Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2014, 13:27   #101
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
micro WKK's bestaan ook voor particulieren.
Klopt, maar dan is het niet heel efficient meer.
Oud 26 oktober 2014, 11:33   #102
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klopt, maar dan is het niet heel efficient meer.
Van zodra het aan het einde van de rit één procent voordeel oplevert is het de moeite.

Ik weet dat ik momenteel 2000 liter mazout omzet in warmte zonder ook maar één kW elektriciteit op te wekken. Als ik die 2000 liter mazout eerst via een generator in warmte omzet dan is dat goed voor pakweg 10.000 kW aan elektrische energie.
Gezien de prijs van elektriciteit blijkbaar nog gaat verdubbelen zie ik die mini wkk's toch als mogelijke oplossing voor de particulier - al dan niet kleinschalig gekoppeld.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 11:45   #103
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik zie al dat het zinloos is. U bent gewoon niet intelligenter.
Hoezo, leg het eens uit?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 11:48   #104
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Het is jouw energie, is de slogan. Waarom zou ik betalen wat ze zelf zeggen dat het mijn energie is?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 12:14   #105
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PVDArmoede+ Bekijk bericht
Dat klopt.
Betaal dan ook uw gedeelte van de staatsschuld terug.
Ik heb ze niet gemaakt, heb altijd alles betaald en geen poef. Dus begin jij maar.
Jouw Vlaamse vriendjes hebben er op 4 jaar 14 miljard bij gecreëerd, enkel aan Vlaamse kant, waar je garant voor staat bij de banken.
N-VArmoede creatie gegarandeerd.
Wij zijn er om onze kiezers te laten betalen en dan zijn het de linkie winkies geweest. BDW = Di RupoII
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 12:16   #106
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ik heb ze niet gemaakt, heb altijd alles betaald en geen poef. Dus begin jij maar.
Jouw Vlaamse vriendjes hebben er op 4 jaar 14 miljard bij gecreëerd, enkel aan Vlaamse kant, waar je garant voor staat bij de banken.
N-VArmoede creatie gegarandeerd.
Wij zijn er om onze kiezers te laten betalen en dan zijn het de linkie winkies geweest. BDW = Di RupoII

In welke regering zit Bart De Wever dan precies?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 12:53   #107
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PVDArmoede+ Bekijk bericht
Dat klopt.
Betaal dan ook uw gedeelte van de staatsschuld terug.
Het staat er 'staatsschuld'
Probleem is wel... zolang je hier woont en werkt zal je er wel voor moeten opdraaien. Gelukkig is dit landje maar enkele kilometers groot.
Oud 26 oktober 2014, 15:29   #108
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Van zodra het aan het einde van de rit één procent voordeel oplevert is het de moeite.

Ik weet dat ik momenteel 2000 liter mazout omzet in warmte zonder ook maar één kW elektriciteit op te wekken. Als ik die 2000 liter mazout eerst via een generator in warmte omzet dan is dat goed voor pakweg 10.000 kW aan elektrische energie.
Gezien de prijs van elektriciteit blijkbaar nog gaat verdubbelen zie ik die mini wkk's toch als mogelijke oplossing voor de particulier - al dan niet kleinschalig gekoppeld.
Elk voordeel heeft zijn nadeel...
Thermodynamisch hebt ge natuurlijk gelijk. Maar economisch/financieel is het wel wat ingewikkelder. Het heeft uiteindelijk geen zin om bvb 10.000kwh te produceren die U bvb 1000euro kosten, terwijl die 10.000kwh industrieel kunnen aangemaakt worden voor 250euro (en daarenboven moet er ook nog rekening worden gehouden met de lagenetwaarde van Uw Kwh's - ge maakt kwh's, niet als het net ze nodig heeft, doch wanneer ge warmte nodig hebt, en wanneer ge geen warmte nodig hebt kan een ander ervoor opdraaien).
Of het ooit financieel interessant gaat worden weet ik ook niet. Als de gasprijs de hoogte inschiet (waar het de eerste jaren niet naar uitziet) en de kostprijs van de wkk's gaan dalen, dan misschien wel.
Blijft wel de lagenetwaarde van de Kwh's geproduceerd door WKK's.
En natuurlijk kan de overheid, door middel van taksen enerzijds, en subsdies anderzijds het financiele plaatje forceren in één bepaalde richting. Maar dat is dan weer een ander verhaal.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 15:51   #109
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Ik ben een voorstander van het optrekken van de energieprijs.
Maar dan wel enkel voor de particulieren.

Tegenwoordig wordt er veel te veel verkwist.
Als de werknemers nu eens zouden instemmen om bijvoorbeeld wat langer te werken - voor hetzelfde loon - dan is er geen energieprobleem.

Dan moeten enkel de bedrijven draaien en heb je minder stroomverbruik.

Ergo: geen afschakeling nodig, meer productiviteit en meer concurrentiekracht voor de bedrijven. Dit leidt dan weer tot meer werkzekerheid.

Een win-win situatie wat mij betreft.
Oud 26 oktober 2014, 18:53   #110
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht

Als de werknemers nu eens zouden instemmen om bijvoorbeeld wat langer te werken - voor hetzelfde loon - dan is er geen energieprobleem.

Ergo: geen afschakeling nodig, meer productiviteit en meer concurrentiekracht voor de bedrijven. Dit leidt dan weer tot meer werkzekerheid.

Is dat harder werken met of zonder zweepslagen ?
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 18:53   #111
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hoezo, leg het eens uit?
Was het niet duidelijk ?
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 00:09   #112
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het heeft uiteindelijk geen zin om bvb 10.000kwh te produceren die U bvb 1000euro kosten, terwijl die 10.000kwh industrieel kunnen aangemaakt worden voor 250euro
Dat industrieel aanmaken is maar een klein deel van de kostprijs.
Ik dacht dat de totaal prijs ergens rond de 0,25€ per kWh zat.
Die 10.000kWh gaan dan wel 2500€ kosten ipv 250€....
Met die 2500€ koopt men al aardig wat mazout.
Ik heb het nog niet in detail nagerekend maar ik vermoed dat je al snel met veel goedkopere energie zit als je het zelf produceert en indien enkele buren meewillen dan kan je zelfs alle mogelijk pieken zelf opvangen.
Oud 27 oktober 2014, 08:33   #113
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

hmm, een momentje
jij zet momenteel 2000liter om in 20.000kwh warmte
Daarvan gaat 30% door de schoorsteen, want je hebt geen condensatie ketel
Daarvan blijft 10% plakken in de stookruimte die niet geisoleerd is
En moest je uw huis deftig isoleren door een spouwisolatie te doen, en op uw muur eens wat XPS te zetten en te herpleisteren zakt uw verbruik naar 500liter
Doe je die verwarming elektrisch met een warmtepomp jawel, dan heb je geen 5000kWh mazout nodig maar 2000KWh elektrische energie. Als die energie op een fossiel onafhankelijke of nucleaire manier gemaakt wordt, is dat 100% CO2 vrij.

We komen du svan 20.000kWh, en hebben in twee eenvoudige trekken uw verbruik 90% gereduceerd en fossiel vrij gemaakt:
1° huis deftig isoleren
2° WP boiler
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 08:38   #114
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In elk geval de put is 1.7miljard...

Dankzij de blokkage van de elektrische prijzen, zodat de energie niet duurder ging worden om delaklote zijn gemanipuleerde index te redden
En Freya haar schuldenberg waar ze het sociale kiesvee volop liet profiteren van premies etc en noodzakelijk opgelegd en afgewenteld op de vreg is ondertussen opgelopen naar 1.7miljard

Het kan ook niet anders als uw diensten die je verkoopt verminderen en gesubsidieerd worden door diezelfde leverancier, dat die op den duur in een financieel probleem komt.

Nu het perfecte voorbeeld van hoe je dit probleem oplost is simpelweg een CO2 taks invoeren op ALLE fossiele grondstoffen arato van 30euro per ton CO2, of 7cent/liter of m3 OPGELET, dit moet budgetneutraal gebeuren, nu sowieso zijn die CO2 kredieten uitbetaald aan de burger budgetneutraal te noemen
Oud 27 oktober 2014, 09:00   #115
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
In elk geval de put is 1.7miljard...

Dankzij de blokkage van de elektrische prijzen, zodat de energie niet duurder ging worden om delaklote zijn gemanipuleerde index te redden
En Freya haar schuldenberg waar ze het sociale kiesvee volop liet profiteren van premies etc en noodzakelijk opgelegd en afgewenteld op de vreg is ondertussen opgelopen naar 1.7miljard

Het kan ook niet anders als uw diensten die je verkoopt verminderen en gesubsidieerd worden door diezelfde leverancier, dat die op den duur in een financieel probleem komt.

Nu het perfecte voorbeeld van hoe je dit probleem oplost is simpelweg een CO2 taks invoeren op ALLE fossiele grondstoffen arato van 30euro per ton CO2, of 7cent/liter of m3 OPGELET, dit moet budgetneutraal gebeuren, nu sowieso zijn die CO2 kredieten uitbetaald aan de burger budgetneutraal te noemen
Dit is een verborgen schuld net zoals de 10 miljard Euro verborgen schuld bij de sociale huisvestingsmaatschappijen, de verborgen schuld bij pps-constructies, bij intercommunales, de pensioenbom waarvoor geen reserves zijn aangelegd, de honderdduizenden werklozen die verstopt zijn in de ambtenarij en die daar onherstelbare schade aanrichtingen aan de economie en financiën, ...
Dit land is niet in staat om in de spiegel te kijken. Waarom ? De staat wringt zich in allerlei bochten om u de werkelijke financiele toestand niet te laten voelen. Feitelijk gaat het nog niet slecht genoeg, waardoor velen nu niet beseffen hoe de werkelijke toestand is ...Ik mag er eigenlijk niet te veel over nadenken hoe dit op termijn zal aflopen, want dan kan ik er niet van slapen. Laten we maar allen ons hoofd in het zand steken, dat is beter voor het dagelijks gemoed. De inspanningen die nu door de nieuwe regering gevraagd worden zijn veel te weinig en veel te laat,weet dat Nederland zijn loonlasten met 20 miljard gaat verlagen,in België nog geen 5 miljard.
Deze regering kan daar geen sikkepit aan veranderen gezien de meer dan belabberde toestand van overheidsschuld, overheidstekorten en nulgroei. Wat deze regering terecht doet is de toestand niet nog dramatischer te doen evolueren.

Laatst gewijzigd door demonen : 27 oktober 2014 om 09:07.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 09:57   #116
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Dit is een verborgen schuld net zoals de 10 miljard Euro verborgen schuld bij de sociale huisvestingsmaatschappijen, de verborgen schuld bij pps-constructies, bij intercommunales, de pensioenbom waarvoor geen reserves zijn aangelegd, de honderdduizenden werklozen die verstopt zijn in de ambtenarij en die daar onherstelbare schade aanrichtingen aan de economie en financiën, ...
Dit land is niet in staat om in de spiegel te kijken. Waarom ? De staat wringt zich in allerlei bochten om u de werkelijke financiele toestand niet te laten voelen. Feitelijk gaat het nog niet slecht genoeg, waardoor velen nu niet beseffen hoe de werkelijke toestand is ...Ik mag er eigenlijk niet te veel over nadenken hoe dit op termijn zal aflopen, want dan kan ik er niet van slapen. Laten we maar allen ons hoofd in het zand steken, dat is beter voor het dagelijks gemoed. De inspanningen die nu door de nieuwe regering gevraagd worden zijn veel te weinig en veel te laat,weet dat Nederland zijn loonlasten met 20 miljard gaat verlagen,in België nog geen 5 miljard.
Deze regering kan daar geen sikkepit aan veranderen gezien de meer dan belabberde toestand van overheidsschuld, overheidstekorten en nulgroei. Wat deze regering terecht doet is de toestand niet nog dramatischer te doen evolueren.
ja kijk wat is 1.7miljard als Belgie 3miljard btw misloopt... Wat is 1.7miljard op ee nBNP van 360miljard.
Oud 27 oktober 2014, 11:01   #117
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat industrieel aanmaken is maar een klein deel van de kostprijs.
Ik dacht dat de totaal prijs ergens rond de 0,25€ per kWh zat.
Die 10.000kWh gaan dan wel 2500€ kosten ipv 250€....
Met die 2500€ koopt men al aardig wat mazout.
Ik heb het nog niet in detail nagerekend maar ik vermoed dat je al snel met veel goedkopere energie zit als je het zelf produceert en indien enkele buren meewillen dan kan je zelfs alle mogelijk pieken zelf opvangen.
Inderdaad is het industrieel aanmaken maar een (zeer) klein deel van de kostprijs. Het overgrote deel zijn nu eenmaal taksen en aanverwanten (en een gedeelte winst/administratiekosten van de producent).
Met andere woorden, het plaatje zal er totaal anders uitzien, als ge enkel de rekening maakt, wat kost het mij, en wat brengt het mij op (wat natuurlijk Uw goed recht is, in zekere zin zelfs Uw plicht).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 16:07   #118
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Inderdaad is het industrieel aanmaken maar een (zeer) klein deel van de kostprijs. Het overgrote deel zijn nu eenmaal taksen en aanverwanten (en een gedeelte winst/administratiekosten van de producent).
Met andere woorden, het plaatje zal er totaal anders uitzien, als ge enkel de rekening maakt, wat kost het mij, en wat brengt het mij op (wat natuurlijk Uw goed recht is, in zekere zin zelfs Uw plicht).
elektriciteit kost ongeveer 0.05euro/kwh, of 50euro per megawatth... Dat is de prijs gemaakt met aardgas.
Nucleair kost die stroom 0.005euro/kwh aan brandstofstaven, en afgeschreven centrales
Oud 27 oktober 2014, 17:03   #119
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht

Je kan natuurlijk ook café's gaan subsidiëren, en pinten goedkoper maken. Iedereen op café. Eén tv en één kamer verwarmd voor enkele tientallen personen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 19:34   #120
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Je kan natuurlijk ook café's gaan subsidiëren, en pinten goedkoper maken. Iedereen op café. Eén tv en één kamer verwarmd voor enkele tientallen personen.
Een warme en gezellige oplossing,ik zal wel onder een dekentje kruipen en 1 spaarlampje laten branden om een boek te lezen.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be