![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Europees Commissaris
|
![]() Mag ik je vragen waarop je die mening baseert? En vind je dat dit werkt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Gouverneur
|
![]() Wat blijft er hopelijk zo? Dat criminele organisaties vette winsten maken of dat drugsbezit bestraft wordt? En indien dat laatste -wat ik vermoed dat je bedoelde- hoe kun je het rijmen dat een druggebruiker gestraft wordt en toch geen crimineel is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Parlementslid
|
![]() Ik vind zeer strikte drugswetgeving GEEN populistische maatregel in tegenstelling tot wat anderen vinden. Het zou pas populistisch zijn om de wetgeving te versoepelen en dus zomaar mee te gaan met de opinie van gebruikers. Waarom wil BDW nultolerantie in zijn stad denk je?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Nog een keer zeg!! IK vind een gebruiker GEEN crimineel! Maar Ik ben TEGEN drugs. Is dat nu zo moeilijk te snappen??? Als ik met 140 km/uur op de autostrade rij en ik word geflitst is dat mijn schuld en zal ik daarvoor boeten. Ben ik dan een crimineel? Denk het niet Als je weet dat drugs verboden zijn en je tegen de lamp loopt tijdens jouw 'smoorke' dan is dat jouw schuld en moet je ervoor boeten. Ben je dan een crimineel? Denk het niet Als de criminele organisatie criminele feiten plegen en ze worden gesnapt, dan is dat hun schuld en krijgen ze (hopelijk) megaboetes. Zijn ze dan crimineel? Denk het wel (het zit in het woord). Voil�* |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat wil BDW ? Een drugsvrije stad ? Buiten wat kwieten en oude hippies tegen de muur plakken (met een hoop geldverslindend machtsvertoon) die een gram cannabis op zak hebben zie ik niet veel van die nultolerantie ? Zou het druggebruik al zijn verminderd sinds BDW ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Goed, het is je vergeven. On topic nu. Eerst even ingaan op je link. Want je link zegt immers niet over de link tussen legaliteit en het aantal gebruikers. Wel over wie opgenomen is en om welke drug. Opiaten scoort 38%, cannabis 29%. Dat vind ik al tekenend, aangezien het aantal heroïnegebruikers (ongeveer 0,3% tot 0,4% van de bevolking, UNODC) véél lager is dan het aantal cannabisgebruikers (5,7%, UNODC). Helemaal tragisch is het dan weer als je gaat kijken naar alcohol. Dan blijkt dat 5 tot 10% van de Belgen alcoholproblemen hebben. Dit zijn dus de problematische gebruikers, niet de gebruikers. Als je dat gaat uitzetten tegen de cannabisgebruikers (grofweg 600K) waarvan er 1314 hulp gaat zoeken komen we op 0,2% uit van de cannabisgebruikers die opgenomen worden. En nu even terug naar de link tussen legaliteit en gebruik. Daar is onderzoek naar gedaan. Neen, niet door de webmaster van de Dienst Studentenvoorzieningen van de KULeuven. Het valt ook empirisch af te leiden uit dat er in Nederland niet significant meer gebruikers zijn dan in België. Maar goed: http://bjp.rcpsych.org/content/178/2/123.long The Dutch experience, together with those of a few other countries with more modest policy changes, provides a moderately good empirical case that removal of criminal prohibitions on cannabis possession (decriminalisation) will not increase the prevalence of marijuana or any other illicit drug; the argument for decriminalisation is thus strong. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Gouverneur
|
![]() Daar zijn al cijfers over geweest. Legalisering zou 400M aan belastingen en accijnzen opleveren MIN 96M aan zorg voor drugsprobleemgebruikers (die nu toch ook al betaald moeten worden) is een heel lekker cijfer om in je begroting te steken. En dan tellen we nog niet mee dat de politie minder nodig is of achter echte criminelen kan gaan die inbreken en zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Gouverneur
|
![]() Dat is juist een van de argumenten van de Global Commission on Drug Policy om te legaliseren: je kan de productie en distributie in kaart brengen en reguleren. Zo kan je vermijden dat probleemgebruikers bv. aan heroïne raken, want als die van de straat verdwijnt wegens niet winstgevend, kan je effectief gebruikers droog zetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |