld over een gezamenlijk Belgisch/Nederlands Leger. Volgens mij dromen ze hardop zonder ooit een letter te lezen.....
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 07:31   #34698
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Het was vooral een streven van Willem 1, de Nederlanders waren er daarentegen niet ondubbelzinnig allemaal voor. Met name ook vanuit de handel zag men er niets in.
Uiteindelijk zou het machtscentrum in Brussel komen te liggen en Den Haag tot een onbeduidende rol vervallen.
Ook al zullen Groot Nederlanders, of hoe het ook te benoemen, het anders willen zien, op voorhand was feitelijk al duidelijk dat het op niets uit zou lopen.

Midden 19e eeuw was het idee volledig van de baan geraakt in Nederland, elke interesse daarin was gereduceerd geraakt naar nul komma nul.
Dit geldt nu nog steeds, de Nederlandse politiek is er totaal niet in geïnteresseerd.

Of het zou kunnen? Geen idee, maar zolang er geen interesse in is zie ik niet gebeuren dat er de komende 100 jaar ook maar iets van aan zal zijn.
De N-Va heeft het bijvoorbeeld over een gezamenlijk Belgisch/Nederlands Leger. Volgens mij dromen ze hardop zonder ooit een letter te lezen.....
Zoals ik ooit postte, tijdens het vroege interbellum was het Groot-Nederlandse ideaal op zijn hoogtepunt. Daarna kalfde het af en is het nu zo goed als dood en bijna begraven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 oktober 2014 om 07:31.
Oud 15 oktober 2014, 08:08   #34699
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
misschien leeft het nog bij een aantal verdwaalde zieltjes
Bij een kultureel bewuste elite die geschiedkundig verder kijkt dan het navelstaarderige nu en zich bewust is van zijn roots.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 08:25   #34700
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Bij een kultureel bewuste elite die geschiedkundig verder kijkt dan het navelstaarderige nu en zich bewust is van zijn roots.
En u behoort tot de elite neem ik aan.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be